Appel-Walnoot taart

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Appel-Walnoot taart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 15:22

Uit de Landleven van oktober / november dit jaar.

Ingrediënten

• 300 gram fijngehakte walnoten.
  • 250 gram poedersuiker.
  • 2 goudrenetten.
  • 6 eieren.
  • 100 gram bloem.
  • springvorm (diameter 28 cm, en da's nodig, het wordt nl echt een grote en hoge taart).
  • bakpapier (maar gewoon invetten met boter voldoet op zich ook).

Bereidingswijze

Verwarm de oven voor op 210 graden.

Meng de walnoten met 50 gram poedersuiker. Schil de appels, verwijder de klokhuizen en rasp het vruchtvlees fijn.

Scheid de eieren en klop de dooiers met de rest van de poedersuiker tot een dikke crème. Meng hier de gezeefde bloem, de noten en de geraspte appels door.

Klop in een schone en koele kom de eiwitten stijf. Schep het eiwitschuim in porties luchtig door het appel-notenmengsel. Bekleed een springvorm met bakpapier en schep hier het deeg in (al is invetten ook voldoende).

Bak de taart in zo'n 40 minuten lichtbruin. Zet de oven daarna uit en laat de taart nog 10 minuten nagaren.

Versier de afgekoelde taart met halve walnoten en snijd hem in punten of ruiten. Als u de taart een dag laat staan is de smaak van de walnoten goed door de taart getrokken.

Variatie-tips

• Fijngesneden bolletjes stemgember.
  • rasp van schoongeboende citroen.
  • handjevol gewelde witte rozijnen.
  • speculaas of koekkruiden

Ik heb 'm gisteravond samen met m'n moeder gemaakt en al een stukje geproefd. Was best lekker, maar hoop dat ie vandaag wat lekkerder en meer intenser van smaak zal zijn Lachen

daffodil

Re: Appel-Walnoot taart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 15:32

Klinkt lekker! We hebben deze week de sleutel gehad van ons nieuwe huis, daar staat een appelboom én een walnootboom in de tuin dus ik loop al grapjes te maken dat ik alleen maar appelwalnoottaarten ga maken, dit recept bewaar ik dus mooi!

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:59

Cardemon zal ook heel lekker smaken in deze taart. De scandinaviërs onder ons zullen dat specerij kennen als Kardemumma.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 22:41

Lijkt me idd wat flauwtjes zonder een specerij erdoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 23:36

Hij smaakte vandaag idd al beter, maar moet zeggen dat ik niet zo kapot ben van het deeg, doet me aan biscuitdeeg denken.

Volgende keer doen we er een appel meer in, en idd wat kruiden.

Ik kreeg trouwens ook nog de tip om hem met amandelspijs te verwerken. Dus een blok spijs met 1 eigeel zacht te mixeren en vervolgens deze op de bodem te doen, dan vervolgens het appel / noten mengsel erop te doen. Lijkt me ook wel het proberen waard Lachen

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 09:59

Maya schreef:
Hij smaakte vandaag idd al beter, maar moet zeggen dat ik niet zo kapot ben van het deeg, doet me aan biscuitdeeg denken.

Volgende keer doen we er een appel meer in, en idd wat kruiden.

Ik kreeg trouwens ook nog de tip om hem met amandelspijs te verwerken. Dus een blok spijs met 1 eigeel zacht te mixeren en vervolgens deze op de bodem te doen, dan vervolgens het appel / noten mengsel erop te doen. Lijkt me ook wel het proberen waard Lachen

TIP:
Maak van meer walnoten eens walnotenspijs en leg op de bodem van deze taart.
Pel +/- 500 gram walnoten, dan wordt +/- 350 gr. schone noten. Weeg het voor de zekerheid. Dat heel fijn malen in een keukenmachine tot het meel is, niet te lang anders komt de olie eruit. Dat vermeng je met net zoveel suiker als de noten wogen. Dan twee eigelen mengen en klaar is je walnotenspijs. evt. 2 zakjes vanillesuiker toevoegen.
Vingers aflikken