Wij worden uit onze huurwoning gezet!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joyce2

Wij worden uit onze huurwoning gezet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 19:57

Mn vriend en ik wonen in een leuke woning in het centrum van Zeist. Een paar maanden geleden hebben we nieuwe onderburen gekregen, waar we het goed mee kunnen vinden. Ons buurmeisje heeft een oom die bij de huurcommissie werkt. Hij hoorde hoeveel wij allemaal voor onze kleine woning moeten betalen en raadde ons aan om het puntensysteem op onze woningen los te laten. Dit houd in dat je alle ruimtes in je woning op gaat meten, kijkt naar de faciliteiten, etc. en daar komt een puntenaantal uit. Dit puntenaantal kun je in een tabel opzoeken en daar staat dan hoeveel deze woning, kale huur, zou mogen kosten per maand qua huur. Wij betalen 255 euro per maand teveel, de onderburen ook iets van 200 teveel. Nu hebben we een brief naar de huurbaas gestuurd (wij + de onderburen), dat we teveel betalen volgens de regels van de huurcommissie en dat het verlaagt moet worden, als hij daar niet mee akkoord zou gaan, moest hij het schriftelijk laten weten, zodat we een afspraak konden maken met de huurcommissie om alles na te laten rekenen.

Nu kregen we net een brief binnen, dat we per 1 maart uit de woning moeten, omdat we een jaarcontract hebben getekend. Wij wisten niet beter dat dit alleen gold, zodat we minimaal een jaar in zijn woning zouden blijven. Kan een huurbaas je zomaar uit je woning zetten, omdat je een nette brief (van de website van de huurcommissie gehaald) hebt gestuurd, ivm dat het je het puntensysteem op de woning hebt losgelaten? Dat kan hij toch niet zomaar maken??

K had er van de week al een nachtmerrie over gehad en zit nu helemaal te shaken op de bank, want het gaat precies zoals ik het gedroomd heb... Mn vriend is net naar een maat toe en de onderburen zijn ook niet thuis, dus zit in mn eentje te stressen! Iemand misschien in soorgelijke situatie gezeten? Alle info is welkom!

Yv_

Re: Wij worden uit onze huurwoning gezet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 20:00

Jeetje, wat een verhaal!
Lijkt mij dat hij dit niet kan maken, een (huur)contract kan toch alleen opgezegd worden met geldende reden? Lijkt mij dat zo'n brief geen geldende reden is..?

In ieder geval succes, ik kan me zo een beetje voorstellen hoe je je voelt!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 20:01

Kun je niet informeren bij de huurcommissie of je huurbaas je per 1 maart uit huis mag zetten?

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 20:02

Volgens mij moet hij een geldige reden hebben en dan nog is het heel moeilijk om iemand uit een huis te zetten.

Huurders hebben veel rechten.

Succes

Ps ik denk dat hij jullie niets kan maken!

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 20:06

Wat erg zeg!

als je buren thuis zijn moet je even gaan vragen of hun ook zo'n brief hebben gehad.
of heb je die brief naar hem gestuurd op jouw naam, of op iedereen de naam?
Anders moet je de huurcommisie bellen en vragen wat hun ervan vinden.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 20:07

En is het niet zo dat de gemeente voor vervangende woonruimte zou moeten zorgen?

Over dat contract durf ik niets te zeggen, maar ze kunnen je volgens mij niet zomaar op straat zetten..

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 20:08

Jeetje Joyce! Wat vreselijk zeg! Boos! Kom je bij ons op de flat wonen?
Ik hoop dat je mag blijven maar ben bang dat hij altijd wel iets kan verzinnen als hij jullie echt weg wil hebben Boos!

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 20:10

Oh en als je niet in je eentje wilt stressen mag je ook ff hierheen komen uiteraard!!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 20:10

Als je hebt getekend voor een jaar, dan is het voor een jaar............. daar kom je niet onderuit.........

maar heb je daar echt voor getekend?????

als je daar niet voor getekend heb, dan kan hij hoog en laag springen maar dan krijgt hij je er niet uit, tenzij er dwingende redenen bestaan Lachen

luchtenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 20:12

ik zou naar een advocaat gaan , ik heb dit ook mee gemaakt
dit kunnen ze en mogen ze niet doen
wij hebben een rechtzaak gehad en ons gelijk gekregen .
na een paar maanden zijn wij wel verhuist omdat we er niet meer lekker woonden.
huur je particulier of via een woningbouw vereniging?

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 20:12

Jeetje en die brief is naar aanleiding van jullie brief dat jullie teveel huur betalen? Huurders hebben inderdaad veel rechten! Sterkte!

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 20:15

Kan niet! Huurovereenkomsten kunnen niet voor bepaalde tijd gesloten worden tenzij het gaat om een te slopen woning. Gewoon de procedure bij de HC afwachten en je niet gek laten maken!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 20:17

Zolang je gewoon je huur betaalt, kan niemand je eruit krijgen.... inderdaad, tenzij er afbraak plannen zijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 20:19

wuswa schreef:
Kan niet! Huurovereenkomsten kunnen niet voor bepaalde tijd gesloten worden tenzij het gaat om een te slopen woning. Gewoon de procedure bij de HC afwachten en je niet gek laten maken!!

dat weet ik niet.......... waarom zou je niet een woning tijdelijk kunnen verhuren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 20:21

Dat is wel waar, dat gebeurt wel vaker en dan vind ik uitzetten in deze context wel een heeeeeel groot woord!!

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 20:39

KiWiKo schreef:
wuswa schreef:

dat weet ik niet.......... waarom zou je niet een woning tijdelijk kunnen verhuren?

Bij particuliere woningen mag dat niet tenzij hetom een te slopen/renoveren woning gaat. Staat in de wet. Veel verhiuurders zetten een bepaalde tijd in de overeenkomst omdat ze denken dat ze er dan gebruik vankunnen maken. Veel huurders denken dathet geldt en kiezen eieren voor hun geld maar het is niet rechtsgeldig!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 20:44

Ik weet niet waar jij dat vandaan haalt wuswa, maar er kunnen wel degelijk contracten voor een bepaalde periode gesloten worden. Ik zou dan wel graag een wetsartikel willen zien, dan kan ik het zelf ook even nalezen.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 20:45

NB 255 euro per maand teveel is wel heel erg veel teveel....hebben jullie wel goed gerekend????

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 20:47

jeetje, wat een verhaal zeg... heel erg vervelend.
ga gauw juridische hulp zoeken!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 20:47

wuswa schreef:
KiWiKo schreef:

Bij particuliere woningen mag dat niet tenzij hetom een te slopen/renoveren woning gaat. Staat in de wet. Veel verhiuurders zetten een bepaalde tijd in de overeenkomst omdat ze denken dat ze er dan gebruik vankunnen maken. Veel huurders denken dathet geldt en kiezen eieren voor hun geld maar het is niet rechtsgeldig!

ik geloof er geen jota van Lachen

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 20:48

Sammie schreef:
Ik weet niet waar jij dat vandaan haalt wuswa, maar er kunnen wel degelijk contracten voor een bepaalde periode gesloten worden. Ik zou dan wel graag een wetsartikel willen zien, dan kan ik het zelf ook even nalezen.

Dan moet ik (weer) gaan studeren.... Maar geloof me, behoudens uitzonderingen in het geval van te slopen/renoveren woningen kan het als het gaat om particulieren echt niet! Het huurrecht beschermt de huurder nu eenmaal bijzonder goed. Ik zit aan de andere kant... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 20:50

ik snap het niet hoor, je hebt een jaar contract?dan mogen ze je er gewoon uitzetten hoor! hier in de buurt gebeurt dat wel vaker en dan gaat het ook niet om sloopwoningen! ik heb zelfs ook een huis voor een jaar gehuurt en na dat jaar moest ik er gewoon uit! en bij sommige bedrijven/ woning corporaties zorgen ze dan voor een vervangend huis en soms ook niet

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 20:52

3.2. Wat is huur voor bepaalde tijd?

Een huurovereenkomst kan voor bepaalde tijd, bijvoorbeeld voor één jaar gesloten worden. Dit betekent niet, dat de huurder de woonruimte na dat jaar moet verlaten omdat de bepaalde tijd is verstreken. Het is belangrijk te weten dat de verhuurder ook dan de huur volgens de daarvoor geldende regels moet opzeggen. Als de verhuurder de huur niet volgens die regels opzegt, dan loopt de huur gewoon door.

Let op: De huurder is in geval van een huurovereenkomst voor bepaalde tijd wel verplicht de afgesproken periode vol te maken.
Als de huurder vóór het verstrijken van de afgesproken periode de woning verlaat kan hij meestal gedwongen worden het resterende huurbedrag alsnog te betalen.

De verhuurder mag slechts in drie situaties rechtsgeldig een huurovereenkomst voor bepaalde tijd aangegaan:

Als iemand een huis koopt, dit tijdelijk verhuurt, om er na die tijd zelf te gaan wonen.Iemand moet bijvoorbeeld over een jaar verhuizen. Hij koopt in zijn toekomstige woonplaats alvast een huis, omdat hij daar een buitenkansje ziet. Hij mag deze woning voor dat ene jaar (voor bepaalde tijd dus) verhuren en na dat jaar de huur beëindigen om zelf in het huis te gaan wonen.

Als iemand zijn woning zelf bewoont, deze tijdelijk niet nodig heeft en na een bepaalde tijd er zelf weer gaat wonen. Een eigenaar van een huis die bijvoorbeeld voor twee jaar wordt uitgezonden naar een ontwikkelingsland, mag zijn huis gedurende die twee jaar verhuren en na die twee jaar de huur beëindigen omdat hij er zelf weer wil gaan wonen.

Als een huurder met de verhuurder afspreekt dat hij een bepaalde tijd het huis niet zal gebruiken, maar na die tijd weer in de woning zal terugkeren. Een voorbeeld: een huurder wil een wereldreis gaan maken, maar wil na die reis weer terug in zijn huis. Hij spreekt met zijn verhuurder af dat hij na 18 maanden weer terugkomt. De verhuurder kan nu het huis voor 18 maanden aan een ander verhuren en na die tijd de huur beëindigen, zodat de wereld-reiziger weer huurder wordt.

Alleen in deze situaties is een huurovereenkomst voor bepaalde tijd rechtsgeldig. Bij een huurovereenkomst voor bepaalde tijd is het erg belangrijk dat de afspraken van tevoren goed op papier worden gezet.

FF gekeken op google...

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 20:52

Tnxx voor de lieve reacties!

Ik woon in een woning van een particulier. Hij heeft van een eensgezinswoning een zogenaamde duplex woning gemaakt, waarvan wij de bovenwoning huren. Hij woont zelf in Spanje. In het contract staat dat het in eerste instantie voor een jaar is en dat het daarna voor onbepaalde tijd is. Er is tegen ons gezegd, dat dat erin was gezet, zodat wij niet binnen een jaar zouden vertrekken. Maar ik kreeg net al van iemand via pb te lezen dat ze je er alleen uit mogen zetten voor eigen gebruik, sloop of nog een andere reden, maar dat is bij ons allemaal niet van toepassing...

Wij betalen nu voor kale huur 650 euro, maar dit zou 255 euro minder moeten zijn, vaste lasten liggen op 145 euro (betalen nu dus 800 euro pm). We komen in het puntenstelsel namelijk op 91 punten en dat komt dus neer op 395 euro, voor kale huur.

Mn broertje is nu trouwens gezellig mijn kant op gekomen, vandaar dat het nogal stil was qua reacties. Had ook mn moeder aan de telefoon, die was ook nogal geschrokken...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 20:54

KiWiKo schreef:
ik geloof er geen jota van Lachen

Ik ook niet Nagelbijten / Gniffelen

Het is dat ik mijn papieren over huurrecht tijdelijk aan een vriendin heb uitgeleend, maar ik weet haast wel zeker dat je voor een vooraf te bepalen tijd woningen mag verhuren en dus niet persé voor onbepaalde tijd. Juist tussen particulieren!

Ik denk dat wuswa in de war is met een huurcooperatie oid..