ontwikkelen spirituele kant

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Saar4

ontwikkelen spirituele kant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 10:51

Omdat ik weet dat een flink aantal bokkers zich met spirituele zaken bezig houdt stel ik hier mijn vraag. Ik heb van diverse paranormaal begaafden te horen gekregen dat ik een 'gave' zou hebben. Nu ben ik een ontzettend rationeel persoon maar ik heb bijvoorbeeld wel voorspellende dromen, ik ben extreem gevoelig voor emoties van andere mensen en ik weet soms gewoon dingen zoals wie belt, of er iets met iemand aan de hand is enz.

De laatste tijd heb ik daar toch meer interesse in gekregen en ik vraag mij af hoe je zoiets kan ontwikkelen. Hebben mensen daar ervaring mee, of weten jullie iemand die mij hierin verder zou kunnen helpen? Ik hoor het graag!

nikita73

Re: ontwikkelen spirituele kant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 11:01

Ik houd dit topic even in de gaten. Ik kan je hier zelf niet mee helpen. Mij is ook gezegd dat ik een "gave" heb. Weet alleen nog steeds niet wat. Ben erg nieuwsgierig naar de reacties van anderen.

Mama_Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 11:10

Milka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:51

Misschien een idee om eens wat spirituele beurzen te bezoeken.
Sinds mijn interesse hier ook in gewekt is , ga ik graag daar naartoe. Gewoon met de mensen daar praten en kijken wat er allemaal aangeboden wordt.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:50

op sprituele beurzen hangen ook veel kwakzalvers en onzuivere types rond.

als jij weet dat je gevoelig bent en je zet je er open voor zal het naar je toekomen!!!
Als ik kind was ik gevoelig maar angstig voor het spirtuele, wel heel veel boeken verslonden en daar heel veel kennis uit opgedaan. Op een gegeven moment wats ik er klaar voor en toen kwam het ook.
Dan sta je af te wassen en staat er ineens iemand achter je, haha Lachen Vertrouw op je eigen intuïtie en ga ermee oefenen.

ineke1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 13:53

Het belangrijkste is ook, leren luisteren naar je gevoel, het leren scheiden van elkaar. Dus je eigen ik en datgene wat je voelt van elkaar gescheiden houden. Geloof me dat is heel erg moeilijk ben daar jaren mee bezig geweest Knipoog
Weet niet of je wel eens heb gehoort van HSP mensen, High Sensitive Persons
Dat betekent dus dat je 'op hoger niveau' dingen kunt waarnemen, hetzij in dromen hetzij gewoon als je ergens mee bezig bent. Dat je ineens iemand achter je 'voelt' staan.
Als het nieuw is komt dat heel eng over, daar moet je mee leren omgaan en gelukkig hierboven geven ze je de kans om hiermee om te leren gaan. Stapsgewijs krijg je datgene toegereikt waar je klaar voor bent, ook beslist niet eerder. Net wat Milo ook zegt, heb vertrouwen in jezelf, luister naar je eigen gevoel en intuïtie dan komt alles vanzelf op zijn pootjes terecht Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 15:24

ineke1963 schreef:
Het belangrijkste is ook, leren luisteren naar je gevoel, het leren scheiden van elkaar. Dus je eigen ik en datgene wat je voelt van elkaar gescheiden houden. Geloof me dat is heel erg moeilijk ben daar jaren mee bezig geweest Knipoog
Weet niet of je wel eens heb gehoort van HSP mensen, High Sensitive Persons
Dat betekent dus dat je 'op hoger niveau' dingen kunt waarnemen, hetzij in dromen hetzij gewoon als je ergens mee bezig bent. Dat je ineens iemand achter je 'voelt' staan.
Als het nieuw is komt dat heel eng over, daar moet je mee leren omgaan en gelukkig hierboven geven ze je de kans om hiermee om te leren gaan. Stapsgewijs krijg je datgene toegereikt waar je klaar voor bent, ook beslist niet eerder. Net wat Milo ook zegt, heb vertrouwen in jezelf, luister naar je eigen gevoel en intuïtie dan komt alles vanzelf op zijn pootjes terecht Knipoog

Mooi gesproken, hier ben ik het helemaal mee eens Lachen

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:00

daar ben ik het ook mee eens ineke, volgens mij liggen we op één lijn Lachen
bij mij komen er steeds nieuwe situaties waarin ik wat leer, steeds een stapje verder. dat is leuk en ik vertrouw ook op de hulp van boven daarin.

ik vind van die sites en beurzen nooit fijn aanvoelen, ik heb er niks mee. heb wel een keer een reading laten doen met mijn paard, dat was erg verrassend en heel bijzonder.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:04

Ik weet ook nooit wat ik er van moet denken.
Hoewel ik niet zomaar in alles geloof denk ik wel dat er dingen zijn die we niet kunnen verklaren. En er zijn echt mensen die anderen van pijn af kunnen helpen.
Maar al die chakra-verhalen, 6e-zintuig verhalen, enz, ik weet niet wat ik hier van moet denken. Het lijkt ook wel mode te worden.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:05

Het komt niet altijd als je er klaar voor bent, ik moet me regelmatig helemaal afsluiten omdat er zoveel binnenkomt dat ik alleen nog maar ruis ontvang Knipoog . Zoek een persoon die je vertrouwd, en die je wegwijs kan maken en die je kan begeleiden op een goede manier. Op beurzen zit er heel veel kaf tussen het koren, en niemand kan zuiver blijven tussen al de ruis die daar veroorzaakt wordt. Wat je wel kan doen is kijken of daar mensen zijn die je aanspreken, en daar eens mee afspreken buiten de beurs om.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:18

Heel mooi omschreven, Ineke.

Ik kwam vroeger ook regelmatig op paranormaalbeurzen. Maar ik voelde me er niet echt prettig. Er zijn wel goeden daar, maar de meesten zijn kwakzalvers en geldkloppers. Dat is heel erg jammer, die geven het spirituele een slechte naam en veel mensen die daar eens komen kijken herkennen ze niet.

Ik zou idd ook zeggen: vertrouw op je gevoel. Dat is soms heel erg moeilijk, dat weet ik. Maar je gevoel is eigenlijk altijd juist, net als je intuïtie.
Wat je goed zou kunnen helpen, is om de rust in jezelf te vinden. Dat kan je bijvoorbeeld doen, door te mediteren. Hoeft niet iedere dag, maar gewoon als jij er behoefte aan hebt en wrschijnlijk zal dat vaker worden wanneer je het wat langere tijd doet.
En verder: stel je ervoor open. Laat het maar komen. Wees er niet bang van, als er iets op je afkomt dat niet goed voelt of dat je zelf niet wilt, kun je je afsluiten. Hoe je dat het beste kan doen, moet je zelf even uitzoeken wat je het prettigst vind en hoe het het beste voor jou werkt.
Sommige mensen sluiten dan met een handbeweging hun zonnevlecht af (maag-chakra), door er bijv. even met 2 handen voor te rommelen, een soort sluitgebaar te maken. Hoe ze hem weer open maken? Geen idee!
Ik sluit me altijd af door mijn ogen dicht te doen (als dat mogelijk is) en dan te zeggen: ga weg, ik wil dit niet. Vaak bid ik er even achteraan, voor mij helpt het Onze Vader altijd wel.

Ok, ga nu niet denken dat ik waanzinnig paranormaal begaaft ben, ik heb wel een gave maar die is niet heel sterk ontwikkelt omdat ik daar gewoon voor mezelf nog niet aan toe ben. Maar ik heb er wel enige ervaring mee en verder ken ik ook meerdere mensen met een gave.

Bregje, kun je dat niet deels afsluiten dan? Als het ware eea in de wacht zeten omdat je te veel aan je hoofd hebt?
Ik geloof zelf niet, dat je dingen krijgt voor je er klaar voor bent.

ineke1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:28

Ik hou niet zo van beurzen, char, 6e zintuig en dat soort spul. Ik voel me er totaal niet bij thuis, voel me daar zelfs eenzaam. Dat is niet de juiste woordkeuze maar ik weet even niet hoe te omschrijven. Er zit idd heel veel bagger tussen, mensen die denken heel wat te kunnen en te weten. Niet dat ik alles weet, ojee nee helemaal niet, ook ik ben nog elke dag lerende ook al werk ik al ruim 4 jaar in deze wereld. Eerst met mensen en nu dan met dieren en soms nog met mensen indien nodig.
Het afsluiten moet ik ook regelmatig, simpel voorbeeld, ik ben postbode en kom elke dag langs een huis waar ik me niet prettig bij voel. Ik breng de post er naar toe maar ben er ook zo snel mogelijk weer weg. De mensen die er wonen zijn heel aardig daar is niets mis mee, maar er is iets met het huis. Heb aldoor het idee dat men mij 'roept', ik hoor gebonk op de muren en ramen, maar mijn gevoel gaat daar recht tegen in en uit mijn eigen ervaring weet ik dat het daar ook absoluut niet pluis is. Ik heb ook geen idee wat ik er mee moet, maar ik ga er vanuit dat het vanzelf komt als het zover moet zijn.
Afsluiten is daarom ook hier heel belangrijk. Ook dat is te leren en is niet zo moeilijk.
Nu op dit moment is het voor mijzelf genoeg om te zeggen, "nu even niet, wil even tijd voor mezelf" en dan krijg ik ook niets, dan kan ik gewoon naar foto's te kijken zonder dat ik ineens zwarte honden of paarden zie terwijl ze bruin of wit zijn.
Maar het is en blijft een boeiend geheel en doe dit werk met alle liefde voor mens en dier Knipoog

@kekavo bedankt voor je mooie woorden Lachen
Dingen toebedeeld krijgen als je er klaar voor bent is wel degelijk een feit. Komt niet altijd zo over sommige mensen krijgen dingen toegereikt terwijl ze er totaal niet mee weten om te gaan. Dat is ook geen schande. Iedereen is paranormaal begaaft, alleen de 1 voelt het en doet er wat mee, de ander wil er niets mee te maken hebben, ook ieders goed recht en weer een ander voelt het wel maar weet niet hoe er mee om te gaan. Dat is nu éénmaal het mens zijn.
Ik heb enorm veel gelezen, geoefend met de dingen die ik op dat moment kon bereiken, steeds maar weer en weer. Ik doe aan astrale wandeling (bewuste uittreding) hiermee probeer ik mens en dier te helpen om de kern van hun verleden op te sporen, zodat er hiermee herkenning, erkenning en dan verwerking kan komen. Bij de dieren is het begrip naar de eigenaar toe, bevestigingen en dan ook weten hoe er mee om te gaan met het betreffende dier.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:34

Je spirituele kant ontwikkel je gaandeweg je leven, dat is niet iets wat je ergens opzoekt.
Zoals ik al las in het andwoord van anderen, spiritualiteit komt op je pad. Alleen de een staat er meer voor open dan de ander. Ik bedoel dat niet alleen in de positieve zin.
Je kan bepaalde zaken ook uit z'n verband trekken of er meer achter zoeken dan het werkelijk is.

Een kennis van mij is paranormaal begaaft, doet dit voor haar werk en geeft mij ook wel eens een 'consult'. Ik ben wel eens in een beurs geweest, sommige mensen staan huilend in de rij en anderen komen (te) vaak en kunnen niet meer op eigen kracht een beslissing nemen. Dat vind ik persoonlijk een van de keerzijden van het werkgebied spiritueel bezig zijn. Mensen die juist heel gevoelig zijn en zich moeilijk kunnen afsluiten, kunnen blindelings afgaan op het advies en te ver mee gaan daarin.

Spiritueel 'werker' is dus ook een stuk counseling-coaching en in sommige gevallen therapie. Maar die opleiding ontbreekt nogal eens. Alleen levenservaring is i.m.o. niet voldoende. Iedereen heeft een verhaal maar dat maakt je nog geen goede hulpverlener. Er komt veel meer bij kijken.

Ik denk dat je op persoonlijk vlak heel veel kunt doen om je spirituele kant te ontwikkelen maar ikzelf vind het met beide benen op de grond staan net zo belangrijk, misschien nog wel meer.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:41

Ik vind dit altijd zo'n interessant onderwerp.
En nu ik de reactie van Ineke lees, over HSP, herken ik me daar heel erg in. Ben benieuwd of er meer mensen zijn die dit hebben, en wat voelen zij precies?

ineke1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:45

Oja dat is absoluut een feit. Ik wil iedereen wel helpen hoor, maar voorlopig moet de persoon waar het om gaan nog altijd zelf aan het werk en dat vergeet men vaak. Dat is overigens wel iets wat ik er altijd bij vermeld. Ik ben geen wonderdokter, ik kan niet genezen, ik kan niet in de toekomst kijken, ik wil dat niet eens. Enigste wat ik voor iemand of dier kan doen, is pijn verlichten, het verleden in de juiste proporties te laten zien, soms opnieuw ervaren en dan helpen met het verwerken en een plekje geven. Maar het blijft een feit, de persoon moet zelf aan het werk!
Dat mensen niet meer op eigen kracht hun eigen beslissing kunnen nemen vind ik dan ook helemaal fout, dan ben je verkeerd bezig (is mijn mening) Een richtlijn geven vind ik veel belangrijker zodat men er zelf mee bezig kan om datgene te verwerken wat nog niet is verwerkt.

@Janine1990
Het is zeker een heerlijk onderwerp om over te praten en ik ben ook blij dat het ook bespreekbaar wordt de laatste jaren. HSP mensen, wat ik zover weet, zijn super gevoelig op energiestromen om ons heen. Je kunt het vergelijken met een hond die fluitje kan horen wat wij mensen niet kunnen horen. Zo kan je het eigenlijk vergelijken (vergelijking slaat nergens op maar is het makkelijkste uitgelegd :p )

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:54

Dat wist ik dus al, maar meerdere voorbeelden doelde ik eigenlijk op. Want ik wil graag weten of dat van mij er mee te vergelijken is.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:55

Ineke, Werk jij met dieren? Wat mooi! Dat is wat ik ook heel graag wil in de toekomst. Maar nu ben ik daar (voor mezelf dan) voorlopig nog niet aan toe en hou vaak ook dingen bewust tegen. Ik voel wel heel veel en dat vind ik niet erg, dat laat ik gaan want dat doe ik al mijn hele leven. Maar ik ben nu even te hard aan mezelf aan het werk om bewust met mijn spirituele ontwikkeling bezig te zijn.
Ik heb net ontdekt dat ik AD(H)D heb, wardoor ik ineens mezelf kon begrijpen. Ik zit er nu even voor aan de medicijnen tot ik er mee heb leren omgaan, maar ik wil daar ook weer zo snel mogelijk vanaf. Ik zie deze ontdekking als een grote stap vooruit, een manier om mezelf beter te leren kennen en daardoor mezelf te kunnen gaan ontplooien. Dus als een voorbereiding op mijn spirituele kunnen in de toekomst. Daarbij ervaar ik de medicijnen als beperkend, ik ben er niet volledig mezelf door dus die wil ik weer kwijt als ik daar an toe ben.

Dat lijkt me geen pretige ervaring, dat bij dat huis.
Moet er even door aan the Gostwhisperer denken. Ik zag toevallig donderdag een keertje Derek Ogilvie (ofzo). Daar was een vrouw die een spook in haar huis had en daar bang van was, angst dat hij haar zou kwaaddoen. Maar volgens Derek wilde deze geest alleen contact met haar, omdat ze ook een gave had maar dat wist ze zelf niet. Hij gaf haar een paar goede tips, vond ik.

Ik kan me een uittreding herinneren, die ik heb gehad in mijn slaap. Ik weet er niet heel veel meer vanaf, maar ik weet dat ik hulp had aangeboden die nacht en dat ik me erna zo vreselijk vredig voelde toen ik weer wakker was. Ik weet nog precies de datum en de reden ervan ook. Was echt een heel mooie ervaring.

Ik geloof er echt in, dat het pas bij je komt als je er klaar voor bent. Niemand krijgt dingen op zijn pad die hij niet aankan, hoewel dat soms idd niet zo lijkt. Maar vaak kun je veel meer dan je denkt en soms heb je even een zetje nodig om dat te ontdekken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:58

kekavo schreef:
Ik kan me een uittreding herinneren, die ik heb gehad in mijn slaap. Ik weet er niet heel veel meer vanaf, maar ik weet dat ik hulp had aangeboden die nacht en dat ik me erna zo vreselijk vredig voelde toen ik weer wakker was. Ik weet nog precies de datum en de reden ervan ook. Was echt een heel mooie ervaring.

Kan je me daar eens wat meer van vertellen? Ik durf namelijk niet te zeggen dat ik zoiets heb gehad, omdat ik niet zou weten hoe dat moet voelen. Heb het ook maar 1 keer gehad, en geen idee of het niet gewoon half dromen was, ik sliep namelijk.

mellamoshan

Even een stipje hier. Eigenlijk heb ik zo ongeveer hetzelfde te horen gekregen en ervaringen als de ts.

Ik heb me er wel mee beziggehouden een aantal jaar geleden, maar blijkbaar was ik niet zo ver dat er dingen naar me toekwamen. Het topic lees ik morgen even verder door Knipoog

ineke1963

Janine1990 schreef:
Dat wist ik dus al, maar meerdere voorbeelden doelde ik eigenlijk op. Want ik wil graag weten of dat van mij er mee te vergelijken is.

Misschien dat je hier wat aan hebt, heb even gegoogled voor je Knipoog

http://www.shaniamyway.nl/site/index.ph ... &Itemid=26

ineke1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:02

Je hebt verschillende soorten uittredingen of hoe het mooi heet "Astrale Wandeling"
Je hebt uittredingen in een droom en je hebt bewuste uittredingen. Droom-uittredingen zijn ook heel verschillend. Soms worden mensen wakker en zien zichzelf op het bed liggen, anderen ervaren dingen in een droom waarvan ze zeker weten dat het geen droom kan zijn. Dat hangt allemaal aan astrale wandelingen vast. Zolang het allemaal goed voelt is het niet erg, zodra je er onzeker over gaat worden, trek aan de bel bij iemand die hier meer van weet, die jij vertrouwd en praat er over. Van vragen wordt je wijzer roep ik altijd, als je niets vraagt weet een ander het ook niet, meeste gevallen dan :p

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:02

Janine, PB-tje Knipoog

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 20:07

Poeh, wat een boel reacties al Wow!

Less schreef:
Citaat:
Spiritueel 'werker' is dus ook een stuk counseling-coaching en in sommige gevallen therapie. Maar die opleiding ontbreekt nogal eens. Alleen levenservaring is i.m.o. niet voldoende. Iedereen heeft een verhaal maar dat maakt je nog geen goede hulpverlener. Er komt veel meer bij kijken.

Ik denk dat je op persoonlijk vlak heel veel kunt doen om je spirituele kant te ontwikkelen maar ikzelf vind het met beide benen op de grond staan net zo belangrijk, misschien nog wel meer.

Hier ben ik het roerend mee eens. Ik ben zelf afgestudeerd als psycholoog en ik heb iets in mij dat mensen graag wil helpen maar ik zou dat willen doen op en manier die verder gaat dan standaard psychologie. Is dat te volgen?

Ik heb als psychologisch medewerker gewerkt en dan voer je gesprekken met ontelbaar veel mensen en het gebeurde constant dat mensen na het gesprek met mijn toenmalige baas nog naar mij toe kwamen om te vertellen dat ze zich ongelooflijk fijn bij mij hebben gevoeld en dat ze het gevoel hadden dat ik een soort verbinding met ze maakte waarin ze alles konden vertellen en volledig zichzelf konden zijn. Ik vond dat altijd heel apart want ik deed niks bijzonders maar ik hoor hetzelfde van mensen in mijn omgeving. Tel daarbij op dat ik diverse keren te horen heb gekregen dat ik een gave heb, dus daar wil ik meer mee doen. Ik weet alleen niet waar ik moet beginnen en hoe ik verder moet. Ik zou eigenlijk eens met iemand willen praten met een gave en misschien wat concrete tips krijgen over hoe ik nu verder moet.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:08

Je hebt zoveel wegen die je daarin kunt bewandelen, soms moeten je wegen inslaan om tot een bepaald inzicht te komen.
Maar gaarnerweg leer je steeds meer vertrouwen op je intuitie.

Succes.. het is mooie, leerzame maar soms zware en eenzame weg.

ineke1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:09

@kekavo
Je doet het heel goed en ik ben ook van mening dat eerst jij moet herstellen en dan pas aan andere dingen bezig kunt gaan, wat je zelf ook al aangeeft.
In het begin wou ik ook alles tegelijk, vond het zo vreselijk leuk om alles te mogen leren en te ervaren, ik probeerde alles uit wat ik ontdekte. Ene kant is dat goed, maar aan de andere kant kan je dan gigantisch op je snuffert gaan en jezelf voorbij lopen wat dus bij mij ook gebeurde. Heb daar enorm veel van geleerd en ben nu ook zover dat ik vanuit mijn hart kan zeggen, ik ben er nu goed mee bezig. Tuurlijk maak ik ook mijn fouten, maar van fouten leer je, ook ik heb niet altijd gelijk, soms ben ik daar zelfs blij om. En ja ik werk met dieren, hoofdzakelijk paarden maar ook honden en katten. Werk veel met foto's maar ga ook naar mensen thuis om hun dier te helpen. Soms kom ik nog andere dingen tegen in huis en omgeving en die pak ik dan maar 'even' mee, hoewel dat best zwaar kan zijn. Ik doe dat ook nooit en nooit alleen. Mijn partner is altijd bij me gewapend met een fotocamera omdat ik op foto de dingen kan zien wat ik moet zien, in een omgeving voel/hoor/ruik ik alleen maar. En foto's zie ik dingen qua geestelijke problemen, ziektes en kwalen.

Maar het allerbelangrijkste is als je hiermee aan het werk wilt zijn, en het klinkt egoistisch en wat ik altijd heb geroepen "Eerst ik, dan de andere dingen" hou je daaraan vast dan kom je er wel Lachen
Zolang jij niet goed en ontspannen in je velletje zit, dan lukt het niet en kan jij zelfs verkeerde informatie krijgen en dan wordt het een doolhof voor jou maar ook voor de ander. Daar heeft niemand wat aan.
Als ik niet lekker ben, grieperig, hoofdpijn heb of wat dan ook, dan ga ik niet aan de slag met het paranormale, eerst ik dan de rest Knipoog