Bidden.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Onassa

Bidden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 14:17

Ik kom toch geregelt in diverse topics het advies tegen als er iets aan de hand is om te gaan bidden.
Sommige zijn het daarmee eens, anderen vinden het flauwekul.
Gelovige en ongelovige, hoe denken jullie daarover en zijn er ook "bewijzen" dat bidden waar dan ook voor echt geholpen heeft.
Ik vind het een moeilijk thema.
Ben zelf niet gelovig opgevoed, hoewel ik zeker denk dat er meer zal zijn tussen hemel en aarde, kan er alleen niet precies de vinger op leggen.
Ben heel benieuwd hoe jullie daar tegenover staan.

Kris

Re: Bidden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 20:44

Verplaatst HK --> LZP.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 20:48

ik geloof niet in een god,als die wel zou bestaan dan was er zeker niet zoveel elende zijn in de wereld,ik ben wel gedoopt,en heb mijn comunnie gedaan als kind zijnde,maar mijn kinderen heb ik niet laten dopen,wel heb ik ze doopnamen meegegeven,mochten ze later wel willen trouwen voor de kerk,dan moeten ze alsnog gedoopt worden,en laat hun daar helemaal vrij in.heb respect voor mensen die wel geloven in wat dan ook,ik geloof er niet in,en bidden heb ik al niet meer gedaan sinds de basisschool.wel hoop ik dat er na de dood iets zal zijn waar we iedereen weer terug zullen zien die we hebben moeten verliezen in dit leven.
Laatst bijgewerkt door amazone77 op 28-11-08 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 20:48

ik ken mensen bij wie het echt helpt om te bidden. of dat nu is omdat ze echt hulp krijgen van boven of dat ze het tijdens het bidden allemaal op een rijtje kunnen krijgen weet ik niet. maar in beide gevallen kan het geen kwaad Lachen

_Bloem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 20:50

Ik vind dat gelovige moeten kunnen doen en zeggen wat ze willen. Ik snap ook best dat ongelovige daar soms moeite mee hebben maar dat kan je natuurlijk ook voor jezelf houden. Mijn vriendin is Christen en heeft er bijvoorbeeld heel veel moeite mee als mensen vloeken.. Als er dan iemand vloekt zecht ze er zelf niks van maar je ziet wel aan haar dat ze het echt niet leuk vind. En vorig jaar zat ik dan in een klas en als er dan iemand vloekte zei de leraar er dan wat van maar dan gingen ze juist nog even extra door. Ik vind dus gewoon dat gelovigen mogen bidden als zij denken dat het helpt! Ik word er zelf altijd wel rustig van als m'n vriendin voor me bid!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 20:56

ik zou niet zonder het geloof kunnen. Ik kan niet bewijzen dat het helpt, maar het is iets wat ik dagelijks ervaar en een heel enkele keer heb ik wel iets meegemaakt wat geen toeval meer kon wezen.

maar wat let je om het te proberen?

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 21:01

Ik ben ook gelovig, en bidden is zeker iets met veel waarde bij mij Ja Merk dat ik er best veel steun aan heb.
Heb ook het idee dat het zeker helpt, anderen zullen zeggen dat het stom toeval is maar dat is dan al meer dan 3 keer geweest, en dat geloof ik niet Lachen

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 21:05

Ik heb wel sterke voorbeelden gezien van dat bidden (of God Knipoog) helpt...

_Bloem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 21:09

Hebben jullie gelovige het dan ook moeilijk als er iemand vloekt? Ik ga zelf wel eens met mijn vriendin naar de kerk!

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 21:11

Love_Romeo schreef:
Hebben jullie gelovige het dan ook moeilijk als er iemand vloekt? Ik ga zelf wel eens met mijn vriendin naar de kerk!

Ik vind het idd niet leuk.. maar 'zeur' er verder niet over. Mensen weten dat ik gelovig ben en dat ik er een hekel aan heb, verder laat ik de keus aan hun.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 21:12

Love_Romeo schreef:

Maar je mag toch niet oordelen over mensen, hoe kan je het dan moeilijk hebben als zij vloeken?

Verder moeten mensen die zich goed bij voelen bidden, als je in iets geloofd dan helpt het sowieso Ja

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 21:14

Ik heb vroeger gebeden, maar omdat het niet hielp ben ik mijn geloof in God kwijtgeraakt. Langzaam komt het terug. Ik ben soms in een kerk en ervaar dan een zekere rust en geloof dan dat er 'iets' rond me is. Niet een God maar mijn overleden dierbaren die dan 'contact' met me zoeken. Ik geloof dat er nog iets is na dit leven. Is het omdat ik bang ben voor de dood? Geen idee maar het geeft me wel rust Lachen

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 21:15

Love_Romeo schreef:

Ik vind dat ook inderdaad niet leuk. Ik zal er niet zo snel iets van zeggen, of ik moet die persoon heel goed kennen, en dan nog maak ik er meestal een soort geintje van.

Het heeft niks te maken met oordelen, Katia, maar meer met dat het pijn doet als iemand de naam van iemand van wie je veel houdt, misbruikt omdat er iets niet goed gaat, EN omdat God zomaar eens zou kunnen doen wat je vraagt --> God, verdoem mij.
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 28-11-08 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 21:16

Armaris schreef:
Ik heb vroeger gebeden, maar omdat het niet hielp ben ik mijn geloof in God kwijtgeraakt. Langzaam komt het terug. Ik ben soms in een kerk en ervaar dan een zekere rust en geloof dan dat er 'iets' rond me is. Niet een God maar mijn overleden dierbaren die dan 'contact' met me zoeken. Ik geloof dat er nog iets is na dit leven. Is het omdat ik bang ben voor de dood? Geen idee maar het geeft me wel rust Lachen

Ik heb juist sinds mijn geloof sterker is geworden helemaal geen angst meer voor de dood.. Heel raar!

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 21:17

Ik ben niet gelovig,en bid ook niet,in ieder geval niet tot een god.
Ik noem het eerder 'een kaarsje aansteken voor iemand' .
En dat is dan meer omdat ik met dat kaarsje mijn gedachte bij een bijvoorbeeld zieke persoon leg,en niet omdat ik aan god of wie dan ook vraag om het leven beter te maken.
Ik bid niet om rijk te worden,ik bid ook niet dat het morgen droog blijft,of dat ik een mercedes krijg voor mijn verjaardag.
Soms,bijvoorbeeld in Amerika,vind ik dat er te snel gebeden wordt.
Mensen bidden bijna automatisch,en voor alles,en dan vraag ik me af; wat is dan nog de speciale toon in je gebeden?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 21:25

@Tivoli: Je doet me denken aan dat liedje 'Oh Lord, won't you buy me a Mercedes Benz' -Janis Joplin toch? Knipoog

De dingen die jij noemt, daar bid ik ook niet voor. Maar wel bv. om genezing van een (ernstige) ziekte, om wijsheid bij het nemen van een grote (gevoelige) beslissing, om troost als iemand een dierbare is verloren.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 21:28

Blue_Eyes schreef:
@Tivoli: Je doet me denken aan dat liedje 'Oh Lord, won't you buy me a Mercedes Benz' -Janis Joplin toch? Knipoog

De dingen die jij noemt, daar bid ik ook niet voor. Maar wel bv. om genezing van een (ernstige) ziekte, om wijsheid bij het nemen van een grote (gevoelige) beslissing, om troost als iemand een dierbare is verloren.

In die mate bid ik ook Blue Eyes.
Alleen noem ik het geen bidden,al weet ik niet waarom.
Ik ben niet gedoopt,2 keer in mijn leven in een kerk geweest,en niet christelijk (o.i.d) opgevoed.
Voor mij is het geen bidden, maar een kaarsje branden Lachen
Dat doe ik ook voor overleden personen,of zelfs dieren.
Maar misschien is dat wel omdat ik het zelf fijn vind om er even bij stil te staan.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 22:36

Jep ik geloof in de kracht van gebed en ik heb ook zeker ervaren dat gebed helpt.

_Bloem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 23:14

kinuh schreef:
Love_Romeo schreef:

Ik vind het idd niet leuk.. maar 'zeur' er verder niet over. Mensen weten dat ik gelovig ben en dat ik er een hekel aan heb, verder laat ik de keus aan hun.

Nee mijn vriendin zeurt er ook niet over.. Maar die leraar zei het altijd dan en dan werd het dus eigenlijk alleen maar erger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 23:19

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-23 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 23:21

Doet me denken aan 'n stuk tekst uit 'n blog van iemand. Vent schrijft precies op wat ik zeg.

You can pray for 72000 hours straight (3000 days) as devoutly as you can possibly be… as pure of thought and intention as you can possibly be… and you know what? Your prayer, though it might be heard (who knows?) it won’t be acted on except with the same frequency of probability that affects all things.

I’ve prayed in earnest. I’ve had faith in earnest in my early adult years. I’ve trusted with my entire being that some good thing would happen, and you know what? Statistically some good happened and some bad happened. You know what I noticed? More good happens when I proactively DO SOMETHING to effect a positive change…

Yah, go figure… what I DO has much more effect than what I pray.

People that pray and that attribute great things to what they prayed are ignoring a lot of things. Number one, they ignore the negatives that occur as being their own fault for a lack of faith in the god they’re praying to. Number two, they’re ignoring the fact that probability happens this way and that way. Number three, they’re ignoring the fact that whatever they might be praying for… an “A” on a test… a positive result of a “CAT” scan… the offer on a house they want goes through…. pales in comparison to what 99% of troubles that others have in the world.

In America we pray for simple and selfish things that are so petty as to be laughable. We pray for a sunny day on our vacation so we can enjoy a day at the lake. Never mind that a rainy day would do more good growing crops than that sunny day ever could do… we pray selfishly and pettily.

How can someone actually believe that the thing that made this entire game gives half a care about your prayer about the day - if it’s sunny or not sunny? How could you even have the gall to bother the creator of the cosmos with a plea for an “A” on your test? Are you insane? Are you so wrapped up in yourself and your idea of a personal jesus and god and savior that does things just for you becuase you ask for them? Why are you more important than the 6 billion other people on the planet?

Don’t you understand that you need to ACT in order to change something?

Don’t you understand that this god that you believe in gave you much more power to change the probability to being in your favor by ACTING and DOING something - not praying? Did god ever come through with something?

Lachen

naath

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 23:23

Ik ben gedoopt en ging altijd met mijn moeder naar de kerk.
Sinds mijn ouders gescheiden zijn en ik me moeder bijna nooit zie bad ik niet meer. Maar doe het al wel weer een lange tijd. Altijd voor het slapen gaan of soms op hele moeilijke momenten. Als ik in bed lig bedank ik Hem voor de leuke fijne dag, of als het geen leuke dag is geweest dan noem ik het anders. Vroeg altijd of hij wou waken over mijn vriend dat alles goed zou gaan de volgende dag, dat hij lekker zou slapen etc. Het is nu uit tussen mij en m'n vriend (heb topic, voor uitleg). En heb Hem ook meerdere malen gevraagd of het goed komt. Maar nu bid ik af en toe met het slapen gaan omdat ik het gewoon jammer vind hoe het is gelopen en ik boos ben op Hem?
Als ik dan bid, bid ik ook nog steeds voor mijn ex, hij heeft het nu wel nodig en of het nou gewoon toeval is of niet. Mijn ex ziet het niet meer zitten en is bang dat er wat gebeurd, ik bid nog steeds voor hem en er is nog niks met hem gebeurd hoor! Knipoog

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 23:39

Ik zelf geloof er niet in. Vind het wel mooi dat anderen hier veel aan hebben en kracht uithalen. Lachen Voor mij is het eigenlijk alsof je tegen jezelf praat, hardop of in je hoofd. Daardoor ga je dingen nog eens overdenken, dingen relativeren. Als je er een nacht over hebt geslapen, is het vaak zo dat je ook al anders tegen dingen aankijkt (klinkt vast stom). Als er familieleden of mensen uit mijn directe omgeving in de put zitten of ziek zijn, dan praat ik daar gewoon met diegene zelf over en zeg ik dat ik aan diegene denk, maar 'bidden' voor diegene doe ik niet.

Mooi stukje tekst ook Anthea. Ja

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 23:41

Anthea schreef:
Doet me denken aan 'n stuk tekst uit 'n blog van iemand. Vent schrijft precies op wat ik zeg.

You can pray for 72000 hours straight (3000 days) as devoutly as you can possibly be… as pure of thought and intention as you can possibly be… and you know what? Your prayer, though it might be heard (who knows?) it won’t be acted on except with the same frequency of probability that affects all things.

I’ve prayed in earnest. I’ve had faith in earnest in my early adult years. I’ve trusted with my entire being that some good thing would happen, and you know what? Statistically some good happened and some bad happened. You know what I noticed? More good happens when I proactively DO SOMETHING to effect a positive change…

Yah, go figure… what I DO has much more effect than what I pray.

People that pray and that attribute great things to what they prayed are ignoring a lot of things. Number one, they ignore the negatives that occur as being their own fault for a lack of faith in the god they’re praying to. Number two, they’re ignoring the fact that probability happens this way and that way. Number three, they’re ignoring the fact that whatever they might be praying for… an “A” on a test… a positive result of a “CAT” scan… the offer on a house they want goes through…. pales in comparison to what 99% of troubles that others have in the world.

In America we pray for simple and selfish things that are so petty as to be laughable. We pray for a sunny day on our vacation so we can enjoy a day at the lake. Never mind that a rainy day would do more good growing crops than that sunny day ever could do… we pray selfishly and pettily.

How can someone actually believe that the thing that made this entire game gives half a care about your prayer about the day - if it’s sunny or not sunny? How could you even have the gall to bother the creator of the cosmos with a plea for an “A” on your test? Are you insane? Are you so wrapped up in yourself and your idea of a personal jesus and god and savior that does things just for you becuase you ask for them? Why are you more important than the 6 billion other people on the planet?

Don’t you understand that you need to ACT in order to change something?

Don’t you understand that this god that you believe in gave you much more power to change the probability to being in your favor by ACTING and DOING something - not praying? Did god ever come through with something?

Lachen

Toch zie je dan dingen over het hoofd. Ik kan bijv. vanalles doen, maar ik kan geen mensen van kanker genezen die door de artsen opgegeven waren. Toch heb ik dat van dichtbij zien gebeuren. Artsen die echt met open mond naar de scans stonden te kijken - deze jongen was op sterven na dood, en nu is hij GENEZEN!

Overigens staat er ook in de Bijbel dat we moeten DOEN. Het een sluit het ander niet uit...

waypoint

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 23:53

ben zelf wel katholiek, alles eromheen ook daadwerkelijk gehad Knipoog
vroeger geloofde ik er wel in, maar ik heb zo vaak geprobeerd om te bidden en elke keer liep het toch weer verkeerd af met die persoon, voor mij geen bidden meer dus, geloof er simpelweg niet meer in.