Werktijden van een 14-jarige?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

topsylover

Werktijden van een 14-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 18:51

Ik had een vraag over de werktijden van een 14-jarige. Ik heb op internet gezocht, op http://www.kinderrechten.nl maar kon geen goed antwoord op mijn vraag vinden.

Nou zit het zo:
Ik werk samen met mijn vriend van 14 in een restaurant. Het restaurant is van zijn ouders. Hij werkt daar al 2 jaar lang 4 dagen in de week. Maar sinds ik daar ben komen werken, zo`n 3,5 maand geleden(half augustus) werkt hij 6 dagen in de week, van 5 tot 10 - 12 uur s'avonds. Hij staat als kok en afwasser in de keuken, en moet ook veel voorbereiden werk doen zoals pizzadeeg maken, vlees voorbereiden enz. Dan is hij al vanaf 3 uur aan het werk.

Er staat mij iets bij dat je als 14 jarige nog niet in een restaurant mag werken als kok. Nu is hij de zoon van de eigenaar, dus ligt het iets anders, maar 6 dagen in de week is te veel voor zo iemand. Weten jullie misschien wat de maximale werktijden zijn voor een 14 jarige in een restaurant?

Tempus_Fugit

Re: Werktijden van een 14-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 18:53

13- en 14-jarigen
Werkzaamheden:
Jongeren in deze leeftijdscategorie mogen al verschillende werkzaamheden verrichten zoals oppassen, folders verspreiden, helpen in de huishouding, werken op een kinderboerderij of manege of helpen in een winkel (maar niet achter de kassa). Ze mogen niet in een fabriek werken en ook niet met machines. Ook moet er altijd iemand aanwezig zijn die toezicht houdt.

Werktijden:
In vakanties mogen ze zeven uur per dag werken, maar nooit meer dan 35 uur per week en niet meer dan vijf dagen achtereen. Op zondag mag er niet gewerkt worden. Per jaar mag een 13- of 14-jarige vier weken werken, waarvan maximaal drie weken achter elkaar. Elke gewerkte periode van 4,5 uur heeft de werknemer recht op een half uur pauze. Ook mag een 13- of 14-jarige niet voor 07.00 uur werken en niet na 19.00 uur.

Salaris:
Voor deze leeftijdsgroep geldt geen minimumloon. Handig is om het loon te baseren op dat van 15-jarigen. Dit bedrag ligt op minimaal € 2,25* per uur.
http://www.mkbservicedesk.nl/1100/vakantiewerk.htm (google: werktijden 14jarige)

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 19:21

Maar kijk, hij is de zoon van de eigenaar, en het is geen vakantiewerk.

Maar als kind van de eigenaren, gelden er toch andere regels, dat je meer mag werken enzo?

Dreeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 15:56

Ik neem aan dat 14 jaar 14 jaar is, de regels blijven hetzelfde, ook al ben je in dienst bij de koningin Vork ..