Ik zit dit jaar voor de 2e keer in 4 Vwo. Ik doe het de natuur kant en heb daarvoor moeten kiezen tussen Duits en Frans.
Ik heb vorig jaar Duits gekozen, omdat ik dit vak iets makkelijker vond en ook wel wat leuker. Vorig jaar had ik een goede docente, waardoor ik Duits nog leuker vond en alles goed begreep.
Dit jaar heb ik gewoon weer Duits gekozen, omdat dat dus vorig jaar beviel. Helaas heb ik dit jaar niet de docent van vorig jaar, maar een nieuwe docent. Ik vind met deze nieuwe docent de lessen erg rommelig en ik begrijp zijn uitleg gewoon niet goed. We hebben het nu bijvoorbeeld over sterke werkwoorden, iets wat ik normaal gesproken best zou moeten kunnen leren. Doordat ik de structuur en uitleg van deze docent gewoon niet goed begrijp, en weinig mogelijkheden heb tot oefenen en trainen van dit onderdeel vind ik het dit jaar ineens een stuk moeilijker en minder leuk dan vorig jaar.
Nou heb ik er al een paar keer serieus over na gedacht om dan over te stappen naar Frans. Omdat ik me op dit moment gewoon doelloos voel in de Duitse les, en in mijn achterhoofd heb dat als ik straks examen moet gaan doen dat het echt niet gaat worden op de manier waarop ik nu les krijg.
Ik heb nu dus een jaar geen Frans gehad, maar in de 3e klas stond ik er ook gewoon even hoog voor als voor Duits, misschien iets hoger. En snapte ik de meeste dingen wel gewoon. De Frans docent bij ons op school is heel serieus en kan goed lesgeven, dus daar zal het dan niet aan gaan liggen. Nou zit ik ook nog een beetje te twijfelen, dat als mijn Duits docent weg moet van school en ik de docent van vorig jaar weer krijg, ik dat dan weer liever heb dan Frans.
Ik heb al even gevraagd, of overstappen nog zou kunnen dus dat hoor ik morgen. Ik ga morgen naar de bovenbouwcoördinator om het er over te hebben.
Nou is mijn vraag aan jullie: wat zouden jullie in dit geval doen en vooral waarom?
Ik hoor het graag

Liefs
Judith