Duits of Frans?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Abaigeal

Duits of Frans?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 16:27

Heej allemaal,

Ik zit dit jaar voor de 2e keer in 4 Vwo. Ik doe het de natuur kant en heb daarvoor moeten kiezen tussen Duits en Frans.
Ik heb vorig jaar Duits gekozen, omdat ik dit vak iets makkelijker vond en ook wel wat leuker. Vorig jaar had ik een goede docente, waardoor ik Duits nog leuker vond en alles goed begreep.
Dit jaar heb ik gewoon weer Duits gekozen, omdat dat dus vorig jaar beviel. Helaas heb ik dit jaar niet de docent van vorig jaar, maar een nieuwe docent. Ik vind met deze nieuwe docent de lessen erg rommelig en ik begrijp zijn uitleg gewoon niet goed. We hebben het nu bijvoorbeeld over sterke werkwoorden, iets wat ik normaal gesproken best zou moeten kunnen leren. Doordat ik de structuur en uitleg van deze docent gewoon niet goed begrijp, en weinig mogelijkheden heb tot oefenen en trainen van dit onderdeel vind ik het dit jaar ineens een stuk moeilijker en minder leuk dan vorig jaar.
Nou heb ik er al een paar keer serieus over na gedacht om dan over te stappen naar Frans. Omdat ik me op dit moment gewoon doelloos voel in de Duitse les, en in mijn achterhoofd heb dat als ik straks examen moet gaan doen dat het echt niet gaat worden op de manier waarop ik nu les krijg.
Ik heb nu dus een jaar geen Frans gehad, maar in de 3e klas stond ik er ook gewoon even hoog voor als voor Duits, misschien iets hoger. En snapte ik de meeste dingen wel gewoon. De Frans docent bij ons op school is heel serieus en kan goed lesgeven, dus daar zal het dan niet aan gaan liggen. Nou zit ik ook nog een beetje te twijfelen, dat als mijn Duits docent weg moet van school en ik de docent van vorig jaar weer krijg, ik dat dan weer liever heb dan Frans.
Ik heb al even gevraagd, of overstappen nog zou kunnen dus dat hoor ik morgen. Ik ga morgen naar de bovenbouwcoördinator om het er over te hebben.
Nou is mijn vraag aan jullie: wat zouden jullie in dit geval doen en vooral waarom?

Ik hoor het graag Lachen

Liefs
Judith

Stybba

Re: Duits of Frans?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 16:36

Ik denk dat je moet kijken naar waar je wat aan hebt in je verdere leven. Denk je veel te maken te krijgen met de duitse taal of de franse taal. Ik heb op de middelbare school gekozen voor duits omdat ik aan de duitse grens woon en veel met duitsers te maken krijg. Hopelijk heb je er wat aan. Succes met je keuze.

Abaigeal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 16:38

Dankje Lachen Ik krijg waarschijnlijk niet specifiek meer te maken met 1 taal, dus dat zal dan niet zo heel veel uitmaken.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 16:40

Kun je niet vragen of ze je in een andere duitse klas inroosteren? of hebben jullie niet dat je bij elke les bij andere mensen zitten? (offcourse wel de zelfde leraar)

Abaigeal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 16:42

In de 4e hebben we helaas allemaal van deze nieuwe docent les, en het gaat vooral om de docent dus dat is dan helaas ook geen optie.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 16:45

en bijles van die goede persoon? Of als je gaat vragen oid. of je die andere leraar weer kan krijgen?
Weet niet of het verstandig is om frans te kiezen.. 't jaar is zo voorbij en je hebt al een aantal maanden gehad..

Abaigeal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 16:47

Ja precies, had zelf ook al aan bijles zitten denken, dus dat zou ook nog een optie zijn.
En wil morgen even bij de coördinator langs en dan kan ik ook vertellen hoe het in de les gaat, misschien dat er dan een andere docent komt, want er zijn al veel klachten binnengekomen over deze docent.
Zie net op mijn rooster dat ik eventueel ook eventjes Frans erbij zou kunnen nemen om te kijken hoe dat is.

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 16:51

Ik zou gewoon duits blijven doen.
Er zijn ongetwijfeld ook slechte leraren in de sectie frans.
Je moet je keuze eigenlijk niet baseren op een leraar.

En bijles volgen is dan idd een optie, zolang je deze slechte docent nog hebt. Knipoog

Abaigeal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 16:58

Bij ons op school zijn er maar 2 docenten Frans in de bovenbouw, en eigenlijk maar 1 die we kunnen krijgen, beide zijn ze zoiezo goed dus daar zullen dan geen problemen van komen. En ik trek me juist altijd heel veel aan van de leraar bij een vak, dus dat kan best lastig zijn Knipoog
Maar ga er nog even goed over praten met wat mensen en kijken hoe het dan verder gaat.
Misschien idd bijles vragen en dan hopen dat ik volgend jaar een betere docent krijg Knipoog

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 17:07

Hebben jullie geen studieuren ingeroosterd waarin er leraren rondlopen waar je vragen aan kunt stellen? Dit hadden wij op de middelbare, alle leraren liepen door de studiezaal en je kon er één aanspreken als je een vraag had.
Als jullie dit ook hebben, kun je dan niet je vragen stellen aan je oude leraar Duits?

Abaigeal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 17:39

Dat hebben wij idd ook, alleen heb ik dan weer net geen studiehuisuren waarin een Duits docent rondloopt, omdat wij meestal maar iets van 2 docenten hebben rondlopen tijdens zo'n uur.
Maar ik ken nog wel een Duits docent die ik misschien eens ga opzoeken.

blitsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 17:44

Ik zou ook bijles nemen en ik vrees ook dat nu overstappen op Frans misschien niet zo gemakkelijk zal zijn vermits je een jaar 'basiskennis' gemist hebt. En een jaar inhalen lijkt me toch best wel veel. Het kan aan mij liggen want ik ben niet zo'n ster in Frans Lachen

Abaigeal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 18:17

Ik zou dan 3 maanden moeten inhalen.
Aangezien ik dit jaar in de 4e zit voor de 2e keer, heb ik 1 jaar geen Frans gehad, maar dat komt dus omdat ik vorig jaar wel voor Duits heb gekozen Knipoog

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 18:24

Gewoon duits blijven doen. Als je bent blijven zitten had je vorig jaar tog hetzelfde wat je moet doen bij duits?

Abaigeal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 18:27

Ja maar precies dit onderdeel heb ik vorig jaar niet gehad, en deze docent legt alles ineens heel anders uit.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 18:29

Ik zou nu wel duits blijven doen.. omdat je het vorig jaar ook al gedaan hebt, denk ik dat je het vanzelf wel beter snapt Knipoog
Ik zit nu ook in de 4e en ik doe frans, dat vind ik eigenlijk wel heel makkelijk..
maar ik ben er ook best goed in, dat kan voor jou heel anders zijn.

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 20:29

Bedenk natuurlijk ook dat je dit jaar misschien die docent Duits hebt, maar wie weet welke docent je volgend jaar hebt? Je kunt natuurlijk altijd nog vragen of je niet ook tegelijkertijd wat lessen Frans kunt volgen, zodat je nog altijd kan kijken (ik doe nu een HBO-opleiding en doe zowel Frans als Duits als enige en dat bevalt eigenlijk ook wel gewoon goed).

Abaigeal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 20:45

Ja idd het kan zijn dat ik volgend jaar wel weer een goede Duits docent heb.
Ik ga het er morgen even op school over hebben. Denk dat ik wel laat weten dat de lessen gewoon beneden niveau zijn en dat ik er weinig aan heb. Maar dat ik dan nu maar even wat dingetjes vraag aan een andere Duits docent.
Die 2e optie zou eventueel wel kunnen want tijdens een bepaald cluster Frans heb ik studiehuis of vrij dus ik zou het eventueel even erbij kunnen volgen.
Maar goed ik ga het morgen even op school bekijken.
In ieder geval alvast bedankt voor de reacties ! Lachen

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 11:04

frans Ja
Ten eerste omdat ik het leuker vindt en ten tweede het wordt meer gesproken als duits (in zoverre ik weet, het is al helemaal jammer dat ze geen spaans op school geven daar heb je pas veel aan!)