opvoeden tot weerbaarheid

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

soesita

opvoeden tot weerbaarheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 12:54

Mijn dochtertje (2,5 jaar) gaat al naar de kleuterschool. Dat is hier mogelijk en ze is er rijp voor en gaat heel graag.
Ze komt regelmatig met verhalen "ik heb geweend", "Thomas heeft aan mijn haar getrokken", of "Lisa heeft mij geslagen". Mijn reactie is dan dat ze luid moet zeggen dat ze dat niet wil, dat dat pijn doet of gewoon "nee!". En dat ze het aan de opvoedsters moet zeggen. Lisa is er trouwens om bekend dat ze andere kinderen slaat en daar wordt rond gewerkt. Ook gesprekken met de opvoedsters en observatie tonen aan dat de opvoedsters alert zijn op zulke situaties en onmiddelijk ingrijpen.
Maar ze zullen heus niet alles gezien hebben dus zal het af en toe wel eens gebeuren.

Maar: gisteren vertelde mijn dochtertje dat "Lisa haar geslagen heeft" en dat "ik heb teruggeslagen". Mijn man zei dat hij dat niet goed vond en dat ze het aan de opvoedsters moest zeggen als dat gebeurde. Maar niet terugslaan.

Nu is het zo dat ik zelf ook zo ben opgevoed. Ik ben zwaar gepest geweest maar heb nooit teruggeslagen of gestampt. Ik heb het toen wel aan de leerkrachten verteld en die hebben me in mijn gezicht uitgelachen! Boos!

Wel is het zo dat mijn ouders me niet hebben geleerd om luid "nee" of "ik wil dit niet!" of zo te zeggen en op die manier de aandacht van de groep naar het gebeuren te leiden.

Mijn vragen aan jullie: is dit voldoende? Of moet je kinderen leren om meer of anders van zich af te bijten? Mag terugslaan als het maar voor een keertje is? Hoe voeden jullie je kinderen op tot weerbaarheid?

Alet74

Re: opvoeden tot weerbaarheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:08

Leuk topic!
Ik vind dit ook erg lastig. Wij hebben een dochter van 5, ze zit in groep 2 (vroeger: de kleuterschool).
Hiervoor ging ze naar het kinderdagverblijf. Thuis en ook daar (nu bso), en nu op school, geldt de regel dat er niet geslagen, geschopt enzovoorts mag worden. Mijn man en ik kunnen ons daar goed in vinden. We proberen haar bij te brengen dat ze het moet zeggen als ze iets niet leuk vindt, en daarna ook tegen de juf of leidsters moet zeggen als dit gebeurt (kinderen die slaan of wat dan ook).
Persoonlijk vind ik dat ze niet moet terugslaan, ook niet als het 'maar voor een keertje' is, op zo'n jonge leeftijd kun je ze dat toch nog niet goed duidelijk maken denk ik. Ik zou toch uit willen gaan van het principe dat je een ander niet moet aandoen wat je zelf ook niet zou willen wat jou werd aangedaan.
Gelukkig heeft onze dochter maar 1 meisje in de klas die wel eens slaat enzo, de juf weet daarvan en daar wordt ook aan gewerkt. Tot dusver valt het nog reuze mee. Misschien maakt het qua gedrag van kinderen ook nog wel uit of je in een dorp (zoals wij) of in een stad woont.

Aan de andere kant voeden mijn beide schoonzusjes hun kinderen erg weerbaar op. Onder het motto 'het is een jongen' mag neefje 1 er best op slaan (hij is 6). Neefje 2 en nichtje (tweeling van 4) mogen ook best terugslaan van hun ouders. Dit stuit me een beetje tegen de borst, zou dit niet van kwaad tot erger gaan? Laat ze eerst leren om verbaal sterk te worden. Slaan is in mijn ogen toch vaak een stukje onmacht.
Ik ben met TS erg benieuwd naar hoe anderen hiermee omgaan!

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:26

moeilijk soms zo'n situaties. Ik ben kleuterleidster (leerkracht dus) en ik heb een klasje van kinderen van 3 jaar.
Ik merk ook dat sommige kinderen terugslaan als ze pijn gedaan worden. Maar dat komt vaak omdat ze dat als de manier zien om te reageren, beetje een instinkt. Als ik dat zie gebeuren dan straf ik toch vooral diegene die ermee gestart is. en dat zeg ik meestal tegen de andere dat we ook op andere manieren kunnen reageren, door het aan de juf te zeggen. Ook leer ik hen aan luid nee te zeggen als een kindje probeerd te slaan. Maar vooral ook als kinderen conflicten hebben, leer ik het hen het zelf op te lossen, zo leren ze ermee omgaan en kunnen ze ook bemiddelen. Want als je het al leerkracht altijd voor hen doet, leren ze er toch zelfs niets uit!!!!

Groetjes
charlot

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:30

Ik vind dit heel dubbel. Mijn kind is namelijk ook zo opgevoed, maar er zijn nu eenmaal kinderen die zich daar niets van aantrekken. Ondertussen is mijn zoon 10, en laat luid en duidelijk horen dat ie ergens niet van gediend is, echter is hij toch een paar maal een paar weken lang geplaagd door een klasgenootje. Naar de juf gaan werdt beloond met nog meer geplaag. Uiteindelijk heb ik het opgelost door het kind en zijn ouders aan te spreken, maar toch...

Mijn kind mag nu ook terugduwen/slaan/whatever, maar pas Nadat hij heeft aangegeven er niet van gedient te zijn, en nadat hij zich heeft verweert meteen naar de juf stappen. Goed, dan heeft hij ook wat gedaan maar sommige kinderen willen nu eenmaal niet horen en moeten blijkbaar voelen?

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:40

oehh dit vind ik moeilijk. ik heb zelf 2 jongens van 8 en 11. ik probeer ze bij te brengen dat als iemand slaat of schopt ze gelijk naar de juf moeten gaan. mijn oudste zoontje wil (zoals ik dan hoor) nog wel eens terugslaan, maar mijn jongste zal dat niet zo snel doen. ik vind het echt een moeilijke keuze. mogen ze terugslaan om erger te voorkomen of breng je ze bij dat je met terugslaan het alleen maar erger maakt? ik weet het niet zo goed.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:45

lastig hoor. wat dit betreft zitten mijn man en ik ook niet helemaal op een lijn..
manlief zegt, schop/sla ze maar terug. En ik heb dus liever dat ze het bij een leerkracht melden. Mijn oudste is heel braaf, en die gaat voor elke scheet die dwars zit naar een leerkracht, ik kan me goed voorstellen dat de juffen daar soms wat moe van worden. Haha! mijn oudste wil ook graag alles regelen en politie-agentje spelen in de klas. Het lukt haar wel aardig om de orde te houden geloof ik. Kinderen hebben daar (tot nu toe, ze zit in groep 5) nog geen probleem mee.

de jongste is iets anders, die zit in groep 3, en is een binnenvetter. Ze zal niet gauw naar de juf gaan, maar lost haar probleempjes zelf wel op... hoe weet ik niet, ik heb nog geen klachten dat ze hardhandig is ofzo Haha!

Kindjes zijn vanaf baby op een kinderdagverblijf geweest, ik denk wel dat dat een voordeel heeft met betrekking tot weerbaarheid. Ze weten van heel jongs af aan wat de regeltjes zijn, en hoe ze in een groep moeten functioneren. Kinderen die pas met 4 naar school gaan hebben hier nog wel eens moeite mee.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:04

Ik heb geen kinderen (gelukkig nog niet zeg!), maar ik ben natuurlijk net als iedereen wel kind geweest.
In groep 1 had ik een jongen in mijn klas, die nogal bazig en gewelddadig was. Iedereen was bang voor hem, en ik kreeg een keer een klap van hem, heb teruggeslagen. Sindsdien heeft die jongen geen vlieg meer kwaad gedaan.

Ik denk dat Lisa door heeft dat iedereen bang voor haar is, en daar gebruik van maakt. Dan is het niet erg dat je dochter eens laat merken dat ze daar niet van gediend is. Laat maar terugslaan, maar geef wel aan dat ook zij daar straf voor kan krijgen.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 17:22

Wij hebben het volgende op school geleerd:
- Eerst zeggen dat je het niet wilt en weglopen.
- Daarna duidelijker zeggen dat je het absoluut niet wilt.
- Zeggen: als je niet ophoudt, krijg je .. terug! (vul zelf in)
- Doen wat je zei.

Maar alleen als diegene niet ophoudt. Knipoog
Zo blijf je geduldig en geef je van tevoren ook aan wat diegene kan verwachten. Luister hij/zij niet, dan voelt hij/zij het wel!

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 20:21

Rebel_Jits: Dat klinkt als een goede richtlijn voor mij. Is natuurlijk voor een 2,5-jarige nog wat te ingewikkeld, maar het principe vind ik goed. Ja

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 22:23

ik als proffessionele opvoeder zit ook vaak tussen wal en schip.

wat ik geleerd heb, en ik ook echt functioneel vind is: zeggen dat je het niet wilt hebben, en ook nóóit zelf beginnen, maar áls je wordt geslagen, zo hard terugslaan dat ze het nooit meer proberen bij je. ( dat was mijn vaders aanpak, haha Lachen )

als groepsleiding kan ik dat niet zeggen op mijn werk. Dan blijft het bij: Aangeven dat je het niet wilt, duidelijk zijn tegen de ander, weglopen en de leerkracht erbij halen.
Ik vind het toch lastig aangezien ik het niet verantwoord vind om mijn kids -die al met gedragsstoornissen kampen en vaak een lage gewetensontwikkeling hebben- aan te moedigen om van zich af te slaan, terwijl ik weet dat de laatst benoemde aanpak ook niet altijd even effectief is.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 11:08

Juist. En dat is het hele probleem: we kunnen allemaal in theorie wel vinden dat het zonder lichamelijk geweld moet. Alleen, als het in de praktijk niet blijkt te werken ben je er als slachtoffer niets mee.
Wat ik me afvraag is dus of er een geweldloze aanpak bestaat die wél even goed werkt als terugslaan. Ook bij hardleerse pesters dus.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:21

op de leeftijd van jouw dochtertje denk ik nog niet, die begrijpen nog te weinig taal, dus dan wordt het fysiek oplossen wat duidelijker.. als ze ouder worden kunnen ze het hopenlijk met hun mondje wel oplossen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:26

Pff lastig hoor!
Even kijkend naar mijn neefjes op die leeftijd: die gaven ook direct een mep terug. Maar dan gaven wij er geen aandacht aan als de beide heren zielig gingen huilen. Dan was dat hun eigen schuld.
De oudste is nu 7 en die is nu mondig en die verteld ook duidelijk: ik wil dat niet en helpt dat niet? schakelt hij juf, moeders of oppas in.
Die van 5 begint het ook langzaam door te krijgen en die van 3? die mept nog vrolijk terug Nagelbijten / Gniffelen

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:30

Ik heb 2 kinderen een zoontje van 6 en een dochter van 4.
Mijn dochter is heel mondig en red zich met haar mondje heel goed, die trekt haar tettertje wel open als ze gepest of geslagen wordt.Luisteren ze dan niet dan geeft ze een mep terug.
Mijn zoontje is verleden jaar op school gepest door een groepje van drie en werd ook geslagen, hij doet dus niks terug.
Op zon moment mag hij van mij echt terugslaan.
Hij sinds kort op judo, ook om hem zekerder van zichzelf te maken, dat hij wat meer vertrouwen krijgt inzich zelf.

Als ze gewaarschuwd hebben van dat ze op moeten houden met slaan/schoppen en ze houden niet op mogen ze van mij terugslaan.

Uit zich zelf beginnen mogen ze niet en dat weten ze.