Stiefzusje in jeugdgevangenis..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

K_im

Stiefzusje in jeugdgevangenis..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 23:05

(Ik heb zitten twijfelen of ik dit wel moest plaatsen, maar wilde toch mijn verhaal kwijt en hopenlijk wat info)

Mijn ouders zijn al jaren gescheiden, vanaf het eerste moment had mijn vader met een vrouw, die een dochter had. Nu 13 jaar verder, zijn ze al 2 jaar uit elkaar en de dochter van haar is 13 jaar. Ziet mijn vader als haar vader, omdat ze de hare niet heeft gekend. Nu is ze redelijk brutaal geworden en ging haar moeder verhuizen naar Naarden. Wij wonen in Zaanstad en dat is dus een flink stuk reizen.

Het was geen doen voor haar om elke keer van hier naar daar te gaan. Nadat ze eerst daar op school zat, toen toch hier wilde blijven wonen omdat hier haar leven lag, maar omdat mijn pa een nieuwe vriendin kreeg waar ze het niet mee kon vinden ze toch weer daar naar school moest, was haar leven dus al totaal over hoop gegooit. Ons contact verwaterde.. Kreeg enkel nog af en toe te horen waar ze woonde.. (ze heeft in die tussentijd ook nog een tijden bij onze oude oppas/schoonmaakster gewoond)

Maargoed, dat arme kind van amper 13 heeft intussen al heel wat meegemaakt. Ik dacht dat het ondertussen gewoon weer z'n gangetje ging. Mijn vader wilde er niet meer over praten omdat hij haar gewoon als zijn dochter ziet en het daar dus zelf ook heel moeilijk mee had. Na anderhalf jaar niets te hebben gehoord, kreeg ik vandaag iets te horen waar ik erg van schrok...

Ze zit in een jeugdgevangenis..

Mijn eerste vraag was, wat heeft ze gedaan! Maar ze heeft dus gewoon helemaal niets gedaan. Ze heeft niets gedaan en toch zit ze daar!

Haar moeder heeft een nieuwe vriend waar ze ook niet mee op kan schieten.. conclusie: ze heeft moeite met het uit elkaar gaan van haar ouders. En dat mag natuurlijk! Maar het is echt uit de hand gelopen, het fijne weet ik er niet van, maar dat het niet goed is weet ik wel! Haar moeder wil d'r niet meer..

Ze is naar een open internaat gegaan oid, maar daar is ze van weggelopen, ze voelde zich zo ongelukkig.. Daarna is ze naar de jeugdgevangenis gegaan.. Mijn vader heeft haar afgelopen week 2 keer opgezocht.. En ik hoop dat hij overweegt om haar weer in huis ze nemen.

(phoe! dat lucht op)

Nu had ik een aantal vragen in de hoop dat jullie ze kunnen beantwoorden, of misschien ervaringen uitwisselen..

Is het mogelijk om haar zelf op te zoeken, dus zonder ouders erbij ofzo.. Ben 17 jaar dus nog wel minder jarig. Ik ga er nog proberen om over te praten met mijn pa, maar hij heeft het er echt heel moeilijk mee!
Ook hoopte ik dat het mogelijk zou zijn om haar een dagje mee te nemen naar de stad op gewoon gezellig wat leuks doen ofzo.. (helemaal met kerst op komst!) Maar ik heb het idee dat dat er niet helemaal inzit!

liefs,

Anoniem

Re: Stiefzusje in jeugdgevangenis..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 23:09

ik heb wel vaker gehoort dat "probleem"kinderen ipv een tehuis naar de jeugsgevangenis gingen en ik denk niet dat het mogelijk is om haar een dagje mee te nemen ( mijn vriend zat ook vast) maar je kan wel alleen op bezoek. Ik geloof dat alleen hele jonge kinderen niet alleen mogen komen maar elke leeftijd mag in elk geval op bezoek komen! Ookal ben je 3 dagen oud!

Dreeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 23:22

Soms gebruiken ze jeugdgevangenissen als een crisisplek en wachten op iets beters .. vreselijk maar wel waar ..
Misschien eens bellen met die gevangenissen wat jou en jou stiefzusjes mogelijkheden zijn?

In ieder geval succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 23:22

Ik weet niet hoe dat zit met kinderen in jeugdgevangenissen en of ze bij jullie kan komen wonen. Ik wilde alleen graag even zeggen dat ik het super lief van je vindt dat je haar in huis wil nemen en op wil zoeken!! Je vader boft maar met zo'n dochter als jij, heel veel succes en sterkte gewenst.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 23:25

bedankt voor de snelle reacties Lachen
Ik ga morgenochtend maar even aan mijn pa vragen wat ik wel en niet kan doen.. Hij moet ook maar begrijpen dat ik vragen heb..

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 01:23

Even een stipje, ben nu te moe om nog inhoudelijk te reageren. Serieuze reactie van mij krijg je morgen of uiterlijk overmorgen.

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 09:40

K_im schreef:
Is het mogelijk om haar zelf op te zoeken, dus zonder ouders erbij ofzo.. Ben 17 jaar dus nog wel minder jarig. Ook hoopte ik dat het mogelijk zou zijn om haar een dagje mee te nemen naar de stad op gewoon gezellig wat leuks doen ofzo.. (helemaal met kerst op komst!) Maar ik heb het idee dat dat er niet helemaal inzit!

Het komt idd vaker voor dat ze 'onhandelbare jongeren' naar de jeugdgevangenis sturen als crisisopvang.
Als ik jou was zou ik er even heen bellen, en vragen of je haar mag opzoeken. Ik denk dat je haar niet mee naar buiten mag nemen om een dagje te shoppen, omdat ze in de 'gevangenis zit'. Maar dat kun je ook meteen vragen als je opbelt om te vragen of je haar mag opzoeken.

Sterkte!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 09:50

Je mag haar waarschijnlijk niet meenemen maar wel opzoeken, pas als ze een dag verlof krijgt mag ze mee maar dan moet er constant een begeleider bij zijn. Mijn zus heeft er ook in gezeten, ook omdat er geen plaats was in een gesloten opvang.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 09:57

ach, wat een triest verhaal zeg... arme meid... ik hoop dat het allemaal goed gaat komen, en dat je vader haar weer in huis wil nemen.
raar verhaal dat haar moeder haar niet meer wil.. dat kan ik me als moeder dus totaal niet voorstellen. Scheve mond

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 17:41

Mizora schreef:
Je mag haar waarschijnlijk niet meenemen maar wel opzoeken, pas als ze een dag verlof krijgt mag ze mee maar dan moet er constant een begeleider bij zijn. Mijn zus heeft er ook in gezeten, ook omdat er geen plaats was in een gesloten opvang.

In eerste instantie is er idd begeleid verlof. Als dat goed gaat is er wel kans op onbegeleid verlof. Ik heb stage gelopen in de Doggershoek en daar gingen meiden met een ots (dus niet strafrechtelijk) regelmatig weekendjes met verlof. Er waren ook meiden die buiten de inrichting op school zaten.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 18:00

Het kans is groot dat je er niet binnen komt alleen. Ik ken ook iemand die in jeugdgevangenis heeft gezeten, mijn vrienden moesten elke keer iemand zoeken die 18 was die met hun mee kon.

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 18:16

Komt inderdaad vaker voor
een vriendin van me is sport instructrice op een jeugdgevangenis en daar zitten meer kinderen door deze oorzaak dan dat ze er door een delict zitten.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 08:09

Bedankt voor jullie reacties Lachen

Inmiddels weet ik dat ze er nog 4 maanden moet blijven.. (heeft mijn vader verteld, maandag ochtend)
Als ik mijn pa weer zie, waarschijnlijk maandag pas weer, zal ik even vragen hoe en wat met bezoek etc.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:43

Dat is sneu zeg dat ze daar zit.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 16:59

Tjonge, ik hoorde hier een poosje terug wat over op tv over jongeren die in zo'n gevangenis zitten terwijl ze niks gedaan hebben. Maar zo'n persoonlijk verhaal is toch heel anders!
En dan 4 maanden moeten blijven? Arme meid!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 18:02

ja indd sneu voor dat arme kind. Ik snap niet dat ze daar dan moeten zitten als ze toch niks hebben gedaan. Lijkt net of het dan zo iets is van '' zijn we ze ff kwijt''. En waarom moet ze daar dan wel 4 maanden blijven, snap het niet?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 18:06

Heb in een jeugdgevangenis gewerkt en het ligt er erg of ze OTS heeft of niet.
Het ligt er ook aan of ze al eerder op (begeleid) verlof is geweest.
Met kerst heb je een best grote kans dat het wel mag. Misschien niet de hele dag, maar een paar uurtjes.
Wat betreft er zelf naar toe gaan, daar wordt sowieso met kerst niet echt moeilijk over gedaan.
Ligt denk ik ook aan de jeugdgevangenis zelf (als je wilt kun je per pb sturen in welke ze zit, dan weet ik van de meeste wel hoe streng ze zijn)

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 18:13

Volgens mij moet ze zowiezo een ots hebben... anders strafrechtelijk. Bij een ots met uithuisplaatsing is het meestal 3 maanden in een jeugdgevangenis... Dit loopt alleen naar wat ik gezien heb altijd uit tot minimaal een jaar.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 18:16

ots kan verlengd worden he.
Ik heb jongens gezien die zaten al 2 jr. OTS. Werd gewoon telkens verlengd. Kan tot je 18e en dan zelfs nog tot je 21e in de uiterste gevallen

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 18:21

Ik heb 1 meisje gehad tijdens mijn stage die 4 jaar zat met een ots.... ook continu verlenging, heel sneu.

orange1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 18:25

he wat erg!
mijn pleegbroer zat ook in een jeugd gevangenis en nu in een gewone.
zoals ik weet mag je als je 16 bent haar alleen opzoeken
onder de 16 met ouders er bij.

sterkte en mn pm staat altijd voor je open

Michh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 18:33

Ik heb wel al heel vaak gehoord dat zo'n kinderen naar een internaat gaan, of naar een belgische school.
Maar direct jeugdgevangenis?
Ik vind het heel erg voor haar.
Sterkte. Knipoog

Charmotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 18:37

Erg dat ze daar zit, idd hopen dat je vader haar in huis wil en kan nemen.
Volgens mij kan je haar wel bezoeken? In de gewone gevangenis kan dat geloof ik wel als je minderjarig ben? Misschien dat het in een jeugdgevangenis anders is maar dat weet ik niet.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 18:39

Wat ook meerdere al schrijven,crisis kinderen gaan ook de jeugdgevangenis in....
ikzelf kom iedere wk in gevangenissen (voor m'n werk) ook jeugdgevangenissen.
Ieder heeft zo z'n eigen beleid en regels,de 1 is wat strenger dan de ander.
Wat wel helpt is hoe ze daar is gekomen en hoe ze zich daar gedraagt,personeel kan dan iets milder zijn...

Wil je nog wat weten of kwijt,pb gerust.
Succes en je bent zo een grote steun voor haar.
Evt kan je brieven schrijven of kaartje's sturen dat kan een hele opkikker voor iemand zijn.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 14:28

Brievenschrijven! Wat een super idee Ja Misschien dat ik dat wel kan doen! Ben namelijk niet zo'n goede prater.. Dus zo misschien weer contact opbouwen.. Bedankt Lachen

Iedereen bedankt voor de reacties!