HBO-WO, ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Joyce_

HBO-WO, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 13:54

Hallo bokkers!

Al een paar weken weet ik het zéker, ik wil toch echt psychologie gaan studeren aan de universiteit. Nu doe ik de PABO, omdat ik mijn vwo niet heb afgemaakt, en in het laatste jaar naar havo ben gegaan. Ik vind het wel leuk, maar niet zó leuk dat ik de rest van mijn leven juf zou willen zijn, en dat merk ik aan mijn studie zelf, ik ben lang niet zo gemotiveerd als het zou moeten, ookal gaat het super qua tentamencijfers etc.

Maargoed, ik zal dus wel mijn propedeuse dit jaar moeten halen, wil ik echt naar de uni kunnen.. En, hoe groot/zwaar is de overstap, van HBO naar WO? Wie heeft het gedaan (universitaire studie na HBO, of na propedeuse overgaan)? Wat zijn jullie ervaringen?

En, wie weet hoe dat met stufi zit? Ik ben echt een ramp met antwoorden zoeken op de IB-groep-site, dus misschien weet iemand het hier.. Psychologie duurt (met een beetje geluk) 4 jaar, en dan heb ik dus 1 jaar PABO afgerond.
Moet ik het jaar van mijn niet afgeronde PABO-studie terugbetalen? Krijg ik voor alle vijf de jaren mijn studiefinanciering als gift, of alleen de eerste/laatste 4? Wie helpt me uit de brand! Tong uitsteken

Ik hoor graag alle ervaringen! Lachen

Flew

Re: HBO-WO, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 13:58

Ik ben na het halen van mijn P overgegaan naar de uni. Dit is mijn eerste jaar en ik heb nog geen tentamens gehad dus concrete resultaten zijn er niet zeg maar. Clown Het bevalt wel goed!

Volgens mij heb je maar 4 jaar stufi en zal je dan dus het laatste jaar van psychologie zelf moeten betalen.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 14:06

Als je 5 jaar vwo hebt gedaan (waarom ben je naar havo gegaan? vanwege cijfers of andere omstandigheden?) dan heb je denk ik al wel een voorsprong op mensen die alleen geheel havo gedaan hebben.

Met zelfdiscipline kom je in ieder geval al een heel eind... want WO is gewoon bergen zelfstudie, en daar heb je wel discipline voor nodig, ook met hoorcolleges en werkgroepen, je word behoorlijk vrij gelaten waar niet iedereen tegen kan, maar dat weet je van jezelf het beste.

Als je je propedeuse van PABO haalt heb je gewoon een diploma, gewoon opt ijd doorgeven dat je daarna gaat doorstuderen aan de uni... anders evne iemand van de IB bellen?! (kon via de vragen weinig vinden dus denk niet dat je dan iets terug moet betalen, als je je P maar haalt en daarna gaat doorstuderen)

Stufi word pas in gift omgezet als je binnen 10 jaar je diploma haalt Lachen

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 14:11

Je krijgt 4 jaar stufi voor HBO/WO ongeacht hoevaak je switcht of hoeveel studies je doet.

door jou 1e jaar pabo heb je 1 jaar gehad en nog 3 te gaan.
Om die 4 jaar stufi als gift te krijgen meot je zorgen dat je binnen 10 jaar een opleiding afrond (was bekend neem ik aan??) anders moet je alles terug betalen.
Na die 4 jaar stufi kan je nog een aantal jaar bijlenen bij de IB, maar hoeveel jaar weet ik niet

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 16:25

Volgens mij kan je tot je nog 3 jaar na die 4 jaar bijlenen... Dus in totaal kan je 7 jaar bijlenen...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 16:30

Je hebt inderdaad nog 4 jaar stufi, dus na 1 jaar pabo nog maar 3 jaar. Overstap HBO naar WO qua soepelheid is afhankelijk van persoon Lachen
Ken mensen die het juist makkelijker vonden omdat ze niet zo praktijk gericht waren, maar ook mensen die het te moeilijk vonden omdat ze juist zo praktijk gericht waren.
De 1 vind het te massaal (zoals psy!) en kan daar niet aan wennen en gaat weer naar het hbo vanwege de klassen.

Maarre als de overstap niet bevalt, kun je altijd nog hbo psychologie doen Lachen

Er zijn maar weinig die psy in exact 4 jaar doen. Ik geloof van mijn begin studiejaar dat er van de 500, 7 het hebben gehaald. Er zijn namelijk ook behoorlijk wat afgehaakt omdat ze het niet leuk of te moeilijk vonden.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 16:53

Hihi.. Dat klopt wel! Ik ben ook zo'n afhaker van psychologie! Maar 40% van ons jaar is na het 1e jaar al gestopt... Echt heel veel!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 16:54

Ik ben zelf nu ook 5de jaars student en heb nog een ruim jaar te gaan Clown
Statistiek is namelijk struikelblok nummer 1...

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 17:03

Statistiek is echt een rotvak ja.. Ik had het gelukkig wel gehaald vorig jaar.. Ook maar met het precieze aantal vragen goed wat je moest hebben...
Vriendin van mij heeft nu blokkade voor alleen statistiek omdat ze het 1e jaar statistiek niet heeft, is ze gewoon een jaar langer bezig met haar studie voor 1 vak... Echt heel jammer! Verder had ze namelijk bijna alle punten (50ec)....

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 17:30

Ik heb VWO gedaan, HBO P gehaald (Ergotherapie) en nu WO Psychologie.
Ik ben gestopt op het HBO omdat ik met (het is dat het praktisch niet past, anders had het gekund) 10 vingers in mijn neus al mijn toetsen en assessments gehaald hebt. Heb als een van de weinige mijn P gehaald, zonder ook maar 20 uur thuis aan de studie te hebben gezeten in het hele jaar.
WO gaat me tot nu toe ook goed af, maar het is wel veeeeel meer dan HBO. Onderschat dat niet en onderschat ook vooral de zelfdiscipline niet. 3x een half dagje naar school lijkt ideaal, maar je moet jezelf wel echt een schop onder je kont kunnen geven. Pas hadden we zelfs een hele week geen onderwijs, omdat we aan een verslag moesten werken. Moet zeggen dat me dat nog best tegen viel, terwijl ik vorig jaar op het HBO degene met de meeste zelfdiscipline was.
In mijn onderwijsgroepen ben ik al erg veel mensen tegengekomen die van een HBO opleiding afkomen, zij hebben vaak wat meer moeite met alle Engelstalige literatuur (95% is namelijk Engels). Ook moet je (op de EUR tenminste) een wiskundecursus doen als je niet op VWO-niveau wiskunde hebt.

Ik zit nu in mijn statistiekblok, dus ben er nog hard op aan het studeren.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 20:03

WO is vergeleken met het HBO echt wel een flinke stap omhoog, qua niveau en tempo.
Reken op veel zelfstudie en veel dikke boeken, zeer regelmatig in het engels.

Ik weet niet hoever je gekomen bent met je wiskunde bij vwo, maar voor het is wel handig als je wat voorkennis hebt bij Statistiek, in de vorm van minimaal wiskunde A1 op vwo niveau. Sommige universiteiten bieden geloof ik ook wel bijspijkercursussen aan, daar zou ik nog even naar informeren als je denkt dat het een probleem gaat worden.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 20:10

Oke, dus vooral het wiskundig deel is qua theorie een struikelpunt.. Ik heb wiskunde B1 op HAVO met een 7 (bijna 8) afgesloten, op VWO had ik er echter wel een onvoldoende voor.
Engelse boeken zijn geen probleem, ik lees nu ook veel engelse boeken en artikelen. Al zal het wel wennen zijn natuurlijk.

Dat álles zelfstandig is en de verantwoordelijkheid voor alles volledig bij jezelf ligt, is wel een grote omschakeling denk ik. Pfoe, moeilijk hoor, die keuze. Ik wil het echt héél graag, maar wil dan wel dat het gewoon lekker loopt. Dat het niet vanzelf zal gaan geloof ik best natuurlijk, wil er echt veel voor doen, maar als het niveau te hoog ligt, baal ik wel behoorlijk.. Tong uitsteken

In ieder geval bedankt allemaal! Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 21:18

Als je goed bent in B1, dan kun je problemen hebben met statistiek, Want dat is voortgebouwd op A1: kansberekening Lachen
Maar goed: voor alles is wel bijles te krijgen.
Als je het echt graag wilt, moet je het gewoon doen!
Lachen
Engelse boeken zijn natuurlijk wel heeeeel anders dan je op het hbo gewend bent of op het vwo Nagelbijten / Gniffelen Maar goed, daar raak je aan gewend, of je doet zoals ik: als ik het niet begrijp sla ik het gewoon over! Lachen
Net als alles zelfstandig doen, al is dat voor mij nog steeds wel lastig omdat ik mijzelf een schop onder de kont moet geven ipv dat iemand anders dat doet... Dus daar gaat het vaak mis.

Maar niet geschoten is altijd mis Lachen

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 21:23

Statistiek gaat vooral over dingen als kansberekening, normaalverdeling en de dingen die daarbij horen. Gemiddelden berekenen met somfuncties etc. Ik weet niet precies van B1 op de havo inhoudt, maar ik denk dat het wel genoeg is. Het zou anders zijn als je bijvoorbeeld A1 had gehad op de havo, want daar zou je helemaal niets aan hebben.
Oh wat zie ik hierboven, nouja B1 is niet de makkelijkste wiskunde dus je zult wel een bepaald inzicht hebben of niet?

Het Engels went trouwens wel vrij snel, het is wel wetenschappelijk en vaktaal, maar ook dat krijg je wel onder de knie uiteindelijk.

Als je het echt wil, zou ik het gewoon proberen. Lukt het niet, dan kun je het altijd nog op HBO-niveau proberen. Anders blijf je toch altijd denken, wat als ik het wel had gedaan? Als je iets doet waar je helemaal voor gaat, kun je jezelf ook stukken beter motiveren.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 08:49

Ik heb B1 gehad op het VWO, maar ik zit nu op de helft van mijn statistiekblok, en alles tot nu toe is herhaling. Ook bij B1 krijg je namelijk behoorlijk wat kansberekening.