Straatkrantverkopers, ik kom ze echt óveral tegen!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Storm

Straatkrantverkopers, ik kom ze echt óveral tegen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 13:00

Vroeger kocht ik iedere keer dat ik een dakloze zag een krantje bij hem/haar. Zo vaak zag ik ze niet, misschien een keer of 5 per jaar. Ik woon in een redelijk grote stad (offiecieel een dorp, maar dat klinkt zo klein) van bijna 80.000 inwoners. Er waren tijden dat ik ze hier nergens zag.

Maar tegenwoordig... overal staan ze, bij iedere supermarkt, soms zitten ze op een stoeltje. Ze kijken je doordringend aan en zeggen je gedag. Ik zeg altijd vriendelijk gedag terug, maar ik begin me een beetje te ergeren omdat het er zo veel zijn. Deze week ging er zelfs eentje voor mijn neus staan!
Ook in kleine dorpjes staat ze tegenwoordig bij de plaatselijke Coop/spar/golff/vul maar in. Het zijn mannen en vrouwen, soms met kinderen en vaak Pools of een soort zigeuners. Ik heb het idee dat het overgrote deel van de mensen die langslopen ze maar irritant vinden.

Wat vinden jullie van deze mensen? Kopen jullie nog wel eens een straatkrant?

xDramaQueen

Re: Straatkrantverkopers, ik kom ze echt óveral tegen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 13:03

hier in utrecht deden wij het vroeger ook, was een wat oudere die er elke zaterdag stond in utrecht, nu word je ermee doodgegooid, er staat er 1 boven aan de roltrap en als je beneden komt weer 1, dan buiten weer en ga zo maar verder, we doen er dus niet meer aan.

lesilla

Dat zijn vaak gewoon niet eens dakloze, hier is het een probleem dat families hun vrouw en kinderen buiten zetten om te bedelen en ze s'avonds terughalen.
Ik koop nooit straatkrant omdat het dus vaak geen straatmensen zijn, ik geef alleen geld aandegene die ik weet dat echt zijn

Dav

Oh ja vreselijk tegenwoordig! En ook nog opdringerig.
Ik kocht wel's de riepe van'n zwerver in Groningen maar die vals spelende opdringere vioolspeler die kan hoogstens een ''zoek werk'' opmerking naar zich gezegt krijgen.
Ben de plaatselijke steungroep niet!
En die opdringerigheid maakt me juist zo'n kreng.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 13:07

Hier in Obdam (klein dorpje) staan ze ook geregeld.
Krantenverkopers, maar idd soms ook muzikanten.
Ik vind het moeilijk om te bepalen of ik wat kan geven.

Waar gaat dat geld aan op? Ik ben echt niet te beroerd om wat geld te geven, maar ik wil nou niet iemands drugs, sigaretten of alcoholbehoefte sponsoren.

en hoe weet je of iemand uberhaupt wel dakloos is of kan iedereen tegenwoordig op die manier geld ophalen?
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 22-11-08 13:09, in het totaal 2 keer bewerkt

_Inga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 13:07

Nja ook hier in Groningen Tong uitsteken Loopt een man rond:

"Smakelijk eten, prettige avond. Heeft u misschien een euro voor me dan kan ik brood kopen"

Nu heb ik 'em een tijdje in de gaten gehouden, maar ik zie 'em nooit met brood. Dus toen hij de laatste keer aan mij vroeg of die wat van me mocht hebben, zei ik nee en legde uit waarom. Dat vond ie maar onzin.

Mijn vriend heeft een keer die man voor de Febo ipv geld een broodje gegeven. Hij gooide het gewoon weg! Koe

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 13:10

Ik heb ooit eens een bedelende vrouw 2 euro gegeven en het eerste wat ze me vroeg was 'heb je ook een paar sigaretten voor me?'. Ik was helemaal verbouwereerd. Het liefst wilde ik het geld weer terugpakken, zo nijdig was ik.
Laatst bijgewerkt door Storm op 22-11-08 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

JoanneArnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 13:11

Ik zie ze eigenlijk maar weinig....bij ons bij de supermarkt staat er altijd 1 die je vriendelijk gedag zegt en wij zeggen ook altijd vriendelijk gedag terug. Bij mijn ouders op het winkelplein staat er ook 1, een vrouwelijke, ook altijd erg vriendelijk en correct. Vroeger bij een overdekt winkelcentrum waar ik weleens kwam met de mensen van mijn oude werk ook 1 die altijd netjes de deur open hield...en allemaal blijven ze vriendelijk ook al koop je niets van ze.

Heb nog nooit een straatkrant gekocht en zal het ook niet doen, gewoon omdat ik niet wil dat mijn geld opgaat aan methadon of goedkope blikjes bier.

De mensen van de straatkrant die ik zie zijn altijd zeer vriendelijk....Ik heb er liever daar teveel van als van de gewone zwerver die op je af komt lopen en niet aan de kant gaat tot hij heeft wat hij wilt, of die schreeuwend over straat loopt en ik me ongemakkelijk door voel. Nee dan maar bij elke supermarkt een correcte straatkrantverkoper dan op elke hoek in de stad een zwerver waarvan ik niet weet wat ze doen en waarom...

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 13:11

zo heb ik toen op centraal station iets gezien, ik stond op de bus te wachten met een behoorlijke groep mensen en verderop onder de tunnel stopt een mercedes, daar komt een meneer uit zetten met scheuren in zn kleren en een bordje, niet alleen ik maar meer mensen zagen dat, en ja hoor daar kwam hij bedelen om wat geld, door het opletten van ons heeft hij niets gekregen maar verderop zijn er vast een paar ingetrapt Gestoord

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 13:12

Cayenne schreef:
Hier in Obdam (klein dorpje) staan ze ook geregeld.
Krantenverkopers, maar idd soms ook muzikanten.
Ik vind het moeilijk om te bepalen of ik wat kan geven.

Waar gaat dat geld aan op? Ik ben echt niet te beroerd om wat geld te geven, maar ik wil nou niet iemands drugs, sigaretten of alcoholbehoefte sponsoren.

en hoe weet je of iemand uberhaupt wel dakloos is of kan iedereen tegenwoordig op die manier geld ophalen?

Normaal moeten ze een bedelkaart hebben, maar dat is ook vaak niet zo betrouwbaar.
Meest betrouwbaar is ze er elke nacht zien liggen. En de schaamte in het gezicht zegt ook veel vind ik persoonlijk. Verder wat maakt het uit of ze alcohol drinken persoonlijk als ik zo moest leven zou ik het ook doen al is het om effie de zorgen te vergeten.
Laatst bijgewerkt door lesilla op 22-11-08 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 13:14

xDramaQueen schreef:
zo heb ik toen op centraal station iets gezien, ik stond op de bus te wachten met een behoorlijke groep mensen en verderop onder de tunnel stopt een mercedes, daar komt een meneer uit zetten met scheuren in zn kleren en een bordje, niet alleen ik maar meer mensen zagen dat, en ja hoor daar kwam hij bedelen om wat geld, door het opletten van ons heeft hij niets gekregen maar verderop zijn er vast een paar ingetrapt Gestoord

dat is wel heeeel erg zeg!! Misselijk Nors opkijken

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 13:15

Ik zie ze s'avonds nooit, maar goed, ik ga nou ook weer niet s'avonds actief op zoek naar daklozen Clown

Soms staan ze hier ook in dure jassen en kleren waarvan ik denk Nors opkijken
Goed, je mag niemand op uiterlijk beoordelen, maar die mensen zien er dan voor daklozen wel erg verzorgd uit. Zelfs de parfum kwam je al tegemoet.
Dat vind ik dan toch apart voor een dakloze. Ik geef 'liever' aan iemand waarvan ik zeker weet dat het goed terecht komt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 13:19

Ook in Veenendaal zijn steeds meer straatkrant verkopers te zien. Omdat ik ze iedere dag haast tegenkom bij het in en uitgaan van de supermarkt begin ik me er steeds meer aan te storen. Het zijn geen mensen uit het voormalig Oostblok, die staan er ook geregeld maar dan vergezeld door accordeon/klarinet of ander instrument. Ik heb het idee dat ze stiekem afspreken met de straatkrantverkopers over wie er die dag/week bij de supermarkt mag gaan staan. Als ik er over nadenk, vind ik die muzikanten eigenlijk nog een graadje erger dan de krantenverkopers, omdat de muziek echt niet om aan te horen is. Ik koop trouwens nooit een krantje en geef ook geen geld, omdat ik als ik geld geef graag wil weten waar het aan op gaat.

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 13:19

Dav schreef:
Ik kocht wel's de riepe van'n zwerver in Groningen maar die vals spelende opdringere vioolspeler die kan hoogstens een ''zoek werk'' opmerking naar zich gezegt krijgen.

En zo denk ik er dus ook over. Kreeg een krant in mn hand geduwd, ik loop gewoon door, lopen ze me echt achterna. Ja hoeist

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 13:22

Verschrikkelijk, ik ga niet meer prettig naar de supermarkt. Ze staan er wel bijna elke dag! Ze worden opgehaald en gebracht met een mercedes en ze bellen gewoon met mobieltje...daar ga ik geen geld aan uitgeven!

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 13:29

Heel vaak toen ik terug van school af kwam om terug naar huis te gaan.
Was er steeds een man met een leeg blikje en daar had ie zn geld ingestopt.
Maar hij liet het niet horen, en op een gegeven moment wel..
Toen bleef ie maar vragen en echt ieder mens wat op de metro bleef wachten van ''Heeft u een euro?'' en ging ie iedereen af.
Iedereen zei nee! Huilen van het lachen
Want we wisten gewoon van jij heb daar echt 20 euro in zitten dus waarom zouden je moeten geven?

En vaak als ik naar de Appie ga in het dorp, dan staat er echt iedere dag een muziekkant bij de deur om daar geld te kunnen krijgen.

Maar we hebben dan sinds kort ook een man rond lopen die gaat de Appie in om daar koffie te drinken en gaat weer door het winkelcentrum slenteren..
Met een echte zwerfer coup.

Maar we hadden ook een hele aardige dakloos mn moeder sprak em wel eens gewoon aan en gaf wat geld (1 of 2 euro)
Die staat er nu ook niet meer.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 13:35

Op het station in Leeuwarden loopt een man rond van in de 60, die elke keer vraagt of je een euro voor hem hebt...
Keurig gekleed, sigaar in de mond.. Als hij wat krijgt, fietst hij weg en hij blijft net zo lang doorgaan met mensen aanklampen tot hij wat krijgt. Krijgt hij niets dan begint hij te mompelen dat niemand hem wil helpen, dat hij een treinkaartje moet hebben etc.

Zo op het oog zou je zeggen: gewoon iemand die net €1 tekort komt voor een kaartje. Totdat je hem elke dag ziet staan.
Hij heeft het mij ook al meerdere keren gevraagd, totdat ik afgelopen week maar even tegen hem heb gezegd dat hij iemand anders moest gaan lastig vallen, want dat dit al de 5e keer was over een paar dagen verspreid dat hij een euro van me moest... Toen stond hij stom te kijken...

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 13:59

hier in pijnacker staat er elek dag een die je ook netjes gedag zegt. ik koop dus echt geen straatkrant van hem want hij ziet er gewoon verzorgt uit dus ik denk echt niet dat dit een zwerver is. het is natuurlijk moeilijk te zien maar ik denk dat deze man gewoon een dak boven zijn hoofd heeft en iedere dag te eten krijgt

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 14:09

Ik geef nooit geld ik ga een ander z'n verslaving niet betalen. Ze kunnen wel een broodje van me krijgen, maar dan worden ze boos! nou dan is het jammer dan hoor.....

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 14:17

Ik koop bij niemand wat en geef ook nooit geld. Waar moet je anders de grens trekken? Dan blijf je bezig want er lopen er zoveel rond... En waar zie je ze meestal mee zitten? Juist ja; een groot menu van de Mac.
En bovendien, ik heb ook geen geldboom achter in de tuin Nagelbijten / Gniffelen

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 14:27

Hier staan er niet veel, maar die er dan zijn, staan wel weer dicht bij elkaar in de buurt.
Heb je net bij AH de een gehad, staat 20 meter verderop de volgende alweer. Het zijn wel vriendelijke mensen die niet opdringerig of zo zijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 14:34

Bij mij in het dorp (3400 inwoners) staan ze bij de AH.
Dat is toch niet normaal! En hoe ze je dan aankijken, en meteen hoi roepen. Kan ik echt niet tegen.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 14:35

Dav schreef:

Die op de brug bij het Groninger Museum?

Er ging laatst ook bij mij bedelen, zei niks en liep door. Hoor ik zo achter me gemompeld door die vieze zwerver "Klootzak"
Pardón? Ik ben niet degene die bij anderen zeurt om geld voor drugs of drank.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 14:43

In Breda staan ze ook overal, ik geef nooit wat en ik koop nooit wat. Ik ben al lang blij als ik zelf geld heb...

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 15:00

Plien91 schreef:
Dav schreef:

Die op de brug bij het Groninger Museum?

Er ging laatst ook bij mij bedelen, zei niks en liep door. Hoor ik zo achter me gemompeld door die vieze zwerver "Klootzak"
Pardón? Ik ben niet degene die bij anderen zeurt om geld voor drugs of drank.

ja die op de brug is echt erg... had het hier in heerenveen overigens ook een keer, zo'n buitenlands vrouwtje dat alleen de woordstraat krant in het nederlands uit kon spreken.. Drukt die krant onder mn neus midden op straat, ik zegt netjes vriendelijk bedankt maar liever niet, begint ze me uit te schelden! niet normaal! En toen kon ze ineens wel weer nederlandse scheldwoorden bedenken Clown