Ouders en scooters... pff..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fake

Ouders en scooters... pff..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 12:43

Nouja, ik denk dat jullie haast wel kunnen raden waar dit over gaat.
Ik wil een scooter en mijn ouders zijn er totaal op tegen. (ofja, mijn moeder maakt het niet veel uit, het is voornamelijk mijn vader).

Zijn argument is namelijk dat scooter rijden echt ontzettend gevaarlijk is.
En natuurlijk ben ik me ook van die gevaren bewust, maarja ik bedoel hoeveel ongelukken zijn er wel niet gebeurd met fietsers of auto's..? Ik denk namelijk dat je als fietser nog veel meer kwetsbaar bent als een scooterbestuurder.
Sowieso ben ik niet van plan mijn scooter op te voeren, 40 km/h vind ik hard genoeg gaan, en ik zit ook niet echt op boetes te wachten. (hier wordt namelijk ontzettend veel gecontroleerd met rollerbank).
Ben sowieso best wel een angsthaas als het op snelheid van een scooter aankomt, ik stop al als ik een auto op 50 meter zie. Sigaar
Harder als 40 zal die dus ook nooit gaan lopen.

Ik heb de scooter voornamelijk nodig voor het naar mijn vrienden gaan, zij wonen namelijk best een eindje van mij vandaan (een uurtje fietsen ongeveer), en in het donker vind ik dat niet echt wat om op m'n fiets door donkere bospaadjes te fietsen.

Nu heb ik het met mijn ouders over een scooter gehad toen ik 15,5 was. (inmiddels 3 maanden 16), en ik wil het onderwerp toch nu weer gaan aankaarten.
Wat kan ik nu het beste doen? Hoe kan ik dit het beste doen?
Denk namelijk niet dat ik de enige ben die dit probleem heeft.

Let wel: het is dus niet m'n bedoeling een scooter van 100 km/h te gaan kopen, een snorscooter ben ik allang tevreden mee.

Faithfull_

Re: Ouders en scooters... pff..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 12:45

Mm lastig zeg! Je kunt zelf naar zo'n school stappen waar ze je dat leren met scooterrijden, en dan hun laten uitleggen aan je ouders dat het écht niet gevaarlijk is..! Zoiezo, als je een 25 km/per uur doet dan hoef je niet eens een helm zo langszaam dus misschien kun je daarmee beginnen...

Dreeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 12:50

In de winter is het toch gevaarlijker met een scooter, glad op de weg, blaadjes waar je gemakkelijk over uit kan glijden, kaart dit ook aan bij je ouders en dat je bv na de winter dan graag je scooter wil.. misschien dat je ouders zien dat je dan verantwoording draagt en erover nadenkt..

Daarnaast zijn kosten voor een scooter ook bijna niks, alleen aanschaf kosten natuurlijk.. Maar als jij al een uur naar je vrienden moet fietsen, is een scooter wel ideaal ook met het oog op veiligheid, denk dat je daar al een hele goeie aan hebt!

In ieder geval succes!

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 12:51

Tja een scooter is hartstikke leuk en handig. maar dat je op de fiets kwetsbaarder bent ben ik niet helemaal met je eens.

Al ben je nog zo voorzichtig, je bent niet alleen op de weg.

Een paar jaar geleden reed ik op ee brommer(maar 35 km/u) ben onzettend voorzichtig. Wacht liever even dan risico nemen. Helaas waren mijn medeweggebruiker iets minder voorzichtig en lete niet op. Ging achteruit de parkeerplaats af, en ik moest vol in de ankers. Brommer stond stil, maar door de snelheid kwam hij van achter omhoog. Door het natte wegdek kreeg de band geen grip meer. En daar lag ik op het wegdek. ribben gebrokken en heel wat gekneusd.
Dit was niet mijn fout....

Tja, ik zou wel een helm op doen. Ook al hoeft dit niet. Het is voor je eigen veiligheid. En uiteraard je bromfietscertificaat.

Ga voor een snorbrommer. Dan mag je op fietspaden waar je met een gewone brommer niet op mag... scheelt weer wat.

En let inderdaad erg goed op natte bladjes en modder op de weg!!!

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 12:55

ik begrijp je volledig, ik wou ook absoluut een brommer/scooter toen ik 16 was, maar ik kreeg er geen.
ik mocht er zelfs geen kopen met mijn eigen spaargeld.
uiteindelijk heb ik er toch nog eentje gekocht toen ik 24 was, zo'n type stoere crossmotor maar in 40 km/u versie Cool

en nu, al heel wat jaartjes later, ben ik mij nog veel meer bewust van de gevaren van op 2 wielen rijden.
je bent zo enorm kwetsbaar!
ja, met de fiets ook, maar een scooter gaat harder, dus zijn de gevolgen van een ongeval vaak zwaarder.
op een fiets hoor en zie je het andere verkeer beter, op een scooter is je zicht wat beperkt door je helm en je gehoor door het lawaai van de scooter.
ik wou ook graag een motor, maar sinds een vriend van ons met z'n motor om het leven gekomen is, hoeft het voor mij niet meer.
hij reed niet hard, nog geen 50 km/u, maar bij het remmen is hij onderuit gegaan en tegen een paaltje beland.

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 12:58

Fake schreef:
Ik heb de scooter voornamelijk nodig voor het naar mijn vrienden gaan, zij wonen namelijk best een eindje van mij vandaan (een uurtje fietsen ongeveer), en in het donker vind ik dat niet echt wat om op m'n fiets door donkere bospaadjes te fietsen.

Dit zou ik ook tegen je ouders vertellen. Heel goed argument!

Over het gevaar van een scooter ben ik het niet helemaal mee eens.. het maakt niet uit hoe hard hij gaat.. het gaat erom hoe je ermee rijdt. Mijn scooter kan 85 km/u maar als er bijv bladeren in bocht liggen.. gaat hij echt niet harder dan 10 km/u.. Ook bij nat wegdek rij ik rustiger.
En over de overige weggebruikers: een scooter zien ze beter dan een fiets (=kleiner) dus wat dat betreft lijkt het me juist weer een beetje veiliger.

Ik hoop dat je je ouders over kunt halen! Succes ermee

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 13:08

ik vind scooters die harder rijden dan ze mogen 85 km per uur dus, zo egoistisch... vreselijk.

Ikzelf was altijd bang voor die dingen, heb er ook nooit om gevraagd, toen ik 18 was kreeg ik er dan 1! en wat voor 1! een hele mooie die ik toen wilde, mijn ouders deden er niet moeilijk mee gelukkig maar denk dat het ook heeft te maken met het feit dat ik eigenlijk niet mag autorijden.

Geef je ouders goede argumenten en laat zien dat je het echt wilt, zoek feiten op over fietsers die gevaarlijker zijn als scooter.

Overigens vind ik dat je op een scooter veel kwetsbaarder bent.

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 14:54

Als je 40 wilt rijden moet je inderdaad een snorfiets nemen. Als je als bromfietsers namelijk op de weg 40 gaat rijden is dat alleen maar gevaarlijk want de andere rijden 50/55 km per uur.
Ik heb zelf nu een tijdje een scooter en zelf rijd ik keurig en braaf maar vorige week zat toch echt bijna 3x me scooter in de prak omdat andere mensen niet uitkijken/ de regels aan hun laars lappen of ze gewoon niet kennen!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 15:00

Wat dacht je van zo'n snorfiets waarmee je maar 25 km/uur mag? Lachen Vinden ze misschien minder eng idee!

Als ik later kids heb komt er ook nooit en te nimmer zo'n ellendig ding in huis... Veel te kwetsbaar! Net als met een motor: 1 tik van achteren en je valt behoorlijk hard! En je hebt meer vaart dan op de fiets, dus des te meer schade...
Bovendien vind ik het zonde van het geld en fietsen is goed voor je gezondheid Tong uitsteken

Scooter op latere leeftijd vind ik anders, vriend van mij is 30+ en heeft een scooter gekocht maar heeft al wel 13 jaar autorijervaring en zelfs vrachtwagenrijervaring en kan zeer goed inschatten. Vind ik minder eng dan een 16 jarige die op zo'n ding stapt...

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 15:21

ik heb idd ook een "scooter" die maar 25 rijd, nouja eigenlijk precies 28 *LOL* heerlijk Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 15:23

Mooie snelheid! Lachen
Klinkt ook minder angstig voor ouders dan als hun 16 jarige dochter graag 40 km/uur wil rijden Lachen

Fake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 15:28

Dankjulliewel voor de reacties!
Heb er zeker nuttige tips uit kunnen halen! Ja

Fake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 16:53

Even alvast een kleine update dan maar ( Clown )
Heb intussen met mams gepraat, en zij vind het wel ok.
Nu m'n vader nog.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 17:12

Welshcobfan schreef:
Mooie snelheid! Lachen
Klinkt ook minder angstig voor ouders dan als hun 16 jarige dochter graag 40 km/uur wil rijden Lachen

vind het zelf veiliger, met 40 km per uur is vol op de rem gewoon moeilijker dan 25 km per uur, en zelfs ik red het nog maar net Ja

ook al krijg je voorang, er zijn er een dozijn die richtingsverkeer komen, of auto's die niet op het fietspad letten etc.

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 17:18

Je ziet een aantal dingen wel verkeerd Knipoog
Als je met je fiets valt zal je niet zo gemeen en verkeerd vallen dan als je met je scooter valt (Met vaak een snelheid van 40 km per uur)
Je bent ontzettend kwetsbaar op een scooter.

Jou verhaal herken ik mezelf heel erg in, ik had ook die instelling van: ik wil niet harder, ik ben heel voorzichtig.
Dat is in het begin ook nog wel zo, maar zodra je wat zekerder ben op je scooter wordt je toch altijd iets minder voorzichtig.
Snap dus je vader ook wel!

Zou het gewoon voorzichtig weer aankaarten bij je vader, ook vooral zeggen dat je de nadelen ook echt weet, maar dat het niet opweegt tegen de voordelen Ja Lachen
En je echt voorzichtig zult zijn! Ja

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 17:25

Nou ja zeg, wat een onzin. Mijn man mocht ook nooit een (toen nog) brommer.
Die heeft mooi later wraak genomen. Kwam ie na z'n 18e thuis. Zijn moeder: 'Jongen wat heb je nou toch aan, dat lijken wel motorlaarzen'. Mijn man: 'Ja mam, dat klopt de motor staat buiten' Schoenmoeder dus zowat een hartaanval want dat was helemaaaaal eng natuurlijk Hahahaha.
Nee hoor, ik mag toch aannemen dat je op je 16e de verantwoordelijkheid voor een scooter wel aankan.

Misschien is het handig om eens te vragen waar ze bang voor zijn als je een scooter zou rijden, en dat je die angsten weg kan nemen door afspraken erover te maken. Als ouders zou ik behoorlijk onder de indruk zijn van zo'n 'volwassen' gesprek. Succes!

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 17:28

eva1969 schreef:
Schoenmoeder dus zowat een hartaanval want dat was helemaaaaal eng natuurlijk

ROFL heerlijk typfoutje Huilen van het lachen

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 17:30

Groot gelijk heeft je vader... Die dingen zijn echt gevaarlijk.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 17:30

goed argument voor je vader zou kunnen zijn dat je makkelijker van je fiets afgetrokken word dan van je scooter.............

en als jij lange einden moet fietsen in het donker, is dat toch niet echt heel gaaf..........

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 17:38

Hmm lastig, mijn broertjes waren 8 en 11 toen ze een brommer kregen.. Dus toen mijn zus en ik 16 waren mochten we echt wel een scooter!
Dus kan je niet echt tips geven om je ouders over te halen:P
Precies in het donker fietsen, dat mag vast ook niet van je ouders? Dan is een scooter echt handig. En ik vind het niet gevaarlijk, tis net hoe gevaarlijk je het zelf maakt. En andere weggebruikers tsja, dat probleem houd je je hele leven waar je ook maar op/in stapt in het verkeer...Gewone scooters rijden al 55/60 km per uur als ze uit de fabriek komen..

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 17:42

mmm iemand hier heeft het juist overleefd omdat ze op de scooter zat, een zuiplap reed haar bijna aan, maar juist omdat ze sneller was dan op de fiets reed ze uit de kant, ze is wel gewon maar beter dan die aanrijding.

Fake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 18:30

Nee, dat klopt inderdaad, ik gebruik ook als voornaamste argument het in het donker fietsen inderdaad.
Sowieso zijn ze beide als de dood dat mij iets overkomt in het donker op de fiets dus daar zal m'n vader ook een groot pluspunt in zien.

@Balou_k ja zo'n verhaal heb ik inderdaad ook meegemaakt, een meisje dat ik ken zou namelijk aangereden zijn als ze gewoon op de fiets gezeten zou hebben, ze kon namelijk op de scooter nog net op tijd wegkomen, als ze op de fiets gezeten zou hebben zou ze het waarschijnlijk niet hebben overleefd.
(was trouwens schuld van de bestuurder, die lette niet op en gaf gewoon vol gas terwijl hij haar eerst wel voorrang verleende, maar dat ter zijde..)
Maar ik begrijp sommige argumenten ook wel waarom fietsen minder gevaarlijk is hoor, maarja ieder z'n mening toch! Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 18:33

als jij gewoon een verstandige bestuurder bent dan is een scooter niet meer gevaar dan een fiets Lachen

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 18:38

KiWiKo schreef:
als jij gewoon een verstandige bestuurder bent dan is een scooter niet meer gevaar dan een fiets Lachen

Inderdaad! Lachen
En je kan je ouders misschien uitleggen dat je wel oud en wijs genoeg ben om goed uit te kijken, en het uiteindelijk toch op jouw eigen risico is (hoewel ouders zich daar meestal weinig van aantrekken Bloos ) En dat je natuurlijk een helm opdoet Ja
Ik herken je probleem trouwens hoor.. Van mijn moeder mag ik eventueel best een scooter als ik hem zelf koop, maar eigenlijk wil ze het liever ook niet omdat ze het gevaarlijk en duur vindt. Mijn vader heb ik het nog niet echt mee over gehad, maar dat zal ook wel zoiets zijn...
In elk geval succes Lachen

Fake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 18:40

KiWiKo schreef:

Nee klopt inderdaad!
Ben sowieso erg voorzichtig in het verkeer.
Ga vaak met een vriend van me mee op zijn scoot naar school, en als hij dan niet al een beetje afremt bij een punt waar auto's vandaan kunnen komen begin ik 'm al een beetje te knijpen, haha.
Op de fiets trouwens ook, heb nog nooit een ongeluk oid. gehad.