Gemarineerde kippenpootjes met aardappeltjes en peer uit de

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kaka

Gemarineerde kippenpootjes met aardappeltjes en peer uit de

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 09:53

Op verzoek van een medebokker uit het schoonmoeder topic, het recept voor peertjes met aardappeltjes uit de oven. Hij is te lekker om niet te delen. Ik heb het recept jaren geleden uit de Ellegirl (of all magazines...) gehaald.

Ik schrijf hieronder de variant met kip op, maar ik laat vaak genoeg de kip weg, zodat alleen de aardappeltjes en peertjes overblijven. Heerlijk bijgerecht en doet het altijd goed op etentjes.

Boodschappenlijstje (4 personen)

- 1 kg vastkokende aardappelen, in stukjes
- 8 kippenpootjes (of gewoon kipfilet, dat eet makkelijker, maar wordt wel wat droger in de oven)
- 4 handperen (net niet helemaal rijp)
- flink wat olijfolie
- flink wat balsamicoazijn
- honinh
- steranijs
- rozemarijn
- 1 grote ui
- 2 of meer (net wat je lekker vind) teentjes knoflook

Verwarm de over voor op 200 graden
Kook de aardappels even voor.
Doe in een overschaal de kip. Schenk olijfolie en balsamicoazijn erbij tot alle kip doordrenkt is. Het moet goed glimmen. Lepel er ongeveer 5 eetlepels olie overheen en dooi er wat steranijs en rozemarijn bij. Maak alles op smaak met zout en peper. Doe het allemaal een beetje op z'n Jamie Olivers, de hoeveelheden hoeven niet zo nauw genomen te worden. Hussel alles door elkaar en laat een tijdje marineren.

Ondertussen zijn je aardappels iets voorgekookt. Afgieten en even laten drogen. Doe deze in een tweede ovenschaal. Giet hier ook olijfolie en strooi de rest van de kruiden overheen. Snijd de ui grof, dit gaat bij de aardappeltjes. Ook de knoflook snij je grof (dus niet persen, het is de bedoeling dat de knoflook wat zoetig wordt ipv scherp) en doe je bij de aardappels. (vaak giet ik ook nog wat balsamicoazijn over de aardappels, omdat het zo lekker is)

Zet beide schalen in de oven. Tegen de tijd dat de aardappeltjes beginnen te kleuren, leg de, in parten gesneden, peer erbij. Na nog ongeveer 20 minuten zal alles wel mooi gaar zijn (en zo niet dan moet je nog even geduld hebben).

Ontzettend lekker met sperziebonen en in de zomer drink je hier een glaasje koude rosé bij. Eet smakelijk!

Jellie

Re: Gemarineerde kippenpootjes met aardappeltjes en peer uit de

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 11:53

Oh dat klinkt super!!! ga ik zeker eens maken Ja

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 14:31

Klinkt lekker. Maar ik heb alleen een combi-magnetron en daar past maar 1 ovenschaal in Scheve mond

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 20:38

Heerlijk lijkt me dit, als ik het gemaakt heb (hopelijk dit jaar nog), laat ik je weten hoe het smaakte!

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 13:33

Kimmes schreef:
Klinkt lekker. Maar ik heb alleen een combi-magnetron en daar past maar 1 ovenschaal in Scheve mond

Dan maak je alleen de aardappeltjes met peertjes. Zijn heerlijk als bijgerecht.

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:35

klinkt lekker wil het ook wel een keer maken Haha!