_Do_ schreef:Ik had dol graag een nestje willen fokken met mijn hondje, maar omdat er epilepsie in haar lijn zit ga ik het niet doen. Je wil tenslotte een ras verbeteren!
Maar naast dat je al de tests hebt, word daar ook mee gesjoemeld. De HD en ED uitslagen worden van een goede hond bij een hond met slechte heupen en/of ellebogen geplaatst omdat hij zo mooi is. Zodat hij wel mag dekken en nakomelingen krijgen.
Er zijn natuurlijk aandoeningen waar goed mee te leven is, zoals een catracat, niet prettig, maar geen werledramp. Maar een hond met epilepsie of wat je in dat filmpje zag kan gewoon niet.
Verder heb je dan nog de rassen met erfelijke gedrags problemen of die niet meer kunnen baren omdat de hoofden van de pups niet door de heupen van de moeder passen... Het is niet meer natuurlijk.
Het is niet slecht dat er rassen zijn, maar wel dat er zo veel gezondheids en gedrags problemen zijn.
Dus jij wilt beweren dat dierenartsen frauderen en de verkeerde gegevens opsturen naar de controlerende instantie? Tegenwoordig wordt alles gecontroleerd met behulp van de chips en de rasverenigingen krijgen kopieën van de uitslagen van de testen.
Het is niet je eigen dierenarts die de röntgenfoto's mag beoordelen voor de officiële uitslagen en dat zou dus betekenen dat je eigen dierenarts moet frauderen om de verkeerde foto's naar de controlerende instantie te sturen. Zeker weten dat dit niet veel gebeurd.
Honden met epilpesie en gedragsproblemen zie je vooral in de fokkerij zonder stamboom en in de raskruisingen. Bij de meeste rasverenigingen wordt hier wel degelijk op geselecteerd.
De gedrags- en gezondheidsproblemen komen veel vaker voor bij de zogenaamde "rashonden zonder stamboom", alleen nogmaals: die worden niet geregistreerd dus dan lijkt het beter.