ideetjes voor lesprogramma vna 1 dag: voeding??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

ideetjes voor lesprogramma vna 1 dag: voeding??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 17:47

Hallo iedereen.

wist niet of ik dit bij LZP of bij werkgedeelte zou zetten.
Ik ben op dit moment in het 2de jaar van de opleiding Voeding en dietetiek bezig. Ik ben gevraagd om een dagje een lesje te verzorgen op een basisschool (iig klassen 2 en 3 en groep 8) met als thema voeding, maar vindt het moeilijk om iets te verzinnen. Heb wel al besloten dat het 2 totaal verschillende programma's moeten zijn, want groep 8 is behoorlijk anders als kleuterklas.
Voor de kleuterklas dacht ik al een verhaaltje, misschien een spelletje, eventueel samen iets koken of bakken, maar wil ook nog een soort van voorlichting-achtig iets geven, natuurlijk geen Powerpoint ofzo Clown , maar echt iets voor die leeftijd. Ook dacht ik (wellicht samen met de bovenbouw) een ontbijt of lunch op school te maken met de kinderen...
Ik dacht misschien dat mensen met kinderen van die leeftijd me kunnen helpen hoe ik dit aantrekkelijk houd. Als onderwerp gaat het vooral over lekker en gezond eten en het moet vooral heel spelenderwijs zijn. Eventueel willen we het combineren met het ontbijtproject dat begin volgend jaar aan de beurt is.

Hetzelfde geldt voor groep 8 (iig bovenbouw), ik heb echt geen idee wat ze op die leeftijd interessant vinden, en hoe ik het niet te kinderachtig maar, maar ook niet te moeilijk ,want een lange presentatie, daar zitten ze niet op te wachten, dat is me duidelijk Vork.

Ik dacht dat bokt vast een hoop kinderen in deze leeftijdsklasses heeft, dus die zouden me vast moeten kunne helpen Cool

KarmaChansy

Re: ideetjes voor lesprogramma vna 1 dag: voeding??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 18:15

mijn moeder is net weg, maar die is kleuterjuf en heeft jaren aan groep 8 lesgegeven, ik zal morgen eens aan haar vragen of zij nog wat ideetjes heeft, Lachen

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 18:53

Bij de jonge kinderen is het misschien leuk om dingetjes te laten proeven en dan vooral de verschillende smaakjes aan bod te laten komen: zoet, zout bitter etc.
Misschien blinddoeken en vertellen wat je proeft, of je het lekker vind en waarom wel of niet?

In groep 8 is het misschien wel leuk om iets te maken met zijn allen: sandwiches ofzo, of iets van soep of broodjes? En dan intussen iets vertellen over de producten die je gebruikt.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 21:31

Wat je ook zou kunnen doen (naast het proeven met blinddoek, maar dat is al genoemd) is bijvoorbeeld appelsap met kleurstof rood maken. En dan vragen wat de kinderen denken dat ze drinken. De kleurstof is te krijgen bij een toko.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 15:20

tot nu toe klinken de ideetjes allemaal erg leuk idd, ga ze zeker onthouden!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:31

Wij hebben in Onderbouw VMBO een spelletjes/sportdag georganiseerd, hoofdthema was energie maar goed Clown Met oa ook sportgames en spelletjes rond gezonde voeding vs snoep en junkfood zoals bijvoorbeeld een calorieënrace en quizzen (in het kader van: gezonde voeding levert meer energie Knipoog ). Daarna een barbecue met mager vlees en veel groentes.

Groep 8 kan ook zelf helpen met de barbecue (vlees bakken lieten we wel door docenten doen trouwens *LOL* ) en andere spellen doen dan de kleintjes.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:33

Met groep 8 kun je het hebben over ontbijt, en dan zelf een gezond ontbijt in elkaar flansen.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:38

Heb je hier al eens gekeken? Dit zijn kant en klare lessen voor de groepen 1 t/m 8, compleet met handleiding en werkbladen. Ik heb ze zelf ook gebruikt voor groep 7. Echt leuk!
http://smaaklessen.kennisnet.nl/lesmateriaal

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 20:06

die site is erg prettig innepin, ga ik ook nog bekijken! Wil wel zelf een lesdag in elkaar zetten, maar voor inspiratie is het niet slecht Knipoog

Vraag is nog steeds van toepassing overigen,s ook op ouders met kinderen in deze leeftijdsklasse Knipoog

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 16:04

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 16:05

Ik geef al wat jaren kookles aan verschillende leeftijden, nu zijn we bezig met de schijf van 5(4).Bij het voedingscentrum kan je leuke dingen bestellen en die zijn gratis.