huurtoeslag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ninaricci85

huurtoeslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 16:21

krijg net een brief van de belastingdienst dat ik in aanmerking kom voor huurtoeslag. ik betaal 437 euro aan huur en krijg nu dus 217 euro terug per maand. en ook 46 euro zorgtoeslag dus dat loopt wel lekker op. dan zit ik op 220 euro huur voor een ruim 3 kamerappartement. ben best wel erg blij dat ik zoveel terug krijg. Knipoog

benangelique

Re: huurtoeslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 16:25

vergis je niet lonneke. laat alles nog eens narekenen.
mijn moeder kreeg ook zo'n brief en kan nu, 2 jaar later, 4400 euri terugbetalen. dat geld heeft ze niet, waardoor ze in een heel naar financieel pakket terecht komt de komende jaren.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 16:27

Mijn schoonzus mocht ook ruim €1500 terug betalen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 16:28

Hier in het appartementencomplex ook veel slachtoffers, wij ook incl. We gaan het nu helemaal opzeggen, komt alleen maar gezeik van

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 16:29

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 16:39

ik krijg natuurlijk een bijstandsuitkering en krijg daarom het maximale aan huurtoeslag. daarom is dit bedrag nu zo hoog. als ik ga werken zal het bedrag uiteraard weer aangepast worden.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 16:49

mijn advies: zodra je gaat werken al je huurtoeslag op een aparte rekening zetten, dan kun je het zo weer terugbetalen en mocht je nog wat over houden dan heb je een leuke meevaller.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 16:59

Liezel1 schreef:
mijn advies: zodra je gaat werken al je huurtoeslag op een aparte rekening zetten, dan kun je het zo weer terugbetalen en mocht je nog wat over houden dan heb je een leuke meevaller.

maar dan moet je je dat wel kunnen veroorloven! mijn moeder heeft het geld gewoon hard nodig om rond te kunnen komen namelijk. omdat zij welgeteld 9.14 te veel verdiend per maand, heeft zij geen recht op huurtoeslag. vanwege de 118 euri die zij op jaarbasis hierdoor te veel heeft verdiend, moet zij nu 4400 euro terugbetalen EN heeft ze geen huurtoeslag meer. Ze heeft dus EN minder inkomsten EN moet nu 2 jaar lang 200 euro pm afbetalen.

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 17:55

Let er inderdaad goed mee op. Hier nog een slachtoffer, namelijk.
Maar goed, als de huurtoeslag inderdaad klopt, dan is het mooi meegenomen.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 18:40

Ik wist niet eens dat dat kon, dat je dan die toeslag weer terug moest betalen... Wat belachelijk Nagelbijten / Gniffelen Zeker voor mensen zoals de moeder van Benangelique... Zou eigenlijk niet moeten kunnen

Diamante

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 18:44

Oei, dat is flink balen!
Wij krijgen ook huurtoeslag.. Zijn beide student en hebben dus in principe geen inkomen. Evt bijbaantje (hebben we niet) en verder studiefinanciering.
Onze flat kost 320 p/m en we krijgen 105 euro huurtoeslag.
Als wij zouden moeten gaan terugbetalen zijn we eeeecht flink de pinuut, dus dat voorkom ik graag!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 18:48

Hmz ik zou bijna minder gaan werken dan ... Ik krijg GEEN toeslag op mijn huur...

Lonneke, ik zou het inderdaad even goed na laten checken, ik ken heel veel gedupeerden die idd later ineens een smak geld terug moesten betalen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 18:54

@Benangelique, dat zou betekenen dat je moeder elke maand zo'n 180 euro teveel binnen kreeg,
terwijl ze amper rond kon komen van haar totale maandinkomsten, incl die 180 euro?
als je rustig doet met uitgaven, dan moet je normaal gesproken wel rondkomen van minimum, dus ik vraag me af hoe het dan kan, zo met je moeder.
is er niet elders een fout gemaakt, of had ze niet recht op andere inkomsten, waar ze (misschien uit onwetendheid) geen gebruik van heeft gemaakt?

ik moest zelf ook terug betalen, flink bedrag, maar het kan in kleine termijnen, dus ook dat is weer met een sisser afgelopen.
blijk nog wel hetzelfde bedrag aan huursubsidie binnen te blijven krijgen, beetje apart,
maar goed, ik zet voortaan maandelijks wel een bedrag apart om het eind vh jaar terug te kunnen betalen.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 21:54

Kijk maar goed uit.
Ik kreeg een paar weken terug een brief van de belasting. Er was over 2007 teveel huurtoeslag gerekend/betaald, dus of ik dat nu voor de kerstdagen even wil overmaken. 320 euro
Een dag later de volgende brief, er is ook teveel zorgtoeslag betaald (weet nieteens dat ik dat ooit heb aangevraagd)
of ik dit bedrag dus ook even voor de kerst overmaak. (433)

Niet echt fijn dus, en ik heb hier nooit om gevraagd, dit is altijd gewoon standaard zo geregeld, en heb er dus nooit over nagedacht...

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 22:00

Marigold schreef:
@Benangelique, dat zou betekenen dat je moeder elke maand zo'n 180 euro teveel binnen kreeg,
terwijl ze amper rond kon komen van haar totale maandinkomsten, incl die 180 euro?
als je rustig doet met uitgaven, dan moet je normaal gesproken wel rondkomen van minimum, dus ik vraag me af hoe het dan kan, zo met je moeder.
is er niet elders een fout gemaakt, of had ze niet recht op andere inkomsten, waar ze (misschien uit onwetendheid) geen gebruik van heeft gemaakt?

ik moest zelf ook terug betalen, flink bedrag, maar het kan in kleine termijnen, dus ook dat is weer met een sisser afgelopen.
blijk nog wel hetzelfde bedrag aan huursubsidie binnen te blijven krijgen, beetje apart,
maar goed, ik zet voortaan maandelijks wel een bedrag apart om het eind vh jaar terug te kunnen betalen.

dat klopt. ze verdiende net te veel om in aanmerking te komen voor de huurtoeslag en woont voor haar inkomen eigenlijk ook in een te duur huis. dit kon ze betalen toen wij nog thuis woonden, maar nu dus niet meer. volgende maand gaat ze ook verhuizen naar iets kleiners en goedkopers, maar ook hier maakt ze geen aanspraak op de toeslag.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 22:17

wyko schreef:
Kijk maar goed uit.
Ik kreeg een paar weken terug een brief van de belasting. Er was over 2007 teveel huurtoeslag gerekend/betaald, dus of ik dat nu voor de kerstdagen even wil overmaken. 320 euro
Een dag later de volgende brief, er is ook teveel zorgtoeslag betaald (weet nieteens dat ik dat ooit heb aangevraagd)

Niet echt fijn dus, en ik heb hier nooit om gevraagd, dit is altijd gewoon standaard zo geregeld, en heb er dus nooit over nagedacht...

bij mij ging het zo:
eerst bericht dat de zorgtoeslag klopte, dus niet bijbetalen.
later een brief, huurtoeslag, bedrag terug betalen.
ik dacht eruit te begrijpen dat ze de huurtoeslag gingen inhouden om daaruit het bedrag te betalen, dus tot je weer quit staat.
maar toen week erna ofzo een brief dat ik dus terug moest betalen, kon in 1 keer, of over 2 jaar verspreid.
over 2 jaar is voor mij een klein bedrag per maand, dus daar kies ik voor.

dus misschien krijg jij die andere brief ook nog wel, dus eerst maar even afwachten.

ik hoef trouwens pas voor half januari te betalen (het hele bedrag of het deelbedrag, dat mag je zelf kiezen).

@benangelique,
erg vervelend voor je moeder!

ik wordt soms ook ontzettend flauw van al die regeltjes enzo,
je moet aan zoveel dingen denken!
helemaal als er iets veranderd in je situatie of inkomen, dan moet je eigenlijk alles weer bij langs, alles en iedereen informeren, om dus dingen zoals je moeder nu meemaakt te voorkomen.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 22:26

wyko schreef:
Kijk maar goed uit.

Jee, dat is behoorlijk!
Maar hoeveel zorgtoeslag kreeg je dan wel niet per maand?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 22:34

ja idd, dat is zowat alle zorgtoeslag die je normaal gesproken in een jaar zou hebben gekregen volgens mij!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 08:30

Zorg in ieder geval dat de belastingdienst je juiste inkomen heeft geregistreerd staan. Dus ook als daar wat in verandert, gelijk doorgeven.

Ben dat ook een keer vergeten, waardoor je eind van het jaar zo´n terugbetaling kan verwachten.

@Wyko, jij ook je nieuwe gegevens even doorgeven. Waarschijnlijk heb je meer verdiend dan dat je enkele jaren terug eens door hebt gegeven. Maar voor het nieuwe jaar berekenen ze het niet door op je inkomen van het jaar ervoor, maar gaan ze nog van een oude waarde uit. Zelf even je nieuwe inkomen doorgeven dus.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 08:53

Aha, dat zal ik dus gaan doen. Wel vaag dat je daar zelf achteraan moet, terwijl ik er nooit om heb gevraagd. En de belasting weet alles van je, dus dan kunnen ze dat toch ook gewoon zelf aanpassen, net zoals ze mij zorg en huurtoeslag hebben gegeven.

Diamante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 10:20

Als je bij toetsingsinkomen een te hoog inkomen hebt ingevuld ... dan kan er in principe toch niks misgaan?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 10:26

ik ben de komende jaren nog aan het terug betalen.....
ben 2 jaar geleden verhuisd en kwam maar niet van mn huurtoelag af!! kijk er mee uit!!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 10:38

Zorgtoeslag heb je volgens mij echt ooit zelf aan moeten vragen. Het is geen geld wat je zomaar in je mik geschoven krijgt geloof ik. Waarom ze dat ook niet aan je inkomen van het jaar ervoor kunnen hangen weet ik ook niet eigenlijk..

Diamante, geef gewoon het juiste inkomen door Pling

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 10:40

_Tara_ schreef:
Ik wist niet eens dat dat kon, dat je dan die toeslag weer terug moest betalen... Wat belachelijk Nagelbijten / Gniffelen Zeker voor mensen zoals de moeder van Benangelique... Zou eigenlijk niet moeten kunnen

Tsja, het is een voorschot wat je krijgt. Ze kunnen het natuurlijk ook achteraf gaan betalen op het moment dat je inkomen definitief bekend is he?

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 10:40

Ik kwam ook maar niet van mijn huurtoeslag af. Tot 3x toe een formulier in gestuurd, aantal keer gebeld, maar ze bleven maar storten. Maar wel alle correspondentie naar mijn nieuwe adres sturen en doodleuk huursubsidie voor mijn oude adres blijven geven. Hoezo we denken niet na ????

Echt belachelijk. Moet nu nog terugbetalen over 2006. De afrekening van 2007 en 2008 heb ik al eerder gehad. Geld heb ik natuurlijk niet uitgegeven, maar het blijft belachelijk dat je er niet gewoon normaal vanaf kunt komen.