Argh huisgenotes!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Argh huisgenotes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 22:51

Vorig jaar had ik steeds ruzie met een huisgenote, we lagen elkaar totaal niet en het ging steeds mis. Nu is zij verhuisd, en was het de laatste tijd in huis super gezellig, hoewel we hier nu met 6 man wonen ipv 4 (gewoon rijtjeshuis). Een flink hok vol dus.

Nou ben ik zo dat ik als ik gekookt heb direct mijn pannen omspoel en aan de kant zet en een lap over het aanrecht en het fornuis haal, de rest van mijn vaat gewoon op mijn kamer bewaar en dat ik 's avonds nog afwas, zodat er 's nachts niets van mij in de keuken staat. Ik vind mezelf behoorlijk netjes. We hebben een schoonmaak rooster, wat is onderverdeeld in keuken, badkamer en overig. Ik maak altijd schoon (misschien 1x niet gedaan). We hebben in huis een boel dingen die ik erg vies vind, zoals een matje om de wc pot heen, een rubberen matje in bad wat niemand ooit schoonmaakt (en ik ook niet gebruik, ik zet het in de hoek hij is compleet geel aan de onderkant van alle huidvetten) en zo nog wat dingen. Vorige week was ik niet in huis omdat ik een week vrij had, en daarom heb ik dus vorige week ook niet schoongemaakt. Het lijkt me logisch dat ik daar niet voor terug kom. De rest laat zijn afwas rustig 3 dagen staan met de etensresten nog op het bord (tot een halve meter hoog over 2m2), laat de uit de pan gevallen gebakken aardappelen op het fornuis liggen, en het is altijd precies te zien wat voor soep ze gegeten hebben, want het hele aanrecht zit dan onder.

Blijkbaar hebben ze in het weekeind de keuken gedaan met zijn 4ren, want ik moet daar opeens heel erg dankbaar voor zijn. Ik krijg net een hele schreeuwpartij over me heen, dat ik gezegt heb dat de keuken vies is. Het aanrecht bad was zijk en zijk nat, en dat vind ik vies. Blijkbaar mag dat niet. Ook krijg ik ineens te horen dat ik de bodem van de oven beter schoon moet houden, terwijl ik altijd in een bakplaat bak, die ik daarna afwas. Dus waar dat over gaat? Blond Ik schijn nooit schoon te maken. Nee, ik maak schoon als er niemand in huis is, want ik heb er geen zin in dat er steeds mensen op mijn vingers kijken. Maar die en die had de hele oven schoon geschrobt, en ze hadden de ramen gedaan, en de oven en de kasten van binnen en van buiten.

Well people: shoot me...

Dreeetje

Re: Argh huisgenotes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:54

Tijd om je eigen plekje te gaan vinden waar je heerlijk alleen kan wonen ??

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 22:56

Dreeetje schreef:
Tijd om je eigen plekje te gaan vinden waar je heerlijk alleen kan wonen ??

Ja echt. Het jammere is dat dat compleet onbetaalbaar is, en dat ik nog tot de zomer vast zit aan een contract. Ik ga wel 's avonds schoonmaken, als iedereen in de keuken staat, flink in de weg lopen, zodat ze het iig zien...

Nou is het ook zo dat ik gewoon eigenwijs van karakter ben, en lastig om mee om te gaan, maar als iedereen tegen me gaat schreeuwen ipv praten ben ik het ook snel zat, dan ga ik lekker boven zitten, bekijk het maar met zijn allen.

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 00:39

Over je contract: je hebt gewoon een opzegtermijn van een maand, ook al staat er in je contract iets anders. Is gewoon wettelijk vastgesteld. Knipoog

Verder heb ik al eerder een keer gereageerd in een topic van jou over je huisgenoten en ik blijf bij mijn standpunt: het is supervervelend hoe het allemaal gaat, ben ik helemaal met je eens, maar als jullie nou in het algemeen wat meer leuke aandacht aan elkaar besteedden, zouden dit soort dingen niet voorkomen. Dan kun je dat gewoon op een normale manier bespreken met elkaar.
Het kan echt prima gaan in een studentenhuis (zie het aan al mijn vrienden en kennissen om me heen), maar als je totaal geen band met elkaar hebt in een huis, blijft dit altijd een terugkerend probleem.

Kunnen jullie geen boetesysteem instellen voor de huisbeurten oid, zodat iedereen zich er aan houdt en het ook eerlijk onderling gebeurt?

Succes in elk geval, ik lees elke keer met verbazing je topics vol frustratie, ben dan blij dat het bij mij echt volledig anders is in mijn huis en hoop dat het bij jou ook positief verandert. Lachen

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 01:05

Oh ik weet precies hoe je je voelt!
Ik heb een tijdje een huis moeten delen met een ander meisje, en we waren nog allebei zwanger ook, nou je kan wel raden hoe lang dat goed gaat!
Niet dus..
Het is verdomd lastig, ik had dan nog een vrij grote slaapkamer voor mezelf en ik deelde een grote woonkamer, en ze was vaak weg, maar sjeez met zn 6en in een rijtjeshuis! verschrikkelijk...
Niet om je nou zo te ontmoedigen met mijn post hoor Tong uitsteken
Probeer het toch een beetje gezellig te houden.. dan maar ff op je tanden bijten, als je je terugtrekt en op je kamertje gaat zitten wordt het alleen maar erger.. gaan ze met zn allen tegen jou dat wil je helemaal niet..
Probeer goeie afspraken te maken, compromissen te sluiten.. Jij hoeft niet alles te doen zij wonen er ook..
mssn met zn allen om de tafel en een schema maken waar iedereen tevreden mee is? (de een haat afwassen, de ander stofzuigen, zo kun jedat verdelen zodta iedereen toch wat doet)
Ik weet hoe moeilijk het is, en ik hoop maar voor je dat je snel je eigen plekje heb!!

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 01:53

En dát is nou juist de reden dat ik niet op kamers woon en ook niet ga wonen. Ik kan zo slecht tegen andermans ranzigheid. Wat jij ook beschrijft van dat matjes in de WC, dat matje in de douche en de vaat die ze laten staan. GAD-VER-DAM-ME! Echt zo smerig!

Tijd om op jezelf te gaan! Waarom heb je trouwens niet wat je hierboven geschreven hebt naar hun hoofd geslingerd? Misschien helpt het...

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 09:41

Wat betreft matjes in de WC en badkamer: weggooien!! Dit zijn bronnen van bacteriën en dienen nergens voor.
En op kamers wonen is lastig op zijn tijd. Ik denk dat het inderdaad een goed idee is om een keer als volwassenen bij elkaar te gaan zitten en er over te praten. Het is jammer als zoiets de sfeer verpest. Of je gaat 1 dag in de week (of avond) met zijn allen de keet even schoonmaken?

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 09:47

Vervelend Vjesta, ik heb je andere verhalen ook gevolgd! Nu ben je eindelijk van die trien af en nu dit Scheve mond
Hoop dat jullie tot een oplossing kunnen komen en hoop dat je snel je eigen stekkie hebt!

@Alet74: WCmatje dient zeker wel ergens voor Lachen Hier gaan ze zeer vaak de was in en toch zeker wel fijn snachts om je voetjes op te zetten ipv een ijskoude vloer! Tong uitsteken

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 10:02

Pfff, praat me er niet van. Ik word soms ook echt horendol van mijn huisgenoten, niet schoonmaken, afwas laten staan, verschrikkelijk. Wij hebben duidelijke afspraken over schoonmaken omdat we in een studentenflat wonen. Je betaalt iets meer huur en als je dan schoonmaakt krijg je geld terug, ingewikkeld he Tong uitsteken Het komt er dus op neer dat je gewoon geld krijgt als je schoonmaakt. Als iemand dus een week niet schoonmaakt dan kan iemand dat de laatste dagen overnemen en dus alsnog geld verdienen. Op zich wel een goede regeling omdat er dan vaak alsnog wel schoongemaakt wordt. Afwas laten staan blijft een probleem, maar af en toe goed boos worden helpt soms wel. Het scheelt dat de meeste hier eerstejaars zijn en ik inmiddels al vierdejaars, dan kan het nog wel eens zijn dat ze luisteren Tong uitsteken
Als ik jou was zou ik me er niet al teveel van aan trekken, gewoon een keer schoonmaken als ze het zien. Misschien ook een keer samen gaan eten om de sfeer weer wat op te krikken? Dat kan ook behoorlijk schelen Lachen
Veel succes ermee!

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 10:14

Herkenbaar.
Toen ik hier kwam wonen was er geen schoonmaakrooster, geen schoonmaakmiddel niets; we hebben toen gezamelijk een schoonmaakrooster gemaakt, en een huishoudpotje voor schoonmaakspullen.

Op zich gaat het wel redelijk, toch blijven er (altijd) wel wat (kleine) irritaties; huisgenoten die hun afwas op het aanrecht zetten ipv in de afwasmachine, een kruisje zetten op het schoonmaakrooster zonder daadwerkelijk schoongemaakt te hebben, of gewoon helemaal niet schoonmaken.

Maar over het algemeen gaat het wel redelijk, is het aardig schoon en (het belangrijkste) heb ik aardige huisgenoten; het is en blijft nou eenmaal een studentenhuis, ik hoef niet van de grond te kunnen eten Knipoog.

Anders misschien eens een huisvergadering houden?

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 10:15

Cyntje: lang leve de pantoffel!! Lachen

Toen ik nog op kamers woonde (met 2 stellen in een huis, meer een woongemeenschap eigenlijk), hadden we het altijd keurig voor elkaar. Toen ik wegging, heeft de huisbaas regels ingesteld, als ze het niet netjes zouden houden, stond daar straf op geloof ik.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 10:40

Alet74 schreef:
Cyntje: lang leve de pantoffel!! Lachen

Toen ik nog op kamers woonde (met 2 stellen in een huis, meer een woongemeenschap eigenlijk), hadden we het altijd keurig voor elkaar. Toen ik wegging, heeft de huisbaas regels ingesteld, als ze het niet netjes zouden houden, stond daar straf op geloof ik.

Nou ik ga in het donker mijn pantoffels niet lopen zoeken en aangezien ik regelmatig met die dingen van de trap gedonderd ben voor mij nooit meer pantoffels Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 10:49

Ik sluit me bij Dorée aan, besteed wat positieve aandacht, en laat andere dingen lopen, het is niet altijd de moeite waard om er een strijdpunt vante maken.

En, het lijkt een stomme tip, maar het doet wel een boel. Maak juist schoon als de anderen het zien. Dan zien ze hoe het moet, en ze zien dát je het doet. Heel simpel, maar goed resultaat. Ruim tussendoor ook gewoon op, goed voorbeeld doet volgen.

Matje voor om de wc : gewoon zelf mee naar huis nemen en uitwassen. Deed ik ook.

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:38

Tsja ik heb je vorige topic ook gevolgd en ik denk dat dit huis gewoon niets voor jou is.. Ik begrijp dat het wel erg vervelend is zoals het daar bij jullie gaat, en voor jouzelf natuurlijk extra frustrerend omdat jij de boel wel netjes schoon houd.
Máar het is en blijft een studentenhuis. Ook in mijn huis blijft de afwas regelmatig een keertje staan en de wasbak en het fornuis zijn soms ook behoorlijk vies. Ik ben een persoon die me daar niet zo aan erger en ik doe zelf ook wel een beetje mee hoor Knipoog
Af en toe doen we met zijn allen een grote schoonmaak en dan is alles echt weer piekfijn schoon!
Dus ik denk dat jij óf op zoek moet naar een studentenhuis waar meer mensen zijn die zo over schoonmaken denken als jij (die bestaan er heus wel) of toch een plekje voor jezelf moet gaan zoeken. Hoeft helemaal niet duur te zijn hoor, helemaal als je huursubsudie kunt krijgen.

En verder sluit ik me ook bij Dorée aan.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 12:27

Leuke dingen doen we tegenwoordig wel, we hebben de grote overloop leeg geruimd en daar eten we nu vaak met zijn allen, of we kijken met zijn allen film. En dat is ook wel heel erg gezellig, hoewel een beetje té druk voor mij soms. Daarom stond ik gisteren ook te kijken toen ik ineens een schreeuwpartij over me heen krijg.

En natuurlijk doe ik niet moeilijk als er een beetje afwas blijft staan, maar het staat echt een halve meter hoog, over AL het oppervlakte dat we hebben in de keuken, 2 wasbakken, 2m2 aanrecht en 1,5m2 tafel...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 15:34

Net maar eventjes de keuken schoongemaakt (was mijn taak deze week), dinsdag was het schoon, ik had overal nog eventjes snel een doek overheen getrokken. Gisteren ben ik ziek geworden, en dus om 5 uur naar bed gegaan en er niet meer uit gekomen Mijn vriend is zo lief geweest om de vuilnisbakken naar buiten te brengen, want ook dat viel in mijn taak deze week, maar ik kon (en kan) echt neit naar buiten toe. Maar goed, ik stapte dus net de keuken in, en ik schrok me dood. Alles, maar dan ook echt alles, zat onder de tomatensaus, pannen op het fornuis, de hele tafel EN het hele aanrecht vol met afwas, zakken groenten, ongebakken stukken vlees. De hele vloer was nat en lag vol met groenten, alle 2 de wasbakken vol met afwas en zeiknatte vaatdoeken. Dus ik met mijn zieke kop alles zo goed mogenlijk schoongemaakt, dingen opgestapeld en weg gezet. Maar ik vraag me toch af waar ze het recht vandaan denken te halen om tegen mij te schreeuwen als ze zelf zó omgaan met het dagelijks gebruik van die keuken. Ik snap echt niet dat ze zo weg kunnen lopen als de keuken er zo uitziet...

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 15:44

Dan is een studentenhuis niets voor jou!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 15:57

Ik heb het een klein jaartje uitgehouden, daarna ben ik gillen en schreeuwen gevlucht naar mijn eigen huisje (tip: zoek een leuke jongen, ga samenwonen, deel de kosten en je bent misschien wel (zoals in mijn geval) goedkoper uit dan op een kamer Haha! )

Ik had precies hetzelfde als de TS: vooral die afwas ging mij mateloos irriteren. Ik ben niet gruwelijk netjes, maar ff de borden afspoelen is toch wel het minste dat je kan doen. En ff je aardappels van het fornuis vissen is toch ook geen moeite?! *zucht*

Echt, ik begon me er zo aan te ergeren....Maar ik durfde niks te zeggen, uit angst voor die ruzies zoals ook al beschreven staan hierboven. Gelukkig had ik na een tijdje dus uitzicht op wat anders, heerlijk m'n eigen plekje nu en ALS er rotzooi staat, is het mijn EIGEN rotzooi en ben IK ervoor verantwoordelijk en niet de rest van het huis met bijbehorende etensresten.

Als afscheidskadootje hebben mijn vriend en ik op de laatste avond dat ik er gekookt heb uit frustratie en baldadigheid een spaghettisliert tegen t plafond gegooid (als ie blijft plakken is ie gaar Vork ) en die hing er drie maanden later nog toen ik even post kwam halen...Hahahaha wist niet hoe gauw ik hoestend en proestend van het lachen de deur uit moest rennen, naar mijn eigen heerlijke plekje toe! Go jij! Go jij!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 16:06

Brennivin schreef:

Nou ja, je hebt studentenhuizen en studentenhuizen, en je maakt mij niet wijs dat het overal zo gaar is.

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 16:39

Vjestagirl schreef:
Brennivin schreef:

Nou ja, je hebt studentenhuizen en studentenhuizen, en je maakt mij niet wijs dat het overal zo gaar is.

Ik wilde net zeggen. Rolleyes Zoveel mensen denken altijd maar dat het in studentenhuizen een grote t*ringzooi is met rondrennende muizen, metershoge afwas, geen schoon plekje aanrecht en een bruine wcpot, maar dat is echt absoluut niet zo. Dus aankomende studentenhuisbewoners: laat je niet ontmoedigen! Knipoog

Over de afwas: wij hebben de regel dat je je afwas niet in de keuken laat staan. Je hoeft het niet per se meteen af te wassen, maar zet het dan in je eigen kamer zodat niemand er last van heeft. Ook niet te lang bewaren want we hebben gewoon algemene spullen dus het is dan vervelend als alles op is. Laat je het wel staan, krijg je een boete en wordt het in je kamer gezet. Bij 5 boetes moet je het hele huis trakteren op een lekker dinertje en vervolgens zelf die afwas doen. (Helaas komt het nooit tot dit lekkere dinertje omdat iedereen zich eraan houdt. Knipoog)

Verder heb ik echt het idee dat je met hele rare asociale mensen in huis woont. Je laat gezamenlijke ruimtes toch gewoon niet zo smerig achter? Vind het echt banketstaaf voor je, helemaal als je dan ziek alles kan gaan staan opruimen. Ach gut
Hier in huis zijn we heel erg hecht (veel thuis, altijd open deuren, altijd samen eten, huisdiners, weekenden weg, etc.) dus we hebben ook echt een goede band met elkaar, dus niemand zou het een ander ook aandoen om zoveel rotzooi achter te laten.

Ik denk ook echt dat dat het gewoon is. Wij zijn gewoon zulke goede vriendinnen (wel allemaal meisjes dus, misschien scheelt dat ook?) dat je elkaar gewoon respecteert en iemand dus niet opzadelt met je eigen rotzooi.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 16:52

Inderdaad in lang niet ieder studentenhuis gaat het zo.. Het blijft lastig om met meerdere mensen onder 1 dak te wonen. De ene heeft deze irritaties de ander weer hele andere. En niet iedereen voldoet gewoon aan ieder wensen.
Iedereen zou gewoon zijn eigen spullen netjes achter moeten laten, dan zou er voor niemand een probleem ontstaan.
Helaas is dit niet voor iedereen weggelegt zoals jij nu dus merkt.

Begrijp ook dat je wel is geen zin hebt, en zoiets hebt van komt morgen wel, die dagen heeft iedereen. Maar houdt rekening met elkaar.

Ik woon zelf ook in een studenthuisje. Wij zitten maar met zijn 3en en ik heb het geluk dat ik mijn mini keukentje niet hoef te delen. Wel delen we een badkamer.
Ook wij lopen op van de irritaties, beetje gemeen want bij ons is het echt 2 tegen 1.

Wij hebben uiteindelijk met zijn 2en besloten is een gesprek aan te gaan met nummer 3 omdat de irritaties zo hoog opgelopen zijn, dat ee handdoekje op de verkeerde plaats al echt haat opwekt.
Misschien is dit iets? Een gesprek aan gaan, het liefst met allemaal?

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 14:31

Ik heb gelukkig een heel fijn huis Lachen
't Is gezellig en ik kan het goed vinden met de andere 3 meiden. Als iets je niet helemaal aanstaat dan kun je dat gewoon zeggen. Denk dat dat ook het beste is. Een keer te laat met schoonmaken? Dan is er ook niet zoveel aan de hand. Dan maak je het gewoon zo snel mogelijk schoon. Tuurlijk is bij ons de keuken ook wel eens smerig.. Dan gebruik ik gewoon een schoon hoekje en dan maakt de dader het die dag eigenlijk altijd weer schoon Lachen Ruzies hebben wij gelukkig nooit Duidelijke afspraken en elkaar niet gelijk van alles beschuldigen maar dingen gewoon bespreekbaar maken kan ik als tips aanraden. Daarnaast is het denk idd slim om juist wat schoon te maken als er wel iemand is. En misschien eens spontaan te helpen met afwassen ofzo Lachen

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 14:43

Hebben jullie trouwens naast het schoonmaakrooster ook de afspraak om gewoon alles zelf schoon te maken wat je vies maakt? Sommige denken dat als je keukendienst hebt dat je dan ook verantwoordelijk bent voor de afwas van iemand anders en dat is natuurlijk belachelijk.
Probeer dat eens op te brengen zonder met een vingertje te gaan wijzen. Dat iedereen gewoon zelf opruimt na het koken, en misschien zelfs even doekje door de doucheruimte halen. Daarnaast dus dat ook de klusjes van het schoonmaakrooster duidelijk zijn. Een open gesprek hierover voeren is wel lastig, de frustraties zijn al hoog opgelopen, maar om de situatie leefbaar te houden is dat wel handig.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 14:46

Wat ik me wel afvraag is of die mensen dit later ook doen in hun eigen huis... groenten op de grond en alles onder de tomatensaus... Misselijk

Zoals Meneer Smaakpolitie altijd zegt: Hier word ik niet vrolijk van Vork

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 15:11

In principe hebben we een ontzettende berg huisregels, waar bijvoorbeeld ook instaat dat je een ruimte schoon en netjes achterlaat voor de volgende gebruiker. Dat houd in dat je het aanrecht en het fornuis schoon achterlaat, de haren uit het doucheputje haalt enz enz enz. Helaas is dat blijkbaar toch voor interpetatie vatbaar. De regel is ook dat je je afwas 48 uur in de keuken mag laten staan. Dat is dus echt heel erg lang. Blijkbaar toch te kort voor sommige mensen.

Gisteravond moest ik op gesprek komen (naja, we hadden een soort van huisvergadering) de huisgenote die zo tegen me had staan schreeuwen en schelden wilde er niet bij zijn. Prima. Naja, ik had dus blijkbaar de afwas die in de keuken stond moeten doen met het schoonmaken van de keuken. Toen ik vertelde dat ik dat onzin vind, omdat ik zelf iedere dag mijn afwas doe en er nooit iets van mij tussen staat, was dat maar vreemd, want dat hoort bij het schoonmaken van de keuken. Nou, in mijn beleving niet. Toen kreeg ik te horen dat ik mijn excusses maar aan moest gaan bieden aan de huisgenote die zo had staan schreeuwen en doen, want ja, ik weet toch ondertussen wel dat ze temprament heeft, en daar moet ik maar mee om leren gaan. Ja dag, als ik zo sta te schreeuwen dan ben ik onbeschoft en onbeheerst... Maar goed, de schreeuwende huisgenote wil niet meer met mij praten, en dat is prima, want ik heb haar ook niets te vertellen...