MBO onderwijsassistent

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamaartjeee

MBO onderwijsassistent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 21:07

Ik wil nadat ik dit jaar mijn Mavo diploma heb gehaalt de opleiding onderwijsassistent gaan doen maar daar heb ik wat vragen over:
* is het een leuke opleiding?
* op wat voor scholen in regio leiden zijn er?
* kan je als je bbl wilt doen ook doorstromen naar de pabo?
* is het een moeilijke opleiding?
* wat voor vakken heb je?
* is er hierna ook veel werk in te vinden?

Dat was het denk ik wel Haha!
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
(ik weet niet of ik bbl of bol ga doen want ik denk dat je in de praktijk het meest leert maar ik weet niet hoe dat met bbl precies zit).

Knoffer

Re: MBO onderwijsassistent

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 23:37

Beetje offtopic, maar mavo bestaat toch niet meer....

bollebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 14:16

Ik heb de opleiding zelf gedaan.

*Het is opzich best een leuke opleiding, je moet geduld hebben en creatief zijn.
*Ik weet niet welke scholen er in Leiden zijn, maar volgens mij kan je dezze opleiding op elk roc doen. Ikzelf heb hem gedaan bij Capabel Onderwijs Groep. Dit is een particuliere instelling en de opleiding duurde hier maar 1 jaar ipv 3.
*Met bbl kan je ook doorstromen naar de pabo.
*Het zal voor elk persoon natuurlijk verschillen, maar ik vond hem in elk geval totaal niet moeilijk, en ook mijn klasgenoten hadden er allemaal geen problemen mee.
*Ik had een heel ander vakkenpakket doordat ik die 1jarige opleiding deed, maar om toch een idee te geven, ik kreeg:
-pedagogische vaardigheden
-algemene professionaliteit
-begeleiding onderwijsprocessen
-didactiek
-functioneren in de school
*momenteel is er nog niet veel werk in te vinden, er wordt gezegd dat er in de komende jaren veel onderwijsassistenten nodig gaan zijn, maar zelf twijfel ik hieraan. Een bbl-baan als onderwijsassistent wordt heeeeeeeeeeel moeilijk om te vinden. Dan zou je waarschijnlijk in de kinderopvang of bso moeten werken als je bbl wilt doen.

Ik zelf zou deze opleiding alleen aanraden als je zeker weet dat je door wilt stromen naar de pabo. Als je nog niet zeker weet of je na je opleiding wilt gaan werken of verder studeren, zou ik spw-4 doen. Hiermee kan je ook onderwijsassistent worden, maar je kan ook nog in andere gebieden werken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 16:21

De mavo bestaat nog wel Knoffer Lachen Niet elke school is overgegaan op vmbo nl. Lachen

Ik heb zelf geen opleiding onderwijsassistent, maar lerarenopleiding en ik word echt gek, kan niet aan een baan komen terwijl er overal geschreven wordt over het lerarentekort. Bij de Pabo schijnt het nog tien keer erger te zijn. Qua werkgelegenheid kan ik het dus echt niet aanraden.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 17:25

Oh...verstandig van die paar scholen Tong uitsteken

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 23:26

thanks allemaal, en Knoffer bij ons op school hebben ze het Mavo laten heten omdat Vmbo een slechte naam heeft zeggen ze Knipoog

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 00:46

Ja klopt, vmbo heeft een slechte naam Tong uitsteken Ik vond mavo ook veel beter. Ik zat destijds precies in de overgangsperiode.

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 10:49

Ik heb het ook gedaan, denk dat het een fijne vooropleiding is voor de pabo.
Bovendien liep ik ook elke jaar stage. Als je op onderwijsvacaturesites (wat een woord Haha! ) kijkt, is er wel werk te vinden. Maar schaars.

Met een MBO4 diploma mag je naar vrijwel elke HBO opleiding doorstromen. Zelf ben k niet naar de pabo gegaan, maar een compleet andere richting.
Toch heb ik er geen spijt van.

Persoonlijk vond ik het ook niet echt moeilijk en ingewikkeld Knipoog

Karin88 heeft het ook gedaan en is wel doorgestroomd naar de pabo, zal haar er eens op wijzen. Wellicht dat zij je meer kan vertellen over de overgang OA naar Pabo.

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 17:41

Ja daar ben ik *LOL*
Ik ben iets minder dan een jaar geleden doorgestroomd naar de pabo, en zit nu in de 2e Lachen Ik heb namelijk het eerste schooljaar in een halve gevolgd Lachen

Om even terug te komen op je vragen..

* is het een leuke opleiding?
Ik heb het er erg naar mijn zin gehad, in vergelijking met de pabo makkelijk(er) werk, maar ontzettend leuk. Stage vond ik erg leuk omdat je je vakken erin kan toepassen Lachen

* op wat voor scholen in regio leiden zijn er?
Volgens mij is er in elke (grote) stad wel iets te vinden.. Vaak zijn het ROC's die het aanbieden..

* kan je als je bbl wilt doen ook doorstromen naar de pabo?
Ja kan, je hebt gewoon je MBO dus mag inderdaad (zoals Soeskia al zei) op praktisch elke HBO binnenkomen, ook anderen dus...

* is het een moeilijke opleiding?
Ik heb het niet moeilijk gevonden, soms wel veel ineens.. Maar als je alles goed plant denk ik dat je er prima en zonder problemen uit komt.. Lachen

* wat voor vakken heb je?
Pfff... Ik kan me nog herinneren: didactiek, rekenen, taal, maatschappij-achtig, organisatie en beleid binnen een school, beeldend, drama, spel, (ontwikkelings)psychologie en ook een blok pedagogiek geloof ik.. De rest ben ik vergeten maar dit is het belangrijkst lijkt me. Ik heb dit overigens verdeeld over de opleiding gehad Ja

* is er hierna ook veel werk in te vinden?
Soeskia zei het ook, maar er komt steeds meer vraag naar onderwijsassistenten. Ook omdat steeds vaker en meer "speciale" kinderen aangenomen worden en op school blijven, en dus extra begeleiding nodig hebben..

Heb je nog vragen? Stel ze of PM maar Lachen
Groetjes!!