Studeren, maar waar? Groningen vs Utrecht.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alexx

Studeren, maar waar? Groningen vs Utrecht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 20:34

Volgend jaar is het zo ver, als alles goed gaat(gaat goed Ja ) ga ik eindelijk studeren. Ik wil heel erg graag Mondzorgkunde doen. Alleen waar?
Ik heb 14 jaar in Utrecht gewoont en woon er nu 5 jaar 10 minuten fietsen vandaan. Ik ken die stad op mijn duimpje. Ik heb hier mijn vrienden, mijn vriend, zo'n beetje al mijn familie. En; mijn paarden! En ik ben echt penny genoeg om in Utrecht te blijven om mijn paarden(vooral mijn pony) te kunnen houden.

Maar Groningen lijkt me zo vet, echt een heerlijke studentenstad. Maar zo ver weg! En dan zou ik mijn (al eerder besproken penny-)pony moeten verkopen! Mijn vader wil graag dat ik naar Groningen ga(tenminste, dat lijkt hem gewoon superleuk voor me), lekker de weide wereld in. Zijn vader heeft ook in Groningen gestudeert. Mijn zus, die in Utrecht studeert zegt dat ze altijd al spijt heeft gehad dat ze niet naar Groningen is gegaan.
Nu heeft mijn vader net laten doorschemeren dat hij Rosa(ppony) dan wel op een pensionstal in Groningen wil zetten.

Maar nu zit ik al helemaal in twijfels! Wat zijn jullie ervaringen, vooral met Groningen(utrecht ken ik toch wel aardig goed)?

Aradis

Re: Studeren, maar waar? Groningen vs Utrecht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 20:36

Groningen is geweldig Knipoog Meer kan ik er niet van maken.
En als het je niet bevalt kan je altijd nog terug. Beter proberen en dan spijt krijgen dan spijt hebben omdat je het nooit gedaan hebt Knipoog

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 20:37

ja maar echt terug doe je ook niet. Ik wil wel bij een studentenvereniging en dan heb je jaarclub waarvan je niet zo snel weer weggaat.

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 20:40

Nee dat is ook wel zo Knipoog Maar mocht je het toch echt niet fijn vinden dan heb je de keus in ieder geval wel.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 21:44

Ben (nog) geen student maar ga wel in Groningen naar school enzo. Lachen Het is een hele leuke stad, met veel studenten, veel uitgaansgelegenheden en goeie universiteit. Ik ben eens in Utrecht geweest, maar ik vind Groningen toch mooier. Schijnheilig En zo ver is het nou ook weer niet toch? Je stapt in de trein en dan ben je zo weer in Utrecht.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 21:50

Groningennn Rock-on, dudes!

Nee, even serieus. Groningen is echt een leuke en fijne stad, en ik denk dat het goed voor je ontwikkeling is om eens ergens anders heen te gaan. In Groningen kun je leuk uitgaan, biossen, eten en andere leuke dingen doen. Er wonen erg veel studenten, en er zijn veel verenigingen waar je bij kan gaan. Maar dit alles is in Utrecht natuurlijk ook te vinden. Mijn tip: doe eens een dagje Groningen, als het kan zelfs met een student die je kent. Dan kun je de stad een beetje zien en kijken wat je ervan vindt. Mocht je dan nog geen keuze kunnen maken, kijk dan gewoon naar welke school van beiden de beste is en tadaa! Lachen

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 22:14

Goeie tip imd, kom eens een weekendje naar Groningen, ga shoppen, cafeetje pakken, hang rond, proef de sfeer! Lachen Je kan hier je pony vast een stuk goedkoper stallen dan in Utrecht (tenzij ze natuurlijk aan huis staat) en ten zuiden van de stad (is al Drenthe) zijn echt super buitenrijgebieden!

Lees hier meer over studeren aan de RUG en waarom je voor Groningen als stad zou moeten kiezen! http://www.rug.nl/studiekiezers/studere ... ngen/index

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 09:41

bedankt Lachen ik zag idd een stalling dicht bij de stad voor 155€ p.m waar wij hier echt 300/400 voor zouden betalen.

Mijn gevoel zegt Groningen, maar ik heb het aan mijn vriend verteld en die baalt er wel ontzettend van. Natuurlijk moet je je toekomst niet laten bepalen door een jongen. Maar het speelt toch wel mee.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 09:46

Groningen is het eind van de wereld niet, als die relatie goed zit mag dat geen probleem zijn (en je bent jong, juist goed om gewoon even lekker op jezelf te zijn een tijd)
Als je paard mee kan naar Groningen zou ik daar inderdaad gewoon eens lekker heen gaan, sfeer proeven, maybe een meeloopdag bij de opleiding, studentenleven een beetje in proberen te kijken... Dat je echt een goed beeld hebt.
Ik vind Groningen een heel gezellig stad, maar ik houd van Utrecht, dus mijn keus zou voor de laatste zijn. Alleen, jij geeft eigenlijk aan dat Utrecht je vertrouwde wereldje is en je daar juist eens buiten wil gaan kijken..
Ik zou iig lekker gaan rondkijken en op basis daarvan kiezen. Even wat verder weg is imo alleen maar goed vaak

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 09:50

Natuurlijk moet je je toekomst niet door je vriend laten bepalen maar hou er wel rekening mee dat er een grote kans is dat je uit elkaar groeit. Je pony lijkt me niet zo een probleem die kun je in Groningen vast wel ergens stallen. Maar als jij heel gelukkig bent met je vriend, waarom zou je dat dan op het spel gaan zetten. Of je nu Groningen of Utrecht kiest, je krijgt waarschijnlijk toch wel een leuke studententijd toch? Dus als je niet heeeel graag en heel duidelijk voorkeur hebt voor Groningen zou ik lekker in Utrecht blijven, hoeft je pony niet te verhuizen en blijf je in de buurt bij je vriend. Is er trouwens geen andere optie, tussen Utrecht en Groningen kun je vast nog wel meer kiezen of is de studie alleen daar te volgen? Als je wat dichter in de buurt blijft kun je je vriend makkelijker opzoeken maar heb je toch een leuke nieuwe omgeving.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 09:56

Groningen is echt een leuke stad en ook zeker een aanrader om te gaan studeren.
Ik zou als ik jou was deze keus echter alleen maken als je pony mee kan/mag. Anders zou k gaan studeren in Utecht. Mar das natuurlijk ook persoonlijk Lachen

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 10:02

Tja Babel, maar aan de andere kant kan je ook zeggen dat haar vriend het haar moet gunnen dat ze iets gaat doen wat ze graag wil. Je studententijd is er om te groeien en te leren. Ik kan me goed voorstellen dat je dat graag eens wil proberen buiten je vertrouwde omgeving.
TS, ga gewoon zoals Wind en Noukie ook al schrijven kijken in Groningen. Het liefst in je eentje. Naar een open dag of meeloopdag van de studie of gewoon om even sfeer te proeven. Groningen is echt niet het andere eind van de wereld (al denken sommige westerlingen van wel Knipoog )

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 10:07

Ja natuurlijk en ik vind ook dat hij het moet begrijpen als ze wel weg wil hoor! Maar je weet dat er een kans is dat je uit elkaar groeit. Dat gebeurt nu eenmaal of het nu een slechte of een goede relatie is. Ik ben heel gelukkig met mn vriend en zou dat niet op het spel willen zetten door zo ver weg te gaan wonen. Ik weet ook niet of TS nog ieder weekend naar huis wil en/of haar vriend en zij een auto/rijbewijs hebben? Want dat maakt het al een stuk makkelijker. Maar mocht het zo zijn dat ze daardoor haar vriend nog maar 2x in de maand ofzo zou kunnen zien dan zou ik het wel weten en dichterbij blijven. Genoeg andere steden om te ontdekken die wat dichterbij zijn, Utrecht naar Groningen is toch zeker 2 uur met de auto dus niet iets dat je even makkelijk doet.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 10:09

Wat grappig, ik ben de studententijd al heel lang voorbij, maar ik zou er dus niet aan moeten denken om naar Groningen te gaan, ik ging lekker naar Utrecht Lachen. Zonder iemand te willen beledigen, vind ik toch dat je in Utrecht veel en veel centraler zit dan in Groningen.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 10:10

Ik heb niet eens echt gestudeerd maar vind Utrecht een geweldige stad. Heb er zowat spijt van dat ik niet ben gaan studeren als ik de gezelligheid daar zie. Maar heb geen vergelijkingsmateriaal, ben geloof ik nog nooit in Groningen geweest ( schaamt zich diep! )

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 10:16

Tja in een relatie uit elkaar groeien kan ook gebeuren als je op elkaars lip zit.
Maar misschien zie ik dit makkelijker.. mijn vriend is in onze relatie tweemaal naar de andere kant van het land/wereld geweest voor langere tijd. En zou mij dat ook gunnen, als ik eindelijk eens kon bedenken waar ik nou graag eens heen wil Knipoog

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 10:20

Oh maar het is ook niet dat ik dat mn vriend niet gun hoor Evelijn! En sommige mensen kunnen denk ik ook makkelijker loslaten dan andere. Ik heb mijn vriend leren kennen toen ik nog in Aalsmeer woonde en hij in Zeist. We probeerden elkaar elk weekend of om het weekend op te zoeken, voor hem 3 kwartier met de auto, voor mij 2,5 uur met openbaar vervoer. Ik werd er gek van. Had nooit het weekend om eens met vrienden af te spreken want dan zag ik mn vriend en als ik wel eens met vrienden afsprak dan zag ik mn vriend dus weer 2 weken niet wat ik toch wel erg lang vond. Toen wij zijn gaan samenwonen was dat zo een opluchting, vandaar waarschijnlijk dat ik er anders tegen aan kijk dan jij Knipoog

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 10:21

Je kunt in je eigen stad ook heel goed een nieuw leven beginnen. Utrecht is ook een studentrijke stad met een bruisend studenten leven dus mocht je liever in Utrecht blijven; ga op kamers, word lid en leer je stad op een andere manier kennen!

Ik heb met het zelfde probleem gezeten als jij. Ik heb altijd in Groningen gewoond en twijfelde tussen studeren in Utrecht of hier blijven (dus precies omgekeerd Haha! ). Voor mij speelde mee dat ik net mn vriendje had leren kennen en een ontzettend fijn en betaalbaar plekje heb voor mijn paard, iets wat mij veel waard is en lastig is om te vinden in een nieuwe woonplaats. Daarbij is de stalling een stuk duurder in het westen, maar goed, dat geld voor jou dan juist weer niet. Ik heb verder een toptijd hier en dus absoluut geen spijt. Op dat moment was het gewoon de juiste keuze.
Als ik nu zo terug kijk, zou ik zeker naar Utrecht zijn gegaan als ik mijn vriendje al langer had gekend, die prille liefde heeft het toch wel tegen gehouden denk ik. Paard was ook vast en zeker goed terecht gekomen en bij tijdgebrek door studie ( en studentenleven) is een bijrijder snel gevonden!

Laat je vooral niet tegenhouden door de afstand, die 2 uur treinen is peanuts, met de auto al helemaal! Een goede relatie overleefd het ook echt wel Ja

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 10:22

Groningen is een te gekke stad, je kan er werkelijk alles. Je kunt ook bij een studentenvereniging aansluiten maar dat hoeft niet! Ook zonder kun je er een geweldige tijd hebben. Groningen is echt DE studentenstad van Nederland, zonder de vervelende en arrogante studenten die je in sommige andere steden weer wel hebt.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 10:42

Wat natuurlijk ook heel belangrijk is is de studie die je wil gaan doen en op welke universiteit of hogeschool die wordt aangeboden. Knipoog

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 10:43

Ik heb 6 jaar in Groningen gewoond, hele gezellige stad.
Maar ik denk dat wij jou wel kunnen vertellen hoe leuk het stad wel niet is.. Maar het is de keuze die je zelf moet maken, dat kan door een weekje (is imo beter dan een dagje) in groningen te leven.. Ervaren hoe het is.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 10:45

Wind schreef:
Goeie tip imd, kom eens een weekendje naar Groningen, ga shoppen, cafeetje pakken, hang rond, proef de sfeer! Lachen Je kan hier je pony vast een stuk goedkoper stallen dan in Utrecht (tenzij ze natuurlijk aan huis staat) en ten zuiden van de stad (is al Drenthe) zijn echt super buitenrijgebieden!

Lees hier meer over studeren aan de RUG en waarom je voor Groningen als stad zou moeten kiezen! http://www.rug.nl/studiekiezers/studere ... ngen/index

Sluit me hier bij aan....
Ik heb jaaaaaaren in Groningen gestudeerd.... en het is echt als geen enkele andere stad.
En neem zeker je knol mee, anders kom je er niet meer aan toe vrees ik.
Stalling is vele malen goedkoper, en a.d. van Haren/ Glimmen kun je prachtig buiten rijden!

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 10:52

Groningen is heerlijk!! Heb er ook een fiks aantal jaren gestudeerd en daarna blijven wonen. Kan het iedereen aanraden.
Het leuke van Groningen is dat het wel een stad is met alle pluspunten, maar tegelijkertijd ook wel dorps aanvoelt.
Maneges in de buurt, de Held, Haren en inderdaad mogelijkheden tot buitenrijden.
En met de trein ben je zo weer bij je vriendje hoor!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 10:53

Ninx schreef:
Wind schreef:

Sluit me hier bij aan....
Ik heb jaaaaaaren in Groningen gestudeerd.... en het is echt als geen enkele andere stad.
En neem zeker je knol mee, anders kom je er niet meer aan toe vrees ik.
Stalling is vele malen goedkoper, en a.d. van Haren/ Glimmen kun je prachtig buiten rijden!

Daar staan die van mij ook. Ja Echt super! En op fietsafstand van de stad.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 10:54

Idd, Haren en Glimmen zijn hele mooie durpjes.. Met leuke maneges.