[ENQ] Slechthorenden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

[ENQ] Slechthorenden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 10:21

Voor een eindwerk op zoek ben ik op zoek naar slechthorenden die voor mij onderstaande enquête willen invullen
Maakt niet uit hoe je slechthorend bent geworden, iedereen is welkom!

1. Wat is je leeftijd?

o 15 jaar
o 16 jaar
o 17 jaar
o 18 jaar
o Andere leeftijd: ….. jaar

2. Ben je slechthorend of doof?

o Slechthorend
o Doof ( sla vraag 3 over)

3. In welke mate ben je slechthorend?

o 20 tot 35 dB verlies: licht slechthorend
o 35 tot 70 dB verlies: gemiddeld slechthorend
o 70 tot 90 dB verlies: ernstig tot zwaar slechthorend

4. Heb je contact met mensen die goed horen?

o Ja
o Neen

5. Maak je gebruik van zogenaamde‘hulpmiddelen’?

o Ja
o Neen (sla vraag 6, 7, 8 over)

6. Indien ja, welke? ( Meerdere antwoorden mogelijk)
o Hoorapparaten
o CI( Cochleair Implantaat)
o MicroLink
o Gebarentaal
o Andere…………….

7. Heb je het gevoel dat ze je helpen in de omgang met anderen?

o Ja
o Neen

8. Waarom (niet) ?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

9. Hoe is het contact met slechthorenden? Wat is er mogelijk anders aan dan contacten met goed horenden?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

10. Hoe is het contact met doven? Wat is er mogelijk anders aan dan contacten met goed horenden?

11. Heb je het gevoel dat je begrepen wordt door goed horenden?

o Ja
o Neen

12. Indien negatief, wat zou je anders willen zien? Wat zou je willen dat er verandert?

o Meer uitleg aan goedhorenden geven
o Goedhorenden moeten verplicht hulpmiddelen dragen
o Anders………………………………………………

13. Vind je dat de maatschappij genoeg aandacht geeft aan slechthorenden en doven?

o Ja
o Neen

14. Indien negatief, wat moet er veranderen?

o Ringleiding(soort FM in openbare gebouwen)
o Altijd tolk indien je dat wenst
o Anders……………………………………….

Alvast bedankt Lachen

Pinootje

Re: [ENQ] Slechthorenden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 17:09

Armaris schreef:
1. Wat is je leeftijd?

o 15 jaar
o 16 jaar
o 17 jaar
o 18 jaar
o Andere leeftijd: 20 jaar, op 18 decemeber 21 jaar

2. Ben je slechthorend of en doof? Ik ben officieel slechthorend, maar ik noem & voel mezelf doof.
o Slechthorend
o Doof ( sla vraag 3 over)

3. In welke mate ben je slechthorend?

o 20 tot 35 dB verlies: licht slechthorend
o 35 tot 70 dB verlies: gemiddeld slechthorend
o 70 tot 90 dB verlies: ernstig tot zwaar slechthorend

4. Heb je contact met mensen die goed horen?

o Ja
o Neen

5. Maak je gebruik van zogenaamde‘hulpmiddelen’?

o Ja
o Neen (sla vraag 6, 7, 8 over)

6. Indien ja, welke? ( Meerdere antwoorden mogelijk)
o Hoorapparaten
o CI( Cochleair Implantaat)
o MicroLink
o Gebarentaal
o Andere……………ondertiteling op tv, films etc..

7. Heb je het gevoel dat ze je helpen in de omgang met anderen?

o Ja
o Neen

8. Waarom (niet) ?
Is eigenlijk afwisselend. Soms wel en soms niet. Ene keer zijn ze erg behulpzaam of ze lopen gewoon van je weg (heb wel paar keer meegemaakt toen ik bij AH werkte als vakkenvuller).

9. Hoe is het contact met slechthorenden? Wat is er mogelijk anders aan dan contacten met goed horenden?
10. Hoe is het contact met doven? Wat is er mogelijk anders aan dan contacten met goed horenden?
Contact met andere doven zijn gewoon prima. In het principe is het hetzelfde met 'horende' mensen. Je hebt met ene betere contact en met andere ruzie. Wat wij niet kunnen is (goed) horen.
Contact met andere horenden, dat is afwisselend. Mijn gezin (ouders en twee zussen) kunnen gebaren en zelf kan ik redelijk praten en liplezen. Contact met andere horenden buiten de familie gaat ook redelijk. Soms lukt het niet en soms lukt het perfect. Het is dus afwisselend en hangt ook af van de horende persoon of deze bereid zijn & geduld heeft.

11. Heb je het gevoel dat je begrepen wordt door goed horenden?

o Ja
o Neen

12. Indien negatief, wat zou je anders willen zien? Wat zou je willen dat er verandert?

o Meer uitleg aan goedhorenden geven
o Goedhorenden moeten verplicht hulpmiddelen dragen
o Anders…………Vooral in de ziekhuizen moeten ze informatie schaffen aan de doktoren, KNO-artsen, etc.. over de dovencultuur. Sommige doktoren implanteren namelijk meteen de CI's zonder ouders te informeren over wat de doven allemaal kunnen en wij hebben zelfs eigen dovencultuur. Verder denken ze dan ook dat als je CI dat je weer 'goedhorend' bent. Maar dat is niet zo. Je bent en blijft SH of Doof en CI is enkel een hulpmiddel om te kunnen 'horen'.

13. Vind je dat de maatschappij genoeg aandacht geeft aan slechthorenden en doven?
o Ja
o Neen

14. Indien negatief, wat moet er veranderen?
o Ringleiding(soort FM in openbare gebouwen)
o Altijd tolk indien je dat wenst
o Anders…………Ringleiding, da's apart verhaal!! Jaar of twee geleden was ik met zus in een bioscoop en ik vroeg of ze een ringleiding aan konden doen, bleek dat ze dat niet hadden omdat het een oude bioscoop was, maar dat het wel aanwezig was in de nieuwere bioscopen. Ok dat was jammer maar wel begrippelijk. Een ander keer gingen wij naar Almere, is nieuwe bioscoop, pas eind 2007 of begin 2008 voltooid. Dus ik daar vragen of ze ringleiding aan konden doen, bleek dat ze dat daar niet hadden! Daar viel mijn mond wel een beetje open van.
Tolken; op zicht is het oké geregeld met de tolken, maar er is nog steeds tekort aan de tolken.
Ondertiteling; er moet gewoon 100% ondertiteld worden op tv. Sommige zenders zeggen dat het onmogelijk is omdat het te snel gaat, maar dat is niet waar. Engelse BBC, amerikaanse zenders kunnen het wel live goed ondertitelen. De grootste probleem is de geld. Maar dat is niet echt een excuus vind ik.
Nog een voorbeeld, omroepen op de station, deze moeten ook in de tekst-vorm komen. We horen dus niet wat er omgeroepd wordt en daardoor heb ik wel een keertje de trein gemist omdat deze van de spoor gewisseld werd.

Alvast bedankt Lachen Graag gedaan Lachen

En ik kom uit Nederland, Lachen