hypotheek afsluiten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

odetteke

hypotheek afsluiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 11:59

Wij zijn van plan om binnenkort een huis te kopen, tja, en dan moet er dus ook een hypotheek geregeld worden vrees ik (tenzij wij binnenkort een loterij winnen Bloos)

Nu vraag ik me af:
Met hoeveel geldverstrekkers hebben jullie gesproken?
Ik lees overal op internet dat je vaak kan onderhandelen over de hypotheek, hoe pak dit aan? En waar valt er dan precies over te onderhandelen?

Alvast bedankt voor het meedenken!

uffie

Re: hypotheek afsluiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:09

Je kunt offerte's opvragen her en der, maar let wel op, dit komt wel in een systeem.

Zo kunnen ze zien waar je al geshopt hebt.

Het onderhandelen kon altijd bij de grotere banken, nu deze tijd met de crisis, zijn ze daar ook niet meer zo happig op.

Door de crisis is de hoogte van het te lenen bedrag ook lager.
De woningmarkt ligt op het moment vrijwel "stil"

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:12

wij zijn gewoon naar "De Hypotheker" (JAZEKER de hypotheker...) gegaan. Daar kregen we duidelijke uitleg over hoe het werkt en zo en wat de mogelijkheden voor ons waren. Natuurlijk krijgen ze daar wel provisie voor elke afgesloten hypotheek, maar dat krijgt bijvoorbeeld een bank of zo ook. Spannende tijd, maar het komt vast goed. Succes!

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:14

onderhandelen over ene hypotheek? Je staat niet op de markt hoor Knipoog Haha!

Nee ff zonder dollen, onderhandelen over ene hypotheek doen ze niet hoor!ik zou zeggen kies voor de veiligste weg:

Rabobank (niet beurs genoteerd) en dan een spaar/aflossingsvrije hypotheek

Succes!
Laatst bijgewerkt door Madelief28 op 11-11-08 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:18

Wij hebben maar met drie partijen gepraat. En zijn uiteindelijk niet bij de allergoedkoopste beland, maar we haden wel een duidelijk verhaal, wisten waar we aan toe waren, vragen werden goed en op tijd beantwoord en toch ook gunstige voorwaarden. Achteraf bleek het maar goed ook, aangezien de andere partij ons verzuimd had te vertellen dat bij die hele "goedkope" je afstand moest doen van bepaalde voorwaarden om een lagere rente te krijgen, wat weer lastig had kunnen worden op het moment dat we zouden verhuizen in de toekomst.

En nog leuker, tijdens ons hypotheek gesprek bij de uiteindelijke hypotheekverstrekker heb ik gehengeld naar een baan en die heb ik nog gekregen ook! Bijkomend voordeel...

Mijn advies: luister naar je gevoel, probeer waar mogelijk te vergelijken en stel veel vragen! Succes ermee!

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 13:20

Ik heb net een afspraak met de hypotheker gemaakt Ja

We waren iig van plan om ook bij onze eigen bank, nog een andere bank en de hypotheekshop verder langs te gaan. Wel handig om te weten dat we in een "systeem" komen te staan Clown

Ik ben benieuwd of we uberhaubt een hypotheek kunnen krijgen, hoor zelfs verhalen dat als je de afgelopen 5 jaar een keer rood hebt gestaan je al geen hypotheek meer krijgt Bloos Dat je geen superhoge hypotheek meer kunt krijgen vind ik geen ramp, we willen toch met NHG, dus dan kom je automatisch aan 4,5 keer jaarsalaris.

Als er verder nog mensen handige tips & tricks hebben hoor ik het graag Knipoog

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:23

Onderhandelen kan wel hoor Ja Er is toch een behoorlijk verschil tussen allerlei soorten hypotheken. Soms krijg ik het idee dat ze je door de bomen het bos niet meer willen laten zien door gewoon te gaan goochelen met cijfertjes.
Wij zijn bij de hypotheker geweest, de hypotheekshop, wat online offertes opgevraagd en uiteindelijk terecht gekomen bij een onafhankelijke hypotheekbemiddelaar.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:24

Let ook op met shoppen dat veel hypotheken wel een lage startrente aanbieden en dan na je eerste rentevast periode ineens hogere tarieven hanteren. Obvion is een van de weinige die dat niet doen. Verder zou ik er over nadenken als je wilt af lossen om een linaire hypotheek of een hypotheek met levensverzekering af te sluiten. Dan loop je het minste risico. Hypotheek op zich maakt niet uit of het beursgenoteerd is, je verzekering wel. Bij een spaarhypotheek is het nadeel dat je je inleg kwijt bent als je ooit overstapt na een andere hypotheek verstrekker

uffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:24

Madelief28 schreef:
onderhandelen over ene hypotheek? Je staat neit opd emarkt hoor Knipoog Haha!

Nee ff zonder dollen, onderhandelen over ene hypotheek doen ze niet hoor!ik zou zeggen kies voor de veiligste weg:

Hoe kom jij daar nou bij??

Overal is mee te onderhandelen, ook zeker met een hypotheek.
Mss is nu een iets mindere periode, maar onderhandelen kan echt wel hoor, je moet het natuurlijk wel goed aanpakken maar dat is een ander verhaal.

Verstandig dat je een afspraak hebt gemaakt Odetteke, succes.
En dat van dat rood staan valt echt wel mee hoor, ligt er maar net aan hoevaak je gesignaleerd staat in het betalingssysteem, en niet elke bank is daar moeilijk mee, dat verschilt enorm.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:27

odetteke schreef:
Ik ben benieuwd of we uberhaubt een hypotheek kunnen krijgen, hoor zelfs verhalen dat als je de afgelopen 5 jaar een keer rood hebt gestaan je al geen hypotheek meer krijgt Bloos Dat je geen superhoge hypotheek meer kunt krijgen vind ik geen ramp, we willen toch met NHG, dus dan kom je automatisch aan 4,5 keer jaarsalaris.

Als er verder nog mensen handige tips & tricks hebben hoor ik het graag Knipoog

Tip: niet naar broodje aap verhalen luisteren...

Je mag heus wel rood staan, je mag een creditcard hebben, je mag er nog een PL naast hebben lopen, maar je mag niet negatief geregistreerd staan bij BKR, dan wordt het lastiger. Registratie op zich is geen probleem, zolang het maar niet negatief is. En de maandlasten moeten verantwoord zijn, dus ook al vragen ze er niet naar, vermeld alle schulden/leningen die je hebt (ook IBG), dan kom je op het meest eerlijke en verantwoorde plaatje uit.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:28

Wij zijn destijds alleen naar de Rabobank gegaan. Mijn vriend heeft daar vroeger gewerkt en deze bank staat als erg betrouwbaar aangeschreven. We hebben voor de veiligste hypotheekvorm gekozen en hebben de hypotheekrente voor 30 jaar vastgezet (dit was een paar jaar geleden bij een erg gunstige rentestand). Persoonlijk vind ik het belangrijk dat mijn hypotheek veilig is bij een betrouwbare bank. Dit weegt voor mij zwaarder dan een lager rentepercentage (meestal gaat het om twee- of drietiende procent verschil). Vrienden van mij hebben destijds wel bij verschillende grote banken offertes aangevraagd. Zij hebben uiteindelijk twee banken tegen elkaar 'uitgespeeld' voor een lager rentepercentage.

uffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:30

Je moet het natuurlijk vermelden dat je er wat naast hebt lopen, als dat het geval is wordt je te lenen bedrag lager.

Op bsn nummer checken ze zowiezo alles, en bij CIS checken zo ook, dus alles komt er wel uitrollen, er is niets wat hun ontgaat hoor, bij aanvraag.

Zelf mensen die op jou adres een krediet hebben gehad rollen tevoorschijn Haha!

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 13:34

Moska schreef:
Je mag heus wel rood staan, je mag een creditcard hebben, je mag er nog een PL naast hebben lopen, maar je mag niet negatief geregistreerd staan bij BKR, dan wordt het lastiger. Registratie op zich is geen probleem, zolang het maar niet negatief is. En de maandlasten moeten verantwoord zijn, dus ook al vragen ze er niet naar, vermeld alle schulden/leningen die je hebt (ook IBG), dan kom je op het meest eerlijke en verantwoorde plaatje uit.

IBG vermeld ik maar niet, want dan kunnen we geen huis meer krijgen Clown En ik verdien zo weinig dat ik niet hoef af te lossen gelukkig Knipoog

Schrok wel een beetje van wat we allemaal moeten meenemen zeg!

- meest recente pensioenoverzicht(en) ook van vorige werkgevers / lijfrenteverzekeringen of andere pensioenaanvullingen;
- meest recente loonstrook van uzelf en -indien van toepassing- van uw partner;
- alle jaaropgaven van de laatste drie jaren;
- bestaande polissen van spaarovereenkomsten /levensverzekeringen / begrafenisverzekering / arbeidsongeschiktheidsverzekering;

Mijn man heeft bij het bedrijf waar hij werkt nog maar 1 jaaropgave gehad, daarvoor studeerde hij (en jaaropgaves van zijn weekendbaantje lijkt me wat nutteloos). Arbeidsongeschiktheidsverzekering... hebben we die? Begrafenisverzekering wel, maar (nog) geen polis van binnen gehad. Even de administratiekast op de kop zetten dus Bloos

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:35

Ik heb met de hypotheekshop gebabbeld en ik heb een hypotheekscan laten uitvoeren door Vereniging Eigen Huis. Bij beide partijen had ik dezelfde 'top 3' met mijn type hypotheek. Uiteindelijk heb ik hem via de hypotheekshop afgesloten!

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:36

Wij hebben 3 jaar geleden wel degelijk onderhandeld over de hoogte van het rentepercentage ( bij de Rabobank) en omdat het bedrag wat we wilden lenen een stuk lager was dan de prijs van het huis is de rabobank met een beter aanbod (lagere rente) gekomen. UIteindelijk zijn we bij de hypotheekshop geeindigd. Die kwamen met een nog beter voorstel. Haha!

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:36

Onderhandelen is wel degelijk mogelijk! Wij hebben het verleden ook nog gedaan. Je kunt zelf je offerte op internet op een hypotheek-veiling aanbieden.

Een keer roodstaan is geen probleem, BKR-notering wel. En de creditcard moet leeg zijn.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:39

rabobank betrouwbaar?! Was dat niet die bank die begin dit jaar nog negatief in het nieuws was i.v.m. woekerpolissen /- hypotheken? (je weet wel; die vormen waarbij sommige slachtoffers na een paar jaar rente,- en premie betalen een hogere schuld hadden dan aan het begin? En het risico liepen aan het eind van de looptijd met een torenhoge schuld achter te blijven? Daarnaast is de rabobank gewoon erg duur. Ik heb geen goeie ervaringen met deze 'betrouwbare' bank. Zoek liever een andere! Knipoog

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:40

Odet, zijn jullie beiden gezond? Anders moet je er rekening mee houden dat het (moeilijker) is om een levensverzekering af te sluiten.

uffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:41

odetteke schreef:
Schrok wel een beetje van wat we allemaal moeten meenemen zeg!

- meest recente pensioenoverzicht(en) ook van vorige werkgevers / lijfrenteverzekeringen of andere pensioenaanvullingen;
- meest recente loonstrook van uzelf en -indien van toepassing- van uw partner;
- alle jaaropgaven van de laatste drie jaren;
- bestaande polissen van spaarovereenkomsten /levensverzekeringen / begrafenisverzekering / arbeidsongeschiktheidsverzekering;

Een jaaropgaaf van het laatste jaar is al voldoen, eigenlijk een salarisstrook is al voldoende.
En een overzicht van lopende leningen, neem wel een geldige id mee van beiden, de rest wat je moet invullen geven ze je wel mee.

De onderste regel is puur en alleen om te kijken wat ze nog meer bij jullie weg kunnen halen Nagelbijten / Gniffelen Vooral die levens en begrafenisverzekeringen Knipoog

Dus al je je voor hypotheek gaat alleen daarvoor gaan, vaak worden mensen nog overgehaald om alles over te zetten, wat vaak niet eens de beste oplossing is.
En de tip van lage instap rente is zeker een hele goeie, de rabo is daar heel sterk mee Knipoog

uffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:44

sflj schreef:
rabobank betrouwbaar?! Was dat niet die bank die begin dit jaar nog negatief in het nieuws was i.v.m. woekerpolissen /- hypotheken? (je weet wel; die vormen waarbij sommige slachtoffers na een paar jaar rente,- en premie betalen een hogere schuld hadden dan aan het begin? En het risico liepen aan het eind van de looptijd met een torenhoge schuld achter te blijven? Daarnaast is de rabobank gewoon erg duur. Ik heb geen goeie ervaringen met deze 'betrouwbare' bank. Zoek liever een andere! Knipoog

Ook gehoord dat mensen daar zelf voor tekenen mss?
Woekerpolissen staan heel vaak los van hypotheken hoor.

Het zijn vaak de mensen die voor het "grote"geld willen gaan, met een zo laag mogelijke maandlast, die sluiten zulke dingen.
Mensen met een beetje gezond verstand doen dat niet imo.

Dat wil niet zeggen dat ik pro Rabo ben hoor, doordat ze zo groot zijn kun je daar wel meer, dat scheelt, maar ze zijn net zoals de rest heel provisie minded, maar dat is iedereen op dat vlak hoor.
Daar moet je gewoon ff door heen prikken Knipoog

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 13:44

Op wat kilotje teveel, rugpijn en een verkoudheidje na wel nanda Clown

Zag trouwens dat de ing 10 jaar 10% korting op je maandlasten gaf, klinkt wel aantrekkelijk, maar na die 10 jaar he? Betaal je dan niet 10% extra? Bloos

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 13:47

uffie schreef:
[
Een jaaropgaaf van het laatste jaar is al voldoen, eigenlijk een salarisstrook is al voldoende.

Ja, hubby is zoveel in salaris gestegen dat de jaaropgave van vorig jaar eigenlijk nergens meer op slaat vind ik.

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:48

uffie schreef:
Madelief28 schreef:
onderhandelen over ene hypotheek? Je staat neit opd emarkt hoor Knipoog Haha!

Hoe kom jij daar nou bij??

Overal is mee te onderhandelen, ook zeker met een hypotheek.
Mss is nu een iets mindere periode, maar onderhandelen kan echt wel hoor, je moet het natuurlijk wel goed aanpakken maar dat is een ander verhaal.

Verstandig dat je een afspraak hebt gemaakt Odetteke, succes.
En dat van dat rood staan valt echt wel mee hoor, ligt er maar net aan hoevaak je gesignaleerd staat in het betalingssysteem, en niet elke bank is daar moeilijk mee, dat verschilt enorm.

Bij een geromeerde bank valt niet te onderhandelen Knipoog

Edit: Tsser ik zou juist wel aanraden NHg te gaan doen...Je kunt natuurlijk nooit in de toekomst kijken, en dat stukje zekerheid wat NHG je kan geven, zou ik het zeer zeker doen...Maar goed, je hebt iig een afspraak gemaakt! Succes!
Laatst bijgewerkt door Madelief28 op 11-11-08 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

uffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:48

Echt wel Knipoog

Dan heb je het niet goed gedaan, maar goed laten we geen welles nietes spel gaan maken in dit topic.
Ieder zijn mening.

Het is mij wel gelukt al meerdere keren, bij meerdere personen Pling

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:50

Dan onderhandel jij niet goed... Wij hebbn wel degelijk onderhandeld met een bank uit de top 3.