Rechten werknemer bij weinig werk...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

femmigje

Rechten werknemer bij weinig werk...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 22:33

Ik heb n vraagje voor mensen die iets weten over rechten van werknemers enz..
Het zit zo.. een vriend van mij is vrachtwagenchauffeur bij een redelijk klein bedrijf ( ong 6 chauffeurs) nu heeft de baas even minder werk en is mijn vriend al een paar keer verplicht een dag vrij geweest.. best lekker natuurlijk maar t blijft niet leuk.. Baas heeft al doorlaten schermeren dat er iets moet gaan gebeuren.. mensen eruit?, 4 dagen werken zoiets... het gaat wel over een korte tijd.. verwacht wordt dat het over een tijdje weer drukker zal worden..en er dus weer meer chauffeurs nodig zullen zijn.. Hoe zit het in dit soort situaties.. kan een werkgever je verplichten thuis te gaan zitten of zijn ze verplicht je werk te verschaffen? Wat dan ook?? Of kan n baas je zomaar op straat gooien als er even geen werk meer voor je is?
Ik hoop dat er mensen zijn die hier verstand van hebben want google was nog niet erg behulpzaam.. Duivel

Liedje

Re: Rechten werknemer bij weinig werk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 22:39

Is het betaald vrij? Wat voor contract heeft je vriend?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 22:41

Ligt aan het contract Ja

Wat hij ook nog kan doen is even langs een uitzendbureau gaan, ze vragen overal chauffeurs en dan kan hij eventueel z'n vrije dagen bij hun werken Lachen

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 22:48

Als een verplichte vrije dag gewoon doorbetaald wordt, zou ik me niet druk maken. Dan kun je genieten van je vrije dag en eventueel klusjes doen, maar het is wel heel andere verhaal als het ten koste gaat van je vakantiedagen. Zo ja, dan moet je echt cao (voorwaarden) doornemen en desnoods ga je bij een rechtswinkel langs om te informeren wat je rechten als medewerker is.

bollebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:48

Een werkgever is gewoon verplicht te zorgen voor werk, en als er geen werk is, is dat dus het probleem van de werkgever en mag hij je niet verplichten vrije dagen op te nemen

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:51

als hij een gewoon contract heeft moet de baas hem gewoon werk verschaffen of evt betaald vrij geven Pling

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:53

Zoals hierboven al gezegd; als er geen werk is daar kan je vriend natuurlijk niks aan doen en daar hoeft hij dus ook niet voor te boeten! Een betaalde vrije dag (heerlijk) een onbetaalde vrije dag? Niet accepteren! (mits er een contract is! En afhankelijk van wat hier in staat..)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:55

Hier valt geen zinnig woord over te zeggen als je niet het precieze contract erbij hebt en de eventuele CAO.

Wordt die vriend wel betaald in zijn vrije dagen? Ik neem aan van niet.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:57

Het kan ook zijn dat je vriend per uur/dag uitbetaald wordt, en dan heb je gewoon pech...

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:58

Liezel1 schreef:
Hier valt geen zinnig woord over te zeggen als je niet het precieze contract erbij hebt en de eventuele CAO.

Wordt die vriend wel betaald in zijn vrije dagen? Ik neem aan van niet.

Hoezo neem jij aan van niet? Ik heb een min max contract en als ze mij mijn minimale uren niet kunnen geven krijg ik deze ook gewoon betaald hoor (ook al zit ik op de bank) maar het is idd afhankelijk van wat er in het contract staat (en evt. cao)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:02

femmigje schreef:
nu heeft de baas even minder werk en is mijn vriend al een paar keer verplicht een dag vrij geweest.. best lekker natuurlijk maar t blijft niet leuk..

Ik maakte hieruit op dat hij niet betaald wordt.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:09

Liezel1 schreef:
femmigje schreef:
nu heeft de baas even minder werk en is mijn vriend al een paar keer verplicht een dag vrij geweest.. best lekker natuurlijk maar t blijft niet leuk..

Aah oke! Nou ik ben benieuwd wat er in het contract staat (als er een contract is)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:13

Liezel1 schreef:
femmigje schreef:

Of dat hij verplicht een vakantie dag heeft moeten opnemen. Dat is ook snel vervelend.

femmigje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 19:42

Jeetje wat een reacties haha...
Hij heeft nu 1 keer een vakantiedag in moeten leveren en afgelopen maandag heeft hij gezegd dat hij mooi geen vakantiedag ging inleveren... Dit heeft hij dus ook niet gedaan..
Ik zal eens vragen of ie zn contract er eens bij wil pakken als ik m weer zie..