Kan ik het uitzendbureau aansprakelijk stellen? Waarschuwing

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Kan ik het uitzendbureau aansprakelijk stellen? Waarschuwing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 21:43

De titel zegt het al. Hieronder het verhaal.
Ik had een jaarcontract bij de supermarkt, en ging voor een uitzendbureau werken. Ik had kans op vast werk, bij goed functioneren. Maar helaas werd ik van de ene op de andere dag ontslagen, ik zat nog in mijn proefperiode. Ik heb een WW uitkering aangevraagd maar die is afgewezen omdat ik een vast contract weggegooid heb volgens de UWV. Het uitzendbureau heeft NIKS tegen mij verteld dat ik mijn recht op WW verspeelde als ik voor hun ging werken. Ik vind dit nalatigheid en ben ook bereid om als het even kan en mogelijk is, hun aansprakelijk te stellen voor het inkomen dat ik mis. Want ik heb nu gelukkig werk, maar krijg zelfs geen bijstand omdat het voor minder dan een maand is dat ik inkomen mis. Maar ik moet toch mijn rekeningen betalen?
Als ik dit geweten had dan was ik never nooit weg gegaan bij mijn oude baan. Dus ook een waarschuwing voor de mensen die eventueel een vast contract op hebben gezegd voor een uitzendbaan. Tips zijn welkom aldaar per PM of reactie.

Mars

Re: Kan ik het uitzendbureau aansprakelijk stellen? Waarschuwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 22:03

Als ik het goed begrijp ben je ontslagen en hebt daarna WW aan willen vragen? Heb je protest aangetekend tegen je ontslag?
Als je namelijk niet protesteert tegen een ontslag dan ziet het UWV je als vrijwillig werkloos en heb je inderdaad géén recht meer op een WW uitkering.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 22:06

maar uitzendbureau heeft jou toch onder contract staan
en als je in proeftijd ontslagen word, is dat toch niet jouw schuld?? vind ik echt erg raar hoor

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 22:06

De regels omtrent protesteren tegen ontslag zijn versoepeld, dat hoeft dus niet meer zo streng.

Waar het in dit geval om gaat is dat je 'verwijtbaar werkloos' bent geworden. Je had kans op een vaste baan en je hebt dat omgewisseld voor een onzeker uitzendburo bestaan.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 22:07

maar wist je dat het geen 'vaste baan 'zou zijn bij het uitzendbureau? je tekent toch een contract bij het uitzendbureau, hebben hun geen ander werk voor jou dan?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 22:09

Als het echt 'ouderwets' uitzendburo is dus dat je per opdracht en per uur wordt betaald dan heb je daar niet echt een contract lopen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 22:16

Dit is helaas de realiteit. Veel mensen die ik spreek weten dit ook niet en geloven mij ook niet, maar ik heb het zelf meegemaakt.
Stel dat jij een vast contract hebt ergens, en je hebt al 10 jaar aaneengesloten gewerkt, nog nooit een uitkering ontvangen, wel altijd netjes je belastingen betaald en alles, maar je hebt het niet meer naar je zin bij je huidige baan en je gaat op zoek naar een nieuwe baan.
Als je dan of in je proeftijd wordt ontslagen, of het nieuwe bedrijf wil alleen met jou in zee via een uitzendbureau en ontslaat jou binnen 6 maanden, zegt het UWV: "u heeft geen recht op een uitkering" omdat je dus je vaste baan op het spel hebt gezet.
Dan moet je echt een goede reden hebben, waarom je je vaste baan hebt opgezegd wil je nog een uitkering krijgen.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 22:19

als je in je proef periode wordt ontslagen kom je toch helemaal niet in aanmerking voor een WW?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 22:34

Je zegt het zelf al he: je had de KANS op vast werk, het uitzendbureau heeft jou niks beloofd! Heb je sowieso 5jaar aaneengesloten gewerkt? En heb je de laatste 26weken daarvan aaneengesloten gewerkt? Als je hier al niet aan voldoet heb je sowieso geen recht op een uitkering. En het uitzendbureau staat volledig in haar recht!

Petra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 22:39

Het uitzendbureau is verplicht je arbeidsverleden bij je supermarkt mee te tellen. Zogenaamd opvolgend werkgeverschap. Hoeveel weken heb je bij de supermarkt gewerkt (niet meer het uitzendbureau)?

Daarnaast werkte je op uitzendbasis of was je gedetacheerd??

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 22:41

Petra83 schreef:
Het uitzendbureau is verplicht je arbeidsverleden bij je supermarkt mee te tellen. Zogenaamd opvolgend werkgeverschap. Hoeveel weken heb je bij de supermarkt gewerkt (niet meer het uitzendbureau)?

Daarnaast werkte je op uitzendbasis of was je gedetacheerd??

Ho Ho dit geld wel wanneer het bij DEZELFDE organisatie is he Knipoog Volgens mij is ze niet van een vast contract over gestapt op een uitzendovkmst bij dezelfde supermarkt!

Petra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 22:46

Dat klopt ja Jeanine!
Maar dat begreep ik een beetje uit het verhaaltje!
Dan heb je inderdaad gelijk

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 22:58

Lynn_Nikita schreef:
maar uitzendbureau heeft jou toch onder contract staan
en als je in proeftijd ontslagen word, is dat toch niet jouw schuld?? vind ik echt erg raar hoor

Je uitzendovkmst (einde opdr is einde werk) tenzij je gedetacheerd word! En euh waarom kun je er niks aan doen als je ontslagen word in je proeftijd? Als ze niet functioneert naar behoren is dat dus niet haar fout? Beetje vreemde beredenering he

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 23:00

Ik vermoed dat je verwijtbaar werkeloos bent geworden. En dat zorgt dat je geen recht op een uitkering hebt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 23:13

ik vind het zowiezo bizar. Ik heb meer als een jaar bij de supermarkt gewerkt. Bij het uitzendbureau had ik zowiezo verbetering kwa werk en toekomst. Maar het uitzendbureau heeft mij niks verteld over verspilling ww recht. Omdat ik dus aan de regel voldeed van 26 uit 39 weken. Waar het mij om gaat is dat het uitzendbureau laks is geweest en niks tegen mij verteld heeft. En ik ben er tegen in gegaan. Maar niks hielp. Ik moest gewoon weg wegens niet goed functioneren.
Laatst bijgewerkt door purny op 09-11-08 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 23:15

purny schreef:
ik vind het zowiezo bizar. Ik heb meer als een jaar bij de supermarkt gewerkt. Bij het uitzendbureau had ik zowiezo verbetering kwa werk. Maar het uitzendbureau heeft mij niks verteld over verspilling ww recht. Omdat ik dus aan de regel voldeed van 26 uit 39 weken. Waar het mij om gaat is dat het uitzendbureau laks is geweest en niks tegen mij verteld heeft.

En het is niet in je opgekomen om dit eerst zelf uit te zoeken? Uitzendbureau is neit verplicht je dit te melden hoor! Jij geeft je baan op voor een baan die zij je aanbieden, je weet dat het op uitzendbasis is dus dat je geen zekerheid hebt..dit is eigen verantwoordelijkheid en die kun je niet op het bord van de intercedent schuiven.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 08:34

dit zou dus betekenen, als je een baan hebt en je zoekt een andere baan, ( andere functie, meer inkome of wat dan ook0 en je word in je proeftijd ontslagen, dat je geen ww krijgt??
dan zou niemand dus van baan kunnen swichten eigenlijk?

Laura1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 08:45

Ik zou zeggen zoek gewoon snel wat anders? Maakt niet uit wat, maar gewoon iets zodat je de rekeningen kan betalen en dan zoek je vanuit daar gewoon een leuke nieuwe baan.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 08:50

Als uitzendkracht mag je op elk moment ontslagn worden, er is toen voor me uitgezocht dat mocht je er langer dan 6 of 7 maanden gewerkt hebben voor dit uitzendbureau, je wel recht hebt op een ww uitkering. In je proefperiode mogen ze je ook direct ontslaan. Helaas maar waar. Dan heb je dus geen recht op WW.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 10:48

Laura1989 schreef:
Ik zou zeggen zoek gewoon snel wat anders? Maakt niet uit wat, maar gewoon iets zodat je de rekeningen kan betalen en dan zoek je vanuit daar gewoon een leuke nieuwe baan.

Een nieuwe baan heb ik gelukkig al. Maar ik kan nu niet mijn rekeningen betalen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 11:29

Lynn_Nikita schreef:
dit zou dus betekenen, als je een baan hebt en je zoekt een andere baan, ( andere functie, meer inkome of wat dan ook0 en je word in je proeftijd ontslagen, dat je geen ww krijgt??
dan zou niemand dus van baan kunnen swichten eigenlijk?

Dat waren idd de reacties die ik ook kreeg. Maarre ja, tenzij je echt een goede reden hebt en jij en je ex-werkgever dit kunnen aantonen

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 11:54

Wat wel zo is:

als je over stapt van de ene baan (vast contract) en je gaat over naar een andere baan dan neem je een bepaald risico. Geloof dat als je je positie kan verbeteren (hogere functie, meer salaris)en je hebt uitzicht op een vaste functie maar wordt alsnog ontslagen in de proeftijd dat je dan wel recht hebt.

Heb je wel bezwaar aangetekend tegen je ontslag? Anders zou ik het nog maar eens aanhalen bij het UWV dat je niet zomaar je contract op hebt gezegd

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:05

Ik heb mijn nieuwe jaarcotrakt gewijgerd en ben voor uitzend buro gaan werken. MAAR heb wel een halfjaarcontrakt bij uitzend buro.

Meestal werk je er gewoon per klus en per uur. Dan is er geen werk en zit je meteen thuis.

NU krijg ik een half jaar gewoon door betaald en zorgen ze natuurlijk snel voor nieuw werk omdat ze me moeten betalen.

Bij mijn eerste baan via hun. Ben ik er na 2 weken in eens uitgegooid. Mijn werk was goed maar ik was volgens hun toch niet geschikt. Een 70 plusser die mij in moest leren vond dat ik PRECIES alles op zijn manier moetr doen. En hij wou zijn baantje niet kwijt dus ik ben eruit gewerkt... Had meteen ander werk voor 2 weken. Dat is nu af en nu zit ik BETAALD thuis.

Morge is mijn proeftijd voorbij. Gelukkig ben ik er vandaag niet uitgegooid omdat ze niks hebben.

Soms hangt in eens alles aan een zijde draadje... Omdat je weg gaat bij een bedrijf wat je niet bevalt.

Ik had safe kunnen zitten maar wou gewoon weg bij dat bedrijf waar ik mijn contrakt niet aan genomen heb....

Wel tegen het uitzend buro gezegt dat ik niet wil werken zonder tijdelijk contrakt. Dat was moeilijk moeilijk. Maar gingen er mee acoord.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:14

Uhm, eigen schuld dikke bult?
Je kunt het uitzendbureau niet verwijten dat jij je niet in de regels hebt verdiept. Zo te lezen heb je geen detacheringscontract met hen afgesloten, zoals Wafel dat wel heeft. Dan is het jammer maar helaas voor jou.