En Javier Guzman zoekt een oorzaak:
Nederlanders leven langer dan gedacht. In 2050 worden mannen in Nederland gemiddeld 82 jaar en vrouwen 84,5 jaar oud.
Vrouwen worden dus ouder dan mannen. De volgende keer dat ik van mijn vriendin boodschappen moet doen, omdat zij het zo druk heeft, zal ik haar zeggen dat zij meer dan tweeëneenhalf jaar extra heeft. Ik heb het druk, zij niet. Zij wordt heel oud.
Hoe komt het eigenlijk dat vrouwen ouder worden dan mannen? Werken mannen harder en zijn ze daarom eerder op? Dat vinden wij mannen prima. Maar dan willen we nooit meer horen dat het huishouden toch echt een heuse baan is en dat het toch echt heel zwaar is.
Daarbij zorgen ze dus blijkbaar niet goed voor ons mannen want wij gaan eerder dood. En wiens maaltijden eten wij elke dag? Die van de vrouw.
Of is het zo dat een gemiddelde man misschien even hard werkt op kantoor als zijn vrouw thuis maar dat de man bij thuiskomst nog al dat gezeik van die vrouw moet aanhoren? Dat zijn eigenlijk twee banen. En dat is niet eerlijk.
Als man vind ik het helemaal niet zo erg om eerder uit mijn lijden verlost te zijn dan vrouwen. Ouder worden betekent alleen maar langer oud zijn. De laatste jaren bestaan voor een groot deel toch alleen maar uit je luiers laten verschonen, op je familie wachten die geen tijd voor je heeft en zeuren over je jicht.
Die jaren mogen vrouwen wat mij betreft hebben. Het is ze gegund.