Hypotheek dmv levenverzekering?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lyonesse

Hypotheek dmv levenverzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 20:41

Kan dat? Dus een hypotheek met een levensverzekering als onderpand?
Is dat de zogenaamde levenshypotheek of niet? Lachen

MISTRAL94

Re: Hypotheek dmv levenverzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 22:36

Naar mijn weten heb je een levensverzekering nodig voor de hypotheek om "risico's" uit te sluiten voor een bank. Je kunt eens langs gaan bij de hypotheker zij kunnen je precies vertellen hoe of wat. Al is het in deze tijd wel erg lastig om een hypotheek rond te krijgen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 02:25

Ik heb op dit moment een hypothecaire lening lopen op mijn grond. (anders kon ik het nooit betalen) Het gaat als volgt:

Ik heb de bank gevraagd om een lening van XXX euro. Die hebben ze toegezegd. De bank heeft ervoor gezorgd dat het door mij geleende bedrag is werd ondergebracht in aandelen. Na een looptijd van 20 jaar is het de bedoeling dat het bedrag word uitgekeerd uit je aandelen 'potje'. Het kan iets meer zijn, het kan iets minder zijn. Dat aandelen potje gaat allemaal via een levensverzekering. Die staat ook borg voor jou als er wat met je gebeurd. Het bedrag wat je hiervoor per maand betaald is relatief laag. Na die 20 jaar heb je ook nooit het bedrag betaald wat je geleend hebt. De aandelen doen tenslotte hun werk....
Overigens betaal je uiteraard wel rente aan de bank waar je het bedrag geleend hebt. Dit is vaak meer dan je aandelen potje.

In mijn geval is het zelfs zo dat ik na de eerste looptijd van 5 jaar een extra aflossing mag doen. Dat moment zit er bijna aan te komen, en ik ga ruim 20% van het door mij geleende bedrag aflossen. Hierdoor zakt de rente die ik per maand betaal uiteraard ook. Het aandelen bedrag blijft hetzelfde, maar je krijgt dan ook het door jouw geleende bedrag uitgekeerd na de looptijd, zelfs als je alles al hebt afgelost.

Zelf ben ik heel tevreden met dit systeem. Zolang je het bij een fatsoenlijke bank doet en je uiteraard is goed laat informeren kan er weinig mis gaan. Ik zie het als een spaarpot. Over nu nog 15 jaar krijg ik er een lekker bedrag bij!

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 02:50

Als je een huis koopt en daarvoor een lening aangaat bij een bank wil de bank daarvoor meestal een hypothecaire zekerheid hebben. Dat wil zeggen dat ze het recht van hypotheek vestigen op je aan te kopen huis. Je huis is dan dus het onderpand, oftewel als je renteverplichtingen en evt. overige verplichtingen niet nakomt kan de bank je huis verkopen.
Dat je vervolgens ook nog een levensverzekering moet verpanden aan de hypotheek is om 2 redenen.
1e het risico van overlijden van de geldnemer ( de koper van het huis) jij dus.
een bank heeft er in de regel een hekel aan om risico`s te lopen. Ze willen dus niet dat als jij komt te overlijden met als gevolg dat het huis wellicht verkocht moet worden dat ze dan met een restschuld zitten. Dat wil zeggen dat het huis minder oplevert als er aan schuld is. De hoogte van je hypotheek dus.

2e Ze willen ook dat hun risico dat ze ooit niet al hun geld terug krijgen ook minder wordt. Oftewel ze willen graag dat je een spaarpot hebt die ze kunnen pakken op het moment dat het in de toekomst financieel minder goed met je gaat en het huis wellicht verkocht moet worden. Het zou nl. kunnen zijn dat ook dan het huis niet genoeg oplevert om de hypotheekschuld terug te betalen.

Om ervoor te zorgen dat ze ook het geld krijgen dat bij overlijden vrijvalt wordt de levensverzekering verpand aan de hypotheek. Op het moment dat er een overlijden plaatsvindt of op het moment dat er in de toekomst b.v. een gedwongen verkoop plaastvindt dan wordt eerst het geld van de levensverzekering in mindering gebracht op de schuld.

Natuurlijk hanteren niet alle banken dezelfde regels en is een overlijdensrisico verzekering niet altijd verplicht.