Een broertje om gek van te worden.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

C_Star

Een broertje om gek van te worden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 16:49

Heb (helaas) een 15jarig broertje. Zal even uitleggen wat ik bedoel met "helaas".

Ik moet eerlijk zeggen heb nou nooit bepaald goed met mijn broertje kunnen vinden (altijd ruzie), maar de laatste jaren. Hij komt alleen thuis om te eten en dan is weer ergens aan het rond hangen. De keren dat hij thuis is word ik of mijn moeder helemaal verrot gescholde. Nooit is iets goed. Al gaat het alleen al over eten worden dan maakt hij er wel een heel drama van. Regels kent hij niet. Hij loopt gewoon te bellen aan te tafel. Mijn moeder heeft sigaretten in zijn kamer gevonden verzint hij een heel verhaal en ja hoor mijn moeder die zegt er weer niks van.
Net zoals vannacht. Ik lag redelijk vroeg mijn bed in, omdat ik vroeg op moest om te werken. Lag om 23.00uur ong in bed en hij kwam om 23.30uur thuis en hij was het ergens niet mee eens en mijn ma was ook nog beneden nou joh schreeuwen/schelden niet normaal meer. Dus ik zo kan het wat zachter nou vervolgens kreeg ik de volle laag. Mijn ma zegt er ook totaal niks van. Moest ik dat vroeger is proberen nou dan werd ik naar boven gesleurd en kreeg ik huisarrest.

Wilde dit even kwijt ben het gewoon zo zat. Heb het er ook zo vaak mijn moeder overgehad noem maar op, maar niks helpt. Ook weet ik dat hij therapie gehad heeft, maar daar kwam die nooit naar.

Hij werkt ook nog is zwart dus illegaal. Ik en meer mensen moeten hun rot werken en hij verdiend als 15jarige even ruim €10,- per uur. Dit moest ik niet proberen zelfs toen ik 17 was nee dat had niet gemogen, maar hij natuurlijk wel.

Weet echt niet meer wat ik moet doen. Over mijn vader gesproken daar valt ook niet mee te praten, want dan krijg ik alleen maar te horen je steld je aan of wat ben je zielig.

Echt hopeloos. Zijn er meer mensen die zoiets meegemaakt hebben?

Anoniem

Re: Een broertje om gek van te worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 16:54

Ach ja, pubers Haha!

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 16:55

suleilitha schreef:
Ach ja, pubers Haha!

Tja dit gaat verder dan puber gedrag hoor. Buitendat is het zo al jaren zo alleen het word alleen maar erger.

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 16:56

Dat wou ik net zeggen.
Typich puber Lachen. Valt niks aan te doen!
De een is er gewoon heftiger in dan de ander en zal alles meer laten merken. Gewoon even een paar jaartjes wachten en het gaat vanzelf weer over Lachen. Dus nu allemaal even slikken.

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 16:57

_Cynthia_ schreef:
suleilitha schreef:
Ach ja, pubers Haha!

Tja dit gaat verder dan puber gedrag hoor. Buitendat is het zo al jaren zo alleen het word alleen maar erger.

Ik heb net voor 3 dagen terug de hele ontwikkeling van een puber geleerd en dit is zeker weten wel puber gedrag! Lachen.

Jeaulijn

Wat vervelend voor je!

Ik heb zelf niet zo'n extreme situatie meegemaakt, wel dat ik nooit te laat moest komen en bij mijn broertje maakt het allemaal niet uit.
Als oudste moet je natuurlijk alle poorten nog doorbreken, zoals hoelaat ben je thuis etc. Je broertje kan er gewoon achteraan wandelen. Mijn broertje heeft ook wel eens een grote mond, wat ik ook niet moet proberen, dan denk ik ook wel eens van 'jeetje zeg, moest ik eens doen'.

Ik denk dat je er weinig aan kan doen. Je kan er wel op terugvallen als ze bij jou eens moeilijk doen, maar of dat verstandig is..
Jij bent anders dan je broertje en ze zullen misschien ook wel andere dingen van je verwachten, dat je wat volwassener bent. En hij zit natuurlijk in de puberteit, meid echt ik wens je veel succes, mijn broertje is 19 en het wordt nu eindelijk wat minder..
Als hij weer zit te zeuren, negeren wil ook wel helpen, ze willen juist een reactie uitlokken, kijken hoe ver ze kunnen gaan.

Succes er mee!

viefdepief

Ik ken het ook erg goed.. Sterkte met zo'n puber Ach gut
Kan de sfeer in huis behoorlijk verpesten helaas.

Kristie

Als je ouders niet mee willen werken/het probleem niet zien dat kun jij er verder ook weinig aan doen...
Ik denk dat je het het beste maar zo veel mogelijk kunt negeren, hij zit in de pubertijd en groeit er (hopelijk) vanzelf wel over heen. Sterkte Lachen

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 16:58

Ja maar wat als een de dokter en therapeut zegt dat dit geen puber gedrag is. Ik ken meer mensen die een broertje hebben van die leeftijd dus ook pupers, maar dit is echt geen pupergedrag meer. Zeker als een therapeut dat zegt zal dat wel zo zijn

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 17:00

stomste is nog toen ik 17 was werd mijn telefoon gecontroleerd en alle dingen die ik deed. Mocht toen ik 15 was nog geen msn zelfs haha. Hij is 15 heeft een abbo en die maakt die binnen paar dagen op. Word niks gecontroleerd. Echt pfff en dan moet je nog netjes inhouden.

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 17:01

Ja die wegen heb jij open moeten maken..

Prachtig paard heb je btw!

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 17:03

ik had ook een heel erg vervelend broertje,ik was 7 jaar ouder dan hem,en vond hem vreselijk verwend,kreeg altijd zijn zin van mijn ouders en vond hem erg iritant om het zo maar te zeggen,pas na dat ik ging samen wonen en we een paar jaar verder waren veranderde onze broer zus relatie haha ik kan mij nu geen betere broer wensen dan hem,ik hoef hem maar te vragen en hij doet echt alles voor mij en ik voor hem,
jou broer is nu op de leeftijd dat hij overal het schijt aan heeft,aan jou,aan je ouders en aan de hele wereld,over een paar jaar zal hij hopelijk gaan veranderen,negeer hem zoveel als je kan,het is de taak van jou ouders om hem onder de duim te houden,en meestal door zijn gedrag te negeren heb je hem het hardst,maar wat ik wel erg vind is dat hij geen enkel respect toont voor je ouders,nu ik zelf moeder ben van nog maar een kleuter en een peuter lijkt mij dat heel erg als ouder zijn.
ik wens jou veel sterkte met je vervelend broertje,maar geloof me (al zal dat nu onmogelijk zijn)het komt vast wel goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 17:03

_Cynthia_ schreef:
stomste is nog toen ik 17 was werd mijn telefoon gecontroleerd en alle dingen die ik deed. Mocht toen ik 15 was nog geen msn zelfs haha. Hij is 15 heeft een abbo en die maakt die binnen paar dagen op. Word niks gecontroleerd. Echt pfff en dan moet je nog netjes inhouden.

Tja, het klikt banketstaaf maar dat heb je als je de oudste bent. Mijn zusje mocht ook veel meer dan ik Knipoog
Verder lijkt het me echt pubergedrag, je kan hem (of je ouders) er natuurlijk op aanspreken maar ik weet niet hoeveel zin dat heeft. Rustig uitzitten dus. Neemt niet weg dat het wel heel vervelend is....

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 17:04

Jeaulijn schreef:
Ja die wegen heb jij open moeten maken..

Prachtig paard heb je btw!

Ja dat is waar. Dank je wel trouwens Knipoog

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 17:05

Dit klinkt me zo bekend in de oren en snap helemaal hoe je je voelt.. Ach gut Zó frustrerend.
Ik heb ook een broertje van 15, ook vol in de pubertijd en onhandelbaar zowat.. Gestoord Komt ook overal onderuit en ouders lijken er ook niet veel tot weinig van te zeggen... Scheve mond En als ik me er dan een keer over uitlaat, ben ik weer de boosdoener, zeurpiet o.i.d..

Ik zou gewoon proberen het te negeren, ik weet het het is moeilijk, dat heeft bij mij het meest effect.. Broertje maakt nog wel rotopmerkingen en gaat vrolijk verder met waar ie mee bezig is, maar zolang ik het negeer en voor mezelf 'afsluit' heb ik er net iets minder last van..
Mijn broertje moet ook vanuit school met iemand praten over vanalles en nogwat, maar heb niet het idee dat het veel oplevert.. Misschien dat het bij jouw broertje wel helpt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 17:06

Klopt hoor, dat de oudste de wegen open moet breken, dat was bij ons ook zo.
Maar Cynthia, het arme jonkje zal zelf waarschijnlijk ook gek worden van zijn eigen hormoontjes Haha!

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 17:08

Ntlie_ schreef:
Dit klinkt me zo bekend in de oren en snap helemaal hoe je je voelt.. Ach gut Zó frustrerend.
Ik heb ook een broertje van 15, ook vol in de pubertijd en onhandelbaar zowat.. Gestoord Komt ook overal onderuit en ouders lijken er ook niet veel tot weinig van te zeggen... Scheve mond En als ik me er dan een keer over uitlaat, ben ik weer de boosdoener, zeurpiet o.i.d..

Ik zou gewoon proberen het te negeren, ik weet het het is moeilijk, dat heeft bij mij het meest effect.. Broertje maakt nog wel rotopmerkingen en gaat vrolijk verder met waar ie mee bezig is, maar zolang ik het negeer en voor mezelf 'afsluit' heb ik er net iets minder last van..
Mijn broertje moet ook vanuit school met iemand praten over vanalles en nogwat, maar heb niet het idee dat het veel oplevert.. Misschien dat het bij jouw broertje wel helpt?

Nee hij moest naar een therapeut toe tijd geleden al. Hij kwam daar elke keer niet opdagen enz, maar het heeft niks geholpen.

Het is zo lastig om te negeren, want het verpest gewoon elke dag de sfeer in huis.

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 17:09

Mmm mijn broertje (14) lijkt wel een beetje op die van jou, alleen net ietstjes minder. Tjahh, wat je eraan kunt doen...geen idee!

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 17:09

ielsjj_ schreef:
Mmm mijn broertje (14) lijkt wel een beetje op die van jou, alleen net ietstjes minder. Tjahh, wat je eraan kunt doen...geen idee!

Kon je er maar iets aan doen Knipoog

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 17:10

Ik vind reacties als 'pubers' een beetje kort door de bocht.... Ik heb ook zo'n broertje en hij is mede de reden dat de thuissituatie onhoudbaar was & dat ik nog niet eens een maand nadat ik 18 was het huis uit ben gegaan omdat ik het niet meer trok.

Mijn broertje zit oa. op het verkeerde pad [verkeerde vrienden, drugs, aantal maal van school gestuurd etc etc].. Hij is inmiddels 18 geworden en het gaat af en toe goed, nog vaker nog steeds zo gigantisch fout..

Dus zeggen 'pubers' ahg, nee, ik denk niet dat dat maar pubers zijn met een paar hormonen die losgeslagen zijn; ik denk dat er wel wat meer aan de hand is, maar goed..

Heel vervelend om in zo'n thuissituatie te leven, ik trok het ook niet meer... Heel veel sterkte ermee & als je wilt praten; PB-box is open!

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 17:16

Ier_ schreef:
Ik vind reacties als 'pubers' een beetje kort door de bocht.... Ik heb ook zo'n broertje en hij is mede de reden dat de thuissituatie onhoudbaar was & dat ik nog niet eens een maand nadat ik 18 was het huis uit ben gegaan omdat ik het niet meer trok.

Mijn broertje zit oa. op het verkeerde pad [verkeerde vrienden, drugs, aantal maal van school gestuurd etc etc].. Hij is inmiddels 18 geworden en het gaat af en toe goed, nog vaker nog steeds zo gigantisch fout..

Dus zeggen 'pubers' ahg, nee, ik denk niet dat dat maar pubers zijn met een paar hormonen die losgeslagen zijn; ik denk dat er wel wat meer aan de hand is, maar goed..

Heel vervelend om in zo'n thuissituatie te leven, ik trok het ook niet meer... Heel veel sterkte ermee & als je wilt praten; PB-box is open!

Ben het daar mee eens, want pupergedrag moet ergens op houden en die lijn is hij overgegaan. Kom op een puper gaat toch niet elke dag als het niet zijn eten is wat hij lekker vind een heel drama van maken en ik zal te woorden maar niet herhalen en hij komt ook heel dreigend op je af lopen. Ook heeft hij nogal vaak losse handjes.
Ik moet eerlijk zeggen ik ben nu zover in de situatie dat ik het ook bijna niet trek. Dit is al jaren zo vanaf dat die 10 was was het al erg, maar nu is het gewoon te erg aan het worden.

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 17:24

Even stipje.
Heb ook zo'n broertje van 15 jaar. Verdrietig

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 17:29

Maar volgens mij zijn het ook alleen maar de jongens die zo puberaal gedrag moeten tonen, tenminste ik ken ik meidjes of vrouwen die er last van hebben gehad.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 17:30

paix schreef:
_Cynthia_ schreef:

Ik heb net voor 3 dagen terug de hele ontwikkeling van een puber geleerd en dit is zeker weten wel puber gedrag! Lachen.

knap dat je dan al meteen kan beoordelen of dit bij de gezonde ontwikkeling van een puber hoort. Het is zo makkelijk om het op papier te leren maar in de praktijk werkt het toch net even wat anders...

Het is moeilijk om zo vanachter een computer te beoordelen en eigenlijk is dat helemaal niet te doen omdat er waarschijnlijk veel meer achter zit dan alleen het gedrag van je broertje.
Maar als ik dit zo hoor dan is dit niet alleen puber gedrag.
Een "gezonde" puber maakt zich inderdaad los van zijn ouders en de ene doet dit op een wat directere manier dan de ander.
Maar als ik zo lees zit er wel meer achter en ik kan niet beoordelen wat dit is maar hoe moeilijk het ook is hebben je ouders er niks aan als jij je er ook nog mee gaat bemoeien. Dat is uiteraard erg moeilijk omdat je zoiets hebt van "stel nou eens regels op"
Maar misschien voelen je ouders zich wel onmachtig en als jij er dan nog opmerkingen over gaat maken dan worden ze daar ook nog eens mee geconfronteerd.
Dat is ontzettend zwaar maar je zal het uit moeten zitten je draagt niks bij als jij ook nog eens het conflict aan gaat met je broertje want dan komt het normale pubergedrag ook weer boven dat hij niet WIL luisteren naar zijn oudere zus !!

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 17:36

Ik kan je eerlijk vertellen dat ik een jaar terug ook zo was! *LOL*..
Waarom ik zo deed dat snap ik zelf ook nog steeds niet Lachen
Maar bij mij is het langzaam aan ook de goede kant op gegaan en de relatie met broer en zussen is nu ook een stuk beter!