privacy in de zorg!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Saskia008

privacy in de zorg!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 12:44

Ik volg momenteel in een ziekenhuis de opleiding tot verpleegkundige,
en ik vraag mij momenteel af:

hebben jullie wel eens in een ziekenhuis gelegen,
en wat voor punten vond je qua privacy niet kunnen....?
of juist wel natuurlijk Haha!

waterval123

Re: privacy in de zorg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 12:48

Ik heb genoeg in het ziekenhuis gelegen dus daar kan ik wel wat over zeggen haha

Vaak werken er hele aardige mensen die ook echt voor je willen zorgen en met je mee leven dat is vaak wel fijn.
Minder is het als je even alleen wil zijn (of met je bezoek) dat ze zomaar binnen komen lopen en je deur altijd open staat zodat ze je altijd in de gaten kunnen houden, maar goed daar voor lig je tenslotte ook in het ziekenhuis Knipoog

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 14:22

Kom net uit het ziekenhuis.
In Den Helder lag ik op een zaal van twee personen, echter overgelpaatst naar Zwolle lag ik op een zaal van acht personen.
Dat was verschrikkelijk heel veel verloop, maar ook veel oude en demente personen.
Dus slapen was heel moeilijk en voordat ik bij het raam lag lag ik in het midden waar je dus geen kant op kon.
Ook vond ik dat er met bezoek geen rekening met de patienten werd gehouden, vaak meer dan 2 en het bezoek was van
16u tot 20u, wat imo te lang was.
Voor het bezoek waren klapstoelen en voor de patienten vaste stoelen, ik wilde graag aan tafel eten om 18u maar vaak waren de bezoekers
met hun kont op de vaste stoelen neergestreken en kon ik op een klapstoel plaatsnemen.(jaagde ze er wel af omdat ik er niet op kon zitten)

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 14:28

Wat ik wel eens vervelend vind is dat de artsen vrijwel alles met je op de zaal bespreken en je kamergenoten dus alles horen. Dat is in de praktijk natuurlijk moeilijk anders te regelen, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen dat even prettig vindt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 23:46

toen ik in het ziekenhuis lag vond ik het erg vervelend dat mij dingen niet werden verteld, werd ik om 4 uur snachts wakker terwijl mmijn bloeddruk werd opgenomen!

en ik lag op een 2 persoonskamer met een hele oude vrouw die steeds lag te kwijlen en naar me staarde en dat vond ik vervelend dus ik deed het gordijn steeds dicht maar de dochter van die vrouw deed dat gordijn steeds open want dan had moeders aanspraak!

eerst voelde ik me erg vervelend omdat ik het gordijn dicht deed en het kwijlen vies vond ( werk zelf ook in de zorg) maar toen besefte ik dat IK nu patient was en ook het recht had om mij fijn te voelen op mijn kamer en toen had ik een bij de zusters geklaagt over die dochter en die hebben haar toen aangesproken dat het gordijn dicht blijft

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 23:50

Mannen en vrouwen op 1 zaal, is ook niet prettig vind ik.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 23:53

Gemengde zalen vind ik niet zo'n probleem, is ook bijna niet anders te organiseren in de praktijk want het verloop is groot en de beddenbezetting hoog.

Mensen op zaal dingen vertellen kom je bijna niet onderuit als arts, al probeer ik echt gevoelige info en slecht nieuws altijd wel in een aparte ruimte te regelen. Net als familiegesprekken ed.

Heb zelf gelukkig nog nooit in het ziekenhuis gelegen, ik denk dat ik knettergek zou worden. Wel in ziekenhuizen gewerkt waar ik de privacy voor de patiënten toch maar erg matig vond Nagelbijten / Gniffelen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 23:53

Ik heb altijd een éénpersoonskamer zou niet op een meerpersoonskamer willen, en daar is er privacy genoeg. Dus eigenlijk kan je er zelf wat in meebepalen behalve als het echt vol is.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 00:44

Ik vond het heel irritant dat ik mijn gordijn niet dicht kon doen als ik ging slapen, ik heb behoefte aan donker en rust...en ipv de deur open naar de gang, mensen die rondlopen, je mede patienten die je ziet en hoort, vreselijk. Ik heb een keer naast een oude, dementerende dame gelegen die elk uur haar bed natplaste maar de bel niet kon vinden....wat een hel was dat.
Vervolgens probeerde ze er een katheter in te wurmen maar dat lukte niet, en ik hoorde alle ins en outs, haar gekerm....Bahbah.

Verder idd alle info op een zaal dus iedereen luistert mee. Ik vond dat ook niet fijn. En medepatienten die aanspraak wilden terwil ik rust wilde, maar in Helmond heb je een klein tvtje aan het bed met koptelefoon, ideaal!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 09:34

Ik vond het vervelend dat ik als 16 jarige op een zaal van 6 mensen lag. De anderen waren een behoorlijk stuk ouder. Ik was behoorlijk ziek en de zaal, inclusief het bezoek voor 6 mensen, was echt heel druk voor me.
Verder mocht ik niet van bed, een week lang niet en dan moet je dus ook naar het toilet op bed. En dat op zo'n grote zaal. Dat werkte dus niet. Heb uiteindelijk gesmeekt of ze me even naar een kamertje alleen wilden brengen. Uiteindelijk na 4 dagen kreeg ik het voor elkaar.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 11:00

ik heb ook vaak en veel in ziekenhuizen gelegen maar echt super onprettige dingen heb ik niet meegemaakt, soms een beetje te drukke kamers met teveel patienten maar goed daar ontkom je niet aan denk ik..

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 13:20

gomir schreef:
Gemengde zalen vind ik niet zo'n probleem, is ook bijna niet anders te organiseren in de praktijk want het verloop is groot en de beddenbezetting hoog.

Dát vind ik nou een gigantisch probleem, gemengde zalen *gruwel* Nagelbijten / Gniffelen .
En hoezo is dat niet anders te organiseren Verward , -tig jaren lang zijn er gescheiden kamers voor m/v geweest zonder dat dat een probleem was en opeens moest dat dan maar gemengd Lips are sealed . Voor mij absoluut een hele grote no-no !
Blij toe dat ze dat hier in Dld niet doen, daar zijn ze gelukkig niet zo "modern" Clown .

Dat je aan sommige dingen niet ontkomt, snap ik, maar ik heb ooit eens op een zaal met 4 dames gelegen, waar ik uiteindelijk de hele nacht maar met mijn infuus in de bezoekers kamer ben gaan zitten Nagelbijten / Gniffelen .
Ik kwam er ´s avonds om 8 uur binnen in een pikdonkere kamer. Ik had pijn en om wat afleiding te zoeken wilde ik wat lezen, dus ik deed het lampje boven m´n bed aan. Werd ik meteen aangekijfd door de vrouw tegenover mij, dat dat ligt uit moest want er werd nú geslapen Verward . Uiteindelijk kwam die mevrouw wel d´r volgende ochtend d´r excuus maken, maar toen had ik allang begrepen waarom daar ieder uurtje slapen belangrijk was want ... aan de rechter kant lag een dame van 80+ die de hele nacht d´r bed volsch**t Misselijk . Ze kon zelf het knopje niet vinden om de verpleegster te bellen, dus deed die mevrouw tegenover mij dat maar. Dan werd het mens verschoont, ging het raam weer even open (de stank was werkelijk niet om te harden Lips are sealed ) en was natuurlijk iedereen weer wakker Scheve mond . Als dat mensje naast me niet bezig was zichzelf te bevuilen, begon de dame rechts tegenover mij te roepen "ik heb zo´n pijn... helpt me dan niemand!!!!" Rolleyes
De volgende dag ben ik geopereerd en toen kwam ik (op een 2-bed kamer) alleen te liggen, héééérlijk Haha! !
Wat ik dus achteraf hoorde en echt belachelijk vond: die oude dame lag eigenlijk alleen, maar de familie wilde "dat moeder op een 4-bed kamer kwam te liggen, want dan had ze meer aanspraak!" Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed
Ik heb toen wel tegen de verpleging gezegd dat je dat in dit geval echt niet kan maken tegenover de andere patienten, zeker als er een kamer alleen beschikbaar is Scheve mond .
Verder heb ik nu gelukkig al jaren een aanvullende verzekering waardoor ik alleen nog maar op een 1- of 2-bed kamer kom te liggen Lachen .

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 13:31

heeeerlijk zo'n 2 bed kamer!
Lig je vaak toch alleen, geen last van andere mensen je kan doen wat je wil praten met je bezoek waarover je wil zonder andere mensen erbij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 14:27

heb laatst een nachtje in het ziekenhuis gelegen ivm hersenschudding. werd om het uur wakker gemaakt,net als mijn kamergenote. opstaan mocht niet maar ik moest plassen en ik kán gewoon niet op de po..dus hebben ze me,na enkele uren smeken,toch naar de wc gebracht.
's ochtends voor 6 uur werd ik opeens weer wakker en toen werd ik naar een andere kamer gebracht(lekker tijdstip..)vervolgens dommelde ik daar half weg,ja hoor,kwart over 7 kwamen ze me vragen wat ik voor ontbijt wilde.
waarom zo vroeg,hahaha..

verder zou ik gemengde kamers ook niet fijn vinden nee..

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 20:26

Ik was de twee keer dat ik in het ziekenhuis lag zo vatbaar voor ziekten dat ik een 'box' lag.
Dus daar had ik veel privacy. De verpleegkundigen waren best aardig alleen sommige zaalartsen vond ik niet zo.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 08:36

Ik lig op dit moment op de PAAZ, net ietsje anders dus als in de rest van het ziekenhuis.
Hier heeft iedereen een eigen kamer met douche en toilet. De deur is gewoon dicht. Het enigste nadeel is hier, vind ik, dat de deur niet op slot kan. Maar dat is natuurlijk uit veiligheid...
Verder is dit deel van het ziekenhuis heel erg goed en huiselijk. Ik ben hier over privacy dik tevreden. Ja Heb wel eens verwarde medepatienten ineens op mijn kamer gehad maar daar kun je toch niets aan doen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 22:54

Gelukkig had ik ook nooit in het ziekenhuis gelegen, maar als kind wel, maar dat is weer heel anders als volwassenen he.

He gatverdamme, een oude vrouw die de hele bed volschijt op een zaal waar 4 mensen liggen, dat kan echt niet vind ik, erg asociaal, echte probleemgevallen moeten gewoon apart zoals die vrouw dat bed onderschijt.

Ik vind echt dat mannen en vrouwen apart moeten, zeker in ziekenhuizen, want stel dat je je om wil kleden, en of het wordt je te warm in bed en dan doe je het deken eraf, kijkt een heer aan de voorkant recht tegen je ondergoed aan, zoiets, nee ik vind het niks, zelfs niet met die rotgordijnen, want er is wel altijd bezoek en of verplegers die zo'n stuk opendoet om binnen te vallen terwijl je net zit te plassen en of te ontlasten op een po, dat had ik gezien toen ik er op ziekenbezoek was, nou dat vond ik ook weer niet leuk.

En zo is er wel meer.

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:22

Ik werk zelf ook in de zorg en ik heb wel vaker in het ziekenhuis gelegen waarvan 2 keer in nederland
de 1e keer: lag op een 3 persoonskamer waarvan nog 1 patiente ook de amandelen had laten knippen (ook volwassen) en nog iemand die een heel ander operatie had ondergaan en die ons dus echt werkelijk de hele nacht wakker heeft gehouden omdat ze of moest overgeven of op de pan moest Ziek de privacy was best wel goed alleen praatten de VPK en Artsen te hard waardoor je dus alles meekrijgt.
2e keer: in belgië lag op een 2 persoonskamer en de privacy was echt gewoon goed (deur werd dichtgedaan tijdens gesprekken en ze praatten niet te hard) alleen is het daar vervelend dat je maar 1 tv hebt voor zen tweeen Boos!
3e keer: ook in belgië weer 2 persoonskamer en lag bij een bejaarde dementerende dame van maar liefst 101!! hier was de privacy van die mevrouw wel wat minder maar dat kwam voornamelijk omdat het gehoor niet meer zo goed was hihi verder was er op deze afdeling veel gehoor (ik lag vlak bij de balie) en daardoor hoorde je wel gesprekken van artsen en VPK
4e keer: kort op de EHH in nederland hier was de privacy ook goed je had de hele tijd wel je gordijn dicht (dat was wel fijn omdat ik mijn zwempak aanhad hahah) Bloos

verder wat ik vervelend vind aan het werken zelf is bijv. deze situatie: je werkt op een afdeling in het ziekenhuis en moet de temp, pols meten en vragen aan de mensen of zij nog ontlasting hebben gemaakt.
nou vind ik het niet prettig als je zoiets perse op het tijdstip moet vragen als de mensen aan het eten zijn.....en toch moest het en aangezien de krappe ruimtes die vol met bezoek zaten kon je het ook niet bepaald zachtjes vragen (gelukkig konden de meeste mensen er wl mee lachen)

naja iig succes met je opleiding!