ouders uit elkaar; wat dan?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alexx

ouders uit elkaar; wat dan?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 00:39

stel:
'je moeder geeft op een zekere vrijdag aan dat ze over twee dagen vertrekt naar een ander huis. Je zag het totaal niet aankomen en begrijpt het niet. Je verliest overal controle op, stopt met eten, kotst alles uit wat je toegedwongen wordt, je wordt graatmager. Je ouders komen er achter, maken zich zorgen. En binnen no time zijn ze ineens weer bij elkaar.

Het gaat goed met je nu toch?! Je hebt een leuke vriend, je zit ein-de-lijk in dat verdomde welverdiende examenjaar, op een andere school. Je ouders slapen alleen gescheiden in het huis. Zij vindt namelijk dat het raam 's nachts open moet, hij vindt dat het dicht moet omdat het anders teveel herrie is! Natuurlijk!
Het gaat goed, of beweer je je dat jezelf? Is het niet zo dat als je eventjes een slechte dag hebt, je dan weer niets eet?
Is het niet zo, dat je ouders weer bij elkaar zijn gekomen voor jou?! En zodra je het huis uit gaat, ze weer uit elkaar gaan? Waarom slapen ze anders apart en hebben ze totaal andere levens? Maar je ouders zijn toch niet van die types die gaan scheiden, toch?!'

Wat dan?! Aan je ouders vragen hoe het zit? Of ze inderdaad alleen bij elkaar zijn voor jou? Ik weet het niet meer!

Babeth

Re: ouders uit elkaar; wat dan?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 00:53

Ik snap de bedoeling niet zo goed van dit topic, wat wil je nu precies weten/vragen?

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 00:56

Als ik het zo lees zijn je ouders ing edachten allang gescheiden..en zou het wellicht ook rust kunnen geven als zij de schijn niet langer voor je phouden.

Ook lijk jij het er ontzettend moeiljk mee te hebben, logisch. Niet eten is daar een uiting van, een stressvlle situatie bevordert je eetlust niet. Toch is dat geen oplossing...
Ik denk dat je eigenlijk wel weet dat jouw ouders niet meer bij elkaar horen als mensen die van elkaar houden. Dat is niet ouw verantwoordelijkheid...nooit. Maar zou openheid geen rust geven?

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 03:57

Ik snap je opzet niet helemaal Lachen

Ik denk dat je ouders in ieder geval volwassen genoeg zijn zelf keuzes te maken en als 'volwassenen' beslissingen te maken en dat jij je daarin niet teveel moet mengen...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 04:00

bij elkaar blijven voor kinderen werkt niet
niet zo egoistisch zijn en je ouders hun eigen keuze lateb maken
hoe vervelend dat ook voor jou is

natuurlij kan je een gesprek aangaan. over het hoe en waarom, dat kan nooit kwaad
maar oduers die bij elkaar blijven omdat hun dochter "in protest "gaat kan nooit goed zijn

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 07:27

Ik sluit me helemaal aan bij LN.
Als kind zijnde wil je toch ook niet op je geweten hebben dat je ouders ongelukkig zijn, er een negatieve sfeer hangt in huis om dat ze bij elkaar blijven voor de kinderen

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 08:32

Zou hier zeker wel even met je ouders over praten... Vooral omdat jij volgens mij niet goed weet waarom ze uit elkaar zijn gegaan. Je moet je alleen zeker niet gaan bemoeien met of ze wel/niet uit elkaar moeten gaan, dat is echt iets wat ze zelf moeten beslissen.
Ouders die bij elkaar blijven "omdat dat beter is voor de kinderen" snap ik ook nooit zo goed... Alsof opgroeien in een huis waar een negatieve sfeer hangt, ruzies zijn enzo goed is voor een kind...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 08:51

Babeth schreef:
Ik snap de bedoeling niet zo goed van dit topic, wat wil je nu precies weten/vragen?

Lijkt me duidelijk dat ze gewoon dr verhaal ff kwijt wil en dr gedachten opschrijft.. Hoeft toch niet altijd een vraag uit voort te komen?

TS sterkte! Ook ik denk dat je ouders idd in hun hoofd al lang uit elkaar zijn, maar nu tegenover jou "bij elkaar blijven".. Snap dat je het er moeilijk mee hebt! Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 09:42

Alexx, ik denk ook dat je ouders eigenlijk niet meer samen willen. Zo abrupt als het in eerste instantie is gegaan is een enorme shock voor jou geweest, en dat vind ik helemaal niet raar.

Ik ben van mening dat ouders niet bij elkaar moeten blijven voor de kinderen, maar het is natuurlijk wel belangrijk om je kinderen te beslissen in het hoe en waarom.

Mijn ouders zijn gescheiden toen ik 10 was, en eigenlijk had ik daar heel veel vrede mee. Ik kwam op een ochtend beneden, en zag dat mijn ouders allebei gehuild hadden, en toen vertelde mijn vader dat ze uit elkaar zouden gaan, dat hij zou verhuizen, en dat ik mocht bepalen waar ik wilde wonen, maar dat hij zich voor kon stellen dat ik bij mijn moeder wilde blijven.

Het was even schrikken, maar ik had het eigenlijk al gauw geaccepteerd. Hij heeft uiteindelijk nog twee maanden in de logeerkamer geslapen, en vond toen een eigen huisje.

Ik denk dat het voor jou belangrijk is om te beseffen dat jij met hun eventuele scheiding niets te maken hebt. Je hebt nu ondervonden dat niet eten je niet alleen macht geeft over je eigen gevoelens, maar ook over die van hen.

Ik kan begrijpen dat het (misschien onbewust) verleidelijk is om die macht te ge(mis)bruiken, maar ik denk dat niemand daar gelukkig van wordt.

Geef aan je ouders aan dat je met ze wil praten, het liefst nog met een onafhankelijk persoon (psycholoog?) erbij. Laat ze je uitleggen wat er in ze omgaat, en leg uit wat er in jou omgaat.

Huilen mag, schelden, vloeken, tieren... Dat mág!! Dát is een gezonde manier van uiten, op díe manier verwerk je het.

Met wegstoppen en stoppen met eten bereik je niks, maar dat weet je eigenlijk al wel...

Mijn gevoel is dat een uiteindelijke scheiding er bij je ouders wel aan zit te komen, ook al is dat niet wat je horen wilt.

Praat met ze erover. Gescheiden ouders hebben betekent niet het einde van de wereld, ook al voelt dat in het begin misschien wel zo. Het betekent (in de meeste gevallen) niet dat je een van beiden nooit meer ziet, dat je nooit meer met z'n allen sinterklaas kan vieren, dat je nooit meer je hele familie op je verjaardag zult hebben.

Hoop dat je wat aan mijn verhaaltje hebt. Sterkte ermee, en je mag me altijd een PB'tje sturen hoor! Ach gut

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 10:28

Ik ga helemaal met Rock mee.

Het is een moeilijke situatie, maar verwerk het op een 'gezonde' manier.
Sterkte. Ach gut

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 13:40

Lynn_Nikita schreef:
bij elkaar blijven voor kinderen werkt niet
niet zo egoistisch zijn en je ouders hun eigen keuze lateb maken
hoe vervelend dat ook voor jou is

natuurlij kan je een gesprek aangaan. over het hoe en waarom, dat kan nooit kwaad
maar oduers die bij elkaar blijven omdat hun dochter "in protest "gaat kan nooit goed zijn

Ik heb er niets over te zeggen, ik zie mijn ouders liever gelukkig gescheiden dan ongelukkig getrouwd, en dat is dus net het probleem! Ik zie nu dat het niet meer echt gewoon in hier thuis, maar dat er een kloof tussen ze zit.

Egoïstisch ben ik niet! Mijn moeder vertelde me een paar dagen van te voren dat ze uit huis wilde, en ik heb daarop gezegt dat als ze onglukkig is, ze daar wat aan moet doen en als dat op zo'n manier moet, dan moet het maar zo. Want ik wil juist dat mijn ouders gelukkig zijn! En ik sta daar dan weer lekker los van.

Rock: Bedankt Lachen Het stoppen met eten is altijd onbewust geweest, en nadat ik zelf achter mijn probleem kwam wilde ik juist zo graag mogelijk dat mijn ouders het niet wisten omdat ze al genoeg gezeur hadden.
Mijn zus woont al een paar jaar uit huis, en mijn broer is net weer tijdelijk terug in huis, ik ga eens met hem praten. Mijn ouders zijn dit weekend weg (de ene in Duitsland, de ander in frankrijk Clown ) maar mijn broer is niet zo'n prater.

[edit] bedankt iedereen trouwens Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 16:08

Succes Ach gut

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 16:27

sterkte