Zelf heb ik ook op een Jenaplanschool gezeten, en ik heb er echt een heerlijke tijd gehad! Mijn jongste broertje (van 8) zit nu ook op een jenaplan school, en heeft het ook geweldig naar zijn zin! Komt altijd vrolijk thuis en aan tafel heeft hij hele verhalen over wat ze die dag gedaan hebben.
We leerden (zoals me_myself_i al zei) hoe je met andere kinderen moest om gaan. En omdat je in combiklassen zit (groep 1-2 zitten samen, 3-4-5 zitten samen en 6-7-8 zitten samen. maar van elke combiklas zijn er 3 klassen, zo zijn er 3 onderbouwklassen, 3 middenbouwklassen en 3 bovenbouwklassen
)
Maar door de combiklassen leer je ook dingen uitleggen aan jongere mensen, als ze iets niet snappen.
Ook hebben we altijd in tafelgroepjes gezeten, met kinderen uit verschillende groepen, zodat iedereen elkaar iets kon vragen als ze iets niet snapten.
Ik merk ook dat ik, anders dan de mensen die op een normale bassis scholen hebben gezeten, minder snel een vooroordeel over iemand heb, en dat ik het echt vreselijk vind om te roddelen en achter iemands rug met iemand te praten.
Leraaren mocht je inderdaad gewoon met de voornaam noemen. Alleen was ik, anders dan me_myself_i, wat achter met wiskunde.
Heb ik helemaal ingehaald en zit inmiddels in 4 atheneum
Ik heb trouwens geen moeite gehad met de overstap van groep 8 naar de eerste. Ik heb daarmee wel heel veel geluk gehad met het Jenaplan (dat je goed met elkaar leerde omgaan enzo), ik kwam gelijk thuis met allemaal nieuwe vriendinnetjes (terwijl ik helemaal in mijn 'eentje' naar de nieuwe school ging)!
Ik heb er echt een heeele fijne tijd gehad!
Edit: Wij hadden ook elke vrijdag (aan het einde van de week) een viering, een soort weekafsluiting. Waarmee elke klas, een toneelstukje/dansje/iets zingen/moppen vertellen enz mag opvoeren. Na de viering nog een koekje en een glaasje ranja in de klas, en dan naar huis!
Laatst bijgewerkt door So0p_ op 07-11-08 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt