Jenaplan onderwijs, ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mea

Jenaplan onderwijs, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 18:49

Hey mensen,

Voor mijn zoontje moet ik een keuze gaan maken naar welke school hij gaat wanneer hij 4 is (is nu 2jr).
De school vlakbij werkt volgens het Jenaplan, wat zijn jullie positieve en negatieve ervaringen hiermee??
Het spreekt me opzich wel aan, maar ik maak me wel zorgen over de overstap naar de middelbare school die niet volgens Jenaplan werkt. Komt mijn zoon dan niet in de problemen??
groetjes....

me_myself_i

Re: Jenaplan onderwijs, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:03

Hee mea,
ik heb zelf op een jenaplan basischool gezeten en ik moet zeggen; ik vond het er super!! er wordt veel aandacht gegeven aan sociaal met andere omgaan, veel werken in groepjes en samenwerken, zo moesten we onze klasgenootjes helpen met dingen die ze niet snapte en dit ging heel goed.OMdat er zo veel aandacht aan het sociale werd gegeven werd er niet gepest bij ons op school, dat deed je gewoon niet. Ook mochten we onze leraren aanspreken met de voornaam dus gewoon: Theo, zou je me dat nog eens ff kunnen uitlegge? hierdoor was er een hele ontspannen werksfeer en je had gewoon respect voor de mensen om je heen. ik merk dat mensen die jenaplanschool hebben gedaan veel socialer zijn (geen vooroordeel ofzo mensen die op andere school hebben gezeten hebben andere meninge, ik wil niemand beledigen ofzo) ik merk wel dat ik wat achter was met nederlands, maar niet heel erg problemen daarmee gehad : ik heb de brugklas havo/vwo gedaan en doe nou vwo en dat gaat prima. Als ik later kinderen heb zal ik ze ook naar jenaplanschool laten gaan Tong uitsteken sucses met je keuze! en je gaat je zoontje al naar peuterspeelzaal? dat is ook heel goed voor de kindjes en heel leuk ook! Tong uitsteken magoed Tong uitsteken

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:09

Ik heb geen ervaring met Jenaplan, dus daar kan ik je weinig over vertellen, maar wel met de overgang van een Montessori-basisschool naar een gewone middelbare school. Ik heb er geen enkele moeite mee gehad, het was vooral in de 2e fase juist makkelijker omdat ik er toch al aan gewend was om op m'n eigen tempo te werken en zelfstandig te zijn.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:11

Ik heb stage gelopen op een jenaplanschool, inmiddels werk ik op een reguliere school. Bij dit soort scholen vind ik dat er altijd goed gekeken moet worden naar wat het kind aankan. Een kind dat veel sturing nodig heeft in de ontwikkeling zal zich misschien niet zo vinden in het Dalton- of montessorionderwijs. Een kind dat erg op zichzelf is, past misschien niet zo goed in het Jenaplanonderwijs. Ik was erg onder de indruk van de sociale situatie op de jenaplanschool, de kinderen helpen elkaar waar ze kunnen. Ook waren de kinderen erg bekwaam in het reflecteren op gedrag van zichzelf en anderen. Doordat er veel aandacht wordt besteed aan de kring en vieringen worden deze vaardigheden ontwikkeld. Een goede werkhouding is wel erg belangrijk, omdat er vaak uitgestelde instructie wordt gegeven (door de combinatie van groepen, bijv 6/7/8). Voor de overgang naar de middelbare school zou ik niet zo bang zijn. Dit is ook voor leerlingen van het 'standaard' onderwijs een grote stap. Op die overgang zijn in het onderwijs nog heel wat punten te behalen. Succes met je keuze!

So0p_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:19

Zelf heb ik ook op een Jenaplanschool gezeten, en ik heb er echt een heerlijke tijd gehad! Mijn jongste broertje (van 8) zit nu ook op een jenaplan school, en heeft het ook geweldig naar zijn zin! Komt altijd vrolijk thuis en aan tafel heeft hij hele verhalen over wat ze die dag gedaan hebben.
We leerden (zoals me_myself_i al zei) hoe je met andere kinderen moest om gaan. En omdat je in combiklassen zit (groep 1-2 zitten samen, 3-4-5 zitten samen en 6-7-8 zitten samen. maar van elke combiklas zijn er 3 klassen, zo zijn er 3 onderbouwklassen, 3 middenbouwklassen en 3 bovenbouwklassen Knipoog )
Maar door de combiklassen leer je ook dingen uitleggen aan jongere mensen, als ze iets niet snappen.
Ook hebben we altijd in tafelgroepjes gezeten, met kinderen uit verschillende groepen, zodat iedereen elkaar iets kon vragen als ze iets niet snapten.
Ik merk ook dat ik, anders dan de mensen die op een normale bassis scholen hebben gezeten, minder snel een vooroordeel over iemand heb, en dat ik het echt vreselijk vind om te roddelen en achter iemands rug met iemand te praten.
Leraaren mocht je inderdaad gewoon met de voornaam noemen. Alleen was ik, anders dan me_myself_i, wat achter met wiskunde.
Heb ik helemaal ingehaald en zit inmiddels in 4 atheneum Haha! Ik heb trouwens geen moeite gehad met de overstap van groep 8 naar de eerste. Ik heb daarmee wel heel veel geluk gehad met het Jenaplan (dat je goed met elkaar leerde omgaan enzo), ik kwam gelijk thuis met allemaal nieuwe vriendinnetjes (terwijl ik helemaal in mijn 'eentje' naar de nieuwe school ging)!
Ik heb er echt een heeele fijne tijd gehad!

Edit: Wij hadden ook elke vrijdag (aan het einde van de week) een viering, een soort weekafsluiting. Waarmee elke klas, een toneelstukje/dansje/iets zingen/moppen vertellen enz mag opvoeren. Na de viering nog een koekje en een glaasje ranja in de klas, en dan naar huis! Haha!
Laatst bijgewerkt door So0p_ op 07-11-08 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:22

De voordelen die mensen hier noemen heb ik overigens ook op de montessorischool gezien waar ik stage liep, en ook daar werd niet gepest. Ik ben een groot fan van combiklassen, serieus.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:24

Ik heb stage gelopen op een motessorischool (dus geen jenaplan), en ik had juist het idee dat de kinders daar enorme voorsprong hadden op hun klasgenootjes op de middelbare, omdat zij al geleerd hadden zelfstandig te werken!

Overigens staat of valt elke vorm van onderwijs met de leerkracht die voor de klas staat. Ik zie heel veel in jenaplan en montessori, maar ik ken ook veel gevallen waarbij de kinderen een enorm luilekkerland in de klas hadden gemaakt omdat de leerkracht totaal geen structuur of sturing gaf...

Maar ik ben groot voorstander van combiklassen Lachen
jongsten kunnen zich optrekken aan de ouderen, de ouderen kunnen de jongsten helpen en begeleiden; leren ze veel van!!

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:45

Tegenwoordig is het verschil ook niet meer zo enorm. Op iedere school wordt tegenwoordig veel aandacht besteed aan zelfstandig werken en veel scholen gebruiken een taakbrief. Combinatieklassen hebben voordelen, maar onderschat een goede leerkracht die niveauverschillen in een klas positief gebruikt niet.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:54

Mijn beide zoons hebben op de Jenaplan school op de Boskamp gezeten.
Weet niet of je toevallig deze school bedoeld aangezien je Deventer als woonplaats aangeeft.

Maar beide jongens vonden het een geweldige school en hebben er 8 jaar met veel plezier op gezeten.
Nu zitten ze alletwee op een Duits Gymnasium.
Die overgang is toch wel heeeeel erg groot, maar verliep mede dankzij het zeer zelfstandig zijn, wat ze mee kregen op de Jenaplan school, super goed.

De oudste heeft ook in Nederland nog op het voorgezet onderwijs gezeten en dat verliep ook prima.
Overgang van kleinere school naar enorme fabriek was geen probleem. Hij was open en zelfstandig.

Ik ben dus enthousiast over het Jenaplan onderwijs die mijn kids gehad hebben.

Maikuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 23:14

Ik heb op een jenaplan basisschool gezeten en ook de eerste drie jaar van het voortgezet onderwijs (laatste 2 jaar ergens anders afgemaakt omdat het op de jenaplan school niet meer aangeboden werd). Ik ben zeer te spreken over het jenaonderwijs, wat hierboven ook al allemaal is genoemd. Ik heb zelfstandig leren te werken, goed om te gaan met andere kinderen, communicatief vaardiger geworden.

Denk wel dat je moet kijken of je denkt dat je kind in dit onderwijs past..

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 11:56

Idd hoe kon ik die combiklassen vergeten??! Tong uitsteken ik vond het gewoon super, we hadden elke vrijdag middag creadag, dan werd je ingedeeld in 3 groepen (groep 3 t/m 8 allemaal doorelkaar) en dan ging je of tekenen, of knutselen, of toneelspelen. En elke maandag weekopening, dus sochtnds met alle klassen in de aula en dan werd er een toneelstukje opgevoerd door wat mensen. En de gene die die week jarig waren mochten dan op het podium komen en dan zongen we met zun allen voor hen. IK ben blij dat ik op een jenaplanschool heb gezeten, want vriendinnen van mij hebben bijv. op een godsdienstige school gezeten en moesten bidden op het begin van de dag. (ook als je niet gelovig/ gedoopt was) Ik vind dat hartstikke dom dat ze dat moeten doen! Wij begonnen elke dag met een kringgesprek en dan vertelde je wat je de vorige dag gedaan had, bij wie je was gaan spelen enz. Ook hielden we een dagboek bij waarbij ieder kind dan een week de tijd had om iets te schrijven in het dagboek en dan mocht je dat voorlezen tijdens de kring. Omdat er ook mensen van andere geloven/ culturen op school zaten, leer je daar ook fatsoenlijk mee omgaan. Je respecteert ze als elk ander mens (wat ze zeker ook zijn!) en ik denk dat je hierdoor ook minder snel rascistish zult worden/zijn.. Tong uitsteken kortom we waren gewoon een super hechte groep! Tong uitsteken je leert zelfstandig werken, en je bent/wordt supersociaal met iedereen! Tong uitsteken jenaplan is gwoon top! Tong uitsteken

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 11:59

Ik heb ook op een janaplan gezeten, na dat ik 3 jaar op een gewone school had gezeten.

In een woord : super !

Er werden veel leuke dingen ondernomen, kampen waren erg leuk, elke week een weekopening en een weeksluiting.

Absoluut een aanrader.
Ik werd heel erg gepest,op de andere basisschool werd daar niks aan gedaan, op de jenaplan wel.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 17:36

Ik heb op een jenaplanschool gezeten, het was serieus de ergste tijd van mijn leven. De school was ongeordend en paste niet bij mij. Alle groepen zaten door elkaar heen en er moest altijd samengewerkt worden. Voor mij was het absoluut niet geschikt. Mijn school is natuurlijk niet hét voorbeeld van een jenaplan, want ik hoor nog veel meer slechte verhalen van mijn oude school.

@Crossmonster; bij mij is er nooit wat aan gedaan op het jenaplan.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 18:00

Volgens mij wordt er op Jenaplanscholen veel van ouders verwacht, maar kan me ook vergissen.
Ik zou gewoon hier en daar rondkijken, onderzoeken van de inspectie even bekijken op het net, je goed laten informeren en de scholen ook echt bezoeken om te voelen of het goed voelt.
En op alle scholen is wel iets natuurlijk. Het zijn de leerkrachten die het 'm doen.
Vanuit mijn werk ben ik niet zo enthousiast over bijv. de Montessorischool in mijn werkplaats; bellen nooit terug als ze zeggen dat ze dit wel zullen doen, dat soort dingen.
Kies een school die voor je gevoel bij je kind past. Jenaplan vind ik wel een leuk principe, zit hier helaas niet in de buurt.