Het uitleggen van Sinterklaas, hoe doe je dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Het uitleggen van Sinterklaas, hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 19:34

Dit jaar is Gioya al wat ouder en wil ik graag Sinterklaas met haar vieren, inclusief haar schoentje zetten en een bezoek van de goedheiligman op Sinterklaasavond.
Al wekenlang probeer ik Sinterklaasliedjes met haar te zingen in de hoop dat er iets blijft hangen en ze iets meezingt, maar ik vraag me af hoe ik zo'n kleintje kan duidelijk maken dat Sinterklaas komt.
Verbaal is ze nog niet zo goed, ze is nog maar 2, maar misschien heeft iemand op Bokt een leuk idee over hoe ik Sinterklaas kan introduceren?
Zelf was ik de jongste thuis dus kreeg ik het via broer en zus wel mee, maar ja, zij is nog enigst kind Haha!

Iris82

Re: Het uitleggen van Sinterklaas, hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 19:39

Vriendin van mij is begonnen met het hele 'schoentje zetten'-gebeuren.

Dat begreep de kleine (2) namelijk best. (Als je zingt en een nachtje slaapt zit er opeens iets lekkers/leuks in je schoen)

Zo verder gegaan met uitleggen dat Sinterklaas dat er in stopt. En dat die ook nog een keer een hele hoop cadeaus komt brengen voor lieve kindjes.

Dat was eigenlijk meer dan genoeg info voor die leeftijd. Meer begreep de kleine nog niet.

Ik hoop dat je er iets aan hebt. Lachen

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 20:03

Je moet het in ieder geval zo simpel mogelijk houden. Ik heb een zusje van bijna 3 (ja, groot leeftijdsverschil) die al dondersgoed weet wat sinterklaas is. Nou krijgt ze dat ook mee op de dagopvang, maar ze weet het wel. Gewoon stug schoentje zetten, liedje zingen, nachtje slapen en dan iets leuks in de schoen vinden. Reken maar dat dat blijft hangen en de dame in kwestie op den duur zelf haar schoen al bij de deur/schoorsteen/waar dan ook zet. Haha! Wel op 1 en dezelfde plek blijven houden en elke keer het zelfde ritueel herhalen, anders onthoud ze het nóg niet. Lachen

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 20:06

Misschien met haar een tekening maken (weet niet of zo'n kleine krummel kan tekenen eigenlijk..) en dan op de een of andere manier het daarbij uitleggen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 20:39

Krassen kan ze *LOL* Het idee dat lijnen er staan om een figuur te maken die ingekleurd moeten worden is nog niet gevallen geloof ik dus ik twijfel een beetje of een sinterklaaskleurplaat al werkt maar het is wel een goed idee om te proberen.
Ik zou er graag iets meer van maken dan schoentje zetten = vreten Clown want dat kwartje zal snel genoeg vallen. Maar ik denk niet dat ze dan snapt dat het snoep/mandarijntje oid in haar schoen van diezelfde man met die baard komt (die ze verm. heel eng gaat vinden).

Ahtnamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 21:13

Urielle schreef:
Krassen kan ze *LOL* Het idee dat lijnen er staan om een figuur te maken die ingekleurd moeten worden is nog niet gevallen geloof ik dus ik twijfel een beetje of een sinterklaaskleurplaat al werkt maar het is wel een goed idee om te proberen.
Ik zou er graag iets meer van maken dan schoentje zetten = vreten Clown want dat kwartje zal snel genoeg vallen. Maar ik denk niet dat ze dan snapt dat het snoep/mandarijntje oid in haar schoen van diezelfde man met die baard komt (die ze verm. heel eng gaat vinden).

Er zijn natuurlijk een heleboel prentenboeken over sinterklaas en enkele zijn ook erg leuk en geschikt voor peuters. Met een leuk prentenboek kan je het verhaal wellicht wat toelichten.

van mijn ouders moesten we altijd richting de sint zingen en zo hard mogelijk zodat de pieten het goed konden horen. De volgende ochtends moesten we ook hard 'dank je wel sinterklaas' roepen.

Voor de rest zijn er natuurlijk ook een heleboel programma's over de sint op TV en die zijn wellicht nog niet geschikt voor zo een jong meisje maar zo maakt ze wel kennis met sinterklaas en zijn pieten.

Voor de rest gewoon veel erover praten. Wellicht een brief van Piet naar je dochter schrijven?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 21:17

Dank je wel, dat zijn mooie ideeen! Ja

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 21:23

Prentenboek met sinterklaas handpoppen!
Of koop een leuk pietenverkleerdpakje (dit heb je ook in de sintvariant Haha!)

Ahtnamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 21:24

roosje84 schreef:
Prentenboek met sinterklaas handpoppen!
Of koop een leuk pietenverkleerdpakje (dit heb je ook in de sintvariant Haha!)

Oh ja, de handpoppen! Ik heb die vorig jaar (of het jaar daarvoor?) bij de Hema gekocht! Die zijn echt geweldig! (3 euro per stuk of zo?)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 21:52

O hebben ze die echt? Dat gaat ze helemaal geweldig vinden!

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 21:53

En dan kan je eerste een verhaal spelen en dan met de handpoppen meedoen of naspelen Haha! (ik ben kleuterjuf dus vandaar Tong uitsteken)

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:00

Ook bij de action hebben ze goedkope sint en piet handpoppen.
Zelfs een handpop van het paard Haha!