soorten tikkertje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Manonx

soorten tikkertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 15:56

ten 1e weet ik niet of het hier precies goed staat Clown

sinds kort geef ik training aan meiden van 7/8 jaar voor de handbal..
deze meiden beginnen dit jaar daarmee voor het eerst, dus ze kunnen nog eigenlijk helemaal niks,

Ik moet ze dat natuurlijk aan gaan leren via verschillende spelvormen, maar daar heb ik allerlei boekjes voor gekregen dus dat gaat me wel lukken Lachen

maar nu me vraag, ik moet ze 5 minuten in laten lopen, maar op die meisjes 5 minuten van de ene kant van de zaal naar de andere kant te laten lopen zie ik niet helemaal zitten, ik doe daarom een een tikspel om ze op te warmen..

ik weet dat ze helemaal gek zijn van kat en muis, vos kom uit je holletje (vorige week voor het eerst uitgeprobeerd Lachen ) en lijnentikkertje, maar om dat elke week te doen vind ik niet leuk..

nu de vraag wat voor soorten tikspellen vonden jullie op die leeftijd leuk om te doen?

Amberrr

Re: soorten tikkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 16:02

Wc- Tikkertje! Vond ik altijd heel leuk.

Je hebt 1 tikker die gewoon iedereen wil tikken. Als jij (als niet tikker zijnde ) bijna getikt wordt, kan je als een wc gaan staan. Dus door je knieën gezakt ( gewoon een knikje in je benen ) en 1 arm omhoog. Je bent dan vrij en kan dus niet getikt worden. Je kan weer bevrijdt worden door een medespeler die op je schoot gaat zitten en doortrekt, haha! Daarmee bedoel ik dat diegene je arm naar beneden doet. Je kan dan dus weer getikt worden. Als iedereen in de wc houding zit, zo noem ik het maar even haha, is het game over.

Ik hoop dat je het snapt!

Manonx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 16:20

dat ken ik idd, dat is wel een leuke om te doen, dankjewel! Lachen

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:02

je kan inderdaad wc tikertje doen.
Maar je kan ook lijnen maken in de gymzaal of gewoon met pionnen een pion aan de ene kant en de andere aan de andere kant. en dan zeggen 3 dan moeten ze op de derde lijn snel heen rennen wie daar het laatste is is af maar dat moet je wel met een grote groep doen. Of poortjes tikkertje moeten de andere door elkaars poortje door

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:04

Er zijn zoveel soorten tikkertje.. ik weet niet eens meer wat allemaal.

maar wat ik me nog wel herinner:
-Jongens pakken de meisjes [of andersom]
-Televisietikkertje

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 19:46

slingertikkertje!
Of, als je dan toch met een bal bent... iemand is um, niemand is um.
Slingertikkertje hoef ik denk ik niet uit te leggen. Afhankelijk van de grote van de groep, kun je 2 slingers laten maken.
Bij iemand is um niemand is um gooi je een bal in het veld met de kinderen. Iedereen mag die bal pakken om dan iemand proberen af te gooien. Maar dan ligt de bal aan de andere kant van de zaal, dus kan iemand anders weer de bal pakken en iemand aftikken.
Klinkt een beetje chaotisch, maar ik vond het altijd wel spannend.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 13:30

Muizentikkertje.
Iedereen heeft een lintje aan de achterkant in zijn broek hangen = de staart. Nu ga je proberen bij een ander het lintje weg te pakken. Je mag je eigen staart niet vasthouden en ook mag je niet ergens tegenaan gaan staan.

Poorttikkertje.
Wie getikt is, gaat met de benen wijd staan. Je mag weer meedoen als een ander erdoorheen kruipt.

Overlopertje.
Altijd leuk. Zijn diverse variaties op te bedenken.

Duotikkertje.
Eén kind is tikker. Als dit kind een ander kind tikt, houden ze elkaar bij de hand vast en gaan samen verder tikken. Tikken ze dan weer iemand zijn ze met z’n drieën. Als de vierde erbij komt, gaan nummer drie en vier samen verder. En zo gaan ze een tijdje door tot de meeste kinderen getikt zijn. Dit wordt hierna nog 1 of 2 keer herhaald.

Op internet zijn overigens nog heel veel meer tikspelletjes te vinden.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 12:09

Laurens1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 13:12

haasje-over-tikkertje
Denk dat de naam zelf wel de nodige verduidelijking brengt.
Als je aangetikt bent moet je je bukken. Degene die nog niet aangetikt zijn kan de aangetikte personen 'bevrijden' door er dmv haasje-over over te springen.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 23:24

Tienbal is ook een leuk opwarmspel voor handbal.
Als je de beschikking hebt over een zaal met handballijnen dan kun je zeggen dat ze alleen in de cirkel mogen bewegen (weet niet hoeveel kids je hebt, moet je even kijken of de ruimte grote of kleiner moet) en dan maak je twee teams (lintjes of hesjes) en die moeten dan de bal tien keer overgooien naar elkaar. Hierbij kun je ze ook spelenderwijs meteen bepaalde handbalvaardigheden leren zoals gooien en vangen (dat kan je maar nooit teveel oefenen, ik zie het zelfs bij B's nog verschrikkelijk gaan, maar zelfs bij de Dames of Heren is het soms een drama), maar drie passen met de bal, vrijlopen etc. Tien keer overgegooid in een team is een punt en dan mag het andere team beginnen om ook een punt te scoren. Ondertussen probeert men natuurlijk wel om de bal af te pakken van het andere team Haha!

Op de site van het nhv staat trouwens ook 'trainer online'. Via je registratienummer kun je dan hiervoor een inloggebeuren krijgen enzo. (je hoeft daarvoor bv geen trainingsdiploma's etc in te vullen) Een erg handzame site met oefeningen voor verschillende leeftijdscategoriën. Staan ook van dat soort dingen op. Zowel warming up dingen als echt vaardigheden trainen en geloof ik zelfs cooling down. Maar dat kan ik me allemaal niet zo goed herinneren (is al even geleden). Succes!

Manonx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 19:52

bedankt meiden! ik ga is een paar spellen uit proberen morgen op die kindjes Lachen
kijken wat ze er van vinden Lachen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 22:38

Wij gebruikte vorig jaar ook weleens tik spelletjes met warmlopen. Vooral slingertikkertje en ziekenhuistikkertje, vooral die laatste is grappig. Waar je getikt wordt, moet je vasthouden.