Ik weet het nu echt even niet meer.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

123468086

Ik weet het nu echt even niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 12:21

Hallo,

Ik ben dit jaar begonnen met de opleiding rechten.
Leek me erg intressant en tot nu toe ging ook nog alles goed.
Vond het leuk om verslagen te maken en haalde goede cijfers.

Nu heb ik echter de 1ste tentamen week achter de rug..
En man wat heb ik een slechte cijfers.
Het hoogste is een 4,3 en meer zal ik er maar niet over zeggen.

Ik baal hier als een stekker van, had echt gedacht dat ik het zo goed gemaakt had!
Had goed geleerd en nu dan deze resultaten, ik weet echt niet wat ik nu moet doen.
Ik dacht dat ik goed zat maar ik scoor gewoon dieptreurig slecht. (Nederlands en Economie) deze vakken heb je ook alleen in je propedeuse jaar en ik denk dat ik deze nooit ga halen... Verdrietig

Is het wel verstandig om met deze opleiding verder tegaan als ik nu al zo laag scoor in het 'makkelijkste' propedeuse jaar, terwijl ik toch echt goed mijn best doe en leer?

Romyjuh_Xx

Re: Ik weet het nu echt even niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:22

Heey Romy ik wil ook graag rechten volgen in maastrcht maar is dat leuk of?

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 12:24

Het is heel intressant vind ik. maar met deze reactie help je me niet echt.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:29

Meid, ik zou het nog even aan kijken.

Misschien heb je toch de vragen verkeerd gelezen/begrepen of was je er niet helemaal bij met je koppie.

Niet te snel stoppen anders houd je misschien eeuwig spijt!

Succes! Ach gut

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 12:31

Ik heb ontzettend veel geoefent op de spellingstoets en de zakelijke brief.
Die heb ik echt in opperste concentratie gemaakt en ik dacht dat ik ze gewoon super gemaakt had.

Dit is dus voor mij echt een gigantische teleurstelling, ook omdat ik graag goed wil presteren en hier ook alles aan wil doen, Alleen ik twijfel nu aan mijzelf of ik deze opleiding wel aan kan...

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:32

Hey meis, als je het leuk vind zou ik het nog niet opgeven hoor.

Je hoort heel vaak dat eerstejaars in het begin moeite hebben met de vraagstelling en de manier waarop je moet antwoorden. Dat is ook iets wat je moet leren en aan moet wennen.

Hebben jullie ook tentameninzage? Dan zou ik daar zeker heen gaan, dan kan je zien wat je verkeerd hebt gedaan en dan kan je het de volgende keer anders doen. Dat zal zeker veel schelen hoor.

Kop op hoor Ach gut

edit: daarnaast zijn dit een paar vakken die eigenlijk vrij "los" staan van de studie.......

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:35

Rechten staat er om bekend dat het moeilijk is in het begin. Daarbij horen tegenvallende resultaten etc. Geef het niet op Ach gut

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 12:35

Ik ben ook zeker niet van plan om op te geven.
Ik wil dit echt goed doen, maar ik wil ook geen tijd verspillen aan een opleiding die ik misschien nooit ga halen.

Dankjewel, ik ga eens vragen heb nog niks gehoord over tentamensinzage.
Wel oefententamens gemaakt en die heb ik allemaal goed afgelegd, ik snap er niks van!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:37

Inderdaad, even je tentamen inzien. En het propedeusejaar is helemaal niet het makkelijkste jaar. In Groningen is het zelfs een soort 'selectiejaar'.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:42

Maar zoals je zelf zegt.........dit zijn propedeusevakken.......... vaak krijg je dat soort vakken ook bij andere studies als soort basis.
Komt wel goed hoor!!!

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 12:45

Net een berichtje gehad van mijn lerares, dat het wel goed komt.
Over heel de opleiding waren er van de brief 16 voldoendes.
En voor de spellingstoets maar 8 voldoendes.

(En dan hebben we het over 30 leerlingen) Dus ik voel me al ietsjes beter...

(Typfout)
Laatst bijgewerkt door 123468086 op 06-11-08 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:47

Meid,

ik weet precies wat je meemaakt. Zelf doe ik de "maar" de Pabo, maar kom er ook achter wat de tentamens voor energie kosten. Dagenlang heb ik geleerd en enorm mijn best gedaan en mijn cijfers vallen zooo tegen. Ik kan wel huilen! Huilen

Ik zie het ook even niet meer zitten, mag alles herkansen, alsof ik niets te doen heb net een week voor mijn andere tentamen week.

Heb gewoon verkeerd geleerd en de overgang van MBO naar HBO is erg groot. Moet echt zo wennen en iedereen uit mijn klas heeft er last van....

Gewoon stug doorgaan! Je weet nu wat je kunt verwachten!

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 12:59

Ja ik ga mijn best doen, ik hoop echt dat ik het aan kan!
Jij ook veel sucses!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:44

Je moet ook eerst even wennen aan alles Lachen Andere boeken, vraagstelling etc. Dus dan is het ook niet zo gek dat je cijfers wat tegenvallen. Daar leer je alleen maar van!
Ik denk dat het voor elke opleiding wel geldt dat het eerste jaar echt pittig is en dat je daar even doorheen moet bijten Lachen
Mijn eerste cijfers waren ook niet fantastisch, maar gelukkig zijn er altijd nog herkansingen!
(mijn dieptepunt: een 2 voor statistiek Nagelbijten / Gniffelen)

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 13:48

Ja maar ik heb juist het gevoel dat ik alles juist wel begrijp.
Daarom vind ik dit ook zo tegen vallen, ik begreep de vragen, de antwoorden ik dacht gewoon dat ik het goed gemaakt had, en ik kan nu eigenlijk niet zeggen wat ik de volgende keer moet veranderen.

Maargoed even afwachten op tentameninzage..

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:54

Waarschijnlijk niet uitgebreid opgeschreven, Romytjuuh. Dat heb ik bij Rechten ook heel vaak... erg frustrerend.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:55

hahaha ik ken dat gevoel Tong uitsteken
Ik dácht dat ik alles goed had begrepen en haalde alsnog een 4.

Tentameninzage is echt heel handig! Daardoor ben ik erachter gekomen dat ik op een verkeerde manier aan het leren was en dat nu wel doorheb wat belangrijk is om te weten en wat bijzaak is zeg maar.

Man van rechten vertelde mij:
Je moet niet een boek lezen door linksboven te beginnen en rechts onder te eindigen zoals je op de middelbare school deed. Je moet dingen bij elkaar zoeken zeg maar Clown Dus na hoofdstuk 1 kan je best hoofdstuk 5 lezen omdat het beter op elkaar aansluit.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 14:00

Het klinkt misschien heel stom maar zo leer ik dus ook!

Ik leer niet bladzij naar bladzij maar maak aantekeningen in de les en die vul ik aan door dingen op te zoeken uit mijn boek.
Als ik iets niet snap lees ik soms dingetjes over.

Het gaat hier wel om Nederlands. (Brief schrijven en spellingstoets).
Brief schrijven had ik een 3,3 voor terwijl deze qua stijl en inhoud volgens mij echt in orde was.
En voor de spellings toets heb ik een 1,0 waar ik eerder een 4 voor haalde.. Verdrietig

Maar ik ga alles eens rustig na vragen, jullie zullen wel gelijk hebben!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:06

Hopelijk word je een stuk wijzer na een tentameninzage! Lachen

Ga er maar gewoon vanuit dat je nog moet wennen en het eerste jaar is het sowieso pittig om een soort selectie te maken zeg maar... Het derde jaar vind ik al een stuk makkelijker dan het eerste, vooral omdat ik nu al mijn vakken zelf mag kiezen. Dus geen ellendige verplichte rotvakken, maar vakken die mij liggen.
Hoe verder je komt, des te meer keuze vrijheid je krijgt en des te leuker gaat worden! Lachen

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:07

Probeer, voor de spellingstoets, in ieder geval altijd op je spelling te letten, ook in berichten op bokt bijvoorbeeld Knipoog
Je hebt het zeker nodig in je verder studie rechten. Het wordt erg belangrijk gevonden.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:11

Doe je rechten op de universiteit (en zo ja, waar?) of op het HBO? (en zo ja, waar?)

Ik heb zelf eerst mijn propedeuse gehaald HBO-recht (Den Bosch), en daarna aan de universiteit begonnen (ook recht, in Nijmegen). Het 2e jaar ben ik daar notarieel recht gaan doen (maar dat is nu niet belangrijk). Ik vond het eerste jaar echt een heel stuk makkelijker als het 2e jaar. Maar dat kan ermee te maken hebben dat ik op het HBO natuurlijk al veel van recht in het algemeen heb opgestoken. In het 2e jaar ga je veel meer de diepte in (dus de uitzondering op de uitzondering). Het eerste jaar is meer basis. Veel van mijn mede studenten vonden het eerste jaar ook heel erg pittig. Dit zijn vooral de studenten die van het VWO kwamen, en ineens veel meer "zelf" moesten gaan doen, iets wat ik al gewend was.

Het is hoe dan ook even doorbijten. Als je de basis eenmaal gegrijpt, dan kun je daar op voortbouwen.

Het nederlands hoort er helaas bij... Net als economie. Dat was voor velen (incl ik zelf) een groot struikelblok.... en dat terwijl economie altijd een van mijn sterkste vakken was op andere opleidingen...

Succes in ieder geval!!!

(ik ga trouwens woensdag afstuderen, en heb me er dus helemaal doorheen geworstelt, met nog redelijke cijfers ook!!!! (en ik heb het 2e jaar toch echt best wat onvoldoendes gehaald)

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 14:11

Ik hoop dat mijn Nederlands op bokt wel redelijk is, ik let daar eigenlijk altijd op.
Maargoed nieuwe start en er tegenaan!

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 14:12

Ik doe een HBO opleiding op de HAN in Arnhem.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 14:13

Sucses met afstuderen!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:15

Bij HBO recht vond ik het ook altijd erg lastig dat je meer vakken hebt waarbij je zoiets hebt van "wat moet ik ermee...". De spellingstoets heb ik daar trouwens wel in 1 keer gehaald, maar ook toen waren er idd veel studenten die hem niet hadden. Ik had hem net... 1 foutje meer en ik had het niet gehaald. Probeer met spelling altijd zo te schrijven dat je zo min mogelijk fouten kunt maken. Als je ergens niet zeker van bent, verander dan je zin zodanig dat je er wel zeker van kunt zijn. Soms kun je om een bepaald woord, of een bepaalde vervoeging van een woord heen schrijven. Zo maak je minder fouten Lachen