Van baan switchen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nijn

Van baan switchen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 22:18

Ik zit even helemaal in dubio, ik heb sinds kort een nieuwe baan via het uitzendbureau voor langere tijd, vaste aanstelling is de bedoeling.
Mooie doorgroeimogelijkheden, leuke collega's en werk 3 volle dagen in de week.

Nu kreeg ik echter net een telefoontje met een uitnodiging voor een gesprek bij een ander bedrijf. Die beste man probeerde mij al de hele dag te bereiken en belde net dat hij zo graag een gesprek met me wilt dat hij maar 's avonds belde.

Nu zit ik onwijs in dubio, ik weet nu wat ik heb maar daarbij komt een onwijs hoge werkdruk.
Collega is een chaoot en ik ben wat betreft de administratie pietje precies, alles moet op alfabetische volgorde en alle bestellingen voor klanten wil ik op datum hebben dat het afgehaald worden.
Collega gooit het liefst alles kris kras door elkaar, stapelt facturen op die nog geboekt moeten worden en op die manier werkt het voor mij erg onprettig, op een 1 of andere manier ben ik bang dat dit op langere termijn niet soepel zal lopen.

Nu kan ik dus op gesprek gaan maar met de onzekerheid dat ik dat ik daar de proeftijd niet door kom.
Geen idee hoe collega's zijn en of ik daar dezelfde mogelijkheden heb als ik nu heb.
Aan de andere kant willen ze mij precies de uren geven die ik wil en ga ik er qua salaris ook zeker niet op achteruit.
Ik heb eerlijk gezegd dat ik al een baan had gevonden, en daar op kreeg ik de reactie dat ik er bij hun niet op achteruit zal gaan en dat ze me aan de hand van CV en referenties graag willen hebben mits het uiteraard klikt. Moest maar bellen als ik langs wou komen.

Heeft iemand (wijze) raad voor mij, want ik weet het even niet en wil eigenlijk als ik een gesprek aan ga niet langer wachten met bellen tot morgen.

Roxx

Re: Van baan switchen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 22:25

Ik zou gewoon op gesprek gaan om te kijken wat ze jou te bieden hebben, of de baan en het bedrijf je leuk lijken, etc. Blijkt het niet bij je te passen, dan weet je dat en hoef je niet langer te twijfelen. Blijkt het wel bij je te passen, dan moet je de voors en tegens tegen elkaar afwegen en kijken of je de gok durft/wilt nemen om het zekere dat je nu hebt op te geven. Dat hangt denk ik ook een beetje van je persoonlijke situatie af. Als je veel vaste lasten hebt zul je misschien iets minder snel een risico nemen dan wanneer je wel een beetje speling hebt. Maar wat wel heel belangrijk is om in gedachten te houden: je moet ongeveer 8 uur per dag werken en dat gemiddeld een jaar of 40. 't Is dan ook heel belangrijk dat je daarbij naar je zin hebt! Als die andere baan je een stuk leuker lijkt zou ik de gok dus nemen als ik jou was!

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 22:28

Praten kan altijd en verplicht tot niks - dat zijn de beste gesprekken.
Zet voor jezelf op een rijtje wat je weten wil en breng in het gesprek aan de orde wat je dwars zit en wat voor mogelijke oplossingen je daar zelf al voor bedacht hebt.

Komen ze niet met een leuke oplossing, dan blijf je lekker zitten waar je zit.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 22:29

Zolang je daar alleen nog maar op gesprek gaat, heb je naar mijn idee nog niks te verliezen! Ga op gesprek en laat je goed informeren. Daarna kun je altijd nog beslissen wat je gaat doen, toch?
Goed teken toch dat ze jouw benaderen? Pling

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 22:33

Ik denk ook dat je idd het beste gewoon eens op gesprek kan gaan en daar bekijken wat de mogelijkheden zijn en of alles jou verder aanspreekt. Als het dan niet blijkt te zijn wat je verwachtte dan is de keuze snel gemaakt, toch?
En andersom uiteraard ook Knipoog

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 22:35

Gesprek aangaan kan uiteraard, maar ik vind het o zo moeilijk mocht het van beide kanten goed er uit zien een keuze te maken. Waar ga ik die op baseren..

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 22:38

Tja, de uiteindelijke keuze is er toch één die je zelf zal moeten maken. Wat zegt je gevoel op dit moment?

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 22:58

Combinatie van gevoel en verstand. Kijk wat je het leukste lijkt en ga daarvoor! Soms moet je een keer een risico nemen in je leven. Misschien kun je je "later" geen risico's meer permiteren omdat je allerlei financiële verplichtingen hebt. Nu kan dat nog wel, dus benut dat!

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 22:59

Als ik kijk naar de functie en de uren etc dan zou ik op basis daarvan ''kiezen'' voor de baan waar ik nu voor benaderd ben. Ja
Alleen niet als ik ga kijken naar zekerheid, weten wat ik heb etc Nagelbijten / Gniffelen
En ja ik ben een enorme dubber wat betreft beslissingen Clown

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 23:04

Hahaha, dat herken ik helemaal hoor! 't Zijn natuurlijk ook behoorlijk belangrijke beslissingen. Een andere baan kan een heel andere carrière en leven betekenen. Wat voor mij persoonlijk in een baan heel belangrijk is zijn de mensen waarmee ik werk. Een functie kan nog zo leuk zijn, als ik de hele dag met mensen moet werken die ik niet leuk vind ben ik er snel klaar mee. Misschien kun je in dat nieuwe bedrijf vragen of je eens een gesprekje mag hebben met degenen die jouw naaste collega's zouden worden. Dan krijg je een beetje een beeld van de mensen waar je mee moet werken.
Laatst bijgewerkt door Roxx op 05-11-08 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 23:05

Tja, weet je wat het is met 'weten wat je hebt'? Dat kan ik je huidige bedrijf ook zomaar veranderen. Ook daar kunnen veranderingen worden doorgevoerd, andere collega's worden aangenomen etc etc.
Dus aan de ene kant zou het zonde zijn om daar je beslissing van af te laten hangen, zeker omdat ze je precies bieden waar je naar op zoek bent. Aan de andere kant snap ik ook wel weer je twijfel, ik zou het ook wel moeilijk vinden denk ik Ja

kissielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 23:08

Ik weet precies wat je bedoelt, zo heb ik een tijdje geleden ook zo getwijfelt over 2 banen!

Je weet dat je er op vooruit gaat als je die andere baan zou nemen financieel dan, dus een gesprek is dan zeker de moeite waard. Kijk dan wat je gevoel is. Ga de voors en de tegens opschrijven en kijk zo wat je het beste en het leukste lijkt! Het is een hele moeilijke beslissing, dat zeker!!

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 00:17

LZP -> STW

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:00

Ik zou gewoon eens op gesprek gaan en kijken wat ze daar te bieden hebben. Overigens vind ik: "ik heb daar geen zekerheid voor een vaste aanstelling" een slap excuus. Als je zo gaat denken kun je nooit meer van baan gaan wisselen.
Ik had ook een contract bij mijn vorige werkgever maar ben afgelopen maand toch overgestapt naar een ander bedrijf. Het is inderdaad een gok, maar het alternatief is blijven waar je nu zit. Bovendien, als jij je werk gewoon goed en netjes doet, zullen ze je niet zo snel weer buiten de deur zetten Lachen
Succes met je keuze!

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 21:31

Auk waar zie je mij ergens schrijven dat ik het heb over geen zekerheid over vaste aanstelling?
Ik schrijf enkel over zekerheid, en dat bedoel ik niet m.b.t. aanstelling Lachen
Ik ga i.i.g. morgen contact opnemen voor een gesprek en sowieso vragen of ik de werkvloer mag zien Ja

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 00:20

Oh ok, sorry Lachen

Goed dat je wel contact op gaat nemen, kun je in ieder geval iets van het bedrijf zien

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 00:24

Super dat je contact op gaat nemen en een kijkje in het bedrijf neemt, dat kan nooit kwaad en je hebt meteen een indruk van de sfeer e.d. Ja

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 17:59

Helaas de vacature is ondertussen al gevuld, het bedrijf had net iemand aangenomen.

Maarrrr... nu kreeg ik vrij kort daarna weer een telefoontje of ik alsnog op gesprek wil komen, mijn CV zag er goed uit het telefonisch klikte het goed dat ze toch erg graag een persoonlijk gesprek met me willen.
Zeker een kwartier aan de telefoon gezeten om van alles door te nemen en het klinkt top, vrijdag ga ik de werkvloer bekijken en als mijn gevoel daar goed bij is gaan we verder babbelen.

i.i.g. dus bedankt voor jullie reacties, denk niet dat ik anders toch gebeld had Bloos