Lactosevrij koken; goed alternatief voor melk/room e.d.?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dorée

Lactosevrij koken; goed alternatief voor melk/room e.d.?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 18:28

Een van mijn huisgenootjes heeft een lactose-allergie. Dit is altijd een hele milde vorm geweest waarbij ze wel gewoon met mate melkproducten kon eten, maar sinds een heftige eczeemaanval afgelopen zomer eet ze nu helemaal geen melkproducten meer.
In ons studentenhuis waar we altijd samen eten is dit ineens een behoorlijke beperking, je beseft je dat je in heel veel gerechten melkproducten gebruikt (al dan niet in kant-en-klare pakjes).
Nu eten we natuurlijk ook vaak genoeg geen melkproducten bijvoorbeeld met AVG of Oosters eten en kan bijv. kokosmelk in sommige gevallen een prima vervanger zijn, maar vaak lopen we toch weer tegen het 'lactoseprobleem' op.

Mede namens mijn huisgenootjes ("vraag het anders eens op die rare paardensite van je" Clown) de vraag of er bokkers zijn met goede tips en leuke recepten.

Trouwens, ik heb laatst een keer sojamelk gekocht voor in een kerriesausje en we dachten de ideale oplossing te hebben gevonden (er was namelijk ook sojaroom), maar deze was gezoet! Nu viel dat met extra kerriepoeder en zout wel te verbloemen, maar dit kan dus eigenlijk niet in hartige gerechten.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Anoniem

Re: Lactosevrij koken; goed alternatief voor melk/room e.d.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:35

Mijn eerste ingeving was van alprosoja room, maar dat is dus te zoet. Eventueel een deel hiervan en een deel water? Er is ook ongezoete sojamelk, dit zou je kunnen gebruiken maar weet niet of het goed in te koken is. Sowieso is sojamelk vrij zoet.
Ongezoete rijstemelk misschien, hoewel ik niet echt weet hoe zoet dit is.

Er zijn lactose neutraliserders op de markt waarmee je wel melkproducten kan gebruiken maar dat bevat volgens mij lactase waardoor de lactose al wordt afgebroken. Maar dan moet je wel echt een lactose-intolerantie hebben, tegen melkeiwit helpt het niet.

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:39

Misschien heb je iets aan de producten van Minus L? Zie www.minusl.nl. Ik heb de producten nooit geproefd, dus kan er geen mening over geven qua smaak.

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:29

Bij biowinkels kan je soja- en haverroom vinden, net als soja-, haver-, rijst- of amandelmelk. Ongezoete sojamelk en havermelk zijn het meest geschikt om te koken, is mijn ervaring. Rijstmelk is ook wel lekker, maar lijkt minder op melk, en is niet zo lekker in bv. béchamelsaus. Met amandelmelk heb ik zelf geen ervaring, maar ik denk dat dat meer iets is voor gerechten met amandelen in.

Er bestaat ook lactose-vrije melk en dito kaas. Kijk eens in een goed gesorteerde supermarkt of biowinkel. Daar hebben ze het zeker.

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 16:27

Bedankt voor jullie tips! Lachen

Judith_ ik had inderdaad Alprosoja uit de AH, de naturel variant dus ik ging ervan uit dat deze neutraal zou smaken. Helaas was deze dus echt behoorlijk zoet, prima voor in desserts of zoete gerechten (geldt ook voor de room), maar dat is natuurlijk niet echt lekker in hartige gerechten, zoals bijvoorbeeld pasta, quiche, sauzen etc. We hadden er nu een preischotel mee gemaakt (met gehakt, aardappel, prei en kerriesaus) en dat was nog wel te doen. Prei en kerrie zijn natuurlijk van zichzelf wel een beetje zoetachtig en met extra kerriepoeder en zout en peper was het zoetige van de sojamelk wel te verbloemen.

Ik zal de rest wel even informeren over de andere genoemde producten, moeten we dat maar een keer uitproberen.
Het is gewoon heel stom dat zoiets zo 'vervelend' kan zijn. Kan mijn huisgenootje natuurlijk niets aan doen en we willen haar ook niet missen, maar ineens kunnen heel veel oude 'huis'recepten niet meer. Clown

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 12:36

Sojamelk is standaard gezoet Knipoog. Je moet de "ongezoette ongezoute" variant nemen, die smaakt euhm om het even cru te zeggen naar niets, je kan hoogstens denken dat je in bloem aan het happen bent als je daarvan drinkt, maar in de keuken is die goed te gebruiken Knipoog want het spul heeft gewoon geen smaak Lachen.

Die gewoon naturel vind ik zelf best wel te pruimen om te drinken ook. Het zijn de rode pakken die je moet nemen Knipoog. http://www.alprosoya.be/alpro/images/products/BE_nl/web124/5.jpg

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 14:11

Belsje, thanks! Ik zal volgende keer in de winkel wel even kijken naar dat rode pak. Volgens mij hadden ze die niet bij de AH, anders had ik daar wel voor gekozen denk ik en niet voor de Nature. Dat was overigens dit pak:
Afbeelding
Bij een groter filiaal zullen ze het dan vast wel verkopen. Knipoog

Ik zie trouwens op de website van Alprosoja geen (riet)suiker tussen de ingrediënten van de Cuisine variant staan (en inderdaad bij die Nature drink wel). Weet jij toevallig of die ook smaakloos is? Er zit namelijk wel fructose-glucosestroop in? Dan is die ook heel goed te gebruiken als alternatief voor room in pasta's en quiches e.d. Het staat wel op de website dat dat goed kan, maar als het dus weer zo zoetig is, wil ik dat liever niet in mijn pasta carbonara. Clown

Sirius1804

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 14:22

Onze dochter heeft koemelkallergie en wij kopen vaak speciale dingen via internet bij www.allergiesupermarkt.nl. Die hebben echt heel veel goede vervangers van allerlei soorten produkten. Er staan ook recepten op de site.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 14:22

Die zijn normaal ook gewoon geschikt voor hartige gerechten Knipoog. Die rode pakken hebben ze in België ook niet overal, dus zal even zoeken worden Knipoog.