Bang voor de dood?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

paix

Bang voor de dood?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 14:02

Na aanleiding van een ander topic ([MW] Bijna dood ervaring) open ik dit topic.
Ik ben namelijk erg benieuwd of jullie bang zijn voor de dood of juist niet!.

Ik zelf heb totaal geen angst voor de dood en denk dat het heel erg mee speelt dat ik christen ben.

Ben benieuwd naar jullie antwoord en verhalen!

Anoniem

Re: Bang voor de dood?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:07

I'm not scared of dying, I just don't want to.

Ik ben een levensgenieter, ik vind het heerlijk hier. Dus nee, ik ben niet bang voor de dood, inderdaad ook omdat ik Christen ben en vertrouwen heb in wat er na komt.
Maar voor nu blijft ik lekker genieten. Lachen

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:11

Guernica schreef:
I'm not scared of dying, I just don't want to.

Ik ben een levensgenieter, ik vind het heerlijk hier. Dus nee, ik ben niet bang voor de dood, inderdaad ook omdat ik Christen ben en vertrouwen heb in wat er na komt.
Maar voor nu blijft ik lekker genieten. Lachen

Same here. Ik wil nog zoveel dingen doen met de mensen van wie ik hou.
Maar ben er idd ook niet bang om te sterven, ook omdat ik christen ben.

edit: woordje vergeten Tong uitsteken

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:15

ik ben ook niet bang,als het daar is voor je doe je er toch niks aan,ik wil wel nog graag even van mijn kind gaan genieten enzo,maar bang ben ik er niet voor.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:17

Ik ben ook niet bang voor mijn eigen dood. Wel voor de dood van mensen die ik lief heb..dit is nog veel sterker geworden door het verlies van mijn moeder en een goede vriend.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:43

Ik ben niet bang om dood te gaan, zoals Jeanine al zegt. Inderdaad, christen, en niet daarom christen geworden, maar het is wel een leuke bijkomstigheid Haha!
Wel ben ik bang voor de dood van mensen die me lief zijn en niet geloven - die wel geloven, die zie ik weer terug en die gaan het goed hebben in de tussentijd, maar degenen die niet geloven, wat gebeurt daarmee? Daar maak ik me weleens zorgen over.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:45

Ik ben juist wel heel erg bang voor de dood, misschien niet eens voor het dood-zijn maar zeer zeker wel voor het doodgaan op zich. Ik weet niet goed waar het vandaan komt, misschien angst voor het onbekende?

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:46

Ik ben niet bang voor de dood, wel bang om pijnlijk dood te gaan; te verdrinken, longkanker, maanden liggen creeeperen aan een of andere ziekte; dat lijkt me vreselijk.
Dood is dood, daar merk je niets van, maar (soms) is de weg naar de dood uiterst pijnlijk...

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:29

Ben er absoluut niet bang voor, maar zou het niet op prijs stellen als magere heintje me morgen al op zou halen.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:39

Ik ben niet bang voor de dood, en daar heeft geloof niets mee te maken (atheist).

Als ik dood ben, ben ik weg, dat maak ik dan dus niet meer bewust mee, en dus is er niets te vrezen.
Wel zielig voor mijn familieleden Ach gut

De manier om dood te gaan is voor mij wel iets om te vrezen.
Ik mag hopen dat daar geen lange lijdensweg aan vooraf gaat.

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:40

Bang voor mijn eigen dood ben ik niet, tuurlijk hoop ik dat als ik kom te overlijden dat het heel rustig zal gaan, zoals in mijn slaap, helaas hebben wij het nu eenmaal niet voor het zeggen hoe we dood gaan.
Ik zeg ook altijd, als ik alleen nog maar in leven kan blijven door de machines die mij in leven moeten houden, trek dan A.U.B de stekkers eruit, maar volgens mij mag dat wettelijjk gezien nog niet (??)

Wel ben ik heel bang voor de dood van mijn dierbaren/naasten, dit komt omdat ik op 16 jarige leeftijd 3 vrienden van mij op dezelfde dag heb weg gebracht naar hun laatste rustplaats.
Onlangs is mijn Oma overleden ( 17-10-'08) in een woord vreselijk, het maakt me zowaar kapot van verdriet, ik zal nog liever zelf willen sterven, ipv een dierbare zoals mijn kinderen,vriend,ouders,broers.

Best wel typisch dat ik niet bang ben voor mijn eigen dood maar wel voor die van mij dierbaren..

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:41

Ik niet het is maar een volgende fase van het leven die we toch moeten accepteren.

brenda1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:43

Vroeger was ik wel bang voor de dood, nu ik in de zorg werk kijk ik daar heel anders tegen aan. Graag wil ik dierbaren nog lang bij me houden..

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:44

Ik ben erg bang voor wanneer mijn dierbaren dood gaan. Daar ben ik soms ook obsessief mee bezig.
Voor mezelf ben ik daar niet zo bang voor, wel lijkt het me vreselijk om een lang lijden/veel pijn/ziekenhuisopname voor je dood te hebben, maar echt bang ben ik er bij mezelf niet voor.

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:48

Ik ben absoluut niet bang voor de dood. En niet omdat ik nou via 1 of ander geloof het vertrouwen heb in wat erna komt. Ik heb geen idee wat erna komt, maar als het mijn tijd is, dan is het zo.
De manier waarom ben ik idd wel bang voor. Mijn dierbaren weten dan ook dat mocht ik aan de slangen komen te liggen ze de stekker eruit moeten trekken. Ik wil niet oneindig lang in een bed blijven liggen, en dat er maar een eind weg gedokterd word aan me.
Of het nou mag of niet, de stekker gaat er gewoon uit dan!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:48

Steph86 dat is niet vreemd..want als je dierbaren sterven blijf jij achter met een intens verdriet en dat is een verschrikkelijk gevoel..Als je zelf sterft heb je natuurlijk ook verdriet maar als je eenmaal overleden bent niet meer..(denk ik)

En daarbij lijkt mij 'langzaam' sterven verschrikkelijk..mijn moeder is 'maar' 4maand ziek geweest..maar haar lijden deed me nog meer pijn dan haar uiteindelijke dood Huilen Mocht ik ooit zo ziek zijn dat het een lijdensweg wordt, zal ik zeker niet gaan liggen wachten en vervroeg ik de boel wel..

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:52

Ik ben niet bang voor het dood zijn, maar ik vrees wel een beetje voor het doodgaan. Ik hoop dat ik op een rustige, pijnloze manier mag gaan als het zover moet zijn.

Hetzelfde hoop ik voor de mensen en dieren die mij lief zijn - dus ook dat zij niet hoeven lijden als ze komen te sterven.
Laatst bijgewerkt door Karin op 05-11-08 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:52

Ik ben niet bang voor de dood, en ik denk dat het ermee te maken heeft dat ik atheistisch ben.

Of we komen terug als een andere persoon/levensvorm (het lijkt me wel wat om als witte haai terug te komen) of er is gewoon helemaal niets. Dat laatste hoop ik op, hoewel het eerste me waarschijnlijker lijkt.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:54

Ik ben wel bang voor de dood. Ik ben zelf helemaal niet christelijk of heb een ander geloof.. Maar ik vind het gewoon een enge gedachte dat je de wereld en al je dierbaren achter moet laten..

jemaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:55

ik ben er niet echt bang voor want je bent je van niets meer bewust, maar ik moet er niet te diep over na denken dan word ik wel bang. Hoop echt dat er iets na het leven is en dat ik iedereen die mij dierbaar is weer terug te zien.

Ik hoop ook geen lange lijdensweg te hebben en dat ik rustig dood kan gaan, zonder dat ik moet denken..had ik toch maar dat ene ding in mijn leven gedaan, ik wil eruit halen wat er in zit!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:06

Uit recente ervaring kan ik zeggen dat wanneer je geest er nog niet aantoe is je heel veel kunt om te overleven.
Het lichaam is een omhulsel je geest is veel sterker dan je lichaam en die moet er klaar voor zijn.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:07

Echwel, nu je dit hebt meegemaakt, ben je nu nog bang om dood te gaan?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:11

Ik ben alleen bang om de kinderen achter te laten, de jongste is 16 en dat is gewoon te jong om je moeder te verliezen.
Kinderen heben mij er ook doorheen getrokken, zelfs het kleinkind werd toen ik in coma werd gehouden naast mij gelegd.
Had ik op dat moment dood gegaan had ik er niets van gemerkt, maar mijn geest was er niet klaar voor.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:14

Het lijkt mij hoe dan ook een behoorlijk ingrijpende ervaring die jij hebt meegemaakt. Gelukkig ben je er nog steeds!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:15

Ik ben niet bang voor de dood Lachen.
En ik ben ook totaal géen Christen, ik weet niet wat er na de dood komt - dat zie ik simpelweg dan wel.
Ga ik morgen dood of over vijftig jaar, dat kan allebei. Ik denk ook niet als ik nu zou sterven "ik had nog zoveel dingen kunnen doen", nee ik denk "ik heb al zoveel moois gedaan" Lachen.
Voor de dood van anderen ben ik ook niet bang. Ik weet dat iedereen eens dood kan gaan, of het morgen is, nog vandaag of ooit; ik weet dat ik ze zal missen, maar het is gewoon niet anders. Het hoort bij het leven en het leven is prachtig Lachen.