Ontroerende brieven van mijn opa opgedoken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Ontroerende brieven van mijn opa opgedoken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 11:45

Ik kreeg van de week een mailtje van mijn vader dat er na het overlijden van mijn tante een aantal brieven zijn opgedoken van de vader van mijn moeder die in een werkkamp in de 2e wereldoorlog vlak voor de bevrijding is overleden. Deze brieven zijn geschreven vauit een concentratiekamp in Amersfoort en uit Duitsland.

Niemand scheen te weten dat mijn tante deze brieven had liggen, zelfs mijn oudste oom was dat onbekend. Het is ontroerend om te lezen wat zij hebben meegemaakt wie waar zat ondergedoken en hoe mijn opa is verraden en opgepakt. Ik wist ongeveer wel wat er gebeurt was maar als je het zo leest uit eerste hand schieten de tranen in mijn ogen.

Verdrietiger maakt het omdat mijn moeder niet meer het besef heeft helaas dat het brieven van haar vader zijn en ook blijkt dat waar ze dacht te zitten in de oorlog ze juist neit zat. Ook heeft mijn oom erbij gezet waar hij zat en hoe dat ging. best wel vreemd dat de opgepakten nog heel lang hebben gedacht dat alles goed zou komen. Huilen

frisiangirl

Re: Ontroerende brieven van mijn opa opgedoken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:00

Ik kan me indenken dat die brieven enorm aangrijpend zijn....
Maar wel een 'mooi" aandenken aan je opa...

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:01

Jeetje, dat lijkt me wel heel bijzonder om te lezen. En ook wel ontroerend inderdaad...!

karuna schreef:
Verdrietiger maakt het omdat mijn moeder niet meer het besef heeft helaas dat het brieven van haar vader zijn en ook blijkt dat waar ze dacht te zitten in de oorlog ze juist neit zat. Ook heeft mijn oom erbij gezet waar hij zat en hoe dat ging. best wel vreemd dat de opgepakten nog heel lang hebben gedacht dat alles goed zou komen. Huilen

Hoe bedoel je dit stukje?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 12:07

Princesje schreef:
Jeetje, dat lijkt me wel heel bijzonder om te lezen. En ook wel ontroerend inderdaad...!

karuna schreef:

Hoe bedoel je dit stukje?

Helaas is mijn moeder aan het dementeren en is ze hele stukken kwijt van hoe het zat. Ook heeft ze er nooit echt over gesproken omdat het er zo heeft ingehakt en het kennelijk te emotioneel voor haar is geweest. is ook wat als je 10 bent en opeens staat je wereld op zijn kop. Zij is de jongste van 4 en haar jongste broer zat al in Duitsland en haar oudste broer zat ondergedoken om oppakken te voorkomen. Daarom is haar moeder en de 2 meisjes ook ergens anders heen gebracht zonder dat ze wisten wie waar zat om verspreken te voorkomen. Ondanks dat is mijn opa toch verraden door iemand en dus opgepakt en afgevoerd via Amersfoort naar Duitsland.

En met het lezen van de brieven begrijpen wij ook meer van wat er in haar hoofd om is gegaan al die jaren.

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:38

Jeetje wat heftig, maar wel een mooie nalatenschap!!

Heeft je moeder de brieven wel gelezen of helemaal niet?

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:41

@Karuna: heel bijzonder, zeker omdat niemand van het bestaan van de brieven geweten heeft. Ik kan me voorstellen dat je het jammer vindt dat je moeder er nu nog maar weinig mee kan.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 13:43

Dat wel en heel af en toe beseft ze wel dat ze van haar vader zijn maar dat is ze ook zo weer vergeten helaas. Maar de hele familie is er flink door geraakt. het is zo hard. Schrijft hij maak je niet druk ik red me wel terwijl je weet dat hij een paar dagen voor de bevrijding (bijna 3 maanden na zijn oppakken) van dat kamp overlijdt en zijn familie nooit meer heeft gezien.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:44

@Karuna: de brieven hebben idd een heel andere lading als je weet hoe het "afgelopen" is.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 14:33

Daarom is dodenherdenking voor ons altijd een erg belangrijk moment dat nooit verloren mag gaan.

En dat alleen maar omdat de duitsers zonodig mensen moesten hebben om hun wapentuig te maken. Iedereen die een werkbare leeftijd had in die buurt moest mee. De jongste broer was helaas ook al in Duitsland en die is er fysiek beschadigd uitgekomen maar gelukkig nog levend. De oudste broer was dus ook al opgepakt maar die is ontsnapt.