Bloeddonor

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Danielle_

Bloeddonor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 10:11

Hallo,

Ik zit zelf te denken om bloeddonor te worden. Ik moest pas bloedprikken en dacht er opeens aan.
Nu vroeg ik mij af wat je precies allemaal moet doen.

Want zover ik weet is het elk halfjaar wat bloed geven. Heeft het ook nog betekenis straks als je dood gaat of iets dergelijks?
Kan je gratis kijken wat voor bloedgroep je hebt en of je geschikt bent?

Ik ben benieuwd naar wie er nog meer bloeddonor zijn en mij meer kan vertellen!

groetjes,
Danielle

Mir_U

Re: Bloeddonor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:39

Ik ben nu al een paar jaar bloeddonor, begonnen op mijn 18e.
Als je je aangemeld hebt, moet je voor een paar keuringen komen bij een arts. Dan wordt getest of je bloed bruikbaar is en onder andere ook wat je bloedgroep is. Mocht je een speciale bloedgroep hebben zoals bv A-, AB of O dan kun je erg bruikbaar zijn voor de bloedbank! Vooral met O want die bloedgroep kan aan iedereen gegeven worden (handig als ze in het ziekenhuis niet weten welke bloedgroep je hebt en je hebt een ongeluk gehad ofzo).
Ikzelf ben A+, een van de meest voorkomende, maar toch bruikbaar want er zijn veel mensen die dit nodig hebben.

Alles met betrekking tot het bloed doneren is gratis, het is namelijk iets wat je afstaat. Je moet hooguit zorgen dat je bij de bloedbank komt.

Als je dan eenmaal een donor wordt dan wordt je als vrouw 3x per jaar opgeroepen, dus om de 4 maanden. Bij mannen is dit 5x.
Als je komt moet je een lijst invullen met vragen over bv. reizen naar het buitenland en je sexuele activiteiten. Daarna ga je naar een keuringsarts die je bloeddruk meet en je HB. Aan de hand van de lijst en die meetwaarden bepaalt de arts of je mag geven.
Dan ga je naar een soort ligbed en dan wordt het bloed afgenomen. Eerst een paar buisjes voor onderzoek en dan een halve liter zak. Dit duurt meestal een minuutje of 40, maar meestal sneller.

Hierna mag je nog even blijven liggen en bijkomen en dan krijg je nog wat te eten en te drinken en dan ga je weer naar huis. Meestal wordt afgeraden die dag en dag erna hard te sporten of alcohol te drinken, dat komt allemaal wat harder aan dan Knipoog

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:41

ja, ik ben ook bloeddonor. Het valt heel erg mee, doet geen zeer iig bij mij niet.
ik heb me opgegeven bij www.sanquin.nl

Danielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 11:47

Oke, dit maakt het al veel duidelijker.
Maar als je bijvoorbeeld dood gaat of iets dergelijks gebeurt er verder toch niets?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:49

hoe bedoel je?
of je dan ook meteen orgaandonor bent?? nee, dat lijkt me niet. Daarvoor moet je een codicil ingevuld hebben. (heb ik wel)

met je bloed doen ze niets als je dood bent, dat kan dan niet meer.

Danielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 11:51

ja, dat bedoelde ik.
Als ik me aanmeld op die site, wordt je dan gebeld of iets dergelijks?

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:53

[LZP] ben jij bloeddonor? voor meer info

je krijgt een oproepkaart thuis voor je eerste test. Dan bekijken ze of je geschikt bent en welke bloedgroep je hebt enz enz

Danielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 13:06

oke.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:10

Ik wil ook graag bloeddonor zijn maar mijn HB-gehalte is steeds te laa.
Je moet minimaal 7,8 hebben en ik heb dan 7,3 of 7,6. We gaan nog 1 x proberen en dan is het helaas einde verhaal.