demonstratie tegen oorlog in Irak

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
annefloor

Berichten: 1902
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Bloemendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 18:44

Ja maar als er allemaal mensen dood gaan en europa of wie dan ook kan dat stoppen daar wil ik wel voor demostreren!

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 19:35

Pril schreef:
Landen die tegen zijn doen dat heus niet om ethnische redenen hoor, maar om economische belangen.

En hoe willen jullie, anti-oorlog, dan Saddam dan op laten rotten? Het is makkelijk praten van een afstandje, je natje en je droogje krijg je toch wel, of daar nu oorlog wordt gevoerd of niet.


Eindelijk iemand met sense. Uiteraard zijn er bijzonder grote economische (olie) belangen in het spel. Maar juist zoveel mensen willen die oorlog niet vanwege de economische depressie die het als gevolg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 19:41

De hele oorlog gaat om economie en volgens mij gaat het ook nog om een klein stukje trots, Bush wil het werk van zijn paps afmaken.

Verder interesseerd het niemand dat die mensen al jaren onderdrukt worden, vele mensen in vele landen worden onderdrukt, en daar doen we nooit wat aan. Dus beetje vreemd dat iedereen nu schreeuwt, ow oorlog zooooo sneu voor de mensen, tuurlijk is dat wel zo. Maar het gaat alle landen om de olie, en nergens anders om. Korea heeft al jaren massavernietigingswapens, daar doet geen land wat aan!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 19:52

In Korea is niks te halen he, dus hoeft Amerika zich daar niet zo druk om te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 19:53

sarabande schreef:
In Korea is niks te halen he, dus hoeft Amerika zich daar niet zo druk om te maken.


En daarom is het gewoon allemaal economisch belang, en niets anders!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 19:53

idd pipo en sarabande

Cowgirl

Berichten: 23749
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 19:59

Saddam is een grote eikel die opgeruimd moet worden.
Eigenlijk al 10 jaar geleden.

En er gaat misschien wel oorlog komen.
Dat wil niemand, maar wat als we over 10 jaar in een oorlog zitten(3e wereld oorlog) die saddam is begonnen. Ja dan denken we ineens: Goh dat we niet eerder hebben ingegrepen.

Maar ik blijf er verder wel bij dat alle hoekjes moeten worden onderzocht voor er daadwerkelijk met bommen gegooid mag worden.

economisch belang"? Elke oorlog draait zowat om de economie , wapens leveren immers geld op.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 20:39

ja, saddam moet weg, maar een groter probleem is zijn zoon, die nog erger als hij schijnt te zijn.....dus ze kuynnen sadam wel platleggen maar dan komt zijn zoon ws aan de macht.....

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 00:10

Ik moet eventjes onze Amerikaanse bokkers een heel eind gelijk geven: hoe anders zouden de meeste Nederlanders reageren als er ergens een land met een gevaarlijke gek rondliep die vond dat alle Nederlanders tuig zijn en dat Nederland vernietigd dient te worden.. Heel wat anders.

Deze oorlog wordt voor een groot deel om olie gepland, maar zelfs olie kan het een en ander niet verantwoorden. Als Bush een belasting invoert op de benzine om de oorlog op Irak te bekostigen, zou iedereen keihard tegen zijn.

Het gaat dus om veiligheid. Amerikanen voelen zich niet veilig, zeker niet als er een idioot op deze aardkllot rondloopt die massavernietigingswapens heeft en met een redelijke eenvoudigheid op de Amerikanen kan loslaten. Daar kan geen olie tegenop.
In de Maslov's Hierarchie van Behoeften komt veiligheid net na fysiologisch. Olie is geen fysiologische behoefte van de mens...

marel

Berichten: 681
Geregistreerd: 03-12-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 11:46

Citaat:
Het gaat dus om veiligheid. Amerikanen voelen zich niet veilig, zeker niet als er een idioot op deze aardkllot rondloopt die massavernietigingswapens heeft en met een redelijke eenvoudigheid op de Amerikanen kan loslaten. Daar kan geen olie tegenop.


Bush is niet louter president om zijn eigen oliebelangen veilig te stellen, zo banaal en opzichtig gaat hij niet te werk. Nee, het gaat hem om het veiligstellen van de olietoevoer naar de VS. Die olietoevoer is namelijk in gevaar. Belangrijke landen waarvanuit de VS haar olie betrekt, Saoedi-Arabië en Venezuela, zijn namelijk politiek gezien de laatste jaren flink gedestabiliseert. Het van spanningen bolstaande bewind van de links-populistische president Chavez in Venezuela en de enorme participatie van fundamentalistische Saoediërs in Al-Qaida, een organisatie die zowel tegen het huidige Saoedische royalistische regime (dat ze decadent vinden) als tegen de Amerikanen is gekant, laten die destabilisatie zien. De kansen op omverwerping van het Saoedische koningshuis door een anti-Amerikaans regime (zoals in Iran) én op Venezolaanse burgeroorlog zijn levensgroot. De olietoevoer is in reëel gevaar en daar wil de VS wat aan doen door ervoor te zorgen dat ze beschikken over tot nu toe niet bereikbare oliereserves, die kunnen inspringen in geval van gedonder in Venezuela of Saoedi-Arabië. Irak komt daarvoor in aanmerking. Iran, mark my words, staat als volgende op de lijst. Het is ook niet voor niks dat zo'n prachtig natuurgebied als Alaska nu ook verkracht mag worden door olieëxploitatie.
Vanuit deze redenering, vanuit deze wil om te anticiperen op de onzekere toestand in Saoedi-Arabië, is het belang van toegang tot de Irakese en Iraanse olie niet te onderschatten. Ook valt dan in te zien, dat de investeringen helemaal niet zo'n verspilling zijn. Zonder olietoevoer is Amerika niks. Het land staat en valt bij haar mogelijkheden om te beschikken over olievoorraden.
Maar goed, hoe groot de rol van oliecontrole speelt in verhouding tot andere redenen om oorlog tegen Irak te voeren kan ik niet zeggen. Dat kan niemand zeggen, of heeft er iemand bronnen vanuit het witte huis? Olie is in mijn ogen op zijn minst een gunstig bijeffect van een oorlog in Irak. Op zijn ergst is het de belangrijkste reden en is het gepraat over massavernietigingswapens en democratie en Irak slechts ideologische inkleuring. Ik neig waarde te hechten aan het laatste.
De kans op democratie in Irak is niet groot (ik zeg niet nihil, wanneer de VS werkelijk grootschalige Marshallachtige hulp gaat geven aan Irak en Irak daardoor totaal moderniseert dan wordt het misschien een ander verhaal). Het gevaar van de Irakese massavernietigingswapens is, door het tegenwicht die de wapens van Israël en de VS bieden, niet zo groot. Daarnaast weten we nog steeds weinig over de huidige omvang en samenstelling van het arsenaal aan massavernietigingswapen. Tot slot wijst het niet aanpakken van bevriende doch net zo gruwelijke regimes als dat in Saoedi-Arabië op een Amerikaanse hypocrisie van het ergste soort.
Laatst bijgewerkt door marel op 15-02-03 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 11:51

Maar toch hoop ik niet dat er oorlog komt, want dat zou de beurs nog verder laten afglijden en ook gevolgen hebben voor alle kanten in onze economie en dus onze huizen markt. En als die gaat.....dan zijn de gevolgen desastreus voor vele mensen die noodgedwongen moeten verkopen.
(Maar die kunnen allemaal aankloppen bij debbiedee, onze barmhartige samaritaan Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 12:59

Over Maslov gesproken, een dak boven je hoofd staat ook behoorlijk aan de basis van het welzijn, dat bedoelt Prima voor zichzelf denk ik.
Waar gaat deze oorlog om? Niet om landje-pik, niet om een bevrijding. Maar hooguit om veiligheid en meer nog de economische belangen van de hele wereld. Onze economie hangt niet af van bnp van Irak, maar wel van die van de VS. Een rotidee, maar het is niet anders.

marel

Berichten: 681
Geregistreerd: 03-12-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 13:53

Citaat:
Over Maslov gesproken, een dak boven je hoofd staat ook behoorlijk aan de basis van het welzijn, dat bedoelt Prima voor zichzelf denk ik.


Wil niet zeuren maar is het niet Maslow? Scheelt een lettetje, maar daardoor twijfel ik weer aan mijn kennis Tong uitsteken

Debbiedee
Berichten: 467
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 14:28

(Maar die kunnen allemaal aankloppen bij debbiedee, onze barmhartige samaritaan Knipoog )[/quote]

dat heb je weer verkeerd begrepen, ik heb gezegd ik geef alleen aan goede doelen Haha! en daar valt voor mij niet onder je eigen huis Schijnheilig
maar wel geweldig dat je o over mij denkt

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 20:36

ach kom op zeg! Amerika heeft het geld en de middelen om goede huurmoordenaars te trainen en die kunnen Hussein heus wel liquideren zonder dat er burgerslachtoffers voor nodig zijn. Het is wel wat makkelijk om op elk verdacht gebouw een bom te gooien om er vervolgens te laat achter te komen dat het 'gevaarlijke gebouw' een woonplaats van burgers was....

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 20:55

Lovely schreef:
Over Maslov gesproken, een dak boven je hoofd staat ook behoorlijk aan de basis van het welzijn, dat bedoelt Prima voor zichzelf denk ik.


Nee, want zo mag ik niet denken van Debbiedee, want doordat ik denk aan de gevolgen voor mij in een worst case senario. (dus dat ik mijn huis moet verkopen omdat ik geen baan meer heb, en dus niet makkelijk aan een ander huis kan komen, helemaal als je een tonnetje schuld hebt, door een dalende huizenmarkt). Want dan ben ik een eikel. Nee maar al het leed enzo van die burger die wellicht om gaan komen. Nee een halve eeuw onderdrukking, da's fijn.

En hoe was de demonstratie? (werd zeker ook commercieel uitgebuit!). Ik heb ook gehoord dat Groen Links meedeed. ( Misselijk )

Cantaor
Berichten: 659
Geregistreerd: 13-07-02
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 22:09

UHM.................................

1 Ideetje

Een grote Bom op Irak, vaag dat hele land maar van de landkaart af }>

Sorry hoor, maar zolang de oorlog niet deze kant op komt denk ik er leiver niet over na Extreme duivel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 23:37

Prima, lees maar eens op www.volkskrant.nl hoe de voorbereidingen van de demonstratie waren. Helaas kon ik er niet heen, ik had een intern probleempje Haha! (dat heb je wel eens als huiseigenaar).

Debbiedee
Berichten: 467
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 00:26

Prima"]
[quote="Lovely schreef:
Over Maslov gesproken, een dak boven je hoofd staat ook behoorlijk aan de basis van het welzijn, dat bedoelt Prima voor zichzelf denk ik.


Nee, want zo mag ik niet denken van Debbiedee, want doordat ik denk aan de gevolgen voor mij in een worst case senario. (dus dat ik mijn huis moet verkopen omdat ik geen baan meer heb, en dus niet makkelijk aan een ander huis kan komen, helemaal als je een tonnetje schuld hebt, door een dalende huizenmarkt). Want dan ben ik een eikel. Nee maar al het leed enzo van die burger die wellicht om gaan komen. Nee een halve eeuw onderdrukking, da's fijn.

En hoe was de demonstratie? (werd zeker ook commercieel uitgebuit!). Ik heb ook gehoord dat Groen Links meedeed. ( Misselijk )
[/quote]


mijn reactie zit je nog steeds dwars he Prima Tong uitsteken

annefloor

Berichten: 1902
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Bloemendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 00:40

Ik was gweest en het was zo geweldig om met allemaal mensen te staan die allemaal het zelfde willen! En vooral het geluidd wta iedereen voortbrengt! En de politieke partijen zowat niet gezien behalve de sprekers veel meer niet geziende onrganisaties. Kijk voor uitgebreide versie in slowchat onder Wat is demonstreren?

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 01:52

Debbiedee schreef:

mijn reactie zit je nog steeds dwars he Prima Tong uitsteken


Ja idd, ik hou niet van domme opmerkingen die naar mij zijn gericht, die geen gegronde reden hebben.