huren of kopen van woning

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hunter87

huren of kopen van woning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 16:10

hallo,
ik ben ff nieuwschierig wat jullie gedaan hebben toen je het huis uit ging. huis huren/kopen? samen wonen? op kamers? studeren?
ik wil namelijk graag het huis uit maar twijfel nog een beetje over huren of kopen.
qua geld maakt het niet uit allebei is betaalbaar.
als je zegt huren waarom huren....?
of juist kopen, waarom kopen...?
wat zie je als voor en nadelen van huren/kopen?
ben niet nieuwschierig hoor lijkt maar zo... Cool

Lietje1

Re: huren of kopen van woning

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:11

Ik ben gelijk uit huis gaan samenwonen en wij hebben een huis gekocht. Gewoon omdat dat een investering is. Meestal is je huis meer waard als je het later weer verkoopt en dat is bij huren niet het geval. Bij huren betaal je maandelijks een bedrag waar je nooit meer wat van terug ziet.

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:12

ik zou zeker kopen kiezen! je moet dan ook wel maandelijks afbetalen maar je hebt tenminste iets op het einde! bij huren betaal je en na een tijd heb je nog steeds niets. weggegooid geld vind ik!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:14

Ik zit nu op kamers voor mijn studie (huren uiteraard). Het plan is om bij afstuderen samen te gaan wonen in een huurappertement, om daarna (als alles goed gaat) rustig op zoek te gaan naar een koophuis( eventueel in buitenland).

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:15

Ik heb toen ik uit huis ging een appartementje gehuurd. De reden was dat ik in ons dorp in mijn eentje gewoon geen huis kon betalen. En ik wilde niet voor mijn huis werken, ik wilde ook leuke dingen kunnen doen en nog een beetje kunnen sparen.
Ik woon er nu 1,5 jaar en begin het nu zat te worden. Het is klein, oud en als er iets stuk is dan moet ik eerst 2 maanden bellen naar de huisbaas voordat er wat aan gedaan gaat worden.
Mijn vriend en ik denken erover om binnenkort te gaan samenwonen en dan willen we wel kopen. De huurprijzen voor een leuk huis zijn bijna net zo hoog als de hypohteeklasten en met kopen bouw je wat op.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:19

Als je voor het eerst op jezelf gaat is huren misschien aantrekkelijker, maar niet echt op lange termijn. Het voordeel is dat je er niet aan vast zit, wat vaak voor jonge mensen belangrijk is. Ook draai je niet op voor de kosten als er iets kapot gaat (CV ketel bijv.) dus je hoeft geen potje voor onvoorziene kosten te hebben (wel voor je wasmachine natuurlijk)

Ik heb eerst in 3 huurwoningen gewoond voordat we gingen kopen. Maar ben wel ieder jaar verhuisd Clown Ik denk dat ik pas na die ervaring goed wist wat voor huis ik eigenlijk wilde. Als ik meteen had gekocht had ik een heel ander huis gehad dan dat ik nu heb.

Uiteindelijk is kopen altijd een betere investering. Zeker nu de prijzen zo laag zijn. Dus als je denkt er klaar voor te zijn en weet wat je doet dan zou ik toch voor kopen gaan.

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:19

Ik heb gelijk een huis gekocht, ik ging van huis uit samenwonen.
Huren wilden we allebei absoluut niet, omdat je dan m.i elke maand geld in een bodemloze put gooit. Met kopen bouw je wat op en heb je ook weer wat geld als je weer gaat verkopen.
Maar in je eentje is het natuurlijk wel een stuk lastiger om te gaan kopen.

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:20

Ik ben een laatste jaars SPH student, en ben meteen op kamers gegaan. Ik huur een kamer voor E275,- per maand, kopen was absoluut geen optie. (Deze kamer overgins gevonden door middel van kamernet.nl)

Het zit in de planning om samen met een vriendin een huis te huren, via de woningbouw. We zijn laatst weze kijken bij een huis (4 kamer appartement) voor E311,-, exclusief gas en licht.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:22

ik ben gaan huren ik ziet het nu van kopen niet in

Ik leef nu en heb nu geld en dat wil ik nu uitgeven.
Al die mooie verhalen van kopen is beter want dan kun je later genieten misschien haal je dat later niet

Of je zal nu maar een huis kopen van 3 ton (samen) en dan over 30 jaar is ie nog maar 2 ton waard (dat gaat gebeuren) en je huis is nooit afbetaald de meeste mensen laten een aflossings vrije som staan.

Ik huur omdat ik nu een schitterend appartement heb voor 450 euro en wat kun je kopen voor ong 450 euro netto hypotheek.
Jawel ong 137.000 euro lenen en waar woon je dan in.........juist vaak een klein kot.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:26

Dan heb je geluk Tita. Ik huurde een appartement voor 1250 euro per maand kale huur. Dan ga je vanzelf kopen hoor, dat is goedkoper en dan heb je je geld nog een beetje ergens in geinvesteerd.

Ik geloof niet dat de huizenprijzen tonnen gaan zakken hoor.

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:35

Als je de mogelijkheid hebt zou ik absoluut voor kopen kiezen. inderdaad een goede investering. Het geld dat je in een huurhuis stopt ben je kwijt, het geld wat je stopt in een koopwoning investeer je in de woning dus krijg je uiteindelijk ook weer terug (met een beetje geluk nog iets meer).
Ik snap wel dat mensen liever huren dan kopen, dan ben je van het gedoe af, dingen worden geregeld door de woningcooperatie. Je hebt trouwens best leuke huurwoningen met een ruime tuin.

Zelf heb ik een woning gehuurd, de buurt beviel me totaal niet dus ik ben weer terug getrokken in mn ouderlijk huis. Ga hierna weer huren want ik wil hier niet lang blijven wonen en ik kan geen koopwoning betalen (student). Ik betaalde 237 voor een duplexwoning (beneden) met 1 extra kamer naast woonkamer/keuken. Erg klein huisje maar prima begin.

Het hangt er maar net vanaf wat je op lange termijn wilt doen, of je al gesetteld bent qua werk e.d. wat je doelen zijn. Als je nog studeerd zou ik niet gaan kopen, als je nog twijfeld over je baan of waar je wilt werken ook niet. Tenminste binnen de eerste paar jaar. Heel lang vooruit kijken kun je toch niet.

Mijn broer heeft zelf eerst een tijd lang gehuurd om er aan te wennen, en heeft net een koopwoning gekocht. Hij zit goed gesetteld (nog geen vriendin), heeft een vaste baan, heeft er lang voor gespaard. Dat kun je eventueel ook doen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:36

Huizen prijzen gaan zakken en flink ook mijn vriend is op dit moment makelaar en de financiele crisis zet door.

We zullen zien of de huizen volgend jaar bv 5% minder waard zijn.

ik heb 450 euro kale huur voor 90m2 met een dakterras van ruim 8 meter bij 2.5 meter breed.
Het is nieuwbouw als je het los zou moeten kopen dan is het ong 170.000 euro exclusief bouwrente dus dan zit je alweer bijna 800 euro aan hypotheek

Cathelijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:38

Toen ik het huis uit ging ben ik een huurhuis ingegaan. Sinds kort woon ik samen en aangezien ik en huurstek heb/had kostte het me geen moeite of van het huis af te komen.

Het huis waarin mijn vriend al woonde (en waar ik nu dus ook woon) is ook een huurhuis. Van het geld dat de huur kost kunnen we nóóóit een koophuis van onze smaak kopen. Voor een koophuis van 2 ton zouden we per persoon € 500,- per maand betalen. Nu betalen we per persoon ong €145 per maand. Hiervoor hebben we 350 m2 tuin en zitten we op loopafstand van het strand. Dan wordt mij inziens de keuze heel makkelijk Clown

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:40

met de huidige rente en het mogelijk op hande zijnde dalen van prijzen van woningen, zou k nog ff wachten en eerst gaan huren Knipoog

Ik heb een huisje (2,5 kamer) waarvan de hypotheek 390 per maand is, als je ziet wat je daar voor kunt huren Wow! een complete eengezinswoning.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 03-11-08 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:41

Lekker goedkoop joh! ik dacht dat mijn woning goedkoop was maar dat viel dus ook vies tegen..
klein tuintje, kleine woning, 1 kamer..

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:50

Arabesk schreef:
Ik heb een huisje (2,5 kamer) waarvan de hypotheek 390 per maand is, als je ziet wat je daar voor kunt huren Wow! een complete eengezinswoning.

Nou dat kan je in deze regio vergeten hoor!
Voor dat geld huur je hier, letterlijk, een container.
Voor mijn huurhuis van 62m2 betaalde ik 750 euro huur. En mijn vorige woning was 110m2 en kostte 1250 euro huur p.m.

Ik vind het raar tita dat je een nieuwbouw woning kunt huren voor een huur die ver onder de hypotheekaflossing ligt. De eigenaar is niet de meest briljante verhuurder dan. Ik heb altijd meer dan de hypotheek betaald, zo kon de eigenaar de hypotheek betalen en zelf nog bijverdienen.

Denk dus dat het erg regio afhankelijk is.

Die financiele crisis zet door, maar de huizenprijzen in NL gaan nooit zo dalen als in Amerika.
En iedere storm gaat een keer liggen, ik maak me iig geen zorgen en ben nog steeds enorm blij dat ik een woning heb gekocht.
Laatst bijgewerkt door Nuage op 03-11-08 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:54

Ik zit trouwens in jouw regio Clown

Als je via een particulier huurt zijn de prijzen erg hoog, maar via de woningbouw (waar je never tussenkomt) zijn de prijzen wel acceptabel.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:57

Citaat:
Ik vind het haar tita dat je een nieuwbouw woning kunt huren voor een huur die ver onder de hypotheekaflossing ligt. De eigenaar is niet de meest briljante verhuurder dan. Ik heb altijd meer dan de hypotheek betaald, zo kon de eigenaar de hypotheek betalen en zelf nog bijverdienen

Ik zit bij de beste woningstichting van Nederland, ze staan al 2 jaar in de top 3 beste corporaties.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:58

Arabesk schreef:
Ik zit trouwens in jouw regio Clown

Als je via een particulier huurt zijn de prijzen erg hoog, maar via de woningbouw (waar je never tussenkomt) zijn de prijzen wel acceptabel.

Ja Ja klopt ik stond 5 jaar ingeschreven was wel 2e keus van de 12 woningen. Over algemeen wacht je hier ong 3 jaar soms ook 3 maanden ligt eraan wat voor woning.

Maar die eisen he waar je aan moet voldoen om ingeschreven te kunnen staan.

-woonachtig zijn in de woonplaats
- of 1e familie hebben wonen
- werken in een straal binnen 5 km

Iemand in rotterdam kan zich iid niet zomaar inschrijven bij ons

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 17:05

Oooohh ja via de woningbouw is een ander verhaal!
Maar hier is de wachttijd zo'n 6 jaar en dan heb je niet echt een mooi huis. Toevallig zijn er tegenover ons huurwoningen gebouwd en die mensen zitten wel goed ja. Maar dan heb je echt geluk hoor.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 17:09

De 2e en 3e verdieping zijn voor mij ik ga via dat trapetje naar boven die deel ik met mijn buurman

Afbeelding

ong iets meer dan de helft van mijn dakterras

Afbeelding

Gedeelte woonkamer en de bank staat ong 4 meter van mijn tv vandaan
Afbeelding

Gedeelte van de keuken
Afbeelding

de boverdieping hou ik voor mezelf Vork

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 17:13

pff om jaloers op te worden!
ik wil zelf aan de zee gaan wonen (boven in Friesland) omdat de zeelucht me goed doet.
Ik denk dat ik ook maar wat kritischer word bij het vinden van een woning..

Zijn er hier ook mensen die via een particulier een woning huren dan? Ben daar wel benieuwd naar, staat veel op marktplaats en ook incl. gas/water/licht e.d.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 17:15

Mijn schoonouders hebben vele woonhuizen, die ze verhuren prijzen zijn meestal all-inn en varieert tussen de 375-1500 euro ligt aan het huis.

Of het vrijstaand is of bv een winkel met meedere woonlagen die ze afzonderlijk kunnen huren maar het is altijd duurder

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 17:21

Ik ben ook vanuit huis gelijk gaan samenwonen. Omdat we eerst wilden weten of alles goed zou blijven gaan met samenwonen, zijn we eerst gaan huren. Kopen was uberhaupt geen optie, omdat we beiden net van baan zijn veranderd (en ik inmiddels volgende maand weer bij een andere werkgever begin) en met een contract voor bepaalde tijd kun je moeilijk een hypotheek afsluiten en zonder hypotheek kunnen we niet kopen. Zodra het mogelijk is willen we wel gaan kopen, omdat je dan investeert in iets, nu zijn we ons geld gewoon kwijt.

Voordeel van huren vind ik, dat als we het zat zijn, we in principe gelijk uit de woning kunnen, je hoeft je niet druk te maken over verkoop en dat we nooit zelf onderhoud voor het huis hoeven te betalen. Als er iets is, bellen we de eigenaar en die regelt het dan voor ons. Echt super! We zitten all in, dus we hoeven ook geen energie/water rekening, gemeentelijke belastingen, etc. te betalen.

Wij huren overigens van een particulier, via marktplaats. Via de woningbouw konden we alleen crappy huisjes krijgen, alleen moet je wel 24/7 op marktplaats zitten als je ergens kans op wilt maken. We wonen nu in een super leuk buurtje, pal aan de rand van het centrum van Zeist. Alle winkels op loopafstand, maar geen overlast van uitgaanspubliek. We huren een bovenverdieping van een flink rijtjeshuis. 65m2: kleine keuken met wc en ruime douche, redelijke woonkamer, gemiddelde slaapkamer met uitloop naar balkon en hebben een dakterras gemaakt van een stuk dak waar niets mee gedaan werd (mooi 10m2 erbij, joehoe) en we hebben een grote zolder! Hier betalen we 800 p/m voor. Veel mensen vinden het veel geld, maar als mn vriend en ik beiden appart zouden huren, zouden we ook minimaal 400 p/m per persoon uitgeven en daar krijg je bij lange na niet voor wat wij hebben!

Succes met je keuze!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 17:35

Pel schreef:
Zijn er hier ook mensen die via een particulier een woning huren dan? Ben daar wel benieuwd naar, staat veel op marktplaats en ook incl. gas/water/licht e.d.

Ik heb het 2x gedaan.

De eerste keer via DirectWonen. Die zijn alleen tussenpersoon en uiteindelijk is het gewoon een huurcontract tussen jou en de eigenaar. Nadeel daar was dat particuliere eigenaren soms opeens besluiten hun huis te verkopen. In mijn geval dus ook en toen moest ik eruit (had contract voor bepaalde tijd)

Daarna heb ik gehuurd via een bedrijf. Eigenlijk precies als een woningbouw alleen verhuren ze in de vrije markt. Flexwonen is er zo een bijvoorbeeld. Voordeel daar is dat je dus wel een contract voor onbepaalde tijd krijgt en te maken hebt met een instantie i.p.v. een persoon. Dat kan ook negatief uitvallen trouwens, want wij zitten nu nog in conflict met onze oude verhuurder...

Mijn laatste huis was dus 110m2 voor 1250,- kale huur. Dat was schreeuwend duur. Wel midden in de stad en een giga woonkamer.

Nu hebben we een huis gekocht met 145m2 woonoppervlak, 3 verdiepingen, 4 slaapkamers en een tuin. De maandelijkse hypotheeklast is lager dan die 1250 huur... dus voor mij was het simpel Vork
En dan hebben we gewoon een spaarhypotheek, niet aflossingsvrij!