Discriminatie binnen de arbeidsmarkt.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Waikiki

Discriminatie binnen de arbeidsmarkt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 13:17

Hay!

Voor mijn opleiding (Social Work HBO) moeten wij een themakrant maken. Als onderwerp hebben wij gekozen voor discriminatie binnen de arbeidsmarkt.
Nu hebben wij verschillende mensen om te interviewen, veel informatie etc.
Maar wij zijn ook op zoek naar mensen die het van dichtbij hebben meegemaakt, of bij wie het misschien zelf speelde. Dit kan zijn omdat je een vrouw bent, uit een ander land komt enz.

Is er iemand die misschien zijn/haar ervaringen wilt delen, en hoe is het uiteindelijk afgelopen, wat voor oplossing heb je kunnen vinden? En overige dingen...?

Bedankt voor het lezen/ eventueel reageren! Lachen

Groetjes Marieke

Niese1987

Re: Discriminatie binnen de arbeidsmarkt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 13:23

Ik ben een aantal jaartjes terug heel veel afgewezen op mijn leeftijd; ze vonden me te jong.
Ik heb er eigelijk niets aan gedaan omdat ik geen zin heb in al die rompslomp. Ik zou ook niet lekker bij een bedrijf kunnen werken waar ze je in eerste instantie hebben afgewezen, maar je vervolgens toch maar wel aannnemen onder het mom van discriminatie. Ik zou me dan nooit goed op mijn plek voelen...

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 20:06

LZP -> STW

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:43

Eigenlijk nooit last van gehad....behalve bij een interview welke baan (ik wel aangeboden kreeg) ik niet genomen heb, omdat ik ondertussen een beter aanbod kreeg.

Werk in de petrochemie, buiten, als veiligheidskundige, tussen 99.99999% mannen. Tijdens dit interview voor een Duits bedrijf zat er ook iemand bij van de "klant" (een belg overigens) En dat was wel zo'n idioot, die de meest idiote vragen wist te verzinnen....zo'n lompheid moet bijna pijn doen Haha! Anyway, er waren in totaal 6 mensen bij dat interview aanwezig, en naarmate de vragen die die man lomper werden werd ik botter Haha! Knipoog en zeker toen ik door begon te krijgen dat hij die vragen stelde omdat ik een vrouw was. Bang dat ik mijn mannetje niet kon staan buiten tussen alle bouwvakkers ....dream on, ik doe dat al jaren Cool en uiteindelijk heb ik hem helemaal de grond in weten te boren omdat ie gewoon zelf niet wist waar hij het over had (tot genoegen van de club die mij wilde inhuren) Hij dacht dat hij de belgische wet beter beheerste dan ik....foutje (wat petrochemie betreft dan he !)

Ik heb nee gezegd omdat het om nieuwbouw van opslagtanks ging (wat ik al eens op mijn cv had staan) en dat ik dat gewoon niet spannend genoeg vind. Zit liever in de fabrieken zelf met alle risico's van dien. Tong uitsteken + dat dat ander project ook 4 euro per uur meer betaalde ....

Maar over het algemeen....ik heb inmiddels een naam opgebouwd en ze kennen me nu wel in dit wereldje , over achtergesteld zijn als vrouw....geen last van, ook qua tarief niet, als zelfstandige kan ik best goed onderhandelen !

Niese1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 08:21

Ik heb ook in de petrochemie gewerkt Tong uitsteken . Helaas niet on site, dat wilde mijn vent niet dat ik dat ging doen Hamer . Ik werk eerlijk gezegd ook fijner met mannen als met vrouwen. Dat is 1 van de redenen dat ik de petrochemie gedag heb gezegd. Ik zat met teveel vrouwen op de afdeling. Al dat achterbakse gedoe hou ik niet zo van. Nee, geef mij maar mannelijke collega's.
Overigens als ik nu een aanbod zou krijgen voor een job in het buitenland denk ik dat ik hem wel aanneem Ja .
Maar weer even ontopic; wel banketstaaf dat ze denken je op zo'n manier zover te krijgen dat je de baan niet neemt omdat je vrouw bent. Alsof wij niet tegen een stootje kunnen... Gelukkig hebben ze zich daar sterk in vergist *LOL* .

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 11:12

Tot nu toe bedankt voor de reacties. Lachen Zijn er soms nog mensen die iemand kent die het zelf heeft meegemaakt, of nog instanties waar meer informatie is te vinden? Alle info is welkom Lachen

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 15:12

Gelukkig heb ik het zelf nog nooit meegemaakt Lachen

Voor voorbeelden kun je misschien informeren bij een discriminatie meldpunt bij jou in de buurt. Ik ben afgestudeerd bij stichting Basta! meldpunt voor discriminatie Noord Brabant. Ik heb daar heel wat voorbeelden voorbij zien komen Knipoog

Succes!