Ik ben voor het onderwerp "De acceptatie van holebi's" gegaan en dat heb ik zo goed als het kan een beetje "uitgeplozen".
Je moet zelf maar weten of je reageert, persoonlijk vind ik het wel leuk.

De acceptatie van homo’s, lesbiennes en bisexuelen is nog steeds niet algemeen geaccepteerd in Nederland. In dit betoog ga ik argumenten voor, die laten zien dat homoseksualiteit al voor een deel geaccepteerd is, en argumenten tegen, die laten zien dat homoseksualiteit in Nederland nog steeds niet geaccepteerd wordt, de volgende stelling uitlichten: "Er is in Nederland nog steeds geen complete acceptatie van holebi’s (homo’s, lesbiennes en bisexuelen)".
Om te beginnen neem ik een argument die laat zien dat holebi’s nog steeds niet echt geaccepteerd worden. Op scholen worden jongeren die er voor uit komen dat ze homo, lesbienne of bisexueel zijn vaak gepest. Heteroseksuele jongeren krijgen via televisie en internet genoeg homohaat te zien, maar niet alleen via internet en televisie. Veel volwassenen accepteren homoseksualiteit en bisexualiteit nog niet en voeden met die waarde dan ook hun kinderen op, wat dan zorgt voor homohaat, of homofobie.
Eén van de dingen die duidelijk wijzen op een acceptatie van holebi’s is natuurlijk de Gay Pride, die jaarlijks in Amsterdam wordt georganiseerd. Naar dit festival komen jaarlijks duizenden homo’s, lesbiennes en biseksuele mensen om te laten zien dat ze zich niet voor hun geaardheid schamen. Niet alleen holebi’s gaan naar de Gay Pride; ook veel heteroseksuele mensen nemen er een kijkje, omdat ze nieuwsgierig zijn of omdat ze er al eerder zijn geweest, maar die de stemming zo leuk vonden. Dit wijst op een duidelijke acceptatie van holebi’s.
Helaas hangt er wel een keerzijde, en dus een argument voor de stelling aan de Gay Pride. Veel mensen zien op de televisie beelden van feestende, extravagante homo’s en lesbiennes. Hierdoor krijgen veel mensen een beeld van extravagante, wild feestende mensen bij holebi’s. Ook de berichten over bijvoorbeeld de feesten waar een aantal homo’s werden geïnfecteerd met HIV komen bij mensen die daar dan weer een oordeel over vormen. Maar.. Veel homo’s en lesbiennes willen helemaal niets met die feesten te maken hebben. Ze schamen zich voor die feesten en voor het feit dat ze zo een stereotype beeld op zich krijgen. Veel mensen zijn onwetend over homo- en biseksualiteit. Ze vormen vaak een ongegrond oordeel die de acceptatie van holebi’s behoorlijk in de weg staat.
De bekende cabaretière Brigitte Kaandorp presenteerde de Mr. Gay Nederland-verkiezing. Een verkiezing als deze zorgt natuurlijk voor een bredere acceptatie, zeker als een bekende Nederlander als Brigitte Kaandorp deze verkiezing presenteert. Veel mensen vinden Brigitte Kaandorp één van de betere cabaretières/cabaretiers van Nederland en als een vrouw als zij het presenteert, dan zal het wel “oké” zijn.
Maar ook een Mr. Gay verkiezing kan ook weer leiden tot kritiek op de homoseksuele gemeenschap in Nederland. Uitspranken als: “Staan ze weer in de spotlight”, “ze moeten niet zo duidelijk laten weten dat ze er ook zijn” steken natuurlijk ook de kop op. Toch zit er niet veel verschil tussen een gewone missverkiezing en mr. Gayverkiezing. Erg jammer van de uitspraken die dan ontstaan.
Er moet dus nog veel gebeuren om de acceptatie van holebi’s te verbreden. Is dit een reden om dan voorlopig even de “gayactiviteiten” op een laag pitje te zetten? Nee, zeker niet. Zolang mensen met holebi’s samenleven en met elkaar in contact blijven zal vanzelf blijken dat homo’s, lesbiennes en biseksuelen helemaal zo kwaad nog niet zijn. Als mensen meer geïnformeerd worden door de overheid over homo- en biseksualiteit zal de onwetendheid bij mensen, want onwetendheid is de grootste oorzaak van de nog niet complete acceptatie, langzaam maar zeker verdwijnen.