Betoog; acceptatie van holebi's.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ingmar_

Betoog; acceptatie van holebi's.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 09:37

Voor school moest ik een betoog schrijven en het onderwerp mocht ik zelf uitkiezen.

Ik ben voor het onderwerp "De acceptatie van holebi's" gegaan en dat heb ik zo goed als het kan een beetje "uitgeplozen".

Je moet zelf maar weten of je reageert, persoonlijk vind ik het wel leuk. Lachen

De acceptatie van homo’s, lesbiennes en bisexuelen is nog steeds niet algemeen geaccepteerd in Nederland. In dit betoog ga ik argumenten voor, die laten zien dat homoseksualiteit al voor een deel geaccepteerd is, en argumenten tegen, die laten zien dat homoseksualiteit in Nederland nog steeds niet geaccepteerd wordt, de volgende stelling uitlichten: "Er is in Nederland nog steeds geen complete acceptatie van holebi’s (homo’s, lesbiennes en bisexuelen)".

Om te beginnen neem ik een argument die laat zien dat holebi’s nog steeds niet echt geaccepteerd worden. Op scholen worden jongeren die er voor uit komen dat ze homo, lesbienne of bisexueel zijn vaak gepest. Heteroseksuele jongeren krijgen via televisie en internet genoeg homohaat te zien, maar niet alleen via internet en televisie. Veel volwassenen accepteren homoseksualiteit en bisexualiteit nog niet en voeden met die waarde dan ook hun kinderen op, wat dan zorgt voor homohaat, of homofobie.

Eén van de dingen die duidelijk wijzen op een acceptatie van holebi’s is natuurlijk de Gay Pride, die jaarlijks in Amsterdam wordt georganiseerd. Naar dit festival komen jaarlijks duizenden homo’s, lesbiennes en biseksuele mensen om te laten zien dat ze zich niet voor hun geaardheid schamen. Niet alleen holebi’s gaan naar de Gay Pride; ook veel heteroseksuele mensen nemen er een kijkje, omdat ze nieuwsgierig zijn of omdat ze er al eerder zijn geweest, maar die de stemming zo leuk vonden. Dit wijst op een duidelijke acceptatie van holebi’s.

Helaas hangt er wel een keerzijde, en dus een argument voor de stelling aan de Gay Pride. Veel mensen zien op de televisie beelden van feestende, extravagante homo’s en lesbiennes. Hierdoor krijgen veel mensen een beeld van extravagante, wild feestende mensen bij holebi’s. Ook de berichten over bijvoorbeeld de feesten waar een aantal homo’s werden geïnfecteerd met HIV komen bij mensen die daar dan weer een oordeel over vormen. Maar.. Veel homo’s en lesbiennes willen helemaal niets met die feesten te maken hebben. Ze schamen zich voor die feesten en voor het feit dat ze zo een stereotype beeld op zich krijgen. Veel mensen zijn onwetend over homo- en biseksualiteit. Ze vormen vaak een ongegrond oordeel die de acceptatie van holebi’s behoorlijk in de weg staat.

De bekende cabaretière Brigitte Kaandorp presenteerde de Mr. Gay Nederland-verkiezing. Een verkiezing als deze zorgt natuurlijk voor een bredere acceptatie, zeker als een bekende Nederlander als Brigitte Kaandorp deze verkiezing presenteert. Veel mensen vinden Brigitte Kaandorp één van de betere cabaretières/cabaretiers van Nederland en als een vrouw als zij het presenteert, dan zal het wel “oké” zijn.

Maar ook een Mr. Gay verkiezing kan ook weer leiden tot kritiek op de homoseksuele gemeenschap in Nederland. Uitspranken als: “Staan ze weer in de spotlight”, “ze moeten niet zo duidelijk laten weten dat ze er ook zijn” steken natuurlijk ook de kop op. Toch zit er niet veel verschil tussen een gewone missverkiezing en mr. Gayverkiezing. Erg jammer van de uitspraken die dan ontstaan.

Er moet dus nog veel gebeuren om de acceptatie van holebi’s te verbreden. Is dit een reden om dan voorlopig even de “gayactiviteiten” op een laag pitje te zetten? Nee, zeker niet. Zolang mensen met holebi’s samenleven en met elkaar in contact blijven zal vanzelf blijken dat homo’s, lesbiennes en biseksuelen helemaal zo kwaad nog niet zijn. Als mensen meer geïnformeerd worden door de overheid over homo- en biseksualiteit zal de onwetendheid bij mensen, want onwetendheid is de grootste oorzaak van de nog niet complete acceptatie, langzaam maar zeker verdwijnen.

Mila87

Re: Betoog; acceptatie van holebi's.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 09:49

Hey hey,

Je hebt het mooi omschreven hoor, je hebt mooi taalgebruik Lachen
Ik zie wel 1 taalfoutje of het woordje komt niet voor in mijn woordenboek Tong uitsteken

Uitspranken als: “Staan ze weer in de spotlight”,

Erg mooi gedaan, leuke opdracht ook. Ik zelf was er waarschijnlijk nog dieper op in gegaan maar dit is precies goed, je vormt zelf geen mening, heel objectief. Ik begon in mezelf al helemaal in de verdediging te vliegen Cool Dat moet ook niet..

Laat je wel even weten wat je docent er van vondt?

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 09:50

Ohh oeps, ga ik nog even veranderen voor ik hem in ga leveren Clown Dankjewel in ieder geval Lachen

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 14:32

Super geschreven en heel herkenbaar. Zoals bij de meeste groeperingen vallen vooral de slechte op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 00:16

Leuke opdracht Lachen. Eerlijk gezegd ben ik wel een beetje nieuwsgierig of je met opzet de standpunten van de kerk(en) erbuiten hebt gelaten? Het zou goed passen bij de rol die je de overheid toedeelt, als voortrekker van acceptatie; waar de kerken alles aan doen om homosexualiteit niet te erkennen.

Wat ik ook mis in je betoog is het geweld tegen homo's wat tegenwoordig weer vaker voorkomt, het ouderwetse potenrammen schijnt weer helemaal hip te zijn bij bepaalde groeperingen. Terwijl de homobeweging zelf nog nooit ook maar een seconde blijk heeft gegeven van haat of agressie tegen wie dan ook.

Gaypride is cool en het is niet voor niets dat er zoveel mensen naar komen kijken (zoals ik, hetero). Wat nog mooier is, is dat we hier in Amsterdam ruimte geven aan allerlei mensen van allerlei plekken van over de hele wereld om gewoon te kunnen zijn wat ze zijn: homo of bi. Elders in de wereld is homosexualiteit nog lang niet zo geaccepteerd als hier, terwijl het in sommige delen van Nederland ook nog geheel genegeerd wordt.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:47

mooi betoog maar ik mis de, helaas zeer belangerijke invloed van het geloof op de acceptatie van holebi`s
zolang er vanaf de kansel hel en verdoemenis wordt gepreekt richting de holebi is de acceptatie nog ver te zoeken

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:51

[NM] -> [STW]

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 12:55

Ik heb eigenlijk wel een beetje expres dat van de kerk er uit gelaten. Het moest sowieso maximaal 550 woorden, waar ik dus al overheen zit, en bovendien wilde ik de voors en tegens een beetje verspreiden.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:00

jammer, naar mijn mening is het juist de kerk/moskee die de haat tegen holebi`s in leven houd.
en zich daarbij handig verschuild achter de vrijheid van geloof.

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 13:10

Ja eigenlijk wel.. ik moet even kijken of ik hem nog aan ga passen; ik moest de oorspronkelijke versie nog inleveren. maar dan doe ik nog aanpassen en was mijn eerste versie mijn oorspronkelijke.. Ik vind hem zelf ook kort, maar je moet je wel aan de opdracht houden natuurlijk; erg jammer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:11

Ingmar_ schreef:
Voor school moest ik een betoog schrijven en het onderwerp mocht ik zelf uitkiezen.

Ik ben voor het onderwerp "De acceptatie van holebi's" gegaan en dat heb ik zo goed als het kan een beetje "uitgeplozen".

Je moet zelf maar weten of je reageert, persoonlijk vind ik het wel leuk. Lachen

De acceptatie van homo’s, lesbiennes en bisexuelen is nog steeds niet algemeen geaccepteerd in Nederland. de acceptatie is niet geaccepteerd?In dit betoog ga ik argumenten voor, die laten zien dat homoseksualiteit al voor een deel geaccepteerd is, en argumenten tegen, die laten zien dat homoseksualiteit in Nederland nog steeds niet geaccepteerd wordt, de volgende stelling uitlichten: "Er is in Nederland nog steeds geen complete acceptatie van holebi’s (homo’s, lesbiennes en bisexuelen)".rare zinsopbouw, probeer het korter, bondiger en vooral duidelijker! Bv: In dit betoog behandel ik de volgende stelling: ...

Om te beginnen neem ik een argument die laat zien dat holebi’s nog steeds niet echt geaccepteerd worden. Krom Nederlands, ook niet echt een argument maar meer een voorbeeld waaruit blijkt dat... Op scholen worden jongeren die er voor uit komen dat ze homo, lesbienne of bisexueel zijn vaak gepest. Heteroseksuele jongeren krijgen via televisie en internet genoeg homohaat te zien, maar niet alleen via internet en televisie. Veel volwassenen accepteren homoseksualiteit en bisexualiteit nog niet en voeden met die waarde dan ook hun kinderen op, wat dan zorgt voor homohaat, of homofobie.Hoe kom je aan deze wijsheid? Bronnen?

Eén van de dingen die duidelijk wijzen op een acceptatie van holebi’s is natuurlijk de Gay Pride, die jaarlijks in Amsterdam wordt georganiseerd. Naar dit festival komen jaarlijks duizenden homo’s, lesbiennes en biseksuele mensen om te laten zien dat ze zich niet voor hun geaardheid schamen. Niet alleen holebi’s gaan naar de Gay Pride; ook veel heteroseksuele mensen nemen er een kijkje, omdat ze nieuwsgierig zijn of omdat ze er al eerder zijn geweest, maar die de stemming zo leuk vonden. Dit wijst op een duidelijke acceptatie van holebi’s.

Helaas hangt is er wel een keerzijde, en dus een argument voor de stelling stelling??? aan de Gay Pride. Veel mensen zien op de televisie beelden van feestende, extravagante homo’s en lesbiennes. Hierdoor krijgen veel mensen een beeld van extravagante, wild feestende mensen bij holebi’s. Ook de berichten over bijvoorbeeld de feesten waar een aantal homo’s werden geïnfecteerd met HIV komen bij mensen die daar dan weer een oordeel over vormen. Maar.. Veel homo’s en lesbiennes willen helemaal niets met die feesten te maken hebben. Ze schamen zich voor die feesten en voor het feit dat ze zo een stereotype beeld op zich krijgen. Veel mensen zijn onwetend over homo- en biseksualiteit. Ze vormen vaak een ongegrond oordeel die de acceptatie van holebi’s behoorlijk in de weg staat.

De bekende cabaretière Brigitte Kaandorp presenteerde de Mr. Gay Nederland-verkiezing. Een verkiezing als deze zorgt natuurlijk voor een bredere acceptatie, zeker als een bekende Nederlander als Brigitte Kaandorp deze verkiezing presenteert. Veel mensen vinden Brigitte Kaandorp één van de betere cabaretières/cabaretiers van Nederland en als een vrouw als zij het presenteert, dan zal het wel “oké” zijn.

Maar ook een Mr. Gay verkiezing kan ook weer leiden tot kritiek op de homoseksuele gemeenschap in Nederland. Uitspranken uitspraken als: “Staan ze weer in de spotlight”, “ze moeten niet zo duidelijk laten weten dat ze er ook zijn” steken natuurlijk ook de kop op. Toch zit er niet veel verschil tussen een gewone missverkiezing en mr. Gayverkiezing. Erg jammer van de uitspraken die dan ontstaan.

Er moet dus nog veel gebeuren om de acceptatie van holebi’s te verbreden. Is dit een reden om dan voorlopig even de “gayactiviteiten” op een laag pitje te zetten? Nee, zeker niet. Zolang mensen met holebi’s samenleven en met elkaar in contact blijven zal vanzelf blijken dat homo’s, lesbiennes en biseksuelen helemaal zo kwaad nog niet zijn. Als mensen meer geïnformeerd worden door de overheid over homo- en biseksualiteit zal de onwetendheid bij mensen, want onwetendheid is de grootste oorzaak van de nog niet complete acceptatie, langzaam maar zeker verdwijnen.

Wat wil je in je betoog precies duidelijk maken? Dat mensen holebi's niet accepteren? Of wil je dat mensen holebi's meer accepteren? Het wordt me niet helemaal duidelijk. Verder een erg leuk stuk , maar mag dus nog iets bijgeschaafd worden Lachen

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:11

Goed geschreven stuk, ik zou alleen het volgende even aanpassen:
- een argument die laat zien = een argument dat laat zien

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 09:22

Liek_ schreef:
Om te beginnen neem ik een argument die laat zien dat holebi’s nog steeds niet echt geaccepteerd worden. Krom Nederlands, ook niet echt een argument maar meer een voorbeeld waaruit blijkt dat... Op scholen worden jongeren die er voor uit komen dat ze homo, lesbienne of bisexueel zijn vaak gepest. Heteroseksuele jongeren krijgen via televisie en internet genoeg homohaat te zien, maar niet alleen via internet en televisie. Veel volwassenen accepteren homoseksualiteit en bisexualiteit nog niet en voeden met die waarde dan ook hun kinderen op, wat dan zorgt voor homohaat, of homofobie.Hoe kom je aan deze wijsheid? Bronnen?

Wat wil je in je betoog precies duidelijk maken? Dat mensen holebi's niet accepteren? Of wil je dat mensen holebi's meer accepteren? Het wordt me niet helemaal duidelijk. Verder een erg leuk stuk , maar mag dus nog iets bijgeschaafd worden Lachen

Omdat ik dit thuis bij mijn broer [en mijn broertje die mijn broer achterna loopt] zie..

Ik ben nu even bezig al jullie extra argumenten in mijn betoog aan het zetten. Hartstikke bedankt allemaal!! Lachen

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 12:56

Zal ik de vernieuwde versie hier neerzetten? Of niet?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 14:52

Natuurlijk! Iedereen denkt met je mee, dan kan je laten zien wat je verbeterd hebt. Lachen

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 14:54

Ja, goed idee ben benieuwd hoe je verbeterde versie geworden is Lachen

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 22:31

Homo’s, lesbiennes en bisexuelen zijn nog steeds niet volledig geaccepteerd in Nederland. In dit betoog ga ik de volgende stelling uitlichten: “Er is in Nederland nog steeds geen complete acceptatie van holebi’s (homo’s, lesbiennes en bisexuelen)”.. Ik ga argumenten voor, die laten zien dat homoseksualiteit al voor een deel geaccepteerd is, en argumenten tegen, die laten zien dat homoseksualiteit in Nederland nog steeds niet geaccepteerd wordt,

Om te beginnen neem ik een voorbeeld dat laat zien dat holebi’s nog steeds niet echt geaccepteerd worden. Op scholen worden jongeren die er voor uit komen dat ze homo, lesbienne of bisexueel zijn vaak gepest. Heteroseksuele jongeren krijgen via televisie en internet genoeg homohaat te zien, maar niet alleen via internet en televisie. Veel volwassenen accepteren homoseksualiteit en bisexualiteit nog niet en voeden met die waarde dan ook hun kinderen op, wat dan bij de kinderen kan zorgen voor homohaat of homofobie.

Helaas is er wel een keerzijde aan de Gay Pride. Veel mensen zien op de televisie beelden van feestende, extravagante homo’s en lesbiennes. Hierdoor krijgen veel mensen een beeld van extravagante, wild feestende mensen bij holebi’s. Ook de berichten over bijvoorbeeld de feesten waar een aantal homo’s werden geïnfecteerd met HIV komen bij mensen die daar dan weer een oordeel over vormen. Maar.. Veel homo’s en lesbiennes willen helemaal niets met die feesten te maken hebben. Ze schamen zich voor die feesten en voor het feit dat ze zo een stereotype beeld op zich krijgen. Veel mensen zijn onwetend over homo- en biseksualiteit. Ze vormen vaak een ongegrond oordeel die de acceptatie van holebi’s behoorlijk in de weg staat.

Maar ook een Mr. Gay verkiezing kan ook weer leiden tot kritiek op de homoseksuele gemeenschap in Nederland. Uitspraken als: “Staan ze weer in de spotlight”, “ze moeten niet zo duidelijk laten weten dat ze er ook zijn” steken natuurlijk ook de kop op. Toch zit er niet veel verschil tussen een gewone missverkiezing en mr. Gayverkiezing. Erg jammer van de uitspraken die dan ontstaan.
Ook de verschillende godsdiensten in Nederland hebben het niet echt op homoseksuele mensen. In de bijbel staat immers dat het huwelijk voor één man en voor één vrouw is. Niet voor twee mannen of twee vrouwen. Dat is ten strengste verboden. De kerken winden hier vaak geen doekjes om en omdat er in de kerken/moskeeën zo gepraat wordt, zal de acceptatie bij een deel van Nederlanders echt niet sneller vorderen. Het handige voor christenen, maar net zo min ook voor moslims en joden, is dat ze zich achter hun vrijheid van godsdienst kunnen “verschuilen”. Natuurlijk mogen ze zich op hun vrijheid van godsdienst beroepen, dat is hun recht, maar er zijn natuurlijk wel grenzen; in een maatschappij waar homo- en biseksualiteit al een vrij normaal begrip is, zal je toch iets aan de manier van prediken moeten veranderen, op de manier van nu kan je mensen echt pijn doen. Naastenliefde is wat er in de kerk gepreekt wordt, waarom dan niet tegen holebi’s?

Tolerantie ten overstaan van holebi’s neemt ook weer af; niet extreem, maar het neemt wel af. Het zogeheten “pottenrammen” schijnt ook weer in te worden. Verschillende Gay-prides in Europa worden verstoord door homofoben en of homohaters. Vreemd; holebi’s tonen toch eigenlijk nooit enige blijk van agressie tegen hetero’s. Hier zouden een aantal groeperingen die het leuk vinden om holebi’s in elkaar te rammen nog een goed voorbeeld aan kunnen nemen, zowel in Nederland als in vrijwel alle andere landen op deze aardbol.

Er moet dus nog veel gebeuren om de acceptatie van holebi’s te verbreden. Is dit een reden om dan voorlopig even de “gayactiviteiten” op een laag pitje te zetten? Nee, zeker niet. Zolang mensen met holebi’s samenleven en met elkaar in contact blijven zal vanzelf blijken dat homo’s, lesbiennes en biseksuelen helemaal zo kwaad nog niet zijn.Als mensen meer geïnformeerd worden door de overheid over homo- en biseksualiteit zal de onwetendheid bij mensen, want onwetendheid is de grootste oorzaak van de nog niet complete acceptatie, langzaam maar zeker verdwijnen. Ook in de kerk, moskee, of waar dan ook anders gepreekt wordt over holebi’s, dus minder agressief, dan kunnen de mensen die naar de kerk/moskee gaan beter wennen aan het feit dat er nou eenmaal holebi’s zijn en kunnen ze leren om te accepteren dat zij relaties aangaan, ook al zij het tegen hun principes in. Naastenliefde, toch?.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 09:34

even snel gelezen ... het is pooten rammen (pooten zijn homo`s )
potten zijn de lesbo`s en die worden niet in elkaar geramd maar lastig gevallen door mannen die vinden dat ze met een echte vent het bed in moeten want dan worden ze vast wel hetero Clown

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 09:43

Oh LOL ja, ik las het verkeerd in die post, spelfout ofzo Clown

Ach.. die man weet dat vast niet Tong uitsteken

SaskiaatjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 10:29

alex66 schreef:
even snel gelezen ... het is pooten rammen (pooten zijn homo`s )
potten zijn de lesbo`s en die worden niet in elkaar geramd maar lastig gevallen door mannen die vinden dat ze met een echte vent het bed in moeten want dan worden ze vast wel hetero Clown

Wat dacht je van potenrammen? Vork

Citaat:
Ik ga argumenten voor, die laten zien dat homoseksualiteit al voor een deel geaccepteerd is, en argumenten tegen, die laten zien dat homoseksualiteit in Nederland nog steeds niet geaccepteerd wordt,

Ik mis hier iets. Ik ga argumenten voor en argumenten tegen... En dan stopt 't. Ook vind ik deze zin niet heel erg duidelijk, het is lastig lezen zo. Ik zou iets zeggen als 'In mijn betoog zal ik verschillende argumenten tegen elkaar uitzetten. Voorargumenten die ... en tegenargumenten die ...'

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 10:29

Euhmn.. ja.. daar heb ik geloof ik een zinnetje weggehaald en die ben ik dus vergeten te veranderen dan Nagelbijten / Gniffelen

SaskiaatjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 10:30

Juist, ja. Vork

Heb je 'm al ingeleverd?

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 10:31

Ja...

SaskiaatjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 10:31

Ach, een leraar begrijpt dat vast wel (tenzij je zulke leraren hebt als die ik op de middelbare school had Vork).

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 10:33

Ik heb een hele schappelijke man, die zal het wel begrijpen Ja