Voeding & Dieëtiek.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Annemarie89

Voeding & Dieëtiek.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 11:01

Hallo allemaal!

Op dit moment doe ik de opleiding Facility Management, en dit bevalt mij niet goed..

Dus nu ben ik heel benieuwd hoe de opleiding voeding en dieethiek bevalt!
Zit er veel wiskunde/scheikunde in? Valt dat te doen als je een jaar geen wiskunde hebt gehad en een aantal jaren geen scheikunde?

Ik wil alles wel weten. haha.

Groetjes.

Marnixx

Re: Voeding & Dieëtiek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 12:45

Hoi,

Ik ben op dit moment bezig met de opleiding voeding en dietitiek en wil misschien over stappen naar de Opleiding Facility Management Knipoog. Weet het nog niet helemaal...
Wat mij erg tegenvalt is dat het nog maar weinig over voeding gaat en je veel scheikunde, biologie en statistiek krijgt.
Ik vind dit erg pittig mede doordat ik zelf lang geen scheikunde en biologie hebt gehad. In een maand krijg je een soort van basiscurus, alleen ging dit voor mij veel te snel. In een maand leer je wat je normaal in 4 jaar leert.
Ik studeer zelf in Groningen en heb vanwege ruimte gebrek soms les tot 20 uur.
Mocht je meer vragen hebben dan hoor ik het wel.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 17:32

ik doe nu tweede jaar V&D in den haag. Bevalt me erg goed.
Moet toegeven: ik heb tot eindexamen VWO gewoon scheikunde ed gehad, dus de scheikunde was voor mij te doen, maar ik denk dat het behoorlijk lastig is zonder de scheikunde.
Kan alleen voor Den haag spreken, maar wij kregen eerst een instaptoets (voordat het jaar begon) van scheikunde. Veel mensen haalde hier een 1 voor. Dit hield in dat je lessen moest gaan volgen, en de lessen die er gegeven werden waren erg goed vond ik (ondanks dat ik hem gehaald had, heb ik de lessen toch maar gevolgd, kon geen kwaad vond ik zelf ) en erg duidelijk. Veel mensen hebben geen scheikunde gehad uit mijn klas, maar hebben het eerste jaar wel gehaald.
Het eerste jaar (vooral de eerste blokken) zijn veel basiskennis: kennis over waren, bederf van spullen, veel proeven en uitproberen, zodat je weet waar je patienten het over kunnen hebben. Verder krijg je veel dingetjes over afvallen e.d. maar redelijk basic. Veel van de dingen weet je eigenlijk ook wel, maar de lessen helpen je alles op een rijtje te zetten en het ook goed te kunnen verwoorden. Verder kregen wij het eerste jaar een stukje over diabetes, wat iets meer technisch was.
Pas in het tweede jaar, als de basis bekend is, ga je echt op de moeilijkere dingen in. Vond het eerste blok dan ook heel zwaar dit jaar. Bij ons ging dit over ondervoeding bij ziekte, en hier kwamen ook enkele ziektes bij kijken, zoals kanker en nierziekten. Vooral nierziekten vraagt weer behoorlijk wat scheikunde en is best lastig. Toch zijn de toetsen goed te maken en de lessen biochemie (zoals scheikunde heet bij ons) erg duidelijk. Leraren houden er rekening mee dat scheikunde niet in je pakket heeft gezeten en eventuele extra lessen zijn geen probleem, als blijkt dat de stof te moeilijk is.
Verder vond ik dat de stof wel redelijk wat formules vraagt, maar deze worden uitgelegd en er wordt weinig gedaan met vergelijkingen e.d.

Persoonlijk zou ik het niet als een struikelblok zien, als je bereid bent er hard voor te werken. Na het eerste jaar lig je ongeveer gelijk met de rest (de stof daarna was voor mij ook nieuw, omdat deze scheikunde veel minder algemeen is, en veel meer ingaat op het menselijk lichaam.) en kan je gemakkelijk meekomen. Wiskunde is helemaal geen probleem.

Kan me verder helemaal niet vinden in de woorden van Marnixx (maar dat is wellicht doordat het een andere opleiding is). Bij ons was er 1 vak met scheikunde (eerst scheikunde, daarna biochemie) en de rest had hier eigenlijk niets mee te doen en was echt heel veel voeding. Alleen nu we het echt over ziektebeelden gaan hebben komt er wat meer chemie bij kijken, omdat je moet weten WAAROM dingen niet werken in je lichaam en waar het fout gaat. Lessen duren bij mij max tot kwart over 5, maar ben eignelijk altijd eerder klaar en heb meestal wel minimaal 1 dag vrij in de week.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik bewust voor Den Haag heb gekozen, omdat deze het best bekend staat als opleiding V&D....

Als je meer wil weten, wil ik al je vragen beantwoorden.

Annemarie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 17:57

Marnixx schreef:
Hoi,

Ik ben op dit moment bezig met de opleiding voeding en dietitiek en wil misschien over stappen naar de Opleiding Facility Management Knipoog. Weet het nog niet helemaal...
Wat mij erg tegenvalt is dat het nog maar weinig over voeding gaat en je veel scheikunde, biologie en statistiek krijgt.
Ik vind dit erg pittig mede doordat ik zelf lang geen scheikunde en biologie hebt gehad. In een maand krijg je een soort van basiscurus, alleen ging dit voor mij veel te snel. In een maand leer je wat je normaal in 4 jaar leert.
Ik studeer zelf in Groningen en heb vanwege ruimte gebrek soms les tot 20 uur.
Mocht je meer vragen hebben dan hoor ik het wel.

Hmm okee!
Dat statestiek, scheikunde, biologie staat mij niet echt aan eigelijk!
Ik denk niet dat ik daar doorheen kom want ik heb ook al een paar jaar dat soort vakken niet meer gehad.. en was er nooit echt goed in.

Ik heb inmiddels besloten eerst door te zetten met FM.. (dus als je daar nog wat over wilt weten, haha)
Want ik wil toch niet te snel opgeven en weet het anders ook niet meer!
Ik zit ook in Groningen trouwens.

Annemarie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 18:15

secricible bedankt voor je reactie:)
weet er zo al een stuk meer over, heb dus besloten wel gewoon FM te blijven doen eerst, voordat ik zomaar ergens mee stop.
Dus misschien volgend jaar iets anders!