nieuwjaarsgerecht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

willeke_x

nieuwjaarsgerecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 16:18

Ik was vant weekend even aant brainstormen met m'n vriendinnen over wat we zouden eten met nieuwjaar.
Vorig jaar hebben we fondue gegeten, maar 1 van m'n vriendinnen is vegatariër en vind het absoluut niet lekker om haar vegi-bolletjes (om het zo maar even te noemen) in dezelfde olie te steken als onze vleesbolletjes... Bovendien staan zowel ik als 1 van m'n vriendinnen op dieet waardoor we eigenlijk iets lekkers maar calorie-arm willen maken.

Het zou voor 4 tot 6 personen moeten zijn, moet makkelijk klaar te maken zijn (eventueel mag er zelfs een deel op voorhand klaargemaakt kunnen worden zodat we de avond zelf alles alleen even moeten opwarmen).
Liefst ook niet te ingewikkelde gerechten vermits ik maar een kleine keuken heb en we niet bepaald met 4 man kunnen staan koken, bovendien wil ik graag ook wat van mijn avond hebben en niet de hele tijd achter het fornuis vertoeven.

Ik zou zeggen: laat jullie creativiteit de vrije loop! Want de mijne is eventjes op...

Ik heb wel al gedacht om twee fondue stellen te zetten, maar dan wordt mijn tafel denk 'k een beetje te klein...
Ik heb ook al gedacht aan een raclette/gourmet set, maar ik vrees dat zo'n ding te groot gaat zijn voor mijn tafel, bovendien heeft niemand van ons zo'n toestel en zou'k dat moeten lenen van m'n ouders. De kans is groot dat zij dat toestel zelf nodig hebben.
Kaasfondue of chocoladefondue zijn geen optie ivm ons dieet...

odetteke

Re: nieuwjaarsgerecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 18:51

Zelf salades maken, stokbroodje, kruidenboter, soepje, gevulde eitjes, pasteitjes, wat bowl, een quiche, dat soort dingen zijn prima en snel van tevoren te maken.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 18:58

Wij hebben op oudjaarsavond meestal een soort lopend buffet, met idd quiche en kleine hapjes enzo. Dan kun je de hele avond lekker knabbelen, ipv echt te gaan zitten om te eten.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 19:01

hmm moet ik eens kijken hoe je dat juist maakt...

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 19:44

Zouden de vleeseters onder jullie het erg vinden om eens oudjaarsavond zonder vlees te vieren? Zo nee, heb ik wel een aantal hele lekkere en simpele receptjes die vooraf te bereiden zijn. (Zoals bv een vegetarische versie van moussaka, of champignonterrine met rode kool en pepersaus)

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 19:50

Zou je die miss willen plaatsen Leonie? Lijkt me nl heel lekker Knipoog

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 21:12

leonie, je mag het altijd plaatsen hoe je dat juist vegetarisch klaarmaakt. Dan kan ik nog zien of we't kunnen gebruiken
(en anders maak 'k het eens voor mezelf klaar :d)

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 22:27

Champignonterrine

-2 uien
-2 teentjes knoflook
- 750 g champignons
- olie
- 1 el marjolein
- 1 el oregano
- peper en zout
- 200 g gemalen hazel- of cashewnoten (of beide)
- vegetarische worcestersaus of sojasaus
- 3 eieren

Pel en snipper de uien en knoflook. Maak de champignons schoon en snijd ze in stukjes. Stoof de ui in wat olie, voeg de knoflook, champignons de kruiden en de noten toe. Besprenkel met een scheutje worcester- of sojasaus en laat alles nog even doorstoven. Zet de kom dan even in een koudwaterbad, zodat de mengeling wat afkoelt (anders gaan de eieren al stollen voor ze in de oven staan). Klop de eieren los en roer ze door het champignonmengsel. Giet de massa dan in een cakevorm of ovenschaal en plaats de terrine 1 uur in een oven van 180°C.

Hierbij kan je rodekool met appeltjes, gestoofde peertjes en pepersaus ( op basis van sojaroom en sojasaus) serveren. Rijst of aardappelen kies je zelf.

Uit hetzelfde kookboek komt ook bv 'terrine met prei en pompoen', beetje hetzelfde principe, maar dan met pompoen, prei, komijnzaad en gemalen kaas, met knolselderijfrietjes, gestoofde paddenstoelen en een trappistensausje. Deze heb ik nog wel niet uitgeprobeerd.

Moussaka (uit hetzelfde kookboek)

- 100 gedroogde ikkererwten
- 1 ui
- 2 teentjes noflook
- 1/2 l tomaten in stukjes
- 50 g hazelnoten
- 2 kl komijnzaad
- 1/2 kl kardemom (naar keuze)
- 2 kl oregano
- 2 aubergines
- olijfolie
- 200 g kwark
- 2 dl yoghurt
- 4 eieren
- peper en zout
- 1/2 kl nootmuskaat

Kook de kikkererwten een nacht in de week of kook ze 15 miuten. Giet ze af en maal ze. Pel en snipper de ui en de knoflook. Stoof de ui en voeg de knoflook toe. Roer er de tomaten door. Maal de hazelnoten. Voeg, als het sausje kookt, de kikkererwten en hazelnten toe. Voeg de komijn, kardemom en oregano toe.
Neemde pan van het vuur en laat de pot afkoelen in een koudwaterbad. Snij intussen de aubergines in plakken en bak die in olijfolie. Leg ze dakpansgewijs op de bodem van een ingevette ovenschaal, zodat die helemaal bedekt wordt.
Voor de toplaag: meng de kwark, yoghurt en 2 eieren. Kruid met peper, zout en nootmuskaat.
Voor de afwerking: roer de overige 2 eieren door de afgekoelde groenten.
Schep het groentemengsel op de aubergines en giet er de yoghurtsaus over, zodat de hele ovenschaal wit gevuld lijkt. Bak de moussaa een uur in een voorverwarmde oven van 180°C.

Serveer het met Griekse salade, tzatziki en Griekse/Turkse pasta.

Bron: Vegetarisch Genieten
De recepten zijn voor 4 personen, maar als je de bijgerechten er allemaal bij maakt, is het meer dan voldoende voor 6 personen.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 22:34

hmmm lijkt me echt heerlijk!!!

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 09:59

Wij vragen vaak iedereen om zelf wat hapjes te maken en die zetten we dan allemaal bij elkaar. Dan krijg je een soort buffet waar je de hele avond van kan eten.

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 10:37

Geloof me, het IS heerlijk. Lachen

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 16:35

broccoliquiche, spinaziequiche, beide kun je vegetarisch houden.

Quiche lorraine (voor de niet vega's )