Wat moet ik nou doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nozidia

Wat moet ik nou doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 16:03

Hoi,

Ik zit enorm te twijfelen over mijn huidige opleiding wat ik nu doe, het is ondertussen al de 3e opleiding, want heb die anderen niet afgemaakt.. Bloos Maar nu loop ik weer tegen het zelfde probleem aan. Ik weet gewoon echt NIET wat ik wil worden, en elke keer als ik aan een opleiding begin, dan vind ik het na een poos niet leuk meer! En dat heb ik nu dus ook weer, ik weet niet of ik dit wel wil.. mijn ouders worden er zo langzamerhand GEK van en hebben geen vertrouwen meer in mij! Maargoed hoe moet ik het ze nu vertellen dat ik misschien toch weer wilt gaan stoppen?

Ik denk dat ik er een halfjaartje/jaar tussen uit ga, en lekker ga werken enzo.. en dan rustig nadenken van wat wil ik nou echt?

Nouja iniedergeval bedankt voor het lezen, moest het even kwijt.. Bloos

Karnaval

Re: Wat moet ik nou doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 16:19

Tja lastig is dat.
Maar vind je alleen de opleiding niet leuk, of denk je dat je het werk als je klaar bent met de opleiding wel leuk vind?
Want ik vind mijn opleiding ook niet echt leuk, want op dit moment ben ik veel bezig met ouderen en gehandicapten terwijl ik met jeugd wil gaan werken, dus totaal anders,alleen je moet er wel even doorheen bijten. want het werk later lijkt me super!

Dus ik denk dat je bij jezelf moet afvragen of je het werk later leuk vind, en of je dat je hele leven wilt doen. Maar als je alleen je opleiding niet leuk vind zou ik toch even doorbijten als ik jou was!

heel veel succes ermee.

Nozidia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 16:29

Nou het werk ik weet niet, het is denk toch niet wat ik wil.. ik ben echt een enorme twijfelkont Knipoog en ik heb het ook echt totaal niet naar mijn zin op die school, geen leuke klas, slechte begleiding etc.

Midy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 16:43

Misschien een jaartje gaan werken, veel rondkijken en proberen te ontdekken wat je nu echt wilt..

Nozidia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 17:36

Midy schreef:
Misschien een jaartje gaan werken, veel rondkijken en proberen te ontdekken wat je nu echt wilt..

Ja misschien is dat wel een goed idee ja.. dankje!

Cavaliere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 18:32

ik weet ook nog niet wat ik wil, doe nu pw en vind het kinderwerk geweldig, maar tekenen, en mode, en fotografie, en dit en dat ook..

ik heb er voor gekozen om deze opleiding nu af te maken, ik bedoel nog een jaartje, dan heb ik iig een diploma.
en daarna ga ik rondreizen, de wereld zien. en dan zien we wel weer verder.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 00:13

Ik denk dat je nu misschien beter kan stoppen, in ieder geval voor februari. En dan tot het nieuwe schooljaar weer begint een nieuwe studie kiezen.

Als je gaat werken raak je namelijk 'verslaafd' aan het (voor jou) vele geld wat je dan ineens verdient, en heb je de kans dat je al helemaal niet meer naar school wilt gaan...

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 18:57

Kies je misschien te snel voor een opleiding, dat je het na een tijdje niet leuk meer vindt? Misschien moet je langer nadenken over of de opleiding waar je aan begint wel écht bij jou past en echt is wat je wilt..
Bezoek open dagen, ga proefstuderen en denk er gewoon rustig over na, het is natuuurlijk zonde en naar voor jezelf als je je steeds vergist in de opleiding die je kiest...

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 19:37

Ik ben nu laatste jaars HBO SociaalPedagogischeHulpverlening, en ik weet ook nog steeds niet wat ik wil worden Vork, ik heb voor SPH gekozen omdat het een brede doelgroep is; ik kan met veel doelgroepen werken, en kan dus altijd nog kiezen.

Ik vind het wel bruut dat dit je 3de opleiding is, en dat het je wederom niet bevalt. Ik zou idd eerst maar gaan beslissen wat je echt wilt. Als je er niet uitkomt zou je een orientatiejaar oid kunnen overwegen.
Succes Lachen

Maripossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 22:47

Ik denk dat het prima is dat je even stopt. Misschien kun je naar het buitenland voor een halfjaar/jaar? Dat gaat mijn zus ook doen, en volgens mij helpt dat goed. Lachen

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 12:50

[JH]->[STW]

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 13:36

Midy schreef:

Dat heb ik ook gedaan nadat ik gestopt was met m'n opleiding. Ja

Ik doe nu HAVO (deed eerst mbo) dus heb nog langer om na te denken.

Maar als je nu al twijfelt, denk ik dat je toch het beste kunt stoppen. Het gaat toch om je toekomst, en straks zit je met een baan waar je helemaal niks aan vind!

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 13:43

Mowoah schreef:
Ik denk dat je nu misschien beter kan stoppen, in ieder geval voor februari. En dan tot het nieuwe schooljaar weer begint een nieuwe studie kiezen.

Als je gaat werken raak je namelijk 'verslaafd' aan het (voor jou) vele geld wat je dan ineens verdient, en heb je de kans dat je al helemaal niet meer naar school wilt gaan...

En wat is daar mis mee als ik het vragen mag? Sommige mensen voelen zich veel meer thuis in een werkomgeving dan op school. Mijn vriend is na Havo bij Korps Mariniers gegaan, helaas moest hij daar vanwege een knieblessure stoppen. Toen is hij op kantoor gaan werken en nu volgt hij gewoon een HBO opleiding voor zijn werk.

Mijn oom voerde ook nooit wat uit op school. Toen moest hij gaan werken van mijn opa. Hij kwam ook op kantoor terecht en is via allerlei bijscholing hogerop gekomen. Nu heeft hij zijn eigen zaak verkocht en hoeft hij nooit meer te werken (hij doet het alleen wel...)

Ik wil maar zeggen: er zijn meer wegen die naar Rome leiden. En dat is dus niet altijd via school.
Maar voor alles dat je wilt bereiken geldt: je moet het zelf doen!

Mijn vraag aan de TS is dan ook: Zet jij wel door?
Want het is natuurlijk logisch dat niet alles aan een opleiding leuk is. Iedereen heeft minder leuke periodes/vakken enz. Maar dan moet je het er niet meteen bij laten zitten.

Anders zou ik adviseren om via een uitzendbureau verschillende soorten baantjes te proberen. Dan kan je gewoon kennis maken en ook nog geld verdienen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 17:34

Sorry hoor, maar als je mijn kind zou zijn, zou je toch echt verplicht zijn nu eens wat af te maken. Geen een opleiding is voor 100% leuk, en met de meeste kun je toch veel meer dan je denkt Knipoog Je leert nooit dingen voor niks... Geef jezelf gewoon een schop onder je kont, en maak eens wat af zeg... Scheve mond

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 17:41

Waarom stop je steeds? Ik had na 2 jaar paardenhouderij & management ook wel uitgevonden dat dit niet mijn beroep zou gaan worden. Toch heb ik mijn opleiding afgemaakt en heb ik nu een nivo 4 opleiding afgerond, met management! Ik ben trots op mezelf dat ik door heb gezet en ik zou het mn ouders ook niet aan willen doen om halverwege een dure opleiding te stoppen. Zet door, maak je opleiding af, ga daarna werken en kijken wat je echt wilt! Een diploma is belangrijk, als je gaat werken en je moet mensen vertellen dat je al 3x gestopt bent met je opleiding gaan ze ook aan je twijfelen...

Nozidia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 18:13

Nou ik heb toch besloten om te gaan stoppen en gelukkig begreep mijn moeder het ook wel, ik had het er totaal niet naar mijn zin en het viel erg tegen.. En ik had ook wat financiele probleempjes, waardoor ik er helaas niet mee door kon gaan!

Ik ben nu bezig met een baantje zoeken, en ga rustig nadenken wat ik nu wil worden.. en me eerst beter orienteren voordat ik aan een opleiding begin Knipoog dat is ook een van mijn grootste fouten geweest..

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 18:35

Goed orienteren is heel belangrijk. Wat Mas ook al zei, ga naar heel veel open dagen, ga proefstuderen, meelopen met een student, webklassen volgen, etc. Op sommige scholen heb je ook van die keuzetrajecten. HvA en UvA hebben samen bijvoorbeeld de keuze-drie-daagse. Er zijn vast ook andere scholen die soort gelijke dingen aanbieden.

Ik ben zelf inmiddels met mijn 2e opleiding bezig, waar ik ook nog niet helemaal zeker over ben Clown
Toen ik bij die eerste opleiding op de helft zat, besefte ik dat het toch niet mijn ding was. Wel afgemaakt.
Nu ben ik dus bezig met de 2e opleiding. Ik voel me een stuk meer thuis en heb het erg naar me zin op school, maar ik twijfel nog of ik helemaal blij ga zijn met het werk na mijn studie. Maar ik ga het sowieso afmaken. Ik heb straks in ieder geval diploma's op zak. En misschien begin ik straks ook wel aan mijn derde studie Clown

Ik ben het trouwens ook met _Sigrid_ eens. Als jij met werken gelukkig bent en zo kan bereiken wat je wilt, is daar niets mis mee.
Je zou ook kunnen denken aan bijvoorbeeld een duale studie. Combo leren-werken.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 20:08

Al mijn vrienden die zeide dat ze een jaar werken gingen, zijn nog steeds aan het werk en weten nog steeds niet wat ze worden willen.
En waarom? Omdat je tijdens het werk bijna nooit dingen tegen komt die je leuk lijken!
Waarom ga je geen teste doen? Kijken of daar iets uit komt!

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 22:08

Ik heb precies hetzelfde probleem: Ik weet echt niet wat ik wil doen! Nagelbijten / Gniffelen

Ik heb tests geprobeerd, maar kwam uit wat ik al wist: Dat ik mode, schrijven en fotografie erg leuk vind. Nu heb ik vandaag een HBO-beurs bezocht en nouja.. ik ben niet echt heel enthousiast over een van deze dingen, en ik denk dat je toch echt achter je keuze moet staan... Scheve mond

Pff... zo moeilijk. Nagelbijten / Gniffelen Ik wou dat ik ergens echt helemaal gek van was, in plaats van zoveel dingen 'wel leuk vinden'. Scheve mond

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 13:42

Misschien kan je een opleiding beter in deeltijd doen? Dan ben je namelijk veel actiever bezig met wat je op school leert in de praktijk uitvoeren, misschien werkt dat motiverend voor je Lachen

alberti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 15:05

Als je het niet leuk vind moet je stoppen heb ik ook gedaan! Ik ben voor een half jaar naar het buitenland gegaan en erachter wiste ik wat ik nu wil doen. Het heeft mij echt geholpen!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 15:10

Je kunt wel gaan rond kijken en bedenken wat je wilt gaan doen maar je kunt er maar op één manier achterkomen of het écht wat voor je is en dat is door het gewoon te gaan doen!

Want als je nu gaat werken is de kans groot, heel groot dat je never nooit meer aan een studie gaat beginnen.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 15:18

Nikki__ schreef:
Al mijn vrienden die zeide dat ze een jaar werken gingen, zijn nog steeds aan het werk en weten nog steeds niet wat ze worden willen.
En waarom? Omdat je tijdens het werk bijna nooit dingen tegen komt die je leuk lijken!Waarom ga je geen teste doen? Kijken of daar iets uit komt!

Maar als ze op school zit komt ze daar blijkbaar ook niet achter Clown

Ik doe een deeltijd opleiding (BBL) ik werk 4 dagen, wat ik echt leuk vind om te doen, en ik ga 1 dag naar school (wat ik in 1 woord kan omschrijven als kl*te)
De opleiding ligt me helemaal niet, maar dat komt voornamelijk door 'de manier waarop' alles gaat op school. Ik ben er ook wel achter gekomen door te werken dat ik niet persé meer naar school hoef als ik dit papiertje heb gehaald. Werken bevalt me prima, en zoals al eerder gezegd, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden!

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 10:06

Meer mensen met tips? Nagelbijten / Gniffelen

Nozidia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 12:02

Martine_R schreef:
Meer mensen met tips? Nagelbijten / Gniffelen

Ook hetzelfde probleem? Knipoog