gevulde kalkoen (of kip)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rytir

gevulde kalkoen (of kip)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 11:26

Goed, het duurt nog even maar ik ben op zoek naar een super Christmas Turkey dinner! Vorig jaar heb ik twee weken van te voren een recept uitgeprobeerd, dit was echter niet super en om dan in twee weken voor kerst nog meer kalkoen te proberen; wordt wel een erg eenzijdig kalkoen dieet Haha! . Wie heeft er dus een super recept?

LiNdA1986

Re: gevulde kalkoen (of kip)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 12:48

Hmm, ik vind gevulde kalkoen altijd wel erg lekker, maar heb het recept in een map zitten, al moet je het wel goed kruiden anders zit er niet veel smaak aan vind ik Knipoog

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 12:53

Ja, dat had ik toen ook. Had wel het idee dat er erg veel kruiden in gingen maar ja, een kalkoen is toch een stukje groter dan een kipfile'tje haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 16:15

ik ga even zoeken.. ik heb er paar jaar geleden 1 gemaakt met kastanjepurree en champignons en spekkies dr in heel lekker Vingers aflikken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 16:20

truuk is trouwens ovenstand laag, heeeeeeeel lang er in en veel het vocht erover heen scheppen. hij heeft er bij mij toen bijna 5uur ingestaan Clown

even uit mn hoofd heb ik hem ingewreven met kipkruiden en vloeibare bakboter. spekjes en paddenstoelen gebakken en samen met broodkruimels gemixt met de kastanjepuree, dat erin gepropt, dichtgebonden en de oven in.

edit: hier staan ook veel vullingen: http://1000-poot.com/phpbb/viewtopic.ph ... &sk=t&sd=a

kan de mijne niet meer vinden Nagelbijten / Gniffelen

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 16:39

Wow, heb dus nog genoeg receptjes om uit te proberen....

Tal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 17:14

Wat ik van iemand gehoord had die dat altijd maakte was dat ze de kalkoen in de folie inpakte (zodat hij niet droog wordt tijdens het garen), en die een grote schaal legde waar een laagje water in zit. De kalkoen gaart dan dus in de folie in zijn eigen nat en het water in de schaal is volgens mij voor dat hij niet verbrand in de folie waar hij de schaal raakt, maar dat weet ik niet zeker. Een uur per kg kalkoen deed zij het in de oven en daarna uit de folie halen en dan nog ongeveer een half uur in de oven in een schaal zonder water (met alleen wat vocht van de kalkoen zelf) om bruin en knapperig te worden. Welke vulling zij er in doet weet ik niet.
Ik doe dit 'systeem' wel eens met kip. Kip kruiden, paar plakken spek erop leggen, in licht ingevet folie inpakken, een uur per kg kip in de oven op 180-200 graden, in een schaal met laagje water. Dan schaal met kip eruit, water weggooien, kip uit de folie halen en beetje vocht in de schaal doen en de kip erin leggen en dat nog een half uurtje in de oven om bruin te worden. Bij de kip doe ik weleens gekookte/gestampte aardappel met verse kruiden en fijngesneden knoflook als vulling.
Lang verhaal, hoop dat je het snapt en er iets aan hebt.. Lachen