Hoe gaan jullie om met heimwee?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roane

Hoe gaan jullie om met heimwee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 22:13

Jaja, ik ben twintig jaar, maar ik heb op zijn tijd nog steeds last van heimwee. Lachen volgens mij is daar geen leeftijd aan gebonden.

Zaterdag ga ik voor drie maanden (heeeeeeeeelemaal) naar Belgie om daar mee te werken op een westernranch, maar die is wel voor het eerst dat ik zo ver van mams en paps en thuis zal zijn, voor zo'n lange tijd.
Gelukkig gaat Bart mee, neem het belangrijkste van m'n leven tenminste mee, maar toch; het is hoe dan ook ver van het bekende.

Nou was ik in augustus al drie weken van huis, alleen, en ik had in het begin toch last van heimwee. Dit was voorbij toen ik even naar huis was gegaan voor een dag.
Maarja, dat was nog gewoon in NL natuurlijk.
Ik ben heel erg bang dat ik gigantische heimwee krijg, wat mijn lol nogal gaat verstieren.

Nou is mijn vraag, (wie wil me een hart onder de riem steken?) wie heeft het ook wel eens gehad? Heimwee toen ze ver van huis waren voor lange tijd?
Wie heeft er tips, ervaringen, zelf verhalen over heimwee? Lachen

Vind het stiekem toch wel erg spannend... Bloos

Fietspomp

Re: Hoe gaan jullie om met heimwee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 22:16

Ik heb ook heimwee gehad. Normaal nooit last van gehad, maar afgelopen zomervakantie wou ik niets liever dan naar huis en miste ik zo'n beetje alles hier in nederland. (Was wel op vakantie met mijn ouders, maar ik miste de paarden en mijn vrienden enzo Knipoog).

Wat heel veel heeft geholpen bij mij was gewoon continue bezig zijn, waardoor ik ook zo moe was dat als ik eenmaal op bed lag ik geen tijd had om na te denken, omdat ik gelijk in slaap viel. Veel afleiding zoeken dus en veel lol maken, niet veel nadenken over thuis en ook niet al te veel aandacht besteden aan de minder leuke dingen daar!

Succes! Lachen

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 22:23

Ik heb het precies andersom.. Clown Als ik thuis kom van vakantie, heb ik heel erg heimwee terug naar dat land of die plaats.. Ben in april en oktober naar Egypte geweest en had het toen (en nu ook nog wel) erger dan ooit tevoren..

Wat ik er aan doe? Gewoon proberen je gedachten ergens anders op te vestigen. Zorg dat je vanalles te doen hebt zodat je niet teveel tijd krijgt om aan huis (of in mijn geval aan de vakantie) te denken. Lachen Voor je het weet vliegt de tijd echt om en heb je vast wel wat minder last ervan.. Lachen
Maar jezelf goed bezig houden met vanalles en nogwat is echt de beste tip die ik kan geven. Ja

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 22:25

Haha vaak heb ik het idd ook andersom. Maar dit keer niet. Maar dat kwam ook omdat mijn vakantie nogal overhoop was geraakt door een paar dingen die daar gebeurt waren Tong uitsteken.

Maar in bijde situaties moet je dus gewoon veel afleiding zoeken ^^.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 22:26

Had ik ook in augustus hoor, wilde eigenlijk alleen maar terug Haha! vond het wel prima daar.
Maar helaas is dat nu niet het geval Lachen en moet ik eerst nog door de zure appel heenbijten.

Ik vrees vooral de avonden, of wanneer je 'vrij' bent en lekker achter je laptopje zit en denkt... shiiit ben alleen. Haha!

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 22:52

Gewoon lekker bezig zijn, zoveel mogelijk!
En uit ervaring week ik dat ik in iedergeval geen contact op moet nemen met 't thuisfront. Bij mij wordt de heimwee dan veel erger..

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 22:55

Meid, ik ben 21 en als ik ergens heen moet waar ik nooit ben geweest of met mensen die ik niet zo goed ken dan heb ik afschuwelijk veel last van heimwee, eigenlijk al zo lang ik me kan herinneren. Wat ik eraan doe? Niet veel, ik ben gewoon niet meer voor rede vatbaar en kan nergens anders meer aan denken, heel naar.
Het enige wat een beetje helpt is afleiding opzoeken en bezig blijven, zodat je de tijd niet krijgt om eraan te denken. Soms helpt het een beetje om iets vertrouwds van thuis mee te nemen, zoals een kussentje of een foto bijvoorbeeld. Bellen doe ik trouwens niet, daar wordt het bij mij alleen maar erger van.

Ik schaam me best voor dit probleem, ookal kan ik er eigenlijk weinig aan doen. Als ik overigens bij een goede vriendin slaap is er niets aan de hand, dan voel ik me wel op mijn gemak.

@TS: totaal offtopic, maar wat een ontzettend leuke avatar heb je!

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 23:04

Mas; dankjewel Haha! ben er ook nog steeds verliefd op Bloos

Ja bellen met thuisfront was ook niet echt alles. Ik hield bewust de boot af in augustus, belt m'n moeder onverwacht op met het bericht dat ze op de manege was, iemand gaf een feest daar en het was heel gezellig. Iedereen miste me, ze misten Bart ook...

Nou.... toen had ik het niet meer. Clown meeen, wat was ik pissig op m'n moeder!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 23:11

nou ik verberg mijn heimwee best vaak..
maar 1 keer nou toen was ik dus op vakantie...en ging terug op oud jaars avond..en wat bleek mijn schoonouders hadden dus niet goed naar de ticket gekeke naar de tijd..(stomme fout van hun)
dus wij bij t vliegveld aangekome bleek dat wij niet terug konde..
dus al die mensen daar regele dat we terug konden naar huis..
nou toen moest ik gewoon janken van heimwee omdat ik zo naar huis verlangde..

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 07:06

Hey! Lachen

Ik zit nu alweer voor een half jaar in Belgie, ben ook in m'n eentje hierheen gegaan met alleen m'n paard mee.
De eerste avond had ik wel een beetje heimwee maar meer zo van "waar ben ik aan begonnen", daarna nooit meer last van gehad. Wel had ik de eerste dagen een beetje moeite met bellen naar huis, dus dat heb ik gewoon niet gedaan.

En verder, ach je bent echt zo thuis vanuit Belgie. De mensen spreken hier gewoon Nederlands en guess what, ze zijn eigenlijk nog aardigers dan de gemiddelde Hollander!

Succes iig! Welke omgeving ga je eigenlijk heen?
Ik zit Brugge/Gent. Lachen

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 07:09

Ik had (heb) ook heimwee.. Had ook veel moeite om bijv. een dag weg te gaan.. Dat is nu minder, maar wij gaan dan in mei ofzo op excursie en eerlijk gezegd zie ik daar tegen op.. Weet ook niet of ik wel mee wil.. In groep 8 was het ook een drama, maar ben uit eindelijk tóch mee gegaan..
Ik kan je geen hart onder de riem steken want vind het zelf ook poedersuiker..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 07:26

Niet denken dat je toch wel heimwee gaat krijgen want dan krijg je het juist,gewoon vol vertrouwen er heen gaan, ik had ook erge heimwee vroeger en heb een paar seizoenen in Spanje gewerkt.Dat ging goed omdat ik het erg naar mijn zin had,de laatste keer was 7 maanden.Ik kreeg brieven van familie of ik nog naar huis kwam,maar ik had helemaal geen zin om daar weg te gaan.Ik ben toen toch maar naar huis gegaan.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 08:21

Gewoon gaan.... Als het echt niet gaat dan kun je altijd nog terug. Dat zeg ik altijd tegen mezelf als ik ergens heenga en begin te twijfelen of heimwee krijg. Probeer veel leuke dingen te doen, want de heimwee komt bij mij altijd opzetten als ik me eenzaam voel of niet zo lekker in mijn vel zit. Ik vind het in het begin altijd heel moeilijk om contact met thuis te hebben, want dan ga ik meteen huilen ofzo, dus de eerste tijd heb ik alleen contact via mail of smsjes ( Haha! ) en na een tijdje lukt bellen ook wel weer.

Heel veel plezier en sterkte!

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 09:23

Rytm schreef:
Hey! Lachen

Ik zit nu alweer voor een half jaar in Belgie, ben ook in m'n eentje hierheen gegaan met alleen m'n paard mee.
De eerste avond had ik wel een beetje heimwee maar meer zo van "waar ben ik aan begonnen", daarna nooit meer last van gehad. Wel had ik de eerste dagen een beetje moeite met bellen naar huis, dus dat heb ik gewoon niet gedaan.

En verder, ach je bent echt zo thuis vanuit Belgie. De mensen spreken hier gewoon Nederlands en guess what, ze zijn eigenlijk nog aardigers dan de gemiddelde Hollander!

Succes iig! Welke omgeving ga je eigenlijk heen?
Ik zit Brugge/Gent. Lachen

Ik zit in de Ardennen, ergens in dat puntje. Lachen (spreken ze denk ik geen nederlands)

Oh ik ga wel hoor, trouwens. Ik blijf echt niet thuis omdat ik misschien heimwee ga krijgen Huilen van het lachen maar de heimwee zelf is &#$^$& Tong uitsteken

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 09:29

Ik heb ook altijd wel last van heimwee, vroeger heimwee naar huis, naar mn ouders en huisdieren Bloos en als ik nu alleen weg moet besterf ik het al bij het idee dat ik vriendlief moet missen.

Het beste wat je kunt doen is je lekker storten op het werk wat je daar gaat doen, en op je eigen paardje, 's avonds gewoon even bellen met het thuisfront, en dan kom jij echt die 3 maanden wel door hoor! Knipoog

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 09:31

Belgie is niet het einde van de wereld. MIsschien kun je af en toe een weekendje naar huis gaan, zodat je je familie even kunt zien.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 11:47

Ik ben ook zo'n huismusje hoor. Ik heb al snel heimwee. Ik ga ook nooit veel en/of lang weg.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 12:06

Ik kan hooguit een dag of 3 weg langer hou ik echt niet vol.
Heb ook al zo verschrikkelij lang en veel heimwee.
Vakantie gingen wij nooit en ga ik nu nog niet.
Ben het allerliefste gewoon lekker thuis.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 19:38

ik heb er vroeger heel erg last van gehad...
schoolkampen vond ik altijd vreselijk, en ik ben eens bij een vriendinnetje die 1 straat verder woonde snachts uit de tent ontsnapt (we wilde perse in de tent in de tuin slapen:P) en huilend naar huis gerend.

inmiddels is het eigenlijk vrijwel helemaal over.
op een gegeve moment was er ineens een schoolkamp oid waar ik me gewoon op mn gemak voelde, leuke mensen, leuke dingen enz waardoor ik mezelf niet zo ging opfokken met gedachten als 'ik heb mn ouders al zoveel uur niet gezien'. savonds als je in bed ligt naar foto's van je fam kijken is ook killing bij heimwee.
maargoed.. toen ik terug kwam van dat ene kamp vroeg mn moeder of ik nog last van heimwee had gehad.. en pas op dat moment besefte ik dat ik helemaal nergens last van had gehad terwijl ik dat normaal wel altijd had.

oftewel... hou je zelf lekker bezig... heb je t savonds of snachts even moeilijk ga dan een boek of een lekker tijdschrift lezen..
bij mij raakte ik heel heel erg overstuur als ik foto's ging kijken, maar misschien is dit voor iemand anders juist een fijne gedachte..
ik denk ook dat je gewoon even moet wennen.
misschien voel je je de eerste paar dagen even alleen , maar daarna vind je vanzelf je plekje, leer je de mensen daar kennen, lekker met de paarden omgaan, en vergeet je vanzelf dat je eigenlijk heimwee hoort te hebben ^^

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 22:29

een ding om heel goed te onthouden is, je bent zo weer thuis en Nl is niet aan de andere kant vd wereld, dus voor 2 weekendjes pm zou het mss zelfs nog wel kunnen ook?;)

Probeer ervan te genieten, thuis loopt niet weg, internet is vast dichtbij, gsm heb je vast ook wel (koop desnoods een belgische simkaart prepaid) en maak je kamertje eigen, je foto's, eigen hoofdkussen met sloop, wat gezellige spulletjes.
Ik ga dus zeggen, veel plezier Knipoog