Stelling:Ouders met kinderen onder de twaalf mogen niet sche

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Isabelliej

Stelling:Ouders met kinderen onder de twaalf mogen niet sche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 19:07

Aanstaande woensdag heb ik op school en debat voor Nederlands.
Het debat gaat over de volgende stelling: Ouders met kinderen onder de twaalf mogen niet scheiden.
Ik heb vandaag te horen gekregen dat ik tegen deze stelling moet zijn.
Nou heb ik al wel wat argumenten, maar zou er graag nog wat meer willen hebben.
Alleen kan ik zo snel even niks meer verzinnen. Nou vroeg ik me af, of jullie nog wat goede argumenten weet tegen deze stelling?

Shadow0

Re: Stelling:Ouders met kinderen onder de twaalf mogen niet sche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:08

Welke argumenten heb je zelf al bedacht?

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:09

welke argumenten heb je al?
voorbeeldje:
bij iemand zijn, die je niet kan hebben maakt je ongelukkig, dus kan je onmogenlijk je kinderen goed opvoeden, dan kan je scheiden voordat de kids 12 zijn

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:10

Wat dacht je hiervan:
een kind kan beter bij 1 ouder in een stabiele situatie wonen, dan bij twee ouders die voortdurend ruzie met elkaar maken.

Isabelliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 19:11

Tegen:

1 Op jonge leeftijd beseffen kinderen het vaak minder goed en wennen ze aan het idee dat mama en papa uit elkaar wonen en dan vinden ze het meestal wel goed. Want als het op latere leeftijd gebeurt dan horen ze meestal maar van 1 kant het verhaal en gaan ze meestal van de ouder volgens wie zij denkt dat het de schuld tegen keren. En dat is meestal oneerlijk want waar 2 kijven hebben 2 schuld?
2 Jonge kinderen accepteren dingen ook vaak makkelijker, waardoor het toch nog leuk kan worden voor het kind zowel bij de moeder als bij de vader. Want een kind heeft een vader en een moeder nodig.
3 Als er gewoon een goede omgangsregeling is, is er niks aan de hand. En krijg je ook geen problemen. Dan heb je geen gezeur dat het kind de moeder vaker ziet of de vader. En als je het allemaal gewoon goed regelt is dit een stuk prettiger voor het kind.
4 Als de ouders logisch nadenken, zorgen ze er ook voor dat ze in het zelfde dorp blijven wonen waardoor het kind gewoon naar degene toe kunnen gaan aan wie die behoefte heeft.
5 Stel je voor jij en/of je kind worden door je man of vrouw mishandeld. Dan kan je ze toch niet verbieden om te gaan scheiden. Voor het zelfde geldt gaat die man zo ver dat je in het ziekenhuis komt te liggen. Het zou oneerlijk zijn tegenover zulke mensen om een regeling in te stellen dat je kind minimaal 12 jaar oud moet zijn voordat jullie mogen gaan scheiden. Want als je wacht ben jij en je kind er slechter aan toe, dan dat je meteen gaat scheiden. Zulke voorgevallen kunnen ook leiden tot depressie en dat moeten we niet hebben.
6 Vaak doet ruzie het kind ook niet goed, als je je ouders alleen maar tegen elkaar hoort gillen kan dit voor het kind veel erger zijn dan dat de ouders gescheiden zijn en het gewoon rust heeft.
7 Als de ouders bij elkaar moeten blijven terwijl ze toch niet meer van elkaar houden en gevoelens voor elkaar hebben. Maar dat ze alleen bij elkaar moeten blijven omdat ze niet mogen scheiden omdat ze een kind hebben van 12 jaar of jonger. Dan gaan ze toch meestal vreemd als ze een nieuwe vriend (in) tegenkomen. En dit komt veel harder voor het kind aan als ze erachter komen. Dus dan kan het beter uit zijn.
8 Mensen zeiden eerst dat kinderen er een trauma aan over houden als de ouders gaan scheiden. Maar uit onderzoeken zijn gebleken dat maar 5% van de kinderen door scheiden getraumatiseerd wordt. En dat de schade veel groter is als ouders bij elkaar blijven en de kinderen alleen maar zien dat de ouders ruzie hebben. En als de ouders gewoon normaal tegen elkaar doen en geen kwaad spreken over elkaar tegen het kind. Hebben de kinderen er vrede mee.
9 Tegenwoordig is er ook een onderhoudsplicht, daardoor worden de kinderen niet verwaarloos als de ouders gaan scheiden. Daarnaast moet de ouder die het meeste inkomen heeft moet alimentatie betalen.
10 Uiteindelijk leidt een scheiding vaak tot een grote zelfstandigheid en weerbaarheid van je kind. Hij heeft vaak dingen zelf moeten opknappen, of bijvoorbeeld moeten helpen in het huishouden.
11 Als het kind nog jong is en z’n vader of moeder krijgt een nieuwe vriend (in), dan vinden ze het niet erg en gaan daar ook goed mee om en vinden ze het meestal normaal en zijn het gewend. En als dit op latere leeftijd gebeurt zijn ze meestal boos en gaan ze tegen die ouder afzetten terwijl het helemaal niet nodig is.
12 Mensen zeggen vaak van ja het is beter als je wacht tot je kind twaalf is met scheiden omdat je kind dan zelf mag bepalen bij wie het wil wonen. Maar dit is natuurlijk onzin, want deze regel is er niet voor niks. Ik bedoel kinderen die jonger zijn dan twaalf hebben echt nog niet de verantwoordelijkheid om te beslissen wat voor hun het beste is. Waarschijnlijk zullen zij voor die ouder kiezen die het minst streng is en waarbij ze het meest mogen. En hoe wil je een baby laten kiezen bij wie hij wil wonen? Moet je daar soms tegen zeggen, als je nu lacht dan wil je bij papa wonen en als je nu gaat huilen bij mama.
13 Ook kan je het zien als een tweede kans op geluk. Misschien worden de ouders nu wel gelukkig, maar dan zonder elkaar en misschien wel met iemand anders. Het geluk van de ouders is nodig voor het geluk van het kind.

Ik heb de argumenten even snel voor mezelf op papier gezet, dus het kan zijn dat er nog wat spelfouten in zitten.

Isabelliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 19:12

@setefuri_ en beantsje: Dankje jullie wel Lachen Beide argumenten heb ik nog niet.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:13

Na 12 jaar is het ook nog erg voor kinderen.
Hoe jonger ze zijn hoe minder ze meekrijgen is een veelgehoorde, was dat maar waar...Maar heel jonge kinderen leggen zich er wel makkelijker bij neer. Vragen stellen ze altijd.
En als je die regel hent, hoe doe je dat dan bij mishandeling? Moet de moeder dan toch maar blijven?

Isabelliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 19:15

@Pauline: Over mishandeling hebben we niks gezegd, bij deze stelling. Vandaar dat ik dit ook als een tegen argument heb gebruikt.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:17

Oooh ik zie nu je verhaal, dat zag ik niet toen ik aan het typen was Lachen even lezen.

Isabelliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 21:19

Iemand anders misschien nog een goed argument?

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 21:23

Zo'n maatregel valt makkelijk te ontduiken door gewoon helemaal niet meer te trouwen. Het lost niets op, de vader en moeder van een kind kunnen dan gewoon uit elkaar gaan zonder problemen en dan zit het kind alsnog met twee ouders in een ander huis Clown

Isabelliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 21:55

Dankjee wel, dat is inderdaad een goede argument Lachen