Overuren hoeveel % uitbetaald.. ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Overuren hoeveel % uitbetaald.. ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 09:59

Hallo,

Even een heel simpele vraag, maar kan ik ergens vinden op internet hoe de overuren normaliter uitbetaald worden? Hoeveel procent dat is?
Er zijn op mijn werk geen afspraken over gemaakt, behalve dat je overuren niet uitbetaald krijgt, maar dat ze komen te staan als vrije uren.

Aangezien mijn werkgever wilt dat ik aankomende woensdag naar cursus ga van 09:00 - 20:30 uur in Amsterdam (mijn werktijd eindigt als ik thuis ben, dat zal rond 24:00 uur zijn).
Ben ik eigen niet van plan om de volgende dag om 6 uur mijn bed weer uit te gaan Lachen
Reden hiervan persoonlijk

Alvast bedankt

Liezel1

Re: Overuren hoeveel % uitbetaald.. ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 10:02

Ik zou zeggen kijk je contract en je eventuele CAO er op na...

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 10:04

Er is geen CAO en er is geen contract waar dit in staat, behalve dat overuren niet worden uitbetaald.
Bedankt voor je reactie.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 10:05

Elk bedrijf hoort toch een cao te hebben?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 10:06

Bij mijn werkgever moet je speciale toestemming van de directie hebben als je je overuren uitbetaald wilt hebben. En die krijgt dus lang niet iedereen, die toestemming.
Als dit in je contract zo staat aangegeven, lijkt het mij niet meer dan logisch dat je de overuren moet omzetten in vrije tijd. Dus minder werken de rest van de week bijvoorbeeld.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 10:10

Schijnbaar niet.. ze hebben geen CAO Verward
Ik had er ook om gevraagd namelijk.

Wendy dat snap ik!
Maar het gaat mij erom dat normaal gesproken je overuren uitbetaald zouden worden (dan kijk ik naar mijn vorige werkgever) voor 135% meen ik uit mijn hoofd. Die 135% moet omgezet worden als vrije uren zeg maar. Maar we komen er niet uit of het nu echt gaat om 135%, of 125% of misschien maar 110% en dat moest ik dus uitzoeken, maar ook ik kan het nergens vinden.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 10:13

tja dat is per bedrijf en cao verschillend, hier is overuren (als je boven de 40 uur uitkomt dus) 150%

ik werk zelf 22 uur per week, draai ik eens 30 uur dan levert me dat dus niets extra`s op. buiten het gewone uurloon, of de uren terug in vrijetijd.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 10:15

Overuren worden hier gewoon 100% uitbetaald.
Lang niet elk bedrijf hanteert een CAO hoor. Vraag het een na bij je personeelsfunctionaris. En anders is het misschien handig om het onder de aandacht te brengen van de or.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 10:22

Het stomme is ik vraag er nu al 5 weken en ze komen er elke keer op terug. Als ik ze namelijk vraag hoe het zit en of ze het al weten krijgi k als antwoord: Weet ik niet, nee geen idee dat weten we nog niet, oh ja dat moeten we nog even overleggen.
(Schiet niet echt op dus).

Bedankt voor de reacties, ik ben in ieder geval iets wijzer geworden.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 10:23

Hier zijn overuren gewoon tijd voor tijd. 1 uur overwerken is 1 uur vrij. Als je ze uitbetaald wil hebben moet je dit apart aanvragen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 10:28

Er zijn voor elke branche wel cao's te vinden of een branche die daar goed bij in de buurt komt.
Daar staan de regels in voor overuren en wat percentage voor welke uren van toepassing zijn.
Zo worden avonduren weer anders belast dan bijvoorbeeld de zondagen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 10:32

Dan ga ik er ook gewoon vanuit dat 1 uur = 1 uur.

meggiemeg, er is geen CAO vertelden ze mij. Ik vroeg of het het CAO van de advocatuur was, maar dat was het absoluut niet. Ze vertelden mij dat er geen CAO was.
Ik zou zelf ook dus niet weten wat er dan het dichtste bij in de buurt komt Blond

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 12:44

Wij hebben voor onze zaak ook geen specifieke cao maar er is meestal wel wat te vinden wat er op lijkt.
1 voor 1 vind ik persoonlijk aan de lage kant zeker gezien het tijdstip wanneer je uiteindelijk klaar/thuis bent

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 18:02

Bij ons is het ook zo dat overuren in prinicpe omgezet worden in vrije tijd, wil je ze laten uitbetalen zul je toestemming moeten hebben van de directie (doen ze overigens niet moeilijk over Knipoog )

Wbt het tarief; voor fulltimers (36 en 38 uur) zijn de uren tót 40 uur tijd voor tijd, de uren daarna à 200% en nacht- en weekenduren 250%. Voor parttimers zijn de 1e 4 uur overwerk à 100% en voor parttimers maken wij ook nog onderscheid tussen extra en overwerk.
Voor mij als nul-uren-contractant gelden weer hele andere regels; alles wat ik overdag werk is à 100% alles wat ik vóór 6 en ná 18 uur werk is à 125% en nachturen zijn à 150%.

Maar moet er wel bij zeggen; wanneer een collega een cursus wil volgen, zijn de reisuren en alles gewoon 'eigen' tijd. Mijn vriend heeft laatst in Steenwijk gezeten, is ie de dag daarvóór al vertrokken dus heeft ie een nachtje daar in een hotel gezeten.. Maar die uren krijgt ie dus echt niet als overwerk hoor.. Ook niet tijd voor tijd...

Wel flauw dat ze je er geen uitsluitsel over kunnen geven trouwens..

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 18:46

Advocatuur heeft inderdaad geen CAO - en als er geen CAO toepasselijk is, is er gewoon geen CAO toepasselijk.
Het gaat er dan om dat je zelf goede afspraken maakt. Als overuren niet uitbetaald worden, is zonder nadere afspraak tijd voor tijd (dus 1 uur overwerk is 1 uur compensatie gebruikelijk).

Er zijn overigens meer dan genoeg bedrijven die overuren niet eens uitbetalen... is recent onderzoek over gepubliceerd. Reden te meer om daar goede afspraken over te maken.

Als je vanwege de reistijd die je voor je werk maakt pas om 24:00 thuis kunt zijn moet je ook eens naar de Arbeidstijdenwet kijken... er bestaat ook zoiets als een minimum rusttijd tussen twee diensten, en als ik me dat goed herinner was dat 10 uur.
Maar ik ben nog van de ouwe ATW Nagelbijten / Gniffelen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 18:47

ik wilde ook al net zeggen dat er minimaal 8 of 10 uur tussen werktijd moet zitten
prrr zei ook al hetzelfde

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 22:40

Lynn_Nikita schreef:
ik wilde ook al net zeggen dat er minimaal 8 of 10 uur tussen werktijd moet zitten
prrr zei ook al hetzelfde

8 ja.. En je mag max 12 uur aaneengesloten werken, tot een max van 60 uur per week volgens mij...

Uit mijn hoofd gezegd hoor, heb het er toevallig van de week met een collega nog over gehad maar dat blijft bij mij nooit erg lang hangen Knipoog

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 22:44

Mijn man krijgt cursussen nooit uitbetaald (is allemaal eigen tijd).
Dit geld bij meerdere bedrijven (vooral als de cursus betaald wordt). Ook gaat hij regelmatig naar meer daagse cursussen en dat word niet als werktijd gezien. Die zijn regelmatig van 7 uur tot 22 uur.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 22:49

Volgens mij moet een bedrijf echt een CAO hebben hoor.

Zowiezo iets waar informatie in staat over uren en overuren e.d

Bij ons in de zaak komen ze het vaak genoeg checken.
Ik krijg touwens elk overuur uitbetaald.

ik ben partime-assistent, en krijg alles... fulltimers krijgen het terug met vrije uren...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 22:53

Don_Zhivago schreef:
Volgens mij moet een bedrijf echt een CAO hebben hoor.

Zowiezo iets waar informatie in staat over uren en overuren e.d

Bij ons in de zaak komen ze het vaak genoeg checken.
Ik krijg touwens elk overuur uitbetaald.

ik ben partime-assistent, en krijg alles... fulltimers krijgen het terug met vrije uren...

+/- 25% van de bedrijven hebben geen CAO, maar de meeste hebben wel protocollen ivm overuren ed.
Anders geld het wettelijk minimum eisen en deze zeggen dat overuren pas overuren zijn na 40 uur per week.
Ook mag in een contract staan dat overuren niet worden uitbetaald ed omdat dat bij je salaris in zit.
(geld natuurlijk niet als je het minimum verdiend).

edit: bv de IT(C) heeft geen eigen CAO

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 07:51

Brainless schreef:
Mijn man krijgt cursussen nooit uitbetaald (is allemaal eigen tijd).
Dit geld bij meerdere bedrijven (vooral als de cursus betaald wordt). Ook gaat hij regelmatig naar meer daagse cursussen en dat word niet als werktijd gezien. Die zijn regelmatig van 7 uur tot 22 uur.

Het is geen cursus waar ik aan moet deelnemen, wij organiseren de cursussen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 08:45

Mijn vriend geeft ook cursussen, over de hele wereld. Maar die declareert gewoon de reistijd etc. Maar bij zijn bedrijf is het dus ook wel: tijd voor tijd. Niet zo erg aangezien ze daar weinig vakantiedagen of ATV hebben Lachen

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 08:50

Ik krijg ook de overuren niet uitbetaald, dat krijg ik terug in tijd zeg maar.
Lijkt me sterk dat je bedrijf geen CAO heeft.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 08:57

Er zijn genoeg bedrijven die geen CAO hebben hoor. Het hangt er gewoon vanaf welke afspraken er dan zijn gemaakt. Tijd voor tijd komt regelmatig voor. Ook is het vaak zo dat vanaf een bepaalde salarisschaal overuren niet meer uitgekeerd worden, omdat men vindt dat dat bij de functie hoort.

Ik krijg mijn overuren tijd voor tijd, en de toeslagpercentages ( na 8 uur 's avonds ) krijg ik uitbetaald. Dat is ook geen vetpot trouwens, je slaat steil achterover van wat de fiscus daar van krijgt!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 09:05

Binnen dezelfde week opgenomen tijd voor tijd krijg je bij ons sowieso geen overwerktoeslag.

Aangezien er niets over duidelijk is, denk ik dat je best zelf een voorstel kan doen. In ieder geval niet afwachten tot ze eindelijk met een voorstel komen, het klinkt mij alsof je in een positie zit waar je kan onderhandelen (zoek anders even de CAO van je vorige werkgever erbij trouwens, aangezien je die vergelijking al eerder hebt aangegeven). Succes.