Hoe ga je om met dementie van een ouder?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Hoe ga je om met dementie van een ouder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 09:41

Zoals de titel zegt, hoe ga je hiermee om en hoe verwerk je het?

Mijn vader (58j) is 2 maanden geleden opgenomen in het ziekenhuis (om een andere reden, dat terzijde), zowel voor mij als mijn moeder werd het steeds duidelijker dat er iets meer mis was dan alleen de reden waar hij voor opgenomen werd.
Hij had altijd al wat kleine "probleempjes", maar sinds hij opgenomen is in het ziekenhuis, is het in sneltreinvaart verslechterd.
Hij kan veel dingen zelf niet meer, praten is moeilijk , en zijn motoriek takelt stukje bij beetje af, hij kan niet meer goed lopen, eten is moeilijk en ook laat zijn geheugen hem in de steek etc.

Het wordt voor mij steeds duidelijker, dat de sterke man die ik kende, de man die tot 2 maanden geleden de alleenzorg voor mij droeg, langzaam weg-ebt, geestelijk en lichamelijk.

Elke keer als ik hem zie voel ik me een wrak, om te zien hoe mijn vader er aan toe is, en tegelijk voel ik me ook schuldig omdat ik niet weet hoe ik er mee moet omgaan en omdat ik het niet kan goedmaken.

Mellow

Re: Hoe ga je om met dementie van een ouder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 09:44

het is gigantisch moeilijk.
maar het enige wat je kan doen is het accepteren, hoe moeilijk dat ook is.
een familielid van mij is ook heel erg ziek en zal ook nooit meer de oude worden.

het liefst zie je ze zoals ze waren, dat moet je ook vasthouden , maar ermee omgaan hoe ze nu zijn zal altijd moeilijk blijven.

sterkte, pb staat open Ach gut

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 09:54

Dat is echt mijn nachtmerrie.

Ik zou niet weten hoe je hiermee om moet gaan, het lijkt me ontzettend moeilijk. Veel moeilijker dat iemand lichamelijk achteruit zien gaan.
Het spijt me dat je niets aan dit antwoord hebt. Wel wil ik je heel veel sterkte wensen.

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 09:59

Ik heb vorig jaar stage gelopen met licht tot matig dementerende ouderen, en wat daar vooral opvallend was tussen de ouder - kind relatie is dat de relatie verschuift. Als kind ga je voor je ouder zorgen; je vader (of moeder) is niet meer in staat om voor zich zelf te zorgen, en bepaalde beslissingen te nemen.

Ik heb veel verdriet gezien zowel van de kant van het kind, als van de kant van de ouder. Ik denk dat het een proces is; je moet een andere omgang vinden met je ouder.

Sterkte Lachen!

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 10:07

Is het ook officieel onderzocht en vastgesteld dat je vader aan dementie lijdt??

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 10:23

Tieme schreef:
Is het ook officieel onderzocht en vastgesteld dat je vader aan dementie lijdt??

Hij is inderdaad onderzocht, ik heb de ziekte van pick horen vallen maar dat kan ik verkeerd verstaan hebben, heb verder niet doorgevraagd aan mijn moeder, was op dat moment te confronterend voor me.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 10:42

Ik ken het.
Mijn moeder kreeg de ziekte van Alzheimer en takelde geestelijk steeds verder af.
Het is heel moeilijk om mee om te gaan.
Ik heb er ook nooit echt mijn weg in kunnen vinden.
Wat ik deed is min of meer het gedrag accepteren en er maar een beetje in mee gaan.
Nier er tegenin gaan als iets niet klopt wat ze zeggen of doen want dan word het helemaal erg verwarrend voor ze.
Ik wens je heel veel sterkte ermee.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 11:14

Dat is inderdaad heel moeilijk hoor.

Ik heb in mijn middelbare schooltijd heel lang een weekendbaantje gehad in een verzorgingstehuis op een afdeling met mobiele demente bejaarden. Op zich kon ik daarmee zelf goed omgaan, maar ik vond het moeilijk om te zien wat een impact het had op familieleden. Familie die als volslagen vreemden bejegend werden of zelfs familie die de huid volgescholden kreeg als ze op bezoek kwamen. Vreselijk.

Inmiddels is mijn schoonvader ook dementerend.
Ik vind het zeer moeilijk om mee om te gaan. Hij wordt hulpbehoevend en de kring van familie die hulp kan verlenen is gering (4 personen). Het vervelende is in ons geval dat hij nooit wat voor ons betekend heeft en nooit een leuke ouder is geweest. Iemand die altijd alleen maar ellende heeft veroorzaakt. Ondanks dat we met hem te doen hebben, roept hij dus ook veel irritatie op.
We proberen dat natuurlijk zoveel mogelijk overboord te zetten, maar dat valt toch niet altijd mee.

Ik troost me maar met de gedachte dat hij inmiddels zoveel vergeet dat alles wat je doet 5 minuten later al weer vergeten is. Zijn leven bestaat alleen nog maar uit hier en nu. Dus ook vervelende dingen, zoals het besef dat er wat mis is met hem vergeet hij direkt weer.

Heel veel sterkte ermee!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 12:37

Het is behoorlijk moeilijk, kan ik je uit eerste hand vertellen. Mijn vader heeft een alcoholprobleem en daarbij heeft hij regelmatig blackouts. Zo erg, dat hij vorig jaar een behoorlijk ongeluk heeft veroorzaakt (alleen met blikschade gelukkig). Hierop vond ik het wel welletjes geweest en ben met hem naar HA en ZH geweest.
Na verschillende tests blijkt dat hij wat plekjes op zijn hersenen heeft, maar geen Alzheimer (want dat is erfelijk en dan zouden zijn ouders dat ook gehad moeten hebben). Het is dus een storing in zijn hersenen, waarbij voornamelijk zijn korte termijngeheugen hem in de steek laat.
Op dit moment is hij nagenoeg van de drank af (althans, dat zégt hij, want hij woont dus in een ander dorp) en stabiliseert het een beetje.
De aantasting van zijn hersenen is onomkeerbaar, dus wat hij nu aan geheugenverlies heeft, blijft. Met drank wordt dit alleen maar erger.

Het is nog wel zo dat ik mijn oudste zoontje van 3 daarheen durf te brengen om een nachtje te logeren, maar er zal vast een tijd komen dat dat niet meer gaat.

Je maakt je nu (als je ouder zo'n probleem heeft) zorgen om hem/haar, ipv omgekeerd.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 12:57

Ziekte van Korsakov, imker. Hebben we ooit gehad met verzorging en biologie Nagelbijten / Gniffelen

Het lijkt me heel erg moeilijk om ermee om te gaan, een ouder met dementie. Mijn oma heeft het gehad en mijn moeder is heel bang dat ze er zelf ook last van gaat krijgen.
Het enige wat je kunt doen is het accepteren en de heldere momenten koesteren denk ik.
Veel sterkte ermee Ach gut

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 13:28

Pfoe verschrikkelijk als (een van) je ouders dementerend is. Ik hoop het nooit mee te maken... Mijn oma (inmiddels overleden) was verschrikkelijk dement, en hoewel we er het beste van probeerden te maken, en we er met een hoop humor doorheen zijn gekomen, gaf het zo ontzettend veel stress bij mijn ouders en mijn oom en tante... Zeker toen ze nog thuis woonde.. Ze was af en toe gewoon kwijt, was ze midden in de nacht weggegaan omdat ze het verschil tussen dag en nacht niet meer wist... T was een grote opluchting toen ze (nog een geluk bij een ongeluk) haar schouder brak en ze op de tijdelijke opvang terecht kon.. Vanuit daar is ze toen met urgentie naar een gesloten afdeling overgeplaatst, en hoewel dat gepaard ging met hele rare acties van mijn oma en hoewel ze verschrikkelijk achteruit ging vanaf dat moment, was het toch een stukje rust voor ons...

Het is heel moeilijk, en er is geen handleiding hoe je met een dementerend persoon om moet gaan. Denk dat dat per persoon verschillend is.
Heel moeilijk, en ik wens je er heel veel sterkte mee..

valine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 14:39

Als eerste heel veel sterke in deze situatie,

Ik kan er niet echt over mee praten, mijn oma begint heel langzaam dingen te vertonen (niet weten hoe een wasmachine heet,enz) waarvan wij gaan denken van Nors opkijken
Maar hoe het is om een ouder te hebben die dementeert... dat lijkt me verschrikkelijk.

nogmaals, heel veel sterkte

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 14:46

Brittkitt, je hebt idd gelijk, ik kon er even niet op komen. (neeej, ik mankeer niks...)