Voornamen toevoegen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

OoappeloO

Voornamen toevoegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 16:39

Gezocht via de zoekoptie maar kwam alleen achternaam veranderen tegen. Dat je achternaam veranderen aardig wat kosten en gedoe met zich mee brengt kan ik snappen, het is een belangrijk stuk identiteit wat je laat veranderen.

Maar ik wil 2 voornamen toevoegen, niets veranderen, mijn roep naam en eerste naam blijft Rosa, maar ik wil twee familienamen toevoegen! Mijn naam zal dan worden: Rosa Eleonora Frederique Nuijens. Ook een verandering, maar dat het zo'n proces is..
Namelijk: aanvraag móet via een advocaat worden ingediend bij de Rechtbank. Je mag het dus niet zelf doen en het kan niet bij het kantongerecht (minder kosten). Nu dus de grap dat je de advocaat moet betalen én €201,- aan griffierecht (Rechtbank kosten). Én dat ik grote kans loop dat mijn aanvraag wordt afgewezen: want ik heb geen zwaarwegende reden voor verandering, het is voor mij symbolisch en persoonlijk.

Ik zit gigantisch te balen, het valt me erg tegen. Nu dus de keuze, flinke kosten dokken en dan wel mn namen hebben of het zo maar laten...
Want ach wat zijn nou twee namen, mja als ik straks afstudeer, of als ik trouw wil ik deze namen erbij hebben.

Bah!

OoappeloO

Re: Voornamen toevoegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 13:01

Niemand die dit ooit gedaan heeft?

xxxNaatjuhxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 13:03

ja dat is vervelend, maar logish dat het neit zomaar kan, als je het echt heel graag wil dan zit er niks anders op dan veel geld op tafel te leggen...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 13:04

nee, wel achternaam. maar ik denk dat niemand betere redenen heeft om namen toe te voegen. als je het echt wil zou ik zeggen: gewoon proberen...

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 13:05

ik had wel verwacht dat dat niet zomaar kon gaan, en dat je daar veel voor moet betalen, en dat je er veel moeite voor moest doen.. Anders kan iedereen zomaar namen veranderen, en dat is niet echt de bedoeling.. Mjah, wel rot voor je

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 13:09

Wel balen zeg voor jou Ach gut . Maar ergens vind ik het wel logisch dat het helemaal niet gemakkelijk gaat, anders kan iedereen zomaar namen toevoegen/veranderen omdat ze een persoonlijke betekenis hebben, en dat lijkt me ook niet echt de bedoeling.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 13:10

Ik denk dat er weinig mensen zijn die officieël hun voornamen op papier wijzigen inderdaad (helemaal als het zulke kosten met zich meeneemt). Meeste mensen weinig reden toe, veel mensen gebruiken toch al een roepnaam i.p.v. hun officiele naam.

Ik kan natuurlijk niet oordelen wat voor jouw precies de redenen zijn om deze twee namen extra te willen hebben. Maar mijn naam is gewoon degene die ik van mijn ouders uit mee heb gekregen en dat zou ik juist zo willen houden eigenlijk. En helemaal als ik hoor wat voor weg je moet bewandelen, zou ik het verder niet meer eens overwegen denk ik. Knipoog

Maar succes in ieder geval!

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 17:55

Ik vind het logisch idd dat je niet zomaar kan veranderen / toevoegen. Maar als regel / mogelijkheid voor toevoegen zou ik zeggen: geef mensen 1 mogelijkheid met beperkte kosten en daarna de volledige kosten. Om tegen te gaan dat mensen om het jaar hun namen veranderen Tong uitsteken

Ik ga de jurist op mn werk maar eens vragen, of 'ie er ervaring mee heeft (hij heeft als advocaat gewerkt).

@ Bienotje: ik blijf idd mn roepnaam gewoon gebruiken, maar onder aan mn brieven op mn werk komen mn letters te staan en straks als ik afstudeer en als advocaat wordt be-eedigd staan ze er wel bij. Dat is een stukje familie symbool wat ik bij me draag dan Lachen

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 17:58

waarom wil je die namen toevoegen?
is het zo belangrijk dat je die namen er bij wilt met trouwen e.d.

ik vind dat wat je ouders je gegeven hebben niet moet veranderen of iets anders moet bijvoegen

ookal had je misschien liever wat anders gehad

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 18:00

Mijn ouders hebben me bewust maar 1 naam gegeven en niet 3 (en dan dus namen uit de familie) omdat de katholieken ook drie familienamen hebben (mn ouders zelf ook). Maar op dat moment waren mijn ouders uit de kerk gestapt en wilden ze er niets meer mee te maken hebben. Dat was dus voor hun de reden om me 1 naam en geen familienamen te geven. Wat ik wel belangrijk vind, symbolisch dus.

MissyTara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 22:22

Tja, het is gewoon zoals je zelf al zegt. Daar kan ik weinig aan toevoegen. In Nederland is het nu eenmaal zo geregeld dat het wijzigen van namen een gerechtelijke procedure is. Aangezien je voor een gerechtelijke procedure een advocaat nodig hebt, zul je de dus een advocaat moeten inschakelen. Nu heb ik geen inzicht in jouw financiele situatie, maar wellicht kom je in aanmerking voor rechtsbijstand wat zou betekenen dat je advocaatkosten worden betaald. Een advocaat kan een zogenaamde toevoeging voor je aanvragen, dan wordt gekeken of je voor bijstand in aanmerking komt.
Voor wat betreft de slagingskans, voornaamwijziging is wel gemakkelijker dan achternaamwijziging, maar de rechter zal wel om een gegronde reden vragen. Meestal word de reden dat je het gewoon mooier vind om 3 namen en dus 3 initialen te hebben niet gehonoreerd. Wat wel al meer in de buurt komt is als het bijvoorbeeld familieleden zijn die veel voor je betekent hebben.
Aan een gerechtelijke procedure ben je dus koud, het is aan jou of het de moeite waard vind. Succes!