"Vwo-ers moeten na afstuderen verplicht naar de universiteit

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Novalues

"Vwo-ers moeten na afstuderen verplicht naar de universiteit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 15:35

Hoi!

Was vandaag lekker aan het knolhobbelen, toen deze stelling in mij op kwam:
"Vwo-ers moeten na afstuderen verplicht naar universiteit"

Een standpunt voor kan zijn:
Dan krijg je meer hoog opgeleide mensen.

Een standpunt tegen kan zijn:
Niet alle studies worden op universitair niveau aan geboden.

Wat is jullie mening hier over?

Liedje

Re: "Vwo-ers moeten na afstuderen verplicht naar de universiteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:37

Echt niet. Nagelbijten / Gniffelen Dat je je vwo-diploma hebt, betekent niet dat je de uni aankan.. Knipoog

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:39

nee idd, ben het met liedje eens. Plus dat een vwo diploma niet betekent dat wetenschappelijk onderwijs (en dus een beroep) je interesse heeft Knipoog
En hbo zijn gewoon veel leukere opleidingen, vind ik dan Tong uitsteken Moet er niet aan denken om verplicht te zijn naar het WO te moeten Nagelbijten / Gniffelen Wat is er trouwens mis met hbo? Dat valt toch ook onder 'hoger opgeleiden'?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:42

ook niet, het betekend idd niet dat je de universiteit aan kunt, en ik vind dat je met het hbo ook heel veel kan betekenen.
je kunt er ook voor kiezen om je vwo te halen om een grotere algemene kennis te hebben, en daarna te kiezen voor een hbo die bij je past

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:42

standpunt voor is tevens een standpunt tegen... er is namelijk een overschot aan hoogopgeleiden in Nederland en een tekort aan mensen die "lagere" baantjes willen doen...

Nog een nadeel: lang niet iedereen kan het betalen! En lang niet iedereen is gelukkig op een universiteit of wil verder leren... massa's nadelen te noemen eigenlijk!

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:43

Het lijkt wel een beetje op het communisme. Haha! Daar moest je ook een bepaalde richting in, ook al vond je er geen bal aan. Nagelbijten / Gniffelen

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:43

Tegen, leerplicht is tot 18. Daarbij komt dat je zélf het leven in de hand moet hebben, als jij geen ambities hebt dan moet je het niet doen, dan zal je ook nooit slagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:44

Liedje schreef:
Echt niet. Nagelbijten / Gniffelen Dat je je vwo-diploma hebt, betekent niet dat je de uni aankan.. Knipoog

Of dat je het wilt.

vuurneon

Hmm, voor mijzelf was het logisch dat ik naar de uni ging. Ik had zo geknokt om het vwo door te komen door ziekte, dat ik doorging voor de top! Haha!

Maar niet alle hbo opleidingen zijn op WO niveau en andersom. Het is maar net wat je interesse is Lachen Fysiotherapie kun je niet op WO niveau doen bijvoorbeeld. Dus dan heb je weinig keuze als je dat wil gaan doen.

verootjoo

ook nog een minpunt: je verplicht kinderen al heel vroeg na te denken over hun vervolgopleiding. Toen ik 15 was moest ik kiezen voor havo/vwo. Toen wist ik echt nog niet of ik naar de uni of hbo wilde hoor Nagelbijten / Gniffelen

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 15:46

Ben overigens zelf ook tegen hoor Knipoog
Een echte kunstacademie is er ook niet op universitair niveau..

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:47

onzin, iedereen moet doen of studeren wat hij of zij wil. Als jij na je vwo lekker bij Piet Bakker wil werken de rest van je leven, dan moet je dat lekker doen...

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:52

Liedje schreef:

Precies! Ik zie genoeg studenten voorbij komen op het HBO die VWO vooropleiding hebben, maar die moeite hadden met het eerste jaar uni. Vaak gaan ze overigens na hun HBO nog wel een vervolg studie doen aan de uni; soms moet je net wat ouder zijn om een bepaald niveau te behalen.

Overigens stuur ik havisten ook vaak door naar het MBO; als ik zie dat ze veel gelukkiger zijn als ze een beroep uitoefenen met hun handen of te veel op hun tenen moeten lopen.

Zo lang je maar een studie volgt waar je gelukkig van wordt, dat is het belangrijkste!

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:54

Na mijn VWO-examen wilde ik echt niet naar de universiteit.

Ik ben naar de (toen) PA gegaan en had het daar echt heel erg naar mijn zin, ik ben trouwens nog steeds juf.

Er waren destijds zat mensen, die tegen me zeiden dat het zonde van mijn opleiding was. Misschien zonde, maar ik wilde graag les gaan geven en lesgeven aan basisschoolleerlingen vind ik stukken leuker dan lesgeven aan middelbare scholieren.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:56

Denk dat de belangrijkste factor is: wat spreekt je aan qua studie en wat kan je ermee? Dat eigenlijk WO of HBO er zelf niet toe doet (behalve bij gelijke studies zoals pedagogiek), maar dat je je keuze maakt op basis van wat je leuk/nuttig lijkt.
Ik dokter wil worden, ga ik naar WO,
Wil ik graag de paardenhouderij in, ga ik naar het HBO.
Wil ik voor een basisschoolklas staan? Hbo.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:56

Zwerte schreef:
standpunt voor is tevens een standpunt tegen... er is namelijk een overschot aan hoogopgeleiden in Nederland en een tekort aan mensen die "lagere" baantjes willen doen...
Nog een nadeel: lang niet iedereen kan het betalen! En lang niet iedereen is gelukkig op een universiteit of wil verder leren... massa's nadelen te noemen eigenlijk!

Er is géén overschot aan hoogopgeleiden, dat geldt misschien voor bepaalde sectoren - maar in algemene zin moet het opleidingsniveau in NL nog steeds omhoog. In z'n algemeenheid zitten de tekorten in de techniek, zorg en in het onderwijs. Je zou dus ook wat kunnen sturen op de richting waarin mensen gaan studeren.

Ik vind het trouwens niet nodig dat iedereen naar de universiteit gaat - maar vind het nog wel steeds raar dat je je uni mag afmaken en vervolgens héél wat anders gaat doen; ik vind dat je eigenlijk de eerste jaren (mits er werk is vanzelf) je studie moet 'terugverdienen'.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:04

Er zijn idd mensen nodig die de 'mindere' baantjes willen doen, maar volgens mij is het niet zo dat er teveel hoogopgeleiden zijn...

Niet iedereen kan de Uni aan, wil er überhaupt heen, heeft er geld voor of de omstandigheden. Dus dat zou niet goed werken vrees ik.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:07

Maar hbo is ook niet goedkoop! Dus als de uni voor je te duur is, zal het hbo ook zeker te duur zijn.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:31

Het allerbelangrijkste is dat je gelukkig wordt in je leven. Aangezien je werk een groot deel van je leven in beslag gaat nemen is het dus van groot belang dat je een richting kiest die jou aanspreekt en waarmee je daadwerkelijk verder wilt. Ik zit nu ook op HBO met mijn VWO diploma en af en toe gaat het me ook te makkelijk af. Maar ik ben heel blij dat ik op het HBO zit, heb het naar mijn zin op de opleiding en een leuke baan in het vooruitzicht.

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:34

Ik vind dat je zelf de keuze moet hebben in wat je wilt. Of ja dan na het VWO naar MBO, HBO of WO gaat, dat is je eigen keuze.
Het is makkelijker eerst je VWO te halen en dan (verkort) MBO te gaan doen, dan eerst Mavo doen en dan toch nog naar het WO willen.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:35

Oeh help.. Dat kan ik niet hoor..! Tong uitsteken Ik zit nu op het gymnasium, en ik ga waarschijnlijk blijven zitten dit jaar, het is zó moeilijk.. Bloos!
Ik weet al wat ik wil worden, en dat heeft níks met een universiteit in NL te maken.. Knipoog

edit: ik háát het als mensen zeggen: Dat is zonde! Als je niet gaat studeren!
Ik wíl het (op dit moment) gewoon nog niet! Ik denk dat ik eerst een jaar ga reizen ofzo.. Haha! Of op een ranch gaan werken.. Of bij Monty Roberts.. Schijnheilig (je mag dromen toch? Tong uitsteken)

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:47

Vind ik niet. Je moet doen wat je leuk vind. Ik doe ook vwo (laatste jaar) maar ik weet nog niet of ik uni wil doen of hbo. Op de universiteit moet je gewoon gemotiveerde mensen hebben en niet mensen die daar gewoon zitten omdat het moet. Als je niet gemotiveerd genoeg bent lijkt een universiteitsopleiding mij ook niet te doen. Dus mensen doen er alleen maar langer over (wat geld kost) of stoppen er later alsnog mee (kost geld). En wie weet willen mensen wel helemaal niet iets waarvoor ze een diploma van een vervolopleiding willen hebben. Dan hebben ze alleen maar geld gekost en heb je dr niks aan.
En aan veel hoogopgeleiden heb je uiteindelijk denk ik ook niet meer. Het gaat er om hoe gemotiveerd iemand is, en niet om diegene zn diploma. Gemotiveerde mensen met een lagere opleiding zullen er eerder komen dan ongemotiveerde mensen met een hoge opleiding.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:53

Loose schreef:
Vind ik niet. Je moet doen wat je leuk vind. Ik doe ook vwo (laatste jaar) maar ik weet nog niet of ik uni wil doen of hbo. Op de universiteit moet je gewoon gemotiveerde mensen hebben en niet mensen die daar gewoon zitten omdat het moet. Als je niet gemotiveerd genoeg bent lijkt een universiteitsopleiding mij ook niet te doen. Dus mensen doen er alleen maar langer over (wat geld kost) of stoppen er later alsnog mee (kost geld). En wie weet willen mensen wel helemaal niet iets waarvoor ze een diploma van een vervolopleiding willen hebben. Dan hebben ze alleen maar geld gekost en heb je dr niks aan.
En aan veel hoogopgeleiden heb je uiteindelijk denk ik ook niet meer. Het gaat er om hoe gemotiveerd iemand is, en niet om diegene zn diploma. Gemotiveerde mensen met een lagere opleiding zullen er eerder komen dan ongemotiveerde mensen met een hoge opleiding.

Inderdaad Knipoog
Helemaal mee eens! Als je niet gemotiveerd bent zal je het ook nooit halen!

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:33

Sander_ schreef:
Er zijn idd mensen nodig die de 'mindere' baantjes willen doen, maar volgens mij is het niet zo dat er teveel hoogopgeleiden zijn...

Niet iedereen kan de Uni aan, wil er überhaupt heen, heeft er geld voor of de omstandigheden. Dus dat zou niet goed werken vrees ik.

Idd, maar ik ben het wel met die mensen eens: na mn rechten studie ga ik ook echt niet op een vuilniswagen staan (voorbeeld Knipoog ). Ookal werk ik nu wel onder me niveau, het is de werkvloer waar ik nu werk en vin dhet belangrijk én leuk om te weten hoe het daar inelkaar zit voordat ik straks leiding geef.
Enne, 'er is juist een tekort aan hoogopgeleiden, bijv. al te weinig artsen, te weinig juristen en te weinig docenten voor het VWO.

Tsja ik heb bewusthet VWO afgemaakt ipv dat ik naar de HAVO ben overgestapt. De 6 jaar duurde me te lang maar ik wist dat ik wilde gaan studeren en het wetenschappelijk nadenken boeide me erg.

Maar ik kan me goed voorstellen dat veel VWO-ers naar het HBO gaan Ja

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 18:12

Je studeert niet af aan het VWO...
Daarnaast vind ik het ook onzin, wat is het vervolg - iemand verplichten een baan op universitair niveau te nemen? Dan leg je jezelf dus al op je 12e vast voor de rest van je leven.